Урок образотворчого мистецтва
2 клас
Розділ. Мова скульптури, архітектури та декоративно-прикладного мистецтва
Силуетне зображення архітектурних споруд.
Чарівні куполи соборів
Мета: продовжувати знайомити учнів з мистецтвом архітектури, з поняттям «силует»; формувати вміння сприймати, аналізувати та розрізняти характерні особливості силуетної форми; вчити дітей розрізняти складові частини споруд (цоколь, стіни, дах, двері, куполи, елементи оздоблення); розповісти про найвідоміші собори і церкви Чернігова; сприяти усвідомленню культурної та історичної цінності древніх пам’яток; нагадати загальноприйняті норми поведінки в храмі; розвивати духовність дітей.
Обладнання: мультимедійний проектор, ілюстрації до теми, картки з цифрами від 1 до 9 та буквами ВОЛОДИМИР, силуети Чернігівських храмів, конверти з роздрукованими правилами, кольоровий картон для наклеювання колективних робіт; у кожного учня набір кольорового паперу, ножиці, лінійка, простий олівець, клей.
Хід заняття
І. Організація дітей до роботи
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття
- Видатний французький письменник Віктор Гюго назвав архітектуру «визначною книгою людства». Запрошую вас перегорнути одну з найдавніших і найцікавіших сторінок «кам’яної книги», що розповість про культові споруди – будівлі присвячені богам.
- Сьогодні ми поговоримо про мистецтво будівництва церков, ознайомимось з найбільш відомими соборами нашого краю, пригадаємо норми поведінки у церкві, виконаємо колективну творчу роботу «Чарівні куполи соборів».
ІІІ. Актуалізація знань
- Діти, що ви уявляєте, коли чуєте слово «собор».
Створення асоціативного куща.
- Собор, церква, храм – все це культові споруди, тобто будівлі, які люди присвячували богам.
ІV. Викладення нового навчального матеріалу
1. Історична довідка.
- Колись дуже давно наші предки були язичниками. Вони вірили в сили природи і тому шанували бога грози і блискавки, бога сонця, бога місяця та інших.
Ви дізнаєтесь, завдяки якому князю християнство поширилось на Русі, якщо розташуєте числа в порядку зростання.
5 |
8 |
1 |
3 |
7 |
6 |
2 |
9 |
4 |
д |
и |
в |
л |
м |
и |
о |
р |
о |
Князь Київської Русі Володимир Великий в 988 році здійснив масове хрещення мешканців Києва, а згодом і інших міст держави. В результаті цього християнство стало головною релігією на Русі. (показ ілюстрацій з додатка 1).
2. Церквобудування у нашому краї (перегляд презентації)
З прийняттям християнства починається будівництво церков спершу в Києві, а згодом по інших містах (слайд 1).
Будівельники найкрасивіших соборів переходили з міста в місто, з держави в державу. Для роботи над вбранням церкви запрошувалися найкращі теслі, каменярі, художники. Люди не жаліли сил, аби землю прикрашали собори (слайд 2).
Зазвичай, церква будувалася в кожному місті та селі. Тому, коли з перед очей зникала одна, вдалині з’являлися обриси іншої. Мандрівник міг подорожувати, не боячись заблукати, як по морю плисти від маяка до маяка.
Якщо дивитися на місто чи село здалеку, не видно було окремих будинків, а тільки загальні обриси – силует (слайд 3).
Церква – це місце суспільного богослужіння у православних християн. Будували церкву завжди на найвищому місці, щоб було видно з усіх доріг і річок, адже вона була для людей орієнтиром (слайд 4).
Увінчував кожну церкву хрест – символ християнської релігії. Хрест знаходився на верхівці купола. Якщо церква була з декількома куполами, то і хрестів було декілька. Коли їх покривали золотом, вони сяяли, як промені сонця (слайд 5).
Куполи можуть бути різноманітні за формою: нагадувати цибулини, шоломи, гостроверхі піраміди. Погляньте, які різноманітні куполи чернігівських соборів (слайд 6). Спробуте за силуетом впізнати ці храми (вчитель показує силуети з додатка 2, нагадуючи , що силует – це площинне однотонне зображення предмета. Після кожного силуету демонструється відповідний храм на слайді).
Спасо – Преображенський собор (слайд 7).
Троїцький собор (слайд 8).
Борисо – Глібський собор (слайд 9).
Катеринінська церква (слайд 10).
Храми - як сторінки книги, які писало людство на честь перемоги над бідами, злом, насильством. Тому, чим багатша історія міста, тим більше у ньому храмів.
3. Фізкультхвилинка
V. Робота над колективним творчим завданням
1.Формування практичних навичок
- Наразі ви, як справжні архітектори, спробуєте колективно створити свої храми і наклеїти їх на основу з кольорового картону.
- Але спочатку давайте ознайомимось із елементами цієї будівлі. Як і будь-яка інша архітектурна споруда, собор складається з окремих частин: цоколя, стін, даху, дверей, вікон, куполів, елементів оздоблення (вчитель показує названі елементи на зразку).
- Погляньте на окремі фрагменти аплікації і назвіть складові частини храму.
2. Аналіз зразка зробленого вчителем
- Погляньте уважно: що ви бачите на аплікації?
- Якого кольору папір використано для створення основи собору?
- Якого кольору куполи та хрести?
- Які елементи вибрано для прикрашання собору?
3. Практична робота
Клас ділиться на групи. Кожна група створює свій храмовий комплекс (вирізавши окремі частини, діти моделюють собори і наклеюють їх на основу з кольорового картону).
VІ. Підсумок уроку
1. Оцінювання колективних робіт
- Погляньте, які святкові і сонячні вийшли у нас роботи. Кожен доклав зусиль, аби результат був якнайкращим.
2. Правила поведінки у храмі
- Православний храм — це місце особливої присутності Бога на землі. Поводитися в храмі потрібно благоговійно, так, щоб не образити величі святині.
- Наостанок давайте пригадаємо правила поведінки у храмі (діти з конверта дістають записані правила і зачитують їх).
1. Приходити до служби треба завчасно, за 5–10 хвилин.
2. Перед входом чоловіки знімають головні убори. Жінки входять у храм із покритою головою і одягнені в сукні чи спідниці. Одяг повинен бути пристойним і охайним.
3. У храмі не можна говорити голосно, взагалі розмови у храмі потрібно обмежити.
4. Без потреби не слід ходити по храму. Ставити свічки і прикладатися до ікон потрібно так, щоб не заважати тим, хто молиться.
5. Сидіти у храмі дозволяється лише у разі хвороби або сильного стомлення. Не можна сидіти, закинувши ногу на ногу.
6. Не можна входити до храму з тваринами або птахами.
7. Звичайно, потрібно залишатися у церкві до закінчення богослужіння. Йти завчасно можна лише через нездужання або у разі крайньої необхідності.
3. Рефлексія
- Що нового і цікавого дізналися сьогодні?
- Які мрії і бажання виникли у вас під час заняття?