Мета: ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних в іменниках; формувати вміння й навички застосування правил для пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 106, с. 54)
— Зміст якої поради ви бажаєте пояснити?
— Прочитайте виписані словосполучення.
— Прочитайте складене речення.
— У якому відмінку стоїть слово друг?
— Які споріднені слова ви дібрали до іменника розмова?
— Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.
(В) портфелі, (в) ночі, (в) ранці, (в) день, (в) зимку.
— Поясніть правопис записаних слів.
— Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.
3. Проблемна ситуація
— Подані слова поставте у давальному і місцевому відмінках однини. Позначте закінчення.
Бік — ..., ...
Вухо — ..., ...
Школа — ..., ...
— Що ви помітили?
— Чому не відбулося чергування в останньому слові?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, у яких іменниках відбувається чергування кінцевих приголосних основи в давальному і місцевому відмінках однини, які звуки чергуються.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Аналітико-пошукова робота (за вправами 111, 112, 113, с. 57–58)
— Про що дізналися з тексту вправи 111?
— Випишіть виділені іменники в таблицю за зразком. Позначте закінчення.
— За власними спостереженнями сформулюйте правило про зміну кінцевих приголосних основи в іменниках жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини.
— Звірте свої висновки із правилом на с. 57.
— Яких відмінкових форм бракує в таблиці?
— Поставте іменники, подані у вправі 112, у місцевий відмінок однини.
— Запишіть виділені іменники в таблицю за зразком. Позначте закінчення.
— За власними спостереженнями сформулюйте правило про зміну кінцевих приголосних основи в іменниках чоловічого роду в місцевому відмінку однини.
— Поставте іменники, подані у вправі 113, у місцевий відмінок однини.
— Запишіть виділені іменники в таблицю за зразком. Позначте закінчення.
— За власними спостереженнями сформулюйте правило про зміну кінцевих приголосних основи в іменниках середнього роду в місцевому відмінку однини.
— Звірте свої висновки із правилом на с. 58.
— Зробіть висновок, чи в іменниках чоловічого і середнього роду чергування кінцевих приголосних основи відбувається так само, як в іменниках жіночого роду?
2. Тренувальна вправа
У ву..і, в моло..і, на яблу..і, на поро..і, у кожу..і, у барло..і, на лу..і.
— До якого роду належать ці іменники?
— У якому відмінку вони стоять?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вузлики на пам’ять. Вправа 114 (с. 58–59)
Виразне читання вірша Алли Свашенко. Колективне заучування вірша
— Назвіть іменники в місцевому відмінку однини.
— Поясніть їх правопис.
— З одним із них складіть і запишіть речення.
2. Робота над загадками. Вправа 115 (с. 59)
— Назвіть іменники, у яких відбувається зміна кінцевого приголосного основи. (Річку, жінка, домівки, дочки, онука, оком, вухом)
3. Списування з коментуванням
— Прочитайте. Слова, подані у дужках, запишіть у потрібному відмінку.
— Надпишіть рід, відмінок цих іменників.
На ткацькій (фабрика) нитки перетворюють у тканину, а на швейній — шиють одяг. Лариса чудово грає на (скрипка). Годівничку діти повісили на нижній (гілка). Мама купила (донечка) гарні черевички. Петрик налив (кішечка) молочка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого дізналися на уроці?
— У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’]?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 115 (3), с. 59.