Урок "«Червоне і чорне» - вершина творчості Стендаля . Символіка назви роману. Життєві випробування Жульєна Сореля "

Про матеріал

Мета : Навчальна: з'ясувати авторську концепцію роману «Червоне і чорне»; дати характеристику образу головного героя , пояснити поняття «природної» та «цивілізованої» людини на прикладах сюжету роману; визначити основні мотиви поведінки головного героя роману;

Розвивальна: розвивати в гімназистів творчу активність , бажання висловлювати свою власну думку, вміння добирати необхідний матеріал для підтвердження своїх суджень, удосконалювати навички аналізу художнього твору та ділового спілкування;

Виховна: виховувати розсудливість та виваженість у вчинках на прикладі життєвих ситуацій Жульєна Сореля, вміння об'єктивно оцінювати вчинки людей вбачаючи в цьому не лише трагедію індивідуальну, а й всього суспільства.

Перегляд файлу

Козівська державна українська гімназія ім. В.Герети

 

 

 

Конспект модульного заняття

в 10 класі за темою:

 

 

Підготувала

вчитель зарубіжної літератури

Козівської гімназії ім. В.Герети

Простяк Л.М.

 

 

 

 

 

 

Козова - 2016

 

Тема. «Червоне і чорне» - вершина творчості Стендаля . Символіка назви роману.  Життєві випробування Жульєна Сореля

Мета : Навчальна: з’ясувати авторську концепцію роману «Червоне і чорне»; дати характеристику образу головного героя , пояснити поняття «природної» та «цивілізованої» людини на прикладах сюжету роману; визначити основні мотиви поведінки головного героя роману;

Розвивальна: розвивати в гімназистів творчу активність , бажання висловлювати свою власну думку, вміння добирати необхідний матеріал для підтвердження своїх суджень, удосконалювати навички аналізу художнього твору та ділового спілкування;

Виховна: виховувати розсудливість та виваженість у вчинках на прикладі життєвих ситуацій Жульєна Сореля, вміння об’єктивно оцінювати вчинки людей вбачаючи в цьому не лише трагедію індивідуальну, а й всього суспільства.

Обладнання: презентація Microsoft Power Point , текст роману Стендаля «Червоне і чорне», робочі зошити.

Тип модуля: установчо-мотиваційний, змістовно-пошуковий, адаптивно-перетворювальний.

Очікувані результати: Гімназист: визначає провідні риси характеру Жульєна Сореля як «природної» та «цивілізованої» людини та головні етапи формування його особистості, вчиться давати пояснення вчинкам і поведінці Жульєна Сореля; розповідає про своєрідність втілення теми кохання у романі; визначає риси романтизму і реалізму в романі .

 

Хід модуля

І . Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. (Слайд №1) На попередньому модулі ми познайомились с життєвим та творчим шляхом Ф. Стендаля та його романом «Червоне і чорне» як панорамною картиною часу та суспільного життя Франції доби Реставрації. Насамперед , що хочу запитати , які думки бентежили вас, коли ви читали роман Стендаля «Червоне і чорне»? (формується ряд запитань, які виникли у гімназистів) (Слайд №2)

  • Що є добро і зло, що червоне, а що – чорне? Де та межа , що ділить ці світи ? Чи є вона?
  • Як, до мети діставшись , душу зберегти?
  • Талант, розум, пам'ять, чистота душі. Як шлях пройти, щоб все не втратити?
  • Що є кохання – щирі почуття, фізіологія, потреба чи цинічний розрахунок?
  • Що є злочин – низьке походження, бажання потрапити у вище середовище, а може, вдалий різновид обману, свідомості людської міражі? (Слайд №3)

    Відповіді на ці запитання ми зможемо отримати на сьогоднішньому модулі, коли будемо розкривати деякі секрети роману «Червоне і чорне» та з творчим підходом проаналізуємо образ головного героя твору - Жульєна Сореля.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань модуля (Слайд №4)

(гімназисти записують тему в робочі зошити)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

3.1. Повторення матеріалу попереднього модуля

Слово вчителя. Щоб пригадати головні моменти з життя і творчості Стендаля виконаємо вправу «Кластер-біографія письменника». (Слайд №5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Сенкан до слова Стендаль  (Слайд №6)

Слово вчителя. Біографія письменника – це насамперед історія його духовного життя . Для Стендаля пізнання себе і світу було процесом становлення його як митця, мислителя і громадянина, нерозривно пов’язаного з долею свого народу, з життям Франції, що переживала буремні часи своєї історії. Життя Стендаля свідчить про безмежні можливості і силу таланту письменника, широту його творчих обріїв. Давайте зараз проявимо свою творчість і складемо сенкан до слова Стендаль.

Словничок:   Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

 Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

 Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

 Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

 Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

 Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Наприклад:                                       Стендаль

Наполегливий, сміливий

Служив,  воював,  писав.

Майстер психологічного аналізу людини

Письменник-реаліст.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

4.1. Вправа  «Кольоровий потік» (Слайд №7)

Слово вчителя. Влаштуйтесь якомога зручніше і зробіть глибокий вдих і видих. Уявіть світле блакитне небо з веселкою від краю до краю. Сконцентруйтеся на червоній дузі. Уявіть, як вона починає вібрувати , віддаляється від веселки і наближується до вас у вигляді червоної хмаринки . Коли ця хмаринка досягає вас, вона розсипається на рубінові кристали , які торкаються вашої шкіри і перетворюються на краплі води . Вода просочується через шкіру всередину і наповнює  ваше тіло рубіновим кольором. Коли ви відчуєте , що тіло наситилося кольором, занотуйте свої враження від цього кольору.

А потім уявіть , що вас досягає чорна хмаринка. Повторіть те ж саме і занотуйте свої враження від цього кольору.

4.2. «Асоціативне гроно» (Слайд №8)

Наприклад:

                                                 Життя

 

         Відвага                                                Символ

                                                                     кохання

 

                                     Червоний                                           Вогонь

Пристрасть

                                                                                        Кров               

    

          Схід сонця                                 

                                                            Успіх

 

                                             Активність

 

Наприклад:

 

         (Слайд №9)                                     

                                                 Ніч

 

         Безодня                                                 Земля

 

 

                                     Чорний                                              Таємниця

      Траур

                                                                                         Протест               

    

          Смерть

                                                           Депресія

 

                                              Скорбота

 

 

4.3. Робота над характеристикою образу Жульєна Сореля. “Найскладніший бій - це бій із самим собою” (Слайд №10)

Слово вчителя.     “Це був  невисокий юнак років  вісімнадцяти, досить тендітний, із неправильними, але тонкими рисами обличчя й каштановим волоссям. Великі чорні очі, які у хвилини спокою виблискували думкою і вогнем, тепер палали найлютішою ненавистю…”

    З цієї цитати ми бачимо, що в образі Жульєна Сореля криється дві особистості. Усе, що було в нього  природного, щирого, живого , він загнав углиб своєї душі , не даючи виходу ні почуттям , ні емоціям. Але що буває, коли джерело, яке б’є із землі, привалять великим каменем? Якщо джерело слабке, воно зникне під землею , а сильне джерело знайде вихід і неодмінно проб’ється. На свою живу душу Жульєн Сорель навалив каміння умовностей світу , оманливих ідеалів . І одного разу пристрасна натура вирвалась на волю , почала діяти стихійно, безоглядно не зважаючи на зиски і втрати.

Як літературному образу , Сорелю, безумовно, властиві і «саморозвиток», і «саморух». Усе, що відбувалося в житті героя змінювало його душевний стан.

Давайте проаналізуємо як змінювався Жульєн Сорель «пробиваючи собі дорогу» до вищого середовища.

  • Перша сходинка. Жульєн Сорель – син теслі (Слайд №11)

Розвиток подій у творі

Зміни в душі героя

  • Читає книги.  Напам'ять знає все святе письмо.  Родина зневажає його за це ;
  • Мріє вирватись з Вер’єра, витерпіти які завгодно муки, аби пробити собі дорогу ;
  • Марить військовою службою. Ідеал – Наполеон .

Романтичність, талант , розум, пам’ять, чистота душі.

В душі Жульєна відбувається битва «природи» і «цивілізації» .

 

  • Друга сходинка. Будинок де Реналів (Слайд №12)

Розвиток подій у творі

Зміни в душі героя

  • Розпочинає боротьбу за місце під сонцем  ;
  • Жульєн – вихователь ;
  • Кохання до пані де Реналь, здатність на щирі почуття .

Гордість, лицемірство, цинічний розрахунок, егоїстичність, грає роль звабника

  • Третя сходинка. Семінарія (Слайд №13)

Розвиток подій у творі

Зміни в душі героя

  • Стати священиком – це шлях зробити кар’єру та “ пробитися нагору ” ;
  • Мріє зустріти розумних та шляхетних людей ;
  • Репутації вільнодумця. Жульєн був грішний у тому, що міркував, судив, а не підкорявся авторитетам.

Вміє мислити, чужий, занадто гордий, лицемірство, необачність

 

  • Четверта сходинка. В родині де Ла-Моль (Слайд №14)

Розвиток подій у творі

Зміни в душі героя

  • Використовує кохання Матильди де Ла-Моль заради власної  кар’єри ;
  • Отримує шляхетний титул і навіть офіцерський мундир  ;
  • Слава, світський блиск, багатство,    визнання .

Зіпсований суспільством, самозакоханий егоїст,  досягає найбільших успіхів в мистецтві лицемірства

 

  •        П’ята сходинка. Лист пані де Реналь (Слайд №15)

Розвиток подій у творі

Зміни в душі героя

  • Переосмислення  ;
  • Постріл скоєний у церкві містечка Вер’єр  ;
  • В’язниця;
  • Суд;
  • Страта .

Самотні години, проведені ним у в’язниці, каяття повернули Жульєна до «природного стану». Честолюбство вмирає в його серці, а разом  із тим повертається його справжнє кохання до пані де Реналь.

 

 

Слово вчителя. (Слайд №16) . Життя  Жюльєна  Сореля на сторінках роману «Червоне і чорне» викликає у нас безліч емоцій і почуттів. В одних ситуаціях ми розуміємо героя твору, в інших – ми не погоджуємось з ним.

Роман «Червоне і чорне» доводить нам, що на шляху до своєї мети ніколи не слід забувати про природне начало, яке дає початок самій людині, що здатна любити та ненавидіти, сміятись і плакати. Не виважена оцінка свого власного «я» іноді призводить до злочину. Приходить каяття, але життя повернути назад неможливо.

 Жюльєн Сорель – типова людина, яка розучилася бути самим собою. За таких умов душа головного героя стала ареною боротьби між «природою» та «цивілізацією». Герой знаходить у собі сили протистояти середовищу, законам тогочасного суспільства та віднайти своє природнє «я».

4.5. «Діаманта» до образу Жульєна Сореля (Слайд №17)

Слово вчителя.

     Червоне і чорне – це те , що в душі головного героя , Жульєна Сореля: жага подвигу, пошук себе, мрії про гарну освіту, про любов – і надмірне марнославство, користолюбство, прагнення пробитися , не гребуючи ніякими засобами . Давайте виконаємо вправу «Діаманта», щоб визначити протилежність в образі Жульєна Сореля.

Діаманта – віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких, - поняття з протилежним значенням. Цей вид вірша складається за наступною схемою:
1-ий рядок -  тема (1 іменник)
2 –ий рядок -  означення (2 прикметника)  
3-ій рядок -  дія (3 дієслова)
4-ий рядок -  асоціації (4 іменника)
5-ий рядок -  дія (3 дієслова)
6-ий рядок -  означення (2 прикметника)  
7-ий рядок -  тема  (1 іменник)

Наприклад:                                        Цинік

Злий, егоїстичний;

ненавидить, лицемірить, лютує;

постріл, в’язниця, переосмислення, душевні муки;

мріє, навчається, кохає;

розумний, темпераментний

Жульєн Сорель

4.6. Інтерактивна робота в малих группах  (Слайд №18)

( Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання. Гімназисти швидко розподіляют ролі в групі. Визначають, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем.) 

Група І.  Завдання : Скласти схему «Конфлікт почуттів і розуму Жульєна Сореля» (Слайд №19-20)

Результат роботи першої групи:.

Почуття :

Розум:

  • здатність на щирі почуття;
  • розрахунок;
  • незахищеність, мрійливість;
  • лицемірство;
  • нерішучість;
  • егоїзм;
  • пошуки самого себе ;
  • готовність будь-якою ціною досягти слави;
  • соромязливість;
  • визнання;
  • невпевненість;
  • погорда;

               -  кохання;

  • бажання самоствердження;

               - потяг до подвигу.

  • зверхнє ставлення до людей

 

 Група ІІ. Завдання: Скласти схему «Символіка назви роману «Червоне і чорне» , смисл назви твору» (Слайд №21-22)

Результат роботи другої групи:

Червона сторона

Чорна сторона

  • дивовижна краса французьких міст;
  • багато благородних людей;
  • колір військового мундира;
  • кохання до пані де Реналь;
  • життя, пошуки самого себе;
  • прояви «природньої» людини;
  • мрії про майбутнє;
  • активна позиція головного героя;
  • революційні настрої;
  • постійний рух вгору сходинками кар’єри ;
  • потяг до подвигу;
  • любов.
  • гроші визначають свідомість людини;
  • у гонитві за грішми та високим соціальним становищем люди забули про красу та вічні моральні цінності;
  • лицемірство – головний чинник влаштування у вищому світі;
  • соціальна несправедливість влади, яка відповідає її інтересам;
  • сутана релігійного служителя;
  • холодний розрахунок у коханні до Матильди де Ла-Моль;
  • прояви «цивілізованої людини»;
  • крах мрії про безтурботне аристократичне майбутнє через постріл у пані де Реналь;
  • плазування;
  • гра на публіку;
  • ненависть;
  • трагічний фінал твору - смертна кара Жульєна Сореля.

 

Група ІІІ. Завдання: Скласти анкету роману Стендаля «Червоне і чорне» (Слайд №23-24).

Результат роботи третьої групи:

1. Автор                   

Фредерік Стендаль

2. Назва                

«Червоне і чорне. Хроніка ХІХ ст..»

3. Рік написання, країна

1831 рік,

 

Франція

4. Художній метод

Класичний реалізм

5. Жанр

Соціально-психологічний роман; роман "єдиного героя"

( усі події та образи згруповано навколо одного героя.).; роман виховання

6. Філософська основа роману

Сенсуалізм – тільки пристрасть спонукає людину до дій і подвигів.

7. Тема

Трагічна доля талановитого плебея у Франції доби Реставрації

8. Ідейно-художній центр роману

Життєві іспити Жульєна Сореля

 

9.Проблематика

Проблема молодої людини з народу, яка не може реалізувати свої здібності; - проблеми політики, релігії, морально-етичні

10. Композиція твору

   Роман побудований на основі антитези, оповідь  ведеться від третьої особи.

   Твір складається з 2-х частин, кожна з яких починається  епіграфом. Однак у житті героя можна виділити три етапи: Вер’єр, Безансон, Париж. Кожен з них має однакову структуру: прибуття, адаптація до середовища, налагодження взаємин,  зовнішній і внутрішній  конфлікти – катастрофа.

11. Художні особливості

Самоаналіз, психологізм,  внутрішні монологи, антитеза  (протиставлення двох світів)

12. Психологізм роману

Головні події відбуваються у душі та розумі героя; завдяки внутрішнім монологам, ми переживаємо справжню історію людської душі.

 

V. Рефлексія. Підбиття підсумків модуля.

5.1. "Дискусійна сітка Елвермана"(Слайд №25)

  • Проблемне питання.  Шлях Жульєна Сореля – це шлях падіння?

Наприклад:

Так, Жульєн Сорель змінюється. Усе, що було у ньому природного , щирого, живого , він загнав углиб своєї душі, не даючи виходу ні почуттям ні емоціям, не досягає своєї мети.

Ні, Сорель пройшов шлях від хибних істин до розуміння справжніх життєвих цінностей, позбувся марнославства, лицемірства, пізнав смак щирого, відданого кохання.

Простежуючи шлях Жульєна Сореля ми бачимо падіння людини , втрату кращих людських якостей та цинічний розрахунок. Цей шлях привів його до злочину (він стріляє в пані де Реналь), до в’язниці, до смерті.

Жульєну Сорелю притаманні риси романтичного героя: прагнення незалежності, яскрава індивідуальність, бажання змінити свою долю. Він ще хлопчиком відчув необхідність вирватися із середовища в якому жив .

Висновок

На нашу думку, Жульєн Сорель – людина з колосальною внутрішньою енергією, про що свідчить його напружене, непросте життя, злети та падіння в ньому. У в’язниці до нього приходить прозріння : він розуміє, що помилився, вибравши шлях кар’єри . Його душа вимагає природної здатності каятися, любити, чесно жити. Жульєн відмовляється від втечі, тому що не хоче лицемірити перед самим собою, не хоче показувати слабкість своєї натури. Перед ним був вибір: жити нечесно та лицемірно або вмерти розкаявшись і прозрівши. Він обирає другий шлях. Його подвиг – залишитись чесною людиною, життя та свободу якої більше не можна було б купити ні за яку ціну.

 

5.2. Інтерактивна вправа "Піраміда твору"(Слайд №26)

Слово вчителя. Заключним етапом нашої творчої роботи буде складання "Піраміда твору". (Цей метод аналізу художнього твору будується за таким алгоритмом:            
Ім'я героя твору.
Два слова, що описують героя.
Три слова, що описують місце події.
Чотири слова, що описують проблему.
П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету.
Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми.
Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми.
Вісім слів, що описують розв'язання проблеми.)

Наприклад :                             1.Жульєн Сорель

2.Син теслі

3.Вер'єр, Безансон, Париж

4.Не реалізованість молодої людини з народу

5.Бажання бідного потрапити у вище середовище

6.Адаптація до вищого середовища та внутрішні конфлікти героя

7.Цинічний розрахунок, кохання, переосмислення, постріл, в’язниця, суд

8.У Франції немає місця для талановитих людей з народу. Трагічна загибель

 

5.3. Слово вчителя. Чого світ потребує найбільше?: (Слайд №27)

  • Трішки більше привітності, трішки менше користолюбства ;
  • Трішки більше дарувати,трішки менше вимагати ;
  • Трішки більше посмішок,трішки менше гримас ;
  • Трішки більше сміху,трішки менше плачу;
  • Трішки більше "МИ",трішки менше "Я" .

       Філософські шукання Стендаля , що тривали упродовж цілого життя, освітлені гуманістичною думкою про право людини на щастя. Він вірить у можливість пізнання світу.  Усією творчістю Стендаль таврує тиранію і деспотизм, виносить вирок як феодальній, так і буржуазній системі суспільних відносин, що  пригнічую людину.  Він зображує світ у русі, у боротьбі класових сил. І якщо у нашому світі буде більше червоних кольорів , більше любові, мудрості, краси, доброти, які ви відкриватимете в самому собі, тим більше ви помітите їх в навколишньому світі.

VІІ.Оцінювання гімназистів

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд №28)

  • Зробити порівняльну характеристику образів Матильди де Ла- Моль і пані де Реналь.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 13
Оцінки та відгуки
  1. Lehkohod Katya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Василькова Ірина
    Дякую за наданий матеріал!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Дякую за гарний конспект уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Григор'єва Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Сапрыкина Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Смеречинська Ніна Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Веселовська Яна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Лейба Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. загоруйко оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Красношапка Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Валяник Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Запорожченко Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 10 відгуків
docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
19 липня 2018
Переглядів
25482
Оцінка розробки
5.0 (13 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку