Тема. Чи всі птахи відлітають у теплі краї?
Мета:
Обладнання: тематичні малюнки, відеопрезентація до уроку, лего-конструктор( шість цеглинок), макет дерева( літнього і зимового), картки для самооцінювання, картки із завданням, годівничка, підручник « Я досліджую світ».
Тип уроку: комбінований
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна, математична.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вітання
Холодно зараз в лісах і лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно, тепло в класі у нас.
Друзі мої, я вітаю вас!
2.Визначення емоційного стану
Мені дуже приємно бачити ваші усміхнені личка.
Чи у всіх вас гарний настрій? Давайте візьмемо у руки цеглинку лего жовтого кольору. Це буде промінчик сонечка. Доторкніться, усміхниться один до одного цеглинками, передайте частинку тепла другу.
3. Вправа « Щоденні новини»
24 листопада: День моржа в країнах Арктики, День свого унікального таланту.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Виклик
1.Перевірка домашнього завдання.
« Кубування» - на гранях куба зображення комах та риб. Вчитель перекидає куб, діти розповідають як зимують комахи та риби.
2. Проблемна ситуація
- Сьогодні, коли я йшла до школи, по дорозі зустріла сумного нашого Котика-Мурчика. Я запитала, що сталося? Він розказав, що надворі пізня осінь, сонечко світить, та вже не гріє. Не чутно чомусь пісень пташок, та й кудись зник його найкращий друг – Лелека. Я заспокоїла його і запросила до нас на урок ,і пообіцяла, що ми йому допоможемо.
Читання вчителем уривка з поезії Лесі Українки « Мамо, іде вже зима…»
«Мама, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?»
В неньки спитала дитина…»
-Діти, а ви знаєте відповідь а це запитання?
Як ви думаєте, якою буде тема нашого уроку?
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Тема нашого уроку « Чи всі птахи відлітають у теплі краї ?»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Легенда про вирій
Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.
Одного разу. коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.
Подивились на Сороку здивовані пташки.
Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:
V. Вивчення нового матеріалу
1. Метод « Обери позицію»
-Що страшніше для птахів узимку – холод чи голод?( обговорення)
Використання цеглинок лего( холод – синя цеглинка, голод – червона). Залежно від думки учасників, їм пропонується обрати позиції, вибрати відповідного кольору цеглинку. Кілька учасників обґрунтовують свою позицію( Я вважаю, що для птахів страшніший…). Учитель запитує, чи не змінив хто-небудь свої думки. І знову пропонує обрати свою позицію.
Висновок. Узимку птахам важко добувати їжу, все занесене снігом, тому від нестачі корму багато їх гине. Основною причиною відльоту птахів восени є голод (брак їжі).
Фізкультхвилинка
Дивовижна природа
Трава маленька-маленька (діти присідають).
Дерева високі-високі (встають та підіймати руки догори).
Вітер дерева гойдає-гойдає (повертаються навколо себе).
То вправо, то вліво нахиляє (нахиляються вправо та вліво).
То вгору, то назад (тягнуться вгору та назад).
То вниз нахиляє (нахиляються вперед).
Птахи летять-відлітають (махають руками-«крилами»).
Учні за парти тихенько сідають (діти сідають за парти).
2. Бесіда з елементами спостереження
Ми вже знаємо, що з настанням холодів як у житті рослин, так і у житті птахів відбуваються зміни. Птахам нічого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї.
Першими відлітають комахоїдні птахи.
Пізніше відлітають птахи, які живляться рослинною їжею.
Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи.
Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними.
Це ластівки, шпаки, лелеки, грачі ,чайки, жайворонок, кулик, дикі качки, журавлі, лебеді, зозулі, соловейко тощо).
3. Перегляд відео «Перелітні птахи України»
4. Робота за підручником (с.39-40)
Хто може пояснити ,що таке перельоти ?
Розгорніть підручники на с.40 і знайдіть відповідь на запитання: що таке «перельоти»?
Є пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу.
Пташки, які не відлітають - це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці.
А де ж вони шукають їжу? Як ви думаєте.
- Коли настають холоди, осілі птахи –залишають ліси, поля і наближаються до людських осель, фермерських господарств, де можна знайти собі поживу.
А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи.
Їх називають зимуючі.
Самооцінювання. Коло вибору.
4. Фізкультхвилинка для очей
Які геометричні фігури ви бачите?
- Хто в них зображений?
- Обведіть очима ту фігуру, в якій зображена мураха.
5. Робота над загадками « Відгадай пташку» ( групова робота) Котик приніс нам завдання.
Діти об’єднуються у групи. Отримують завдання -загадку.
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається … (Синичка)
Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама.
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловейко)
Яйця іншим підкидає?
Та у лісі в холодку
Все кує «Ку-ку! Ку-ку!» (Зозуля)
Зозулі та хижі птахи відлітають у вирій по одному.
Службу в лісі я несу,
Лікарем я там служу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
Дятел дістає своїм міцним дзьобом личинок шкідливих комах. Він трудиться весь рік, день-у-день. Цього птаха називають санітаром лісу.
На будинках гнізда в’ють
Біло-чорна скрекотуха
Забалакала нам вуха,
про новини непрості
Є у неї на хвості…
Хто ж ця пташка білобока?
Здогадалися? …(Сорока).
Завдання для дітей з ООП
Робота з пазлом (горобець)
У американському місті Бостоні споруджено пам’ятник горобцю за знищення комах.
Грудку він червону має. (Снігур)
VІ. Узагальнення і систематизація знань
2.Дихальна вправа « Порятуй пташеня».
3. Техніка « Крісло автора»
Уявіть себе пташкою і скажіть, про що б ви попросили людей? ( Відповіді учнів).
7. Практична робота «Що покласти у годівничку?»
-Що не можна класти у годівничку?( Смажене насіння, крихти хліба, солоне сало).
Продуктів, які добре підходять для підгодовування птахів, безліч, зокрема – пшенична та кукурудзяна крупа, несмажене та несолоне насіння соняшника, просо, пшениця, перловка, квасоля, сочевиця, вівсянка, льон, горох. Чимало птахів прилетять поласувати несолоним салом, сяке можна як розмістити в годівниці, так і закріпити шматочками на гілках дерев. Великим птахам припаде до душі також порізаний кубиками гарбуз, морква, якісний корм для собак. Такі продукти можна розміщувати без годівниць, на відкритих просторах, наприклад, на великих пеньках або в проталинах під деревами.
Практична робота. Діти насипають корм для птахів у годівничку.
( у склянках лежать крупи+ « пастка»)
Зв’язок із життям. Участь у акції « Годівничка для птахів».
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
А наш урок добігає кінця. Давайте пригадаємо, що ми сьогодні робили, про що цікаве дізналися?
А як ви зрозуміли тему ми зараз перевіримо.
Вправа «Як я літаю?»
-А для того, щоб більше дізнатися про птахів, як і чим можна допомогти пташкам взимку, закріпити знання набуті на уроці вдома ви прочитаєте с.39-40 підручника, робота у зошиті с.26.
Завдання на вибір: «Досліди. Які птахи живуть поблизу твого житла восени? Які- у лісах і парках? А які – поблизу водойм?»
Домашнє завдання для дітей з ООП : підручник с.39-40, намалювати і розказати про птаха.
Бережіть і охороняйте наших пернатих друзів!