Тема уроку: Чим цікавий Атлантичний океан.
Мета:
Обладнання: фізична карта світу, ноутбук, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть наводити історичні відомості стосовно назви океану, показувати на карті розташування Атлантичного океану; називати представників органічного світу (флора та фауна океану); окреслювати проблеми забруднення океану.
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
- Підніміть руки, хто любить спорт?
- Хто любить музику?
- Хто любить танці?
- Хто любить природу?
- Хто любить математику?
- Поверніться один і подивіться в очі своєму товаришу. Ви бачите, що в вас не такі очі, обличчя, волосся, рот та ніс. Всі ми різні, але ви прийшли до школи з однією метою, щоб отримувати знання, бути розумними.
2. Актуалізація опорних знань
2.1 Фенологічні спостереження
2.2 Перевірка домашнього завдання
Учні зачитують повідомлення про тварин, які мешкають у водах Тихого океану.
2.3 Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Плесніть у долоні якщо «Так», тупніть – «Ні»
· Чи вірите ви в те, що океани — величезні ділянки води, що оточують материки й острови?(Так)
· Чи вірите ви в те, що вода в океані не солона?(Ні)
· Чи вірите ви в те, що на Землі існує чотири океани?(Так)
· Чи вірите ви в те, що Тихий океан — найменший?(Ні)
3. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося ближче з однією із частинок Світового океану – Атлантичним океаном. А працювати будемо за таким планом:
1. Історична довідка. Цікаві факти.
2. Місце розташування океану на карті.
3.Відомі та загадкові місця океану.
4. Підводна частина океану (тваринний і рослинний світ).
5. Господарська діяльність людини в океані.
6. Екологічний стан океану.
ІІ Основна частина
Розгляньте карту. Які частини світу омиває Атлантичний океан?
За картою півкуль установіть, де розкинувся Атлантичний океан.
Історична довідка. Цікаві факти.
Походження назви Атлантичного океану до сьогодні цікавить учених усього світу. За однією з версій, Атлантичним океан назвали на честь титана Атланта, представника грецької міфології.
Легенда про Атланта
Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. За уявленнями стародавніх греків, океан оточував Землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього ховаються всі світила – Сонце, Місяць, зірки. За грецькою міфологією, там, на крайньому заході, за високими горами, у щасливій країні Аркадія жив Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння.
З ім’ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.
Прихильники другої гіпотези стверджують, що своєю назвою він зобов’язаний Атлаським горам, розташованим в Африці.
Представники «наймолодшої» третьої версії вважають, що Атлантичний океан названий так на честь загадкового зниклого материка Атлантида.
Легенда про Атлантиду
Понад дві тисячі років існує цікава легенда про загадкову країну – Атлантиду, в якій жив мудрий і щасливий народ. Проте він не витримав, на жаль, випробувань гарним життям і розпалив у собі жадібність і потяг до завоювань. За що і був покараний богами, причому жорстко: за один день і лиховісну ніч, як оповідає легенда, Атлантида разом зв своєю прекрасною столицею і численними жителями зникла в глибинах океану. Ця трагічна подія відбулась нібито близько 12 тисяч років тому.
Першим мореплавцем, що перетнув Атлантичний океан, був Колумб.
Слідом за ним здійснювали плавання португальці, іспанці, англійці. Відтоді Атлантичний океан став головним водним шляхом на Землі.
Найбільшим морським кораблем, на той час, який намагався перепливсти океан був «Титанік». Він був британським трансатлантичним пароплавом. Зіткнення Титаніка з айсбергом відбулося в 1912 році ( в ніч з 14 на 15 квітня), яке і призвело до затоплення судна. Уламки «Титаніка» знаходяться на глибині 3750 метрів.
Місце розташування океану на карті.
Атлантичний океан – другий за величиною та глибиною після Тихого і найсолоніший океан у світі. (Вказати на розташування Атлантичного океану). Омиває своїми водами узбережжя таких материків: Євразія, Африка, Північна та Південна Америки. Він включає Середземне, Карибське та Балтійське моря і Мексиканську затоку. Атлантичний океан має велику протяжність із півночі на південь. Тому клімат океану різноманітний.
Відомі та загадкові місця.
В Атлантиці розташовані незвичайні об’єкти, один з них – блакитна дірка. Це підводна печера глибиною 120 метрів. Тут мають строго окреслений контур кордону темної і світлої води. І спостерігач, який дивиться на поверхню океану зверху, бачить дірку блакитну і більшу.
Атлантичний океан — це безліч загадок. Одна з них — Бермудський трикутник, зона, що знаходиться в розташуванні Бермудських островів, в якій пропало безвісти багато судів і літаків. Відомо, що в Бермудському трикутникові між 1945 та 1975 роками зникли 50 суден та 40 літаків. На території Бермудського трикутника знаходиться найглибша частина океану – впадина глибиною 8742м
Підводна частина океану.
Тваринний світ Атлантичного океану хоч і не такий багатий, як Тихого, але однаково вражає розмаїттям. Багато в ньому різних видів риб – тріска, оселедець, скумбрія, окунь морський. Тому ведеться рибний промисел. У північних водах мешкають кити й тюлені, а в теплих, південних, багато сардин, тунців. Також мешкають в океані акули, кальмари, креветки, лангусти, дельфіни, кашалоти, морські свині.
Рослинний світ Атлантичного океану дуже різноманітний. Донна рослинність включає бурі, зелені і червоні водорості, ламінарії (морська капуста), що ростуть на глибині до 100м у прибережній зоні океану. Між донною рослинністю північної та південної частин Атлантичного океану, де поверхня тривалий час покрита крижинами, позбавлена рослинності.
Господарська діяльність людини на водному просторові океану.
З незапам’ятних часів Атлантичний океан – місце інтенсивного рибальства і звіробійного промислу. З усіх океанів Атлантичний найпродуктивніший. Велика частина улову риби припадає на північну частину океану. Основними видами промислу тут є: зубатки, кальмари, краби, креветки, лангусти, мідії, морські гребінці, оселедець, скумбрії, омари, устриці та шпроти. Океан багатий і корисними копалинами такими як кам’яне вугілля, нафта.
Екологічний стан океану
Основною проблемою екологічного стану Атлантичного океану, зокрема його північної частини, є те, що людина виловлює дуже багато риби (особливо в останнє десятиліття), відбувається шумове забруднення (бурові роботи, працюють гвинти суден у воді), нафтове забруднення, побутове забруднення (сміття, каналізаційні відходи).
Щороку до Атлантичного океану потрапляє більше 1,5млн тон нафти чи нафтопродуктів (бензин, дизельне паливо), велика кількість різних кислот, мільйони тон твердих речовин (пластикова тара, папір, скло, пластмаса, поліетилен), також на дні відбувається захоронення контейнерів із радіоактивними відходами.
Учні переглядають презентацію «Атлантичний океан», коментують зміст.
Слухатись ми перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз – присіли, другий – встали.
Порівняльна характеристика географічного положення Тихого та Атлантичного океанів
План характеристики |
Тихий океан |
Атлантичний океан |
Площа |
179 млн км2 |
292 млн км2 |
Найбільша ширина |
42 тис. км |
7 тис. 223 км |
Положення відносно екватора |
З півночі на південь |
З півночі на південь |
Розташування у півкулях та географічних поясах |
У північній і південній півкулях |
У північній і південній півкулях |
Материки та великі острови, які омиває океан |
Усі 6, о. Гавайські о. Нова Зеландія |
Крім Австралії, о. Гренландія |
Учні читають повідомлення про синіх китів, обговорюють зміст (підручник, с. 14)
- Чому так кажуть?
Учні висловлюють свої міркування.
ІІІ. Заключна частина. Підведення підсумків.
Учні відповідають на запитання.
- Чому природа Атлантичного океану така різноманітна?
- Що ви дізналися про тваринний світ Атлантичного океану?
- Чому Атлантичний океан потребує охорони?
- Яку роль відіграє Атлантичний океан у житті людей?
2. Коротко про головне.
Учні читають у підручнику (с.14) висновки з теми, обговорюють зміст.
3. Домашнє завдання.
- Підготуйте повідомлення про цікавий світ рослин та тварин Атлантичного океану (на вибір).