Тема: Вправи на змінювання іменників за числами (однина і множина)
Мета: вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина», вправляти у змінюванні іменників за числами, формувати уміння самостійно робити висновки, узагальнюючи одержані знання, розвивати мислення, творчі здібності, зв'язне мовлення, виховувати інтерес до вивчення української мови, дисциплінованість, взаємодопомогу.
Обладнання: таблиця «Іменник», презентація на тему «Число іменника», сюжетні та предметні малюнки, фішки, мультимедійна дошка.
Методи та методичні прийоми: аутотренінг, « криголам », бліц-опитування, робота з дидактичними картками, зоровий диктант, гра « Живе, неживе», гра « Запам’ятай і запиши», робота в парі, робота з малюнками та сигнальними картками, словниковий диктант, групова робота.
Хід уроку
І. Організація класу
Раді ми гостей вітати
І урок наш розпочати.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
У – уважні,
Р – розумні,
О – оперативні,
К – кмітливі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
− Сьогодні у нас незвичайний урок. Я пропоную вам уявно помандрувати на телебачення і пограти у гру «Що?Де?Коли?» Ви будете командою знавців, а проти вас будуть грати герої українських казок, адже багатство і розмаїття народної творчості свідчить про мудрість і талановитість українського народу . А наше завдання - зберегти це багатство для майбутніх поколінь. Отже, наша гра буде незвичайна. Замість грошей у нашому банку будуть фішки, які ви отримуватимете за правильні відповіді. Чим більше фішок ви зберете до кінця уроку, тим вищий бал отримаєте за нього.,
− Першою хоче перевірити ваші знання Мудра Сова.
1. Бліц-опитування (Проводить учениця)
*Що таке іменник?
*На яке питання відповідають назви істот? А назви неістот? Наведіть приклади.
*Які іменники відносяться до власних?
*Як пишуться власні іменники? А як загальні? Наведіть приклади.
*Які роди має іменник?
− Молодці! Ви добре справились із завданням. Але Мудра Сова запитує «В якому рядку всі іменники?»
2. гра «Де тут всі іменники?»
Крейда, клей, відро, вода.
Дуб, високий, молода.
Черевики, шкіра, ніж.
Огірок, часник, відріж.
3.гра в оплески «Живе, неживе»
Кожух, парта, білка, кіт, стіл, лось, машина, сопілка, вовк, Оленка, дружба.
- А тепер проти вас грає Лисичка-сестричка.
4. Каліграфічна хвилинка
Ім ник ен іменник
− А тепер проти вас грає Котигорошко. Ось його завдання.
5. Словниковий диктант
Місто Київ, вулиця, Дніпро, кіт Пушок, Чорне море, гори Карпати (зелені легені України), Україна, Ольга, зима, школярі.
КИЇВ – в Києві на цеглині Десятинної церкви знайдено зображення тризуба – основного елемента сучасного герба України. Йому більше тисячі років!
ДНІПРО – до речі, за різних часів головна річка України мала кілька назв: Славута – тобто знаменитий, Борисфен – так називали нашу річку чужинці,
Дніпро – означає «вода».
ОЛЬГА – це княже ім'я. А хлопчиків у княжих родинах називали (для нас дивними іменами) Борислав, Доброслав, Славомир, Ярополк, Святополк.
− Поясніть написання цих слів.
− Прочитайте іменники назви істот; неістот.
− Назвіть іменники жіночого роду; середнього роду.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Повідомлення теми та мети уроку
− Отже , тема нашого уроку : «Вправи на змінювання іменників за числами» . На уроці ми продовжимо вчитися визначати число іменників, змінювати їх за числами, добирати іменники.
− А цього героя неможливо не впізнати. Звичайно, це Коза-Дереза. Вона пропонує пограти у гру «Запам'ятай і запиши»
2. Гра «Запам'ятай і запиши» із записом у зошиті та на дошці (у стовпчик)
м’яч
хмара
дівчинка
коса
дуб
3. Робота в парі.
− А ось мишенята Круть і Верть пропонують вам попрацювати в парах.
- Запишіть отримані іменники у множині у другий стовпчик.
− Діти, вивчати рідну мову – то не є проблема? А тепер настав час відпочити та повеселитися.
4. Фізкультхвилинка.
− Проти вас, юні знавці, грають українські козаки. До речі, чи знаєте ви, що у козаків були маленькі помічники , дітки. Їх звали джурами. Вони допомагали козакам доглядати за кіньми, чистили зброю. Козаки бажають перевірити, як ви вмієте працювати з орфограмами.
5. Завдання: перетворити іменники в інше число та поставити наголоси (на дошці і в зошити)
С.ло – с.ла в.рба – в.рби
В.чори – в.чір оз.ро –оз.ра
ВИСНОВОК: Орфограма ненаголошені [е]- [и].
− А зараз важке завдання, але я впевнена, що ви впораєтесь. Проти вас грають три команди: «Колобок», «Рукавичка» та «Солом’яний бичок». Вони пропонують вам попрацювати у групах. Об'єднайтеся в групи за малюнками цих казок.
2. Творча робота в групах (на спільному аркуші)
І група Колобок –іменники, що в дужках, поставити у множині:
З неба падають (сніжинка)
На (дерево), на (будинок),
На (майдан) і на (садок),
На (ялинка) й на (дубок).
ІІ група Рукавичка– визначити число іменників:
Одяглися люди в шуби,
Натопили тепло груби.
Білка гріється в дуплі,
Мишка в нірці у землі.
ІІІ група Солом’яний бичок – закінчити вірш:
В гості прийшла … …. .
Снігу багато вона … .
Весело грати тобі і …
З гірки кататись усій ….
Перевірка виконання завдання.
− Останньою проти вас грає команда «Івасика-Телесика» . Вам пропонується гра «Диктор».
3. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки у формі однини або тільки у множині. Проблемне завдання
- Поставте слова першого стовпчика у форму множини:
Тільки в однині |
Тільки у множині |
масло |
ножиці |
олія |
граблі |
сало |
ворота |
борошно |
дрова |
золото |
гроші |
сіль |
канікули |
дітвора |
жнива |
доброта |
штани |
Висновок: Є іменники, які мають лише форму однини ( висвічується на екрані «Тільки у однині»).
- В українській мові є ще одні «цікаві» іменники.
- Спробуйте поставити у форму однини іменники другого стовпчика (усно)
Висновок: Ці іменники вживаються в мові лише у формі множини .( висвічується «Тільки у множині»)
3. Хвилинка відпочинку
— Вітю, ти добре вивчив про однину та множину?
— Так.
— Тоді скажи: штани — однина чи множина?
— Угорі — однина, а знизу — множина.
ІV. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
− Вправа « Мікрофон»:
- Який раніше вивчений матеріал ми повторили?
- Які цікаві групи іменників є у нашій мові?
1. Я зрозумів…..
2. Я засвоїв……
3. Я повторив….
(Проводиться підрахунок дітьми зароблених за урок фішок, оцінюється учнів, які заробили протягом уроку більше фішок)
1