Комбінований урок з української мови. Вчитися виділяти з віршованих рядків числівники, виписувати числівники із поданих речень.
Тема. Числівник як частина мови.
Мета навчальна: дати уявлення про числівник як частину мови,
зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки, вчити впізнавати серед слів числівники, ставити до них питання скільки? який? котрий? котра? котре? котрі?, правильно вживати у мовленні та застосовувати набуті знання про числівник на практиці.
Мета розвиваюча: формувати в учнів загально пізнавальні вміння,
розвивати логічне мислення, соціокультурну, комунікативну та самоосвітню компетентності, виділяти головне, зв`язно висловлювати свою думку.
Мета виховна: виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення щодо вживання числівників, виховувати бажання говорити грамотно.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, кросворд, картки, презентація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Проговорювання речівки (вчитель починає, а учні продовжують .)
Лунає дзвіночок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюєм наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно! II. Повторення вивченого про частини мови
1. Інтерактивна вправа « Бліц – опитування по ланцюжку».
- Діти, пригадайте які частини мови ви вже вивчили і розпізнаєте серед інших слів? (іменники, прикметники, прийменники.)
- Наведіть приклади вивчених частин мови. Доведіть свій вибір.
III. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів. 2. Інтерактивна вправа « Очікування». - Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На слайді випливають слова:)
- Я теж хочу висловити свої очікування:
3.Гра «Відгадай і доведи».
- Визначте, до якої частини мови належать названі слова .Чому ви так вважаєте? Дужий (прикметник, бо називає ознаку предмета і відповідає на питання який?)
- Вітер (іменник, бо називає предмет і відповіає на питання що?)
- Поглянув (дієслово, бо називає дію предмета і відповідає на питання що зробив?)
- До, над, перед (прийменники, бо ці слова зв’язують інші слова в реченні і до них не можна поставити питання)
Сім?
4.Створення проблемної ситуації.
- То до якої частини мови належить слово сім?
- Діти, в українській мові є багато слів, що називають числа – це числівники. Такі слова об’єднані в окрему частину мови. З числівниками ви зустрічалися вже, найчастіше – на уроках математики. Знаючи будову слова, легко здогадатися, що слово «числівник» походить від слова «число». Це справді так. Колись люди рахували на пальцях, оскільки на обох руках їх десять, то і числили десятками.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу.
- Давайте порахуємо скільки учнів у нашому класі (20), скільки зошитів лежить на столі (14).
- Рахуючи, ми можемо назвати, скільки є предметів.
- Отже, числівник називає кількість предметів. Згадаймо уроки фізкультури, як ми ведемо лічбу? (перший, другий). Отже, числівник також називає порядок предметів при лічбі.
- Прочитайте правило на с.110 і переконайтеся, що наші висновки вірні.
- Що ж означає числівник? (кількість предметів)
- Які питання можна поставити до числівників 2, 80, 300, 1254 ? (скільки?)
- До числівників : перший, сотий, двадцять третій ? (який?, котрий?)
V.Закріплення нового матеріалу.
ДЕ П'ЯТИЙ!
Мне хустиночку в руці, Гірко плаче Віра:
— В мене п'ять було стільців, А тепер — чотири. Взявся братик рахувать: — Раз, два, три, чотири, п'ять!
Віро, плакати облиш: Ти ж на п'ятому сидиш!
Прочитайте вірш і випишіть з тексту числівники , до кожного поставте питання. (п’ять- скільки?, один- cкільки?, два-скільки?, три-скільки?, чотири-скільки?, п’ятому-на якому?).
3. Виділення числівників з віршованих рядків.
На ялинці – Три синиці .
«Бах!» – мисливець
Із рушниці …
Де поділися синиці?
У тижні кожному – сім днів,
У райдузі – сім кольорів,
Що є сім нот – відомо всім.
Цікава дуже цифра сім!
Пора вже обідать ;
Третя година.
На трьох у зайчаток
Одна лиш морквина.
Дружно білочки малі
Ділять ягідки в дуплі .
Двадцять ягідок на гілці –
По чотири кожній білці.
Діти, важливою ознакою краси мовлення є правильне наголошування слів. У числівниках від одинадцяти до дев’ятнадцяти наголошується склад –на- : дванадцять, тринадцять, чотирнадцять, п'ятнадцять, шістнадцять, сімнадцять, вісімнадцять, дев’ятнадцять. Визначте наголошений звук.
5. Синтетичні вправи на побудову словосполучень з числівниками та іменниками за вправою
Як і інші частини мови, числівники також зв’язуються з іменниками.
Самостійно складіть словосполучення числівників з іменниками.
Прочитайте утворені словосполучення, поставивши питання до числівника.(Дев’ять учнів, дев’ятий клас, сьома година…)
6.Фізкультхвилинка(під музичний супровід) ).
Ми разом з вами всі трудилися, пора прийшла відпочивать. (Під рахунок учні виконують вправи)
Раз, два – всі пірнають (присідають)
Три, чотири – виринають .
П’ять, шість–- на воді, міцніють крила молоді. (Рухи руками)
Сім, вісім, що є сили всі до берега приплили. (Руки на поясі , ходьба на місці).
Дев’ять, десять – розгорнулись, обсушились, потягнулись. І розбіглись хто куди. (Сісти за парти)
Діти, чи зустрічалися числівники у віршику фізкультхвилинки? (так: раз, два, три чотири, п’ять, шість, сім, вісім , дев’ять, десять.)
VI.Самостійно-творча робота.
а) виписати з тексту числівники;
б) поставити до них запитання; підкреслити наголошений склад;
в) перевірка виконання вправи .
Записати тільки числівники і до кожного з них в дужках поставити питання:
Підраховано, що за п’ятдесят днів людина з’їдає стільки ж їжі, скільки важить сама. За життя людина з’їдає п’ятнадцять тонн хліба. У нашій країні людина фізичної праці з’їдає шістсот грамів хліба на добу. Для
службовців, учнів денна норма – чотириста грамів.
3Творчі завдання (робота в групах, картки)
- Прочитайте, обговоріть, виконайте, презентуйте.
Завдання І групі. Скласти прислів'я з частин. Виписати в два стовпчики кількісні і порядкові числівники (Мовно - логічна вправа )
Краще один раз побачити та на другий день продав
Ану, вставай, чоловіче. ніж сто раз почути
Березень у зими кожуха купив вже третій півень кукуріче.
Завдання ІІ групі. Відгадайте загадки, випишіть числівники, утворіть від них порядкові. Спить у ліжку біла сплюшка, в неї аж чотири вушка ( Подушка)
Два брати у воду дивляться, а довіку не зійдуться ( Береги)
Сім братів віком рівні, але іменем різні ( Дні тижня )
Один ллє, другий п'є, третій росте ( Дощ, земля, рослина)
Завдання ІІІ групі. Переписати віршовані тексти.
Підкреслити числівники.
Дві Оленки, три Ганнусі,
Дві Яринки і Настуся Козубочки узяли Та гриби збирать пішли.
У лісочку на горбочку – три берізки, три дубочки …
Рахувать ведмідь не вмів, то зозулю попросив.
З того часу у ліску,
Все: «Ку-ку! Ку-ку!»
Завдання ІУ групі. Ввести фразеологізми в речення. Підкреслити числівники. Усно постав питання (Вправа "Здивуй клас") Знати, як свої п'ять пальців. Грати першу скрипку.
Виконання завдань. Презентація робіт.
Діти давайте пограємо в гру «Упорядник», із змішаних числівників, які ви бачите на дошці, перший варіант виписує у стовпчик кількісні числівники, а другий варіант – порядкові числівники.
Перший, десятий, три, двадцять, шість, мільйонний, третій, сотий, другий,
Мільйон,сто один, десять, двадцятий, шістдесят, п’ятнадцять.
VII. Підсумок уроку.
На дереві шість гілочок,
На них сидить шість білочок. (шість)
Вчу рахунку жабок: – Два!
А вони мені: – Ква, ква…
|
1.ч |
о |
т |
и |
р |
и |
|||||
2. т |
р |
и |
|
||||||||
|
3. с |
і |
м |
|
|||||||
4. л |
е |
л |
е |
к |
а |
|
|||||
|
5.ш |
і |
с |
т |
ь |
||||||
6.д |
в |
а |
|
||||||||
7.о |
д |
и |
н |
|
|||||||
|
8.т |
р |
и |
д |
ц |
я |
т |
ь |
|||
9.п’ |
я |
т |
і |
р |
к |
а |
|
||||
2. Виберіть зайвий рядок серед поданих слів:
А) один, два, три; Б) перший, другий, третій; В) одиниця, двійка, трійка.
Чому рядок В) зайвий? (бо ці слова називають цифри, вони іменники.)
3. Гра «Числівник загубився»
Знайдіть числівник, який загубився у словах: cорока, столяр, столик, сім’я, вітрина, вітрила.
4.Інтерактивна гра «Мікрофон» Сьогодні я на уроці дізнався…Сьогодні я на уроці навчився…Сьогодні я на уроці намагався… Найкраще мені вдалося… 5.Виставлення оцінок Сьогодні на уроці ми з вами гарно потрудились, міркували, працювали в парах, складали розповідь. Молодці. Поаплодуйте собі та своїм однокласникам. А я в свою чергу хочу поставити вам оцінки за вашу роботу на уроці.
VIII, Домашнє завдання.
Вправа 257. а) уставити числівники, записати; б) скласти два речення зі словосполученнями; в) скласти і записати діалог на тему «Мій розпорядок дня».Не забувайте числівники записуємо словами!
Ось і закінчився урок! І продзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі, Відпочиньте по заслузі!
Список використаних джерел
1. Захарійчук М. Д. Українська мова: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч.закл./ М.Д.Захарійчук, А,І. Мовчун.- К.: Грамота, 2015.192с, с.110 - 112.іл.
2. Володарська М. О., Мазурок Г. П., Пілаєва О. М. Українська мова. 4 клас. IІ семестр (за підручником М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун). — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — 128 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
Інтернет – ресурси:
1.. http://bibl.com.ua/informatika/34933/index.htm
http://teacher.at.ua/publ/21-1-0-146