Цей матеріал буде корисний для учителів української мови при вивченні теми "Числівник як самостійна частина мови".
Тема уроку: Тренувальні вправи за темою «Числівник як самостійна частина мови»
Мета : повторити й закріпити знання ,набуті під час роботи над темою ; формувати в учнів уміння й навички правильно писати й відмінювати числівники ; розвивати мислення , мовлення , пам"ять ; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.
Тип уроку : повторення й закріплення ЗУНів.
Форми роботи: лінгвістична гра, зв’язна розповідь за таблицею, бліц-опитування, творче спостереження за мовним матеріалом, синтаксичний розбір речення, «Обери позицію».
Обладнання : мультимедійна дошка, презентація, підручник .
Хід уроку
Учитель. Протягом кількох уроків ми вивчали тему «Числівник». Наше завдання повторити, узагальнити вивчене про цю самостійну частину мови, уміти правильно писати й відмінювати числівники; грамотно вживати в нашому мовленні, тим самим підготуватися до контрольної роботи.
ІІІ. Узагальнення вивченого про числівник (записати тему в зошити)
А ще на уроці ми переконаємося, що без числівника не існує жодна наука, без нього ми безпорадні в житті. Тому числівник ще називають всюдисущим.
Всюдисущий числівник
Числівник відомий і дошкільняті:
Він же вчить нас рахувати.
І оцінку гарну заробити
Вам числівник допоможе,
Порахувати все він зможе.
Всі числа по порядку він складе
І найскладніше він знайде,
Бо той, хто дружить із числівником,
Той може стати і відмінником.
Замініть одним словом кожне з поданих сполучень слів. Підкресліть у кожному записаному вами слові по одній із букв, з яких складіть закодовану назву частини мови.
( Числівник — число ( суфіксальний спосіб творення )).
" Числівник як частина мови ".
Прочитайте текст. Що нового ви дізналися? Які враження викликав у вас цей текст? Дібрати власний заголовок.
Школа
Слово «школа» є в усіх слов`янських мовах. Було воно і в давньоруській мові. Прийшло до нас із Стародавньої Греції. У перших грецьких школах училися хлопчики з вільних родин. Спочатку їх навчали читати, писати й рахувати. Потім вони навчалися співів, музики, поезії. В інших школах здійснювалося пізніше фізичне виховання й загартування. З них готували майбутніх воїнів. Усі ці школи були приватними.
У Київській Русі перші школи з`явилися в кінці десятого століття. Навчалися там діти багатих. Це діти князів, придворних та купців… (А.Коваль).
Діти, коли я назву цілі числа, то піднесіть руки догори, дробові – розведіть їх у сторони, збірні – присядьте.
Двадцять п"ять, п"ять восьмих, восьмеро, вісім десятих, троє, сто, сорок дев"ять, дев"ятеро, четвертий, три дев"ятих, одинадцятеро, одна, одинадцята, вісімдесят.
Проблемно-пошуковий метод. Погляньмо і ми на годинник. Котра година?
Висловіть думку «так» або «ні», аргументуючи її конкретними фактами, відповідаючи на питання: «Чи в усіх сферах нашого життя ми використовуємо числівник?»
IV. Підсумок уроку .
Джерела:
3. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. / О. І. Пометун,
Л. В. Пироженко. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192 с.
2