Методична розробка уроку з української мови у 6 класі по темі "Тренувальні вправи за темою "Числівник як самостійна частина мови"

Про матеріал

Цей матеріал буде корисний для учителів української мови при вивченні теми "Числівник як самостійна частина мови".

Перегляд файлу

Тема уроку: Тренувальні вправи за темою «Числівник як самостійна частина мови»

Мета : повторити й закріпити знання ,набуті під час роботи над темою ; формувати в учнів уміння й навички правильно писати й відмінювати числівники ; розвивати мислення , мовлення , пам"ять ; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.

Тип уроку : повторення й закріплення ЗУНів.

Форми роботи: лінгвістична гра, зв’язна розповідь за таблицею, бліц-опитування, творче спостереження за мовним матеріалом, синтаксичний розбір речення, «Обери позицію».

 Обладнання : мультимедійна дошка, презентація, підручник .

Хід уроку

  1. Організаційний момент .
  2. Повідомлення теми і мети уроку .

Учитель. Протягом кількох уроків ми вивчали тему «Числівник». Наше завдання повторити, узагальнити вивчене про цю самостійну частину мови, уміти правильно писати й відмінювати числівники; грамотно вживати в нашому мов­ленні, тим самим підготуватися до контрольної роботи.

ІІІ. Узагальнення вивченого про числівник (записати тему в зошити)

А ще на уроці ми переконаємося, що без числівника не існує жодна наука, без нього ми безпорадні в житті. Тому числівник ще називають всюдисущим.

Всюдисущий числівник

                   Числівник відомий і дошкільняті:

                   Він же вчить нас рахувати.

                   І оцінку гарну заробити

                   Вам числівник допоможе,

                   Порахувати все він зможе.

                   Всі числа по порядку він складе

                   І найскладніше він знайде,

                   Бо той, хто дружить із числівником,

                   Той може стати і відмінником.

1. Лінгвістична гра.

Замініть одним словом кожне з поданих сполучень слів. Підкресліть у кожному записаному вами слові по одній із букв, з яких складіть зако­довану назву частини мови.

  1. Порядковий номер , який відповідає числу 1000. (тисячний)
  2.   Число , яке становить двічі по два. (чотири)
  3.   Порядковий номер , який відповідає числу вісім.(восьмий)
  4.   Число , що становить тисячу тисяч. (мільйон)
  5.   Число , яке містить дві сотні.(двісті)
  6.   Збірне число , яке означає чотири особи , істоти або парні предмети. (четверо)
  7.   Дев"ять десятків. (дев’яносто)
  8.   Три сотні. (триста)
  9.   Порядковий номер , який відповідає числу сорок.(сороковий)
  •       Прочитайте записані слова.
  •       Прочитайте назву частини мови. ( Числівник )
  •       Зробіть словотвірний розбір слова "Числівник".

( Числівник — число ( суфіксальний спосіб творення )).

  1. Зв"язна розповідь одного учня біля дошки за таблицею

 " Числівник як частина мови ".

 

  1.  Бліц-опитування.
  • Дайте визначення числівника як частини мови.
  • Від яких кількісних числівників неможливо утворити порядкові? (Дробових , збірних )
  • Розкажіть про відомі вам орфограми у числівниках (М"який знак, чергування, написання окремо складних числівників, написання разом порядкових числівників , які закінчуються на -сотий , -тисячний, - мільйонний. )
  • Як відмінюються дробові числівники . Покажіть це на прикладі
  • Прочитайте арифметичні приклади : 5,6 + 8,3 ; 3 - 2 ; 7,8 + 15,4
  • Провідміняйте складений числівник : І р. 678 ; II р. 495 ; III р. 786 (як кількісний)
  • А як треба відмінювати порядковий ?
  1. Творче спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте текст. Що нового ви дізналися? Які враження викликав у вас цей текст? Дібрати власний заголовок.

Школа

  Слово «школа» є в усіх слов`янських мовах. Було воно і в давньоруській мові. Прийшло до нас із Стародавньої Греції. У перших грецьких школах училися хлопчики з вільних родин. Спочатку їх навчали читати, писати й рахувати. Потім вони навчалися співів, музики, поезії. В інших школах здійснювалося пізніше фізичне виховання й загартування. З них готували майбутніх воїнів. Усі ці школи були приватними.

  У Київській Русі перші школи з`явилися в кінці десятого століття. Навчалися там діти багатих. Це діти князів, придворних та купців… (А.Коваль).

  • Знайти в тексті числівники. Які з них є порядковими? Зачитати речення з порядковими числівниками, дотримуючи орфоепічних норм.
  • Пояснити лексичне значення виділеного слова. (Загартування – ставати фізично або морально стійким, міцним, витривалим, вироблення здатності переборювати незгоди, труднощі). Скласти з ним речення.

 

 

  1. Фізкультхвилинка.

Діти, коли я назву цілі числа, то піднесіть руки догори, дробові – розведіть їх у сторони, збірні – присядьте.

Двадцять п"ять, п"ять восьмих, восьмеро, вісім десятих, троє, сто, сорок дев"ять, дев"ятеро, четвертий, три дев"ятих, одинадцятеро, одна, одинадцята, вісімдесят.

  1. Синтаксичний розбір речення .
  • Розгляньте послідовність розбору числівника як частини мови (на с.170)
  •                  Завдання. Прочитайте загадку, відгадайте її. Випишіть числівники, виконайте їх морфологічний розбір.
  •                  Іде років двісті, стоїть на одному місці, лічить людський вік, а не чоловік.

 

  •                  1варіант.  Двісті – числ., п.ф. – двісті, скільки?, кількісний, власне кількісний, З.в., складний, обставина.
  •                  2 варіант. (На) одному – числ., п.ф. – один, котрий?, порядковий, с.р., одн., М.в., простий, означення.

Проблемно-пошуковий метод. Погляньмо і ми на годинник. Котра година?

  •                  Укажіть різні варіанти позначення часу.
  •  
  1. . «Обери  позицію».

Висловіть думку «так» або «ні», аргументуючи її конкретними фактами, відповідаючи на питання: «Чи в усіх сферах нашого життя ми використовуємо числівник?»

IV. Підсумок уроку .

  • Цей урок був підсумком нашої роботи над темою протягом восьми уроків, і ви показали свої знання .
  • Аналіз роботи учнів , оцінювання.
  1.  Домашнє завдання .
  • 1. Підготуватися до тематичного тестування.
  • 2. Впр. 374 ( 4 реч.).

Джерела:

  1. Методичний комп`ютерний посібник. Електронний конструктор уроку. Українська мова. 6 клас / ТОВ «Видавництво група «Основа»», 2013
  2. Українська мова 6 клас І семестр / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич, М.В.Чаловська. – 2-ге вид., переробл. та доповн. – Х.: Вид. група «Основа», 2012. – 110, (2)с. – (Серія «Мій конспект»).

3. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. / О. І. Пометун,

Л. В. Пироженко. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192 с.

 

2


 

docx
Додано
15 березня 2023
Переглядів
544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку