Тема. Числівники прості, складні і складені.
Мета: навчити учнів розрізняти прості, складні і складені числівники, сприяти зміцненню умінь і навичок їх правопису; формувати вміння знаходити числівники прості, складні і складені, визначати їх роль у реченнях; удосконалювати вміння встановлювати належність числівників до певної групи за значенням та будовою; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення; виховувати відповідальну особистість, яка здатна до самоосвіти й саморозвитку; прищеплювати любов до природи.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок із використанням технології «Перевернутого навчання»
Методи, прийоми і форми роботи: робота в парах, трійках, прийом «Усмішка», тестування, інтерактивна вправа «Дерево пізнання», слово вчителя, «Фрейм проблема», завдання-лотерея.
Обладнання: картки із завданнями, листочки, квітки, сигнальні картки.
Підготовка до уроку:
https://www.youtube.com/watch?v=SiNFIKVmWCc
6 кл. загальноосв. навч. закл. / О.В.Заболотний, В.В. Заболотний. – К.: Генеза, 2014)
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Прийом «Усмішка».
Коли усміхнутися перехожому – він усміхнеться у відповідь. Коли усміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Коли усміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Усміхніться одне одному вустами, очима, долонями, серцями.
Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерактивна вправа «Дерево пізнання».
- Діти, ви хочете, щоб якнайшвидше прийшла тепла сонячна весна? Чому?
Тому зараз ми з вами прикрасимо дерево. Кожен по черзі підходить і бере листочок. Листочок – це запитання. Хто правильно відповідає на запитання, той чіпляє листок.
Робота з сигнальними картками.
Візьміть у руки сигнальні картки. К – кількісний. П – порядковий. Я називатиму вам числівники. Визначте, який числівник за значенням - кількісний чи порядковий.
Сто, перший, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.
Ознайомлення учнів з темою, метою уроку.
Тема. Числівники прості, складні, складені.
Мета:навчитися розрізняти числівники за будовою та правильно їх писати.
Освоєння теми уроку. Виконання системи практичних завдань.
Дослідження «Фрейм проблеми».
Заповніть відповідні пропуски в таблиці «Числівники за будовою».
|
|
|
п’ять, сорок |
двісті, вісімдесят |
двадцять один |
- Як пишуться складні та складені числівники?
Народознавча хвилинка.
- Діти, чому місяць березень має таку назву?
Назва березень пов'язана з березою, яка в цей місяць починає квітнути. У народі говорили:«Сухий березень, теплий квітень, мокрий травень — буде хліба урожай».
- Діти, що відбувається в природі 21 березня?
Як відомо, навесні день збільшується, а ніч скорочується. І 20 - 21 березня наступає момент, коли тривалість дня і тривалість ночі стають рівними. Такий день називається днем весняного рівнодення.
Із прадавніх часів весняне рівнодення вважали великим святом, а в першу неділю після настання рівнодення у слов`ян святкувався Великдень - "великий день", - сонячне святе, час коли день перемагає ніч ("великий день"), весна - зиму і починається новий рік за сонячним календарем.
Із цього дня починається повне пожвавлення Землі, відродження природи. Для цього дня існувало й безліч народних прикмет. Наприклад, якщо цього дня буде ясна погода, це до теплого літа.
Розподільна робота біля дошки.
Запишіть наведені числівники у три колонки: прості, складні, складені .
Два, дев’яносто, двадцять сім, сорок один, п’ять, сто двадцять п’ять, п’ятдесят, п’ятсот, чотириста дев’яносто три, перший, двадцять восьмий, сорок, сорок чотири.
Фізкультхвилинка
Учитель називає числівники учні плескають в долоні, якщо інша частина мови – присідаємо.
Стотисячний, семиденний, п’ятиденка, двадцятип`ятимільйонний, восьмирічка, столітній, трьохтисячний, п’ятнадцятирічний.
- На яких уроках ви найчастіше зустрічаєтеся з числівниками?
Німий диктант за варіантами.
Записати вирази словами. Визначити групу числівників за значенням та будовою.
Визначте розряд кількісного числівника.
І варіант ІІ варіант ІІІ варіант
4+12=16 25:10=2,5 3,5:100 = 0,035
Вибіркова робота в трійках.
Прочитайте текст. Визначте тему та основну думку замітки.
Збережемо довкілля
Усі тридцять двоє учнів шостого класу двадцятої школи взяли участь в акції «Збережемо довкілля». Протягом трьох тижнів було зібрано для утилізації триста п’ятдесят шість відпрацьованих батарейок і акумуляторів. Чимало учнів провели рейди в під’їздах своїх будинків, побували зі спеціальними скриньками на місцях роботи батьків. Двоє шестикласників – Коваленко Єгор та Решетняк Олександр установили рекорд: одна третя всіх зібраних батарейок – це їхній внесок у колективну справу.
Акція триває! Долучайтеся!
1 трійка - виписати прості числівники.
2 трійка – виписати складні числівники.
3 трійка – виписати складені числівники.
Визначити групу числівників за значенням, указати розряд кількісного числівника.
Дослідження-корегування. Робота в парах.
Знайдіть і виправте помилки в характеристиці числівників. Правильні варіанти запишіть.
Словникова робота.
Кільканадцять - від одинадцяти до дев’ятнадцяти.
Закріплення вивченого матеріалу.
Тестові завдання.
А) п’ятнадцятий, триста п’ять
Б) декілька, мільйонний
В) сорок п’ятий, другий
Г) восьмеро, півтори
2. Усі числівники складні в рядку
А) шістнадцять, сорок три
Б) п’ятсот, сто
В) тисяча, вісімсот сім
Г) дев’ятсот, триста
3. Укажіть рядок, у якому в обох словосполученнях є збірний числівник
А) півтора аркуша, декілька рядків
Б) тридцятеро учнів, обидва малюки
В) троє поросят, вісім дерев
Г)чимало друзів,багато цукерок
4. Укажіть рядок, у якому немає дробових числівників
А) сім восьмих, одна ціла і дві десятих
Б) одна друга, півтораста
В) кільканадцять, обоє
Г) шість цілих п’ять сотих, три четвертих
5. За будовою числівники поділяються на
А) якісні, відносні, присвійні;
Б) тверді, м’які, мішані;
В) прості. складні, складені;
Г) кількісні, збірні, дробові
6. У котрому рядку всі слова числівники:
А) сімнадцятий, півтора, сто, тисяча;
Б) сотник, раз, кільканадцять, мільйон
В) двома, удвох, сто сорок
Г) шестирічний, двогорбий, вісім.
Відповідь:1 - Г; 2 - Г; 3-Б; 4 – В; 5- В; 6- А
Взаємоперевірка.
Творче завдання.
Написати твір-мініатюру «У віконечко постукала весна», використовуючи різні за будовою числівники.
Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Дерево пізнання».
Щоб ми відчули аромат весни, пропоную вам відповісти на запитання і прикрасити дерево квітками.
- На які групи за будовою поділяються числівники?
- Які числівники називають простими?
- Наведіть приклад складного числівника?
- Як пишуться складені числівники?
- Яке завдання найбільше сподобалося виконувати на уроці?
Оцінювання. Рефлексія.
Оцініть свою роботу на уроці.
Домашнє завдання.
Прийом «Завдання - лотерея».
Кожен з учнів сам обирає завдання-лотерею.