Тема: Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Мандрівка до Країни обізнаних мовознавців.
Цілепокладання:
повторити , систематизувати та поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, отримані в попередніх класах;
навчати робити дослідження, лінгвістичний експеримент та сприяти розвитку аналітичного мислення;
формувати вміння розпізнавати прикметники в мовленні, визначати рід, число та відмінки прикметників,з'ясовувати їх синтаксичну роль та їх роль у мовленні;
розвивати комунікативні уміння , навички вживати прикметники в усному та писемному мовленні, сприяти збагаченню образного мислення шестикласників.
удосконалювати навички роботи в групі
виховувати шанобливе ставлення до рідної мови, народних символів-рослин
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання:карта мандрівника, кольорові смайлики, пам'ятка-навіювання , золоті правила поведінки та спілкування учнів в мандрівці, алгоритм мовного дослідження, УЛСО з теми, картки самооцінювання, рефлексійна анкета.
Методи, прийоми, форми роботи: прийоми «Мікрофон», «Незакінчене речення», робота в групах, проблемно-пошуковий метод, метод спостереження, дослідження, лінгвістичного експерименту.
Елементи особистісно-орієнтованого навчання(ОЗОН): цілевизначення «Мої очікування», групова робота , рефлексія, само-, взаємооцінювання, інтерактивна вправа( інтелектуальна розминка, бліц-опитування, лінгвістичний експеремент), алгоритмічне навчання.
Хід уроку
І. Етап орієнтації , стимулювання та психологічного налаштування
на урок
Створення позитивного настрою та установка на емоційно-ціннісне ставлення до праці
Продемонструйте свій настрій за допомогою кольорових смайликів і психологічну готовність на початку уроку :
зелений колір символізує робочий настрій, зібраність та організованість, бажання працювати,
червоний – незібраність, відсутність навчального приладдя,
жовтий -певні проблеми зі здоров'ям, відсутність настрою на урок
Вчитель констатує готовність учнів до уроку та пропонує перебороти небажання, лінь за допомогою пам’ятки-навіювання та формули успішного навчання від Надії Олександрівни:
Я
Розумна, творча особистість
Я
Вчуся, бо хочу знати рідну мову
Навіювання успіху: заплющіть очі і про себе промовте:
«Я все знаю, все вмію, все зможу»
Тому розпочинаємо активно співпрацювати.
ІІ .Етап мотивації навчально-пізнавальної діяльності .
«Мозковий штурм».Вироблення правил поведінки та спілкування у мандрівці
Сьогодні ми знову помандруємо до Країни обізнаних учнів, тому давайте виробимо і нагадаємо золоті правила поведінки та спілкування учнів :
Галявина Знайомств «Уявний мікрофон»
Отож, вирушаймо в мандрівку. Ви добре знаєте, що шлях до цієї країни нелегкий, тому краще його долати разом із друзями й добрими приятелями. Отже, давайте з'ясуємо, з ким ми вирушаємо в мандри.
Опинившись на галявині Знайомств , спробуйте придивитись одне до одного. Наша галявина знайомств - незвичайна, бо росте на ній символічний кущик калини, який в будь-яку пору року дивує своєю красою. Тому символічними є слова Д.Білоуса , пов’язані з красою рідної мови «Українська мова - диво калинове», які й стануть девізом уроку.
Розповідаючи про себе, здивуйте вмінням добирати слова-прикметники, які характеризують вас як особистість. Пригадайте з уроків природознавства рослини-символи і асоціюйте себе з ними. Передаючи уявний мікрофон, назвіть своє ім'я та одну рису характеру ( прикметник)
Яка чи який Я: Надія Олександрівна – щира,…
Ми з вами познайомились і краще пізнали себе і своїх товаришів. Отож вирушаймо!
ІІІ. Етап засвоєння нових знань
Доріжка самостійного засвоєння нових знань
- Давайте з'ясуємо, який розділ мовознавчої науки ми зараз вивчаємо?
- Тож визначимо, до якої ж частини мови належать використані вами слова знайомства ? А для цього помандруємо доріжкою самостійного засвоєння нових понять і термінів, де вас чекають випробування: мовне дослідження ,моделювання навчальної опори на матеріалі підручника та її озвучення.
1.Мовне дослідження з опорою на алгоритм
Алгоритм вирішення проблеми
Крок 1.Запишіть рису характеру , узгодьте з іменником (ім'ям), утворивши словосполучення
Крок 2. З'ясуйте, що виражає (означає) слово
Крок 3.На яке питання відповідає
Крок 4. Спробуйте змінити слово , визначте морфологічні ознаки (рід, число, відмінок) Зробіть висновок: змінна чи незмінна частина мови
Крок 5. Виділіть твірну основу, визначте приналежність до групи(тверда, м'яка)
Крок 6. Введіть слово в речення , з'ясуйте синтаксичну роль :яким членом речення (підметом, присудком, додатком, означенням, обставиною) виступає.
Зразок: Весела Катерина- ознаку предмета, Катерина (яка?) щедра. МО: ж.р., одн., Н.в., тв.г. СР: Я познайомилась із веселою Катериною.
ІV. Оголошення теми і завдань уроку.
1. Мої очікування від уроку та оцінка своїх можливостей
«Я зможу засвоїти…, сформувати…»
Запис теми уроку в зошити .Подумайте, як утворилась назва частини мови - прикметник. Доберіть до слова прикмета синоніми та утворіть синонімічний ряд( ознака, риса, властивість)
2.Робота з підручником. С.139
А тепер спробуймо доповнити та поглибити наші знання матеріалом підручника , змоделювати опорну схему «Прикметник як частина мови» та озвучити її .
- Які нові знання про прикметник ви отримали?
3.Колективне моделювання навчальної опори та її озвучення
Прикметник
СЗЧМ
ЗЗ- ознака предмета, с.139(підр)
Якість-колір-просторові і часові-належність-
зовнішні прикмети та внутрішні ознаки людей тварин
який?(-а? -е?) чий? (–я? –є?)
МО: змінюється за Р( в однині) ,Ч, В . має тверду чи м'яку групу
СР: У Р. означення
Присудок
Гай застосування знань
Ви чудово впорались із випробуваннями .Доріжка привела нас до Гаю застосування знань. Придивіться пильніше: у цьому гаю ростуть дерева-символи – кремезні дуби. Уявно перенесімось до гаю.
1.Рухавка. Давайте пройдемось дубовим гаєм, вдихнемо ковток свіжого повітря, підійдемо до дуба , притулімося до нього , обіймемо і візьмемо від нього енергії, здоров'я та сил. Тепер ми повні сил і готові продовжити мандрівку доріжкою тренувальних вправ.
V. Етап закріплення та застосування нових знань
1.Вибіркове письмо.
Інструкція: Розпізнайте прикметники. Випишіть словосполучення «прикметник»+ «іменник». Що вони виражають? Підкресліть прикметники хвилястою лінією, визначіть морфологічні ознаки(рід, число, відмінок)
Працює консультпункт (група знавців рідної мови).
Дуб - священне дерево давніх слов'ян, символ гордості і пихатості. Вінок із дубового листя символізував силу, міць та гідність. Слов'яни-язичники дубові гаї вважали житлами богів, тому вшановували їх та забороняли вирубувати. Довголітнім дубам приносили в жертву биків та хліб.
В Україні теж росте славнозвісний Хортицький дуб-довгожитель, якому майже 2 тисячі років. Міцною деревиною славиться в Україні це дерево-символ..
Священне дерево- с.р., одн., Н., тв.;
Давніх словян – мн, Р., м;
Із дубового листя – с.р, одн, Р.тв;
Дубові гаї-, мн, З., м;
Довголітнім дубам –мн, Д, м;
Славнозвісний Хортицький дуб- ч.р., Н.;
Міцною деревиною- ж., одн, О.
- Які ви знаєте прислів’я про цю символічну рослину.
- Назвіть прикметники ( хорове читання).Що вони означають?
- Яким способом утворено прикметники довголітні та славнозвісні ? (скдадання двох основ)
Формулювання тези-висновку щодо реалізації очікувань учнів
Озеро комунікативних вправ
Проминувши дубовий гай, ви опинитися на березі Озера комунікативних вправ, обсадженого ще однією символічною рослиною-якою відгадайте? А для цього ознайомтесь із текстом вправи 231, ст. 136 і скажіть , про яку рослину йдеться мова.
2.Виконання комунікативних вправ.
Уявіть собі вербичку. Які прикметники ви використаєте для її опису .
- Доберіть до іменника верба якомога більше прикметників-означень, визначте, які ознаки вони виражають і сформуйте рядок .
- Визначте групу прикметника ( тверда, м'яка) , запрограмуйте
Верба (яка?) молоденька, кремезна, висока, довгокоса, зеленокоса…..
Код для перевірки: ттттт
-Змоделюйте речення, поширте його прикметниками і з'ясуйте синтаксичну роль прикметників.
Краще речення записати на дошці і зробити синтаксичний розбір речення.
На березі озера опустила свої довгі коси молоденька верба.
В променях сонця верба була надзвичайно чарівною.
3.Індивідуальне завдання для творчо здібних учнів:
Змоделювати текст про вербичку типу опису на сонові власних вражень, дібравши художні засоби-прикметники для образності мовлення Зробити висновки про їх роль у тексті.
4.Презентація індивідуальних творчих робіт
Стежина лінгвістичних експериментів
Від Озера комунікативних вправ крок за кроком ми вийшли на Стежину лінгвістичних експериментів, де вам необхідно виявити свою творчість. А для цього озбройтесь словничками.
5.Творча робота в групах .Лінгвістичний експеримент «Услід за автором» Відтворити поезію, дібравши влучні прикметники
Наша мова …..( калинова) , і …..(ласкава) , і …..(медова), і….( багата),і …(не бідна ), - ось що мова наша рідна»,
(Довідка: барвінкова, щира, медова, багата, не бідна, рідна, милозвучна, українська, батьківська, материнська, чарівна , стоголоса, сопілкова, солов’їна, веселкова, співуча)
6.Презентація роботи лідерами груп.
-. Поясніть , яка роль прикметників у мові?
А тепер вилучіть прикметники і прочитайте текст без них.
Що втрачається? Зробіть висновок про роль прикметників у мовленні.
7.Продовжіть речення: Прикметники роблять наше мовлення….. (виразнішим, образнішим.)
Країна обізнаних учнів
VІ. Рефлексія. Оцінювання та самооцінювання .
І нарешті стежина лінгвістичних експериментів привела нас до брами, за якою починається Країна обізнаних учнів. Щоб із впевненістю пройти крізь брамку, треба зробити ще одну важливу справу – зробити екскурс сьогоднішнього уроку і перевірити , чи здійснились наші очікування
1.Бліц-опитування «Так, ні»
Погодьтесь або заперечте твердження
1.Прикметник- це самостійна змінна частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який?-а, е, чий? –я,є.
ТАК
2.Прикметник належить до певного роду: чоловічого, жіночого, середнього.
НІ (змінюється за родами)
3.Прикметники узгоджуються з іменниками в роді, числі та відмінку- в однині, в числі й відмінку – в множині
ТАК
4.У реченні прикметники найчастіше виступають лише означенням.
НІ
5.Прикметники зимовий, майбутній, учорашній, сьогоднішній виражає часову ознаку
ТАК
6.Прикметники мають своєрідне відмінювання: поділяються на 3 групи- тверду, м'яку і мішану.
НІ( тверду і м'яку)
2.Перевірка бліц-опитування й самооцінювання учнів.
Підрахуйте кількість правильних відповідей та помножте на 2 – це ваш результат. Підніміть руки, хто має 10-12 балів, 7-9 балів, 4-6 балів, 1-3 бали.
Оцінка засвоєння теми уроку вчителем.
3.Заповнення картки само оцінювання
Картка самооцінювання
Тема «Прикметник як частина мови»
Прізвище , ім'я учня______________________________
Показники оцінювання |
Дата уроку
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Брав (ла) активну участь у роботі групи, на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висловлював(ла) власні міркування
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висував(ла) оригінальні ідеї |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Брав(ла) участь у прийнятті рішення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ступінь самостійності |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Презентував роботу групи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Виконував (ла) індивідуальні творчі завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Підсумковий бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Рефлексійна анкета «Незакінчене речення»
Наша мандрівка наблизилась до кінця,висловіть свої враження від уроку,опишіть прикметником якою вона була? Чи сподобалась? Ваші пропозиції.
Новим на уроці для мене було засвоєння……
Мандрівка до Країни обізнаних учнів виявилась(якою?)….
Побажання собі і вчителю….
5.Оцініть свій настрій в кінці уроку
Задоволення від уроку
Незадоволення
VІІ. Домашнє завдання (диференційоване):
п.23, с. 137,139
10-12 б. - підготувати презентацію для озвучення усного повідомлення «Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» ( за бажанням учнів)
1-7 б.- підготувати питання з теми для бліц-опитування : питання від Катерини….
Впр. 235, 236 (ІІІ з.) ( за бажанням для достатнього та високого рівнів)