Інтегрований урок в 1 класі ( математика, природознавство)
Вчитель: Кумка Олена Миколаївна
Тема уроку: Число і цифра 7. Дні тижня .Що ми знаємо про світ, у якому живемо.
Тип уроку: Інтегрований урок математики та природознавства в технології розвивального навчання « відкриття» нових знань з використанням методичних прийомів технології розвитку критичного мислення.
Мета уроку:
Математика: формувати уявлення про число 7 з опорою на числовий відрізок, його склад, здатність до запису за допомогою графічної моделі і цифри;
формувати вміння додавати і віднімати в межах 7, закріпити взаємозв’язок між цілим відрізком і його частинами;
повторити схематичну і знакову форму запису чисел в межах 6;
вивчити назви днів тижня;
Природознавство: узагальнити знання дітей про живу і неживу природу, методи вивчення її.
Розвивати :розумові операції: аналізу, синтезу, узагальнення; природознавчі компетентності.
Виховувати наполегливість, старанність, повагу до однокласників; дбайливе ставлення до природи;
Особистісні
• здатності до самооцінки на основі критеріїв успішності навчальної діяльності.
Регулятивні
• у співробітництві з вчителем ставити нові навчальні завдання;
• перетворювати практичну задачу у пізнавальну;
• проявляти пізнавальну ініціативу в навчальному співробітництві.
Пізнавальні
• будувати логічне міркування, що включає встановлення причинно-наслідкових зав’язків;
• проводити порівняння, класифікацію за заданими критеріями.
Комунікативні
• враховувати різні думки і прагнути до координації різних позицій у співробітництві;
• формулювати власну думку і позицію;
• домовлятися і приходити до спільного рішення у спільній діяльності, у тому числі в ситуації зіткнення інтересів; будувати монологічні висловлювання, володіти діалогічною формою мовлення.
Обладнання: комп'ютер, телевізор, лінійки-тренажери, віяло цифр, презентація по темі уроку, демонстраційний матеріал, роздатковий матеріал.
Завдання етапів уроку
№
|
Етап уроку |
Завдання |
1. |
Мотивація до навчальної діяльності (самовизначення учнів). 1-2 хв. |
|
2. |
Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності. 5 хв. |
|
3. |
Виявлення причин утруднення. постановка навчальної мети. 3 хв. |
|
4. |
Побудова проекту виходу з утруднення. 7хв. |
|
5. |
Первинне закріплення в зовнішньому мовленні. 4 хв. |
|
6. |
Самостійна робота. Самоконтроль (перевірка за еталоном). 5 хв. |
|
7. |
Включення в систему знань і повторення. 7 хв. |
|
8. |
Рефлексія діяльності. 2хв. |
|
Демонстраційний матеріал :
Роздатковий матеріал:
Хід уроку
-Діти, заплющіть очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, все знаєте. Ви розумні і творчі. Покладіть долоню на серденько. Б’ється серденько. Таке маленьке, а так багато працює. Які почуття живуть у вашому серці? (Любов і добро)
Світ прекрасний навколо тебе,
Ясне сонце і синє небо.
Даруйте добро і посмішку людям.
Тоді світ і вам щасливішим буде.
-Подаруйте посмішку один одному і нехай гарний настрій буде у вас цілий урок.
-Діти, а якими ми повинні бути на уроці? (слайд№1)
У – уважними;
Р – розумними;
О – охайними;
К – кмітливими.
- Попрацюємо наполегливо, швидко, старанно. Щоб жодна хвилина не витратилась марно.
-Ми повинні зрозуміти чого ще не знаємо і самим знайти спосіб дізнатися.
2. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності.
- Сьогодні у нас незвичайний урок Ви вже знаєте, що наш світ прекрасний і різноманітний і що може бути цікавішим, ніж день за днем відкривати все нові і нові його сторінки? Я запрошую вас відкрити ще деякі таємниці навколишнього світу, в якому ми живемо. Заплющить очі і прислухайтесь до чарівних звуків природи. (музика природи зі співом пташок).
- Які звуки ви почули. Це звуки мовні чи ні? (ні, звуки природи)
-А що ми називаємо природою? Які об’єкти природи ви бачите на фотознімку? Все, що оточує нас, належить до володінь природи: ліс, річка, гори, тварини, рослини, люди. Природа є джерелом життя на землі, це наш рідний дім. Берегти й охороняти природу – обов'язок кожного з нас.
- Подивіться, на що схожа стежка (крива лінія). Ой, а куди це вона нас привела? А хто може жити в такому будиночку? А будиночок теж природний об’єкт?(ні, його створили люди). Отже, все в світі, що нас оточую, є об’єктами природи або рукотворними. А природа поділяється на живу і неживу.
- У чому полягає різниця між живою і неживою природою, як ви гадаєте? (Ознаками всього живого є те, що воно: народжується, живиться, дихає, росте, розмножується й відмирає. А предмети неживої природи цих ознак не мають)
- Що потрібно рослинам, тваринам для життя? (Тепло, світло, вода, Ґрунт, повітря, їжа)
- Чи може жива природа існувати без неживої?
-Сьогодні на наш урок завітала казкова гостя. Хто це діти? (Білосніжка) (слайд№2)
1 завдання: Практична робота з атласом природознавства(з’єднати об’єкти живої та неживої природи з відповідними будиночками)
-Коли вона блукала лісом, познайомилася лісовими мешканцями. Там були зайченята, бурундуки, білочки, а пташок-без ліку! Давайте допоможемо Білосніжці порахувати тварин, знайти потрібне графічне позначення і записати це число у вигляді цифри.
Завдання №1
Перевірка за зразком.(Р-2)
Вводиться поняття «дні тижня»
Завдання №2
Учні ланцюжком виконують обчислення за допомогою числового відрізка.(Д-2)
Білосніжка дякує вам за те що ви вправно виконали завдання.
Учні виконують завдання .
Учні піднімають руки.( Якщо не змогли розв’язати , то чому? Якщо розв’язали обґрунтуйте правильність результату)
3.Виявлення причин утруднення. постановка навчальної мети.
- Про що ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці? ( Про число 7)
- Яка ж тема нашого уроку? (Число і цифра 7)
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Визначення мети)
- Пригадайте як ми з вами вивчали числа. (Спочатку визначити місце числа на цифровому відрізку , встановити графічне зображення, навчимося писати цифру 7, а потім відкриємо склад числа 7.)
Візуалізація плану.( слайд №4)
4. Побудова проекту виходу з утруднення.
Позначення місця числа 7 на числовому відрізку.
«Мозковий штурм»
Узгодження графічної моделі числа 7.
Ознайомлення з різним зображенням цифри. (слайд №5)
Цифра народів Майя |
Цифра єгиптян |
Римська цифри |
Арабська цифри |
●●
|
| |
VII |
7 |
Гімнастика для очей.(Валеологічна хвилинка)
а) «Тік-Так» (Показати, як працює годинник)
б) Кругові оберти за годинниковою стрілкою і проти.
в) Рухи очима зверху – вниз.
г) «День-Ніч» (Сильно заплющити очі, відкрити).
5. Первинне закріплення в зовнішньому мовленні.
Розгляд та аналіз зразка за таблицею
— На що схожа цифра 7?
Наче косу, цифру сім
Цап узяв у літню днину.
І козі сказав: — Ходім
На лужок косити сіно!
Каліграфічна хвилинка. (Д-6)
Урок продовжіть без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Сядемо рівненько,
Цифру виведем гарненько.
Написання цифри 7 (слайд №6)
— Сім складається з хвилястої горизонтальної лінії, довгої прямої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії. Починаємо писати трохи нижче середини верхньої сторони клітинки хвилясту горизонтальну лінію праворуч до верхньої правої вершини кута квадрата. Потім, не відриваючи руки, ведемо вниз довгу пряму похилу лінію до середини нижньої сторони квадрата. Відірвавши руку, посередині другого елемента проводимо горизонтальну лінію симетрично з двох сторін. Письмо цифри 7 на лінійках-тренажерах та в зошитах
- Цифра сім не звичайна, з нею пов’язано багато чого в житті
- Сім днів має тиждень, 7 нот є в музиці, 7 кольорів має веселка.
В народі є такі прислів’я:
- Які ви знаєте казки, де зустрічається цифра 7?
- Білосніжка теж вміє рахувати до семи .Як ви думаєте чому?
- Скажіть, будь ласка, повну назву цієї казки. («Білосніжка і семеро гномів»)
Діти! Вишикуйте гномів по порядку і порахуйте їх. (слайд № 7)
Перший гном відповідає за весь тиждень і звуть його Понеділок.
(виконання завдання) (Д-7)
Перевірка (слайд № 8)
- Може хтось здогадався, як звуть другого Гномика? (Вівторок).
Перевірка (слайд №12) (Д-8)
6. Самостійна робота. Самоконтроль (перевірка за еталоном).
- Як звати 1 та 2 гномів? А 3?Середа.
- Гноми задоволені вашою роботою. Тому доручають вам попрацювати самостійно.(слайд №13)
-А як звати цього Гнома? Четвер
завдання № 1 с.17 (Перевірка за еталоном. Порівняйте свої записи. Якщо помилились, виправте помилку . Зробіть висновки.)(Д-9)
Пальчикова гімнастика .( Валеологічна хвилинка)
- П’ятий Гномик книголюб та любить читати книжки. Пригадайте, як книжка потрапила до нас? (дерево, лісоруби, фабрика, бум ага, книга).
Бесіда про бережливе ставлення до природи.
Включення в систему знань і повторення.
- Робота з віялом (слайд №14)
Завдання в зошиті №3 с.17 (слайд №15)
(Перевірка за еталоном. )
Для дітей які працюють швидше завдання №5 в зошиті (Р-4)
8.Рефлексія діяльності
- Яку мету ви ставили на початку уроку?
- Чи виконали ми те, що запланували?
- Чи вдалося її досягти ?
Ланцюжком назвати склад числа 7, всі їх імена Гномиків
-Оцініть свою роботу на уроці.Подивіться на гномика. Що ви помітили?( У нього нема ротика.)
Домалюйте: якщо вам вдалося зробити «відкриття»-посмішка;
якщо вам вдалося зробити «відкриття», але залишились якісь питання-серйозне;
якщо вам не вдалося зробити «відкриття» і залишились питання – сумне.(Р-5)
Рефлексія оцінювання.