Тема: Число іменників. Іменники, що мають форму однини або тільки множини.
Мета: Поглибити знання учнів про категорію числа іменників,
розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини;формувати вміння знаходити іменники, ужиті у формі однини і множини, розвивати вміння аналізувати, узагальнювати мовні явища, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова, традицій українського народу.
Обладнання: підручники, таблиця “Число іменників”,електронна дошка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Слово вчителя: Діти на нашому уроці присутні гості. Привітайтеся до них.
Діти, погляньте за вікно. Яка сьогодні погода?
Яким словом можна висловити настрій?
А тепер посміхніться один одному, мені. Стало тепло у класі від наших посмішок. Давайте бачити добре і красиве довкола нас!
З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок рідної мови. Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків. Мені б хотілося , щоб девізом нашого уроку було українське прислів’я:
Не намагайся бути першим,
А намагайся бути кращим.
Вірю в те, що з усіма завданнями ви успішно справитесь і під кінець уроку хай серце ваше запалає великою любов’ю до слова рідного, до української мови, до України.
Вправа « Криголам» - Яким ви хочете бачити наш урок
(цікавим, пізнавальним, навчальним, пошуковим, незвичним).
Давайте охарактеризуємо У- уважні
Р - розумні
О - організовані
К - кмітливі
Саме такими ви будете сьогодні на уроці
«Самоналаштування»
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
- Я особистість творча.
- Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
І. Оголошення теми і мети уроку.
- Тема нашого уроку………
- А мета уроку – навчитися визначати число іменників ; розпізнавати іменники, що вживаються лише в одн. та лише в мн.
- Епіграфом до уроку я взяла слова О.Гончара.
Треба берегти як зіницю ока
безцінну культурну спадщину
нашого народу.
Олесь Гончар
- А як ви розумієте ці слова?
- Що є культурною спадщиною нашого народу?
( Це матеріальні і духовні цінності, створені в минулому, а також історико-культурні пам’ятки, що мають значимість для збереження і розвитку самобутності нашого народу).
Як нема без зірок небозводу
Як блакиті без сонця нема.
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Культурною спадщиною нашого народу є – наше МОВА. Отож, вивчаймо її.
ІІ . Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
- Яка наука вивчає частини мови?
- Скільки частин мови ви знаєте?
- На які види вони поділяються?
- Назвіть самостійні частини мови.
Інтерактивна вправа «Склади пазл»
Чим є мак для українців? (Квіткою-оберегом,квіткою-символом)
Складіть речення зі словом мак.
- Якою частиною мови є слово мак?
- Що ми знаєм про іменник?
- Повторимо про рід іменника, виконавши творчу роботу.
До поданих іменників доберіть прикметники.
Велика бандероль, ароматний шампунь, смачна вермішель, вірний собака, сильний нежить,широкий степ, красивий лебідь, далекий Сибір.
- Якщо ви правильно узгодили іменники з прикметниками, то ви засвоїли матеріал, що вивчали минулого уроку і правильно визначили рід іменників.
- Працюємо далі і наразі у нас хвилинка-веселинка.
- Як на твою думку, Грицю, слово «штани» в однині чи множині?- запитала вчителька .
- Верхня частина в них однина, а нижня – множина,- відповів Гриць
Чи правильно відповів Гриць? А чому він так відповів?
А щоб ви не були ось таким Грицем, сьогоднішній урок саме для вас, щоб ви вміли чітко розрізняти де однина, а де множина.
Більшість іменників в укр.. мові змінюються за числами, тобто мають однину і множину.
- Робота зі слайдами з дошки.
Коли одна – це однина:
Парта, дошка, бузина.
В множині – вони мої:
Книжки, парти й краї.
В укр. мові іменники змінюються за числами. Множина іменників утворюється від однини зміною закінчення або наголосу. Число є дуже важливою граматичною категорією іменника. Неправильно визначивши число іменника, ви не зможете побудувати граматично правильне речення. Це може призвести до плутанини. Якщо ви знатимете ці правила, то вже ніколи не сплутаєте однину з множиною.
Слайди до вправи.
- «Мовне дослідження»
(Які іменники ви не змогли поставити у множині? А які в множині?)
- Який висновок можна зробити? Що не всі іменники можна поставити в одн. і не всі в мн.
Чітко їх розрізнятимемо, коли звернемо увагу на таблицю.
Тільки однина |
Тільки множина |
|
|
V . Закріплення вивченого нового матеріалу.
1. робота з підручником ( виконання вправи)Стр 110
Вчитель:
Діти гляньте в підручник на стр 110, що ви можете доповнити до всього сказаного.( Те що в іменниках, які мають форми тільки множини , рід не розрізняють.)
А зараз давайте виконаємо вправу 292 з підручника.
Розподілимо іменники у три колонки: 1 - іменники, що мають форми однини і множини; 2- іменники, що мають тільки форми однини; 3 - іменники, що мають тільки форму множини.
однини і множини |
однини |
множина |
Озеро, вітер, пароль, банкомат. |
Миколаїв,птаство, молоко ,здоров’я, добро, совість |
Спагеті, штани, джунглі,ворота, Чернівці, канікули |
З одним словом другої колонки та одним словом третьої ( на вибір) складіть речення.
Культура мовлення!!! (Зверніть увагу)
І запам’ятайте, діти, як ми повинні говорити правильно, щоб не плутати з мовою окупанта.
Чорнило – це іменник, що вживається в одн. так само меблі, шахи, ковзани і двері лише в мн. в укрмові.
Запамятайте такий правопис і таке слововживання.
Якщо ви неправильно вживатимете чи запишете ці слова, це буде граматична помилка. Не допускайте помилок, слідкуйте за своїм мовленням, щоб воно було у вас гарне і правильне.
- «Третє зайве» (за підручником – впр.293)
- «Відгадай загадку» (Записати відгадки, визначте число).
-Я бачу ви вже трішки заморились .Отож хвилинка відпочинку. ЗАРЯДКА
- Гра «Розминка»
Якщо іменник вживається тільки в однині, підняти руки вгору. Якщо тільки в множині – плеснути в долоні.
Пшоно, сани, любов, Карпати, золото, молодь. Уста, гроші, глибина, смородина, хрестини, канікули.
- Завдання випереджувального характеру (домашні есе)
Погляньте на дошку, перед вами невеличкий, але важливий тест-розминка «Готуючись до ЗНО»
Визначте рядок, де всі слова вживаються тільки в однині.
А) сміливість, сходи, двері
Б) козацтво, солома, борошно,
В) надра, гроші, Марс,
І знову звернемось до підручника. На ст.112 є цікава вправа, яка називається «Хмара слів».
Складіть речення, використавши якнайбільше слів
Мікрофон
Що нового дізналися на уроці?
Що для вас було найцікавішим?
Що для вас виявилося найскладнішим?
У вас на парті знаходяться кольорові «камінці» із записаними на них фразеологізмами. Виберіть і прикріпіть на дошку ті, які відповідають вашій роботі на уроці. Напр. «ловив гав» або «працював до сьомого поту».
Озвучте.
Оцінювання
Слово вчителя:
- Ви молодці, всі працювали,
- Оцінки маєте такі
- На уроці ви були кмітливі, допитливі, наполегливі. Тямущі, працьовиті, вмілі та активні. Будьте завжди такими!
Домашнє завдання.
Параграф 34, вправа 297
А на сьогодні все. Сподіваюся, що ви дізналися багато чого про число іменників. Любіть і вивчайте українську мову!
І пам’ятайте, що слова - це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них візерунки викладати. Який у нас гарний візерунок на дошці утворився!
Отож, діти, учіться створювати візерунки зі слів. Збагачуйте своє мовлення.