Урок №
Дата: ___________ Клас: 5
Тема: Число. Натуральні числа. Натуральний ряд чисел і його властивості. Число нуль
Мета: узагальнити і поглибити знання учнів про натуральні числа; розглянути властивості натурального ряду чисел; сформувати вміння розпізнавати натуральні числа, наводити приклади натуральних чисел
Хід уроку:
1. Організаційний момент:
Знайомство з підручником, іншими посібниками, якими учні мають користуватися: збірниками задач, дидактичними матеріалами тощо, структурою підручника, розділами, рубриками, параграфами тощо.
2. Вивчення нового матеріалу
Історичні відомості про натуральні числа
Натуральні числа виникли дуже давно. Число - одне з основних понять математики, яке дозволяє виразити результати лічби або вимірювання. Спочатку з'явились числа 1 і 2, трохи пізніше - 3. Комбінуючи ці числа, отримували числа до шести. А про все, що більше за шість, казали «багато». Це виражено в прислів'ях та приказках, де число 7 виступає синонімом слова «багато»: «Семеро одного не ждуть», «Сім раз відмір, один — відріж», «Один - із сошкою, а семеро - з ложкою». Згадайте й ви прислів'я та приказки, де йдеться про число 7.
З плином часу люди навчались облічувати все більші і більші кількості. Довго вважалося, що існує якесь найбільше число. Наші пращури називали найбільше число «колода» і вважали його рівним 1096. При цьому додавався коментар: «Этого же числа несть более разумети человеку ». І лише згодом люди зрозуміли, що найбільшого числа немає.
Робота з підручником
Діти повинні знайти в п. 1 відповідь на питання: «Які числа називаються натуральними?».
Отже, натуральні числа пов'язані з оточуючими нас предметами. Натуральні числа показують кількість (число) предметів або порядок, в якому вони розташовані один за одним.
Якщо сьогодні в класі присутні (учитель рахує) дівчаток ________ та
(учитель рахує) хлопчиків_________, то разом присутніх учнів________.
А першим(ою) у журналі за списком є учень(иця) _______ (учитель називає прізвище). Дванадцятим(тою) у списку є (учитель називає прізвище).
Якщо число відповідає на питання «скільки? », то це кількісне число, а якщо на питання «який (яка) по порядку?», то це порядкове число.
Первинне закріплення знань
Учитель наводить приклади кількісних чисел, демонструючи картки з рисунками і питаючи: «Скільки предметів на рисунку?». Діти відповідають, наприклад: З листочки, 5 яблук, 4 квадрати, 7 трикутників, 10 вишень, 1 груша, 2 ведмедики.
А тепер згадаємо казку, яка допоможе зрозуміти порядкові натуральні числа «Ріпка».
Учитель питає: ' Учні відповідають:
Хто перший
(тримається за ріпку)? Дід Андрушка
Хто другий? Баба Марушка
Третя? Онучка Гвінка
Четверта? Собачка Фінка
П'ята? Кішка Варварка
Шоста? Мишка Сіроманка
Підсумок обговореного
Вивчення властивостей натурального ряду чисел
Запишемо перші десять натуральних чисел — одне за одним, у порядку зростання (один із учнів записує на дошці, інші — в зошитах).
Ви всі розумієте, що числа на цьому не закінчуються: за числом 10 йде 11, 12 і так далі, тому домовилися наприкінці ряду чисел ставити три крапки, що означає нескінченність записаного.
Знайдемо в п. 1 відповідний запис про такий числовий зростаючий ряд: 1, 2, 3... Як називається такий числовий ряд? Які його властивості?
(Після того як учні прочитають необхідний розділ підручника, учитель має добитися від них таких відповідей-висновків, які учні мають запам'ятати як властивості натурального ряду чисел.)
Ці чотири правила треба запам'ятати, бо вони будуть необхідними під час розв'язування багатьох задач.
Повторимо властивості натурального ряду, розглянувши число 11. Йому передує 10, наступне за ним — 12. Числа 10,11,12 стоять одне за одним у натуральному ряді чисел.
Натуральний ряд чисел нескінченний. Це легко довести таким прикладом. Назвіть будь-яке велике число. (Хтось з учнів має назвати вголос.) А яке число більше його на 1? (Учні називають.) Висновок: найбільшого числа немає, натуральний ряд чисел нескінченний.
3. Закріплення матеріалу
Усне розв 'язування вправ
Учні усно розв'язують вправи з підручника та дають відповіді з місць.
№1°, 2°, 3°, 4°.
Дидактична гра «Математичне лото» Спосіб гри
Учитель зачитує питання, а учні закреслюють в картках ті клітинки, числа в яких, на їх думку, є відповідями на питання учителя. На кожне питання відводиться 20—25 секунд.
Вигляд карток для гри І варіант
1 |
0 |
999 |
|
100 |
|
20 |
|
10 |
14 |
101 |
7 |
16 |
|
18 |
(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, незакресленими мають залишитися клітинки з числами 0; 14; 101.)
II варіант
98 |
100 |
|
7 |
22 |
|
18 |
16 |
|
20 |
999 |
0 |
1 |
10 |
|
(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, незакресленими мають залишитися клітинки з числами 0;98;22.)
Питання для лото
1. Яке з чисел натурального ряду є найменшим?
2. Згадайте казку про вовка та козенят. Скільки було козенят?
3. Яке з двоцифрових чисел натурального ряду є найменшим?
4. Яке число є наступним за найбільшим двоцифровим числом?
5. Яке число передує 1000?
6. Якщо а = 15, то чому дорівнює а +1?
7. Якщо а = 21, то чому дорівнює а -1 ?
8. Яка річниця незалежності України святкується у цьому році?
(Підказка для учителя: у наведених картках для лото відповіддю на це запитання є число 18, яке треба замінити відповідно до поточного року.)
4. Письмове розв 'язування вправ (вправи з підручника)
Для письмового розв'язування вправ до дошки викликаються один або декілька учнів
5. Підсумок уроку
Фронтальне опитування
(Опитування проводиться усно, учні відповідають з місць.)
а) число, яке йому передує?
б) наступне за ним число?
5. Якщо п означає 200, то які числа означають:
а) n + 1? в) n-10?
б) n-1? г)n + 20?
6. Скільки всього існує одноцифрових, двоцифрових та трицифрових натуральних чисел?
6. Домашнє завдання
1. Підібрати прислів'я та приказки, в яких згадується число 7.
2. Завдання за підручником
І варіант
1 |
0 |
999 |
|
100 |
|
20 |
|
10 |
14 |
101 |
7 |
16 |
|
13 |
II варіант
98 |
100 |
|
7 |
22 |
|
13 |
16 |
|
20 |
999 |
0 |
1 |
10 |
|
І варіант
1 |
0 |
999 |
|
100 |
|
20 |
|
10 |
14 |
101 |
7 |
16 |
|
13 |
II варіант
98 |
100 |
|
7 |
22 |
|
13 |
16 |
|
20 |
999 |
0 |
1 |
10 |
|