Урок "Чисті речовини й суміші" , хімія, 7 клас

Про матеріал

У поданій розробці уроку хімії у 7 класі за темою "Чисті речовини і суміші" передбачені різні методи та прийоми роботи: елементи проблемно-діалогічного навчання, дослідження, спостереження, демонстрація дослідів, творчі завдання, робота з картками, робота з підручником, інтерактивний прийом «Карта пам'яті», інтерактивний прийом «Точка зору», ігрові прийоми: гра «Хрестики-нулики», гра «Хто я?»

Перегляд файлу

himiya-3

Конспект уроку з хімії учителя Бахмутської  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 Онишко О.О.

Тема. Чисті речовини й суміші

7 клас

 

 Мета уроку:  закріпити поняття «речовина», поглибити знання  про  поняття «чиста речовина», «суміш», навчити розрізняти чисті речовини та суміші, однорідні і неоднорідні суміші, сформувати навички класифікації сумішей; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки, розширити життєвий світогляд учні, виховувати сумлінність та наполегливість під час виконання завдань, повагу до себе та інших, бажання само­стійно здобувати знання. Формувати інформаційну (робота з підручником, складання схем), комунікативну (участь у діалозі, вміння висловлювати свою думку і аргументовано її доводити), соціальну компетентності (вибір рівня домашнього завдання, само- та взаємооцінювання).

Очікувані результати: учні мають уміти розрізняти чисті речовини й суміші; встановлювати подібні ознаки та відмінності між речовинами й сумішами; розрізняти однорідні та неоднорідні суміші; висловлювати судження про багатоманітність речовин.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Базові поняття й терміни: чиста речовина, суміш, однорідна суміш, неоднорідна суміш

Обладнання: мультимедійний проектор, картки червоного, жовтого і зеленого кольору, дидактичний матеріал, тирса, залізні ошурки, вода,  розчин вапна, сода, гранула цинку, розчин цукру, олія у воді,  пісок,  розчин спирту, кухонна сіль, крейда у воді, розчин кухонної солі, скляна паличка, хімічні стакани.

Методи, форми і прийоми навчання: розповідь учителя з елементами бесіди, колективна робота,  елементи проблемно-діалогічного навчання, дослідження, спостереження,   демонстрація дослідів, творчі завдання, робота з картками, робота з підручником, інтерактивний прийом «Карта пам’яті», інтерактивний прийом «Точка зору», ігрові прийоми: гра «Хрестики-нулики», гра «Хто я?»

Хід уроку

  1.                Організаційний етап

Привітання. Налаштування на роботу на уроці  «Сподіваюся, що ви знайдете застосування вмінням, які ми відпрацюємо сьогодні».

­­  Діти, згадайте, над якими питаннями ви працювали вдома. Чи все вам було зрозуміло? Чи всі завдання ви виконали? Розташуйте стікер на полях сторінки зошита. Оцініть рівень своєї підготовки до уроку обравши відповідний знак:        ! «У мене все виходить!», ? «У мене є окремі питання»,  «У мене є певні труднощі»  ↓ (слайд 1).

 

IІ. Перевірка домашнього завдання

‒ Зверніть увагу на слайд (слайд), на якому подане розв’язання вправ домашнього завдання.  Обміняйтеся зошитами. Перевірте наявність та правильність виконання роботи товаришем. На стікері поряд поставте свою оцінку щодо підготовки письмової частини домашнього завдання.

 

ІІІ. Створення проблемної ситуації

 Вправа «Точка зору»

  • Чи вважаєте ви джерельну воду чистою? А водопровідну? (слайд 2) Морську? Річкову?
  • Чи є якісь критерії визначення чистоти?
  • Мова йде про одну й ту саму речовину?
  • Як можна розуміти слова «чиста речовина» ?
  • Якщо речовин кілька, то про що йде мова?

ІV. Визначення теми й мети уроку

 -  Що нам сьогодні належить з’ясувати? Запропонуйте тему уроку. Які основні питання потрібно з’ясувати, чого навчитися? (Формулювання теми і мети уроку учнями, запис на дошці).

Очікувані результати: повторити поняття «чисті речовини», «суміші», навчитися розрізняти чисті речовини й суміші, однорідні та неоднорідні суміші; з’ясувати подібні ознаки та відмінності між ними; вміти наводити приклади чистих речовин та сумішей, аргументувати свою думку (слайд 3).

Епіграф  до уроку (слайд 4)

Має значення тільки те знання, яке використовується на практиці

Гордон Драйден

V. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

  Які знання  можуть стати нам у нагоді? (Пропозиції дітей записуються на дошці).

 

Тобто, з курсу природознавства і повсякденного життя вам відомі поняття «речовина», «суміш», способи розділення сумішей. Виконавши завдання давайте пригадаємо сутність цих понять.

 

Завдання 1. На слайді три рядки з назвами і малюнками різних тіл. Визначте спільне між тілами кожного рядка (слайд 5).

  1.               М’ячик зі снігу, льодяна скульптура, іній на гілочці, роса на траві;
  2.               Лабораторний штатив, столярний станок, цвях, батарея опалення;
  3.               Олівець, дошка, парта, дерев’яний стілець.

Висновок учнів. Тіла із першого рядка виготовлені   із води, у другому – із заліза, у  третьому – із деревини. Вода, залізо, деревина це – речовини.

Отже, речовиною називається все те, що входить до складу тіл.

Інтерактивний прийом  «Карта памяті» .

‒ Протягом уроку ми будемо заповнювати «Карта памяті» - продовжувати словом або фразою один із логічних рядків (на дошці крейдою або заздалегідь роздрукованими аркушами на магнітній дошці? Діти в зошитах або на підготовлених аркушах).  І так, перше слово, яке починає ланцюг? Речовина (слайд 6).                  

                                                                                                                                                                    

Так карта може виглядати наприкінці уроку. 

Завдання 2. Згадайте, які ознаки відрізняють тіла від речовин (слайд 7)

Ознаки

Тіла

Речовини

Форма

 

 

Розчинність

 

 

Колір

 

 

Смак

 

 

Розмір

 

 

Запах

 

 

 

Відповідь. Ознаки тіл – Форма, розмір; ознаки речовин – розчинність, колір, смак, запах.

Завдання 3. Гра «Хто я?» (слайд 8)

Вчитель пропонує учням підіймати червону картку, коли він зачитує назву фізичного тіла, жовту — назву речовини і зеле­ну — коли назву матеріалу:

Бром (речовина), олівець (фізичне тіло), мідна спіраль (фізичне тіло), алюміній (речовина, матеріал), водень (речовина), мідь (речовина, матеріал), оцтова кислота (речовина), алюмініє­ва ложка (фізичне тіло), парта (фізичне тіло), ручка (фізичне тіло),  бетон (матеріал), труба (фізичне тіло), стіл (фізичне тіло), лінійка (фізичне тіло), айсберг (фізичне тіло), срібло (речовина, матеріал), (склянка (фізичне тіло), шматок скла (фізичне тіло), скляна паличка (фізичне тіло), планета Земля (фізичне тіло), золото (речовина, матеріал), краплина води (фізичне тіло), сода (речовина), лимонна кислота (речовина).

 

Бліц-опитування

  1. У яких агрегатних станах може перебувати речовина? (У твердому, рідкому, газоподібному).
  2. Чи для кожної речовини є притаманні всі три агрегатні стани? (Ні. Нафталін і йод не можуть перебувати у рід­кому стані; цукор не може бути в газоподібному стані; графіт не може бути в рідкому стані).
  3. За якими ознаками ви безпомилково розпізнаєте:

а) воду та оцет (за запахом);

б) цукор і сіль (за смаком);

в) залізо і порошкоподібний графіт (залізо притягується магнітом);

г) золото і алюміній (за кольором);

д) воду і олію (за кольором);

е) бензин і воду (за запахом);
є)  залізний і алюмінієвий дроти (за кольором);

ж)   подрібнену крейду і сіль (за розчинністю у воді);

з)  спирт і воду (за запахом)?

 

Заповнення «Карти памяті»

Зробіть позначки на стікерах. Чи змінився рівень засвоєння вами навчального матеріалу?

VI. Пошук рішень

Демонстрація.

Чиста речовина має постійні властивості (густину, температуру кипіння і замерзання тощо). Проте, слід сказати, що абсолютно чистих речовин у природі не буває. У кожній речовині, як правило, міститься певна кількість — більша чи менша — домішок інших речовин.

Що отримаємо, якщо до однієї індивідуальної речовин (наприклад, кухонної солі) додати іншу індивідуальну речовину (воду)? (Учитель наливає з колби воду у хімічну склянку і розмішує скляною паличкою з гумовим наконечником до повного її розчинення)

— Чи можемо ми тепер сказати, що в склянці знаходиться індивідуальна речовина? (Ні). Що ми отримали, розчинивши сіль у воді? (Суміш солі і води). Сіль і вода називаються компонентами суміші.

Заповнення «Карти памяті»

 

Завдання 4. (слайд 9) На демонстраційному столі у хімічних стаканах містяться речовини. Проаналізуйте  їх склад і визначте серед даних пар чисту речовину і суміш.

  1.               розчин вапна – сода;  
  2.               гранула цинку – розчин цукру;
  3.               олія у воді – пісок;
  4.               розчин спирту – кухонна сіль.

Учні аналізують склад речовин і приходять до висновку, що чиста речовина як правило одна, індивідуальна, а суміш – це декілька речовин разом.

Заповнення «Карти пам’яті»

 

Демонстрація.

(Учитель наливає в іншу хімічну склянку воду з колби, показує учням склянку з водою і склянку з розчином солі). Чи можемо ми тільки за зовнішнім виглядом сказати, в якій склянці - вода, а в якій — суміш солі і води? (Ні). Якби ми розглянули цю суміш під мікроскопом, то так само не побачили б складники суміші. Така суміш називається однорідною.

Заповнення «Карти памяті»

 

Завдання 5 (усно).

Наведіть приклади однорідних сумішей. (Цукор і вода, оцет і вода, повітря, мінеральна вода, парафін).

— Повернемося до питання з водою. Чи можна вважати однорідною сумішшю джерельну воду? (Так). А річкову воду? (Ні). Чому? (Тому що в річковій воді можна побачити водорості, дрібні часточки глини та інше). Як би ви назвали річкову воду? (Неоднорідна суміш).

Учитель пропонує учням самостійно сформулювати поняття «неоднорідна суміш».    (слайд 10)

Заповнення «Карти памяті»

 

  Розбовтавши у воді порошок крейди, матимемо суміш води і скаламученої у ній крейди; частинки крейди видно неозброєним оком. Проте за зовнішнім виглядом не завжди можна визначити, що перед нами суміш. Молоко здається однорідною речовиною, але під мікроскопом видно, що воно складається з крапель жиру, і  які плавають у рідині. Отже, молоко — неоднорідна суміш. Завдання 6 (усно).

Наведіть приклади неоднорідних сумішей. (Пісок і вода, граніт, туман, бензин і вода).

Фізкультхвилинка    «Ледачі вісімки» (слайд 11)

http://www.za-partoi.ru/core/utils/blob.php?blobid=1537&w=168&h=155&i=1Ця вправа допоможе зняти втому очей, напругу шиї, біль у спині після роботи за столом. Вона покращує роботу м'язів очей, зміцнює зв'язок «рука-око». І, мабуть, найголовніше - стимулюють бажання фантазувати і активно творити.

1. Уявіть перед собою на рівні очей вісімку, яка лежить на боці (знак нескінченності). Її центр проходить на рівні перенісся.

2. Витягніть вперед руку, трохи зігнуту в лікті. Стисніть пальці в кулак, великий палець підніміть вгору. Ведіть рукою в повітрі від центру вліво-вгору проти годинникової стрілки, по колу вниз і знову в центр. Продовжуйте «малювати» вправо-вгору, повертаючись у вихідну точку. Рух повинен бути плавним і безперервним. За великим пальцем слідкуйте очима, голова залишається нерухомою. Повторити три рази кожною рукою.

3. З'єднайте руки в замок. Знову малюємо ледачу вісімку і стежимо поглядом за пальцями. Повторити три рази.

 

Демонстрація

  • Чи зберігають речовини у суміші свої властивості?

Розглянемо для прикладу суміш порошку сірки і ошурок за­ліза. (Одночасно з поясненням вчитель здійснює експеримент). Сірка — кристалічна речовина жовтого кольору, легша за воду і не притягується магнітом. Ошурки заліза темно-сірого кольору, тонуть у воді, притягуються магнітом. Змішавши обидва порош­ки, дістанемо сірувато-жовту суміш. Укинемо щіпку цієї сумі­ші у воду і розбовтаємо. Крупинки сірки спливуть і зберуться ; на поверхні води, а часточки заліза потонуть і зберуться на дні. Рештки суміші висиплемо на папір, накриємо другим папірцем і наблизимо до нього магніт. Крупинки заліза притягнуться до магніту, а сірка залишиться на папері.

Який висновок ви можете зробити з побаченого? (Речовини, що входять до складу неоднорідної суміші, зберігають притаман­ні їм властивості).

Суміші мають змінний склад, адже ми можемо довільно змінювати кількість кожного компоненту суміші. Речовини, на підміну від сумішей, мають постійний склад.

Заповнення «Карти памяті»

  В яких агрегатних станах можуть перебувати суміші?  (У рідкому, газоподібному і твердому).

Заповнення «Карти пам’яті»

Величезна різноманітність сумішей зустрічається у природі, використовується у різних галузях промисловості, з їх великою кількістю  людина має справу вдома.

Повідомлення учня. Використання сумішей у повсякденному житті.

Людина широко використовує суміші в повсякденному житті. Так, для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску; гасять негашене вапно; обпікають цеглу. У виробництві скла використовують суміш піску, соди і крейди. Пігулки є сумішшю речовини з лікувальними властивостями й речовини-наповнювача. Суміші утворюються при консервуванні овочів, приготуванні  чаю, їжі.  Сумішшю є мильна піна,  виготовлене в домашніх умовах мило, розчини оцту для страв, розчини фурациліну для дезінфекції ран, розчини (3, 6, 10%) пероксиду гідрогену для відбілювання тканин.

 

VII. Самостійне застосування знань

Завдання 7. Більшість речовин у природі — суміші. Чим відрізняються чисті речовини від сумішей? (Робота із підручником, складання таблиці)

 

Речовини

Суміші

За складом

постійний

непостійний

За властивостями

постійні

залежать від складу

За можливістю розділення

фізично неподільні

можна розділити фізичними способами

 

Завдання 8. Гра «Хрестики-нулики» на визначення однорідних і неоднорідних сумішей.

Знайти виграшний шлях у таблиці:

Розчин цукру у воді

Шампунь

Повітря

Крейда у воді

Розчин соди

Фарба

Глина у воді

Туман 

Мильна піна

 

Ключ. Верхній рядок – однорідні суміші;  нижній рядок – неоднорідні суміші.

Завдання 9. Визначити й записати для кожного випадку вид суміші (взаємоперевірка).

 з/п

Назва суміші

Вид суміші

1

Молоко

неоднорідна

2

Пісок

неоднорідна

3

Морська вода

однорідна

4

Олія з водою

неоднорідна

5

Джерельна вода

однорідна

6

Оцет

однорідна

7

Ґрунт

неоднорідна

8

Дим

неоднорідна

 

VІІI. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал параграфу, виконати впр. 35
  2. Завершити «Карту пам’яті», доповнивши класифікацією неоднорідних сумішей за агрегатним станом компонентів
  3. «Хочу все знати»

У багатьох сім'ях сьогодні очищують водопровідну воду з допо­могою фільтрів типу «Бар'єр» та інших пристроїв. Разом з однокласниками принесіть до школи пакунки або фотографії використаного фільтру або картриджу від водоочисного пристрою, обов'язково з переліком речо­вин, які входять до їх складу. З'ясуйте від чого вони очищують воду. Якщо вдома таких пристроїв немає, візьміть у магазині рекламні матеріали або скористуйтеся мережею Інтернет.

Зробіть виставку або стенд на тему « Як і від чого очищують воду вдома».

 

ІХ.  Підведення підсумків уроку

  1.               Яку відповідь на основне питання уроку ми можемо дати?
  2.               Обговорюємо епіграф до уроку: яку практичну користь мають знання про суміші та чисті речовини?
  3.               Що вам сподобалося на уроці?
  4.               Що було нецікаво або складно?
  5.               Як, на вашу думку, працював сьогодні клас? Оцініть свою роботу на стікерах. Розкажіть про зміни, що відбувалися?

 

Учитель оцінює учнів, даючи відповідні коментарі.

   На практиці ми не стикаємося з абсолютно чистими речо­винами. Але перш ніж вивчати і описувати речовину, треба, оче­видно, виділити її із суміші і очистити від домішок. Як це зробити ми докладно обговоримо на наступному уроці.

Література

  1.     Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Хімія. 7-9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013
  2.     Попель П.П. Хімія. 7 кл.: Підручник для загальноосвіт. навч. закл.,   2015
  3.     Ярошенко О.Г. Природознавство: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.Г. Ярошенко, В.М. Бойко.- К.:Видавництво «Світоч», 2013
  4.     Малахова Н.М. Пізнавальні завдання з хімії. 7-9 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2011
  5.     Пелагогічна майстерня вчителя хімії/ Упоряд. К.М.Задорожний. – Х.: Вид.група»Основа»: «Тріада+», 2007
  6.     Дячук Л.С. Ігрові технології навчання на уроках хімії. 7 клас / Л.С. Дячук, Н.М.Загнибіда. – Тернопіль –Харків: Видавництво «Ранок», 2010

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клименчук Наталія
    Дякую. Дуже гарний урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 липня 2018
Переглядів
10090
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку