Інтегрований урок "Дивовижна речовина - вода"

Про матеріал

Урок у 7 класі "Дивовижна речовина - вода" - інтегрований, спирається на знання учнів з хімії, фізики, літератури. Реалізує наступні завдання: формування системи знань з теми «Вода», систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках природознавства, поглиблення знань про роль води у житті людини.

Робота відбувається в групах у вигляді подорожі за станціями. Групи виконують завдання одночасно та захищають їх (творчі). Облік просування команд (бали) виконується на дошці учителем після кожного завдання. Надані критерії оцінювання кожного завдання

Перегляд файлу

Дивовижна речовина – вода. Інтегрований урок хімії у 7 класі.

Онишко О.О., учитель Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10

Клас     7                                                                           Учитель  Онишко О.О.

Тема.   Дивовижна речовина - вода

Мета:

продовжити формування системи знань з теми «Вода», систематизувати та узагальнити знання, отримані на уроках природознавства, розглянути роль води у житті людини;

сприяти розвитку логічного мислення,  вміння застосовувати знання в нових умовах,  вміння працювати у команді, навичок спілкування, емоцій;

формувати в учнів компетентності:

спілкування державною мовою, математичну, уміння вчитися впродовж життя,

ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність та здорове життя;

виховувати толерантність, наполегливість, ініціативність, любов до природи, правильне ставлення до природи, людей, самого себе

Тип уроку. Урок вдосконалення вмінь і навичок

Вид уроку. Інтегрований (хімія, фізика, література)

Обладнання: проектор, комп’ютер, лепбук, роздатковий дидактичний матеріал (роздруковані додатки по 2-3 на групу), олівці, фломастери, аркуші паперу, ножиці, прибори і реактиви для дослідів

 

Вода, ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Неможна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю... З тобою повертається до нас сила… Ти найбільше багатство на світі

Антуан де Сент-Екзюпері

Хід уроку

І. Організаційний момент

 - Об’єднання учнів у групи (за розрахунком на перший – четвертий)

 - Повторення правил роботи в групі (додаток1)

- Інструктаж щодо роботи із сторінкою лепбуку

ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети

  • Віршовані рядки для створення настрою

 


А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

Є вода — ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини

І радіє вся Земля.

Плавають в водичці діти,

Риби у воді живуть.

Розцвітають в лузі квіти.

І рясні дощі ідуть.

Кругообіг повсякчасно

На Землі вода веде.

Тож з водою всім прекрасно

 І біди нема ніде!


 

  • Робота з епіграфом. Чи маємо ми докази цих слів Антуана де Сент-Екзюпері? Про що йтиме мова? Запропонуйте тему уроку. Повідомлення варіанту теми уроку учителем. Чого хотіли би дізнатися?
  • Що таке вода? Дане питання може здатися не тільки дивним, але навіть трохи неввічливим. Хто ж цього може не знати?
  • Дайджест-інфо «Цікаве про воду». Повідомлення учнів супроводжується презентацією (додаток 2)
  • Індивідуальна робота – виконання тестових завдань «Експрес – контроль» (додаток 3)

ІІІ. Використання знань, умінь, навичок

Робота відбувається в групах у вигляді подорожі за станціями. Групи виконують завдання одночасно та захищають їх (творчі). Облік просування команд  (бали) виконується на дошці учителем після кожного завдання.

 

1. Станція – знайомство «Мандрівники»

Завдання. Обрати капітана, назву команди і девіз.

Критерії оцінювання роботи: швидкість, оригінальність і відповідність назви до тематики уроку.

2. Станція фольклорна «Джерело народної мудрості»

Завдання. Прочитати прислів’я та приказки про воду (додаток 4). Визначити, які фізичні або хімічні властивості води можуть їм відповідати. Дати пояснення. Наприклад, «Він у десятьох водах митий» - вода гарний розчинник

Критерії оцінювання роботи: кількість цікавих і слушних відповідей.

3. Станція мистецька «Фантастичний художник»

Завдання. Намалюйте «портрет молекули води».

Критерії оцінювання роботи: оригінальність, врахування будови молекули, асоціацій з властивостями, розповідь про малюнок

4. Станція загадкова «Чарівна вода»

Завдання. Відгадайте якнайбільше загадок, які пов’язані з водою або водними об’єктами (додаток 5).

Критерії оцінювання роботи: кількість правильних відповідей

 5. Станція мовчазна «Плакат думок»

Завдання. Обговоріть тему, запропоновану на малюнку мовчки, висловлюючи свої думки тільки письмово

Критерії оцінювання роботи: швидкість, повнота, ідеї

Кожній з груп виданий лист формату А3 та кольорові фломастери, ручки.

Інструкція

  1. Посередині листа розмішений стимул (зображення, додаток 5).
  2. Вільне поле використовувати для записів.
  3. Вправа виконується у повній тиші. Уся комунікація відбувається у письмовій формі. 
  4. Розгляньте зображення МОВЧКИ.
  5. Далі у ПИСЬМОВІЙ ФОРМІ безпосередньо на аркуші пишіть питання, коментарі, зауваження до матеріалу.
  6. У групі можете запитувати один одного і відповідати лише письмово. Питання можуть стосуватися теми, а можуть мати відсторонений характер, якщо з’явилися асоціації після ознайомлення з матеріалом. Окрім тексту можна використовувати лінії, підкреслення та різноманітні символи.
  7. Записувати має не хтось один, а ВСІ, бо це командна робота. 

6. Станція експериментальна «Несподівана вода»

Завдання. Виконати дослід (можна окремо в групах, або демонстраційно кожна група), пояснити результат

Дослід 1. «Аркуш чистого паперу». Зробіть напис на чистому папері фенолфталеїном. Побризкайте з пульверизатора лугом. Що спостерігаєте? Чому? (напис проявляється)

Дослід 2. «Вода - чарівний клей».

На одну скляну пластинку крапніть кілька крапель води, покладіть на неї ще одну скляну пластинку. Що спостерігаєте? Чому?  Занурте пластинки у воду. Що спостерігаєте? Чому? (дуже сильне злипання двох скляних поверхонь, якщо між ними знаходиться кілька крапель води, і їх легке розділення при зануренні у воду).

Дослід 3. «Малюнок на воді»

Такий вид малювання з'явився в Афганістані у XV ст. і має назву ебру. Це окремий вид мистецтва, що досить популярний у наш час у країнах Азії.

Для отримання малюнку капайте краплю акрилової фарби у воду. Після того, як фарба розтікається по поверхні, в центр попередньої краплі додаємо інший колір. У такий спосіб додаємо кілька кольорів, чим їх більше, тим видовищним буде результат.

Після додання всіх фарбників за допомогою зубочистки малюємо візерунки на колах. Потім у цю візерункову плівку опускаємо все, що хочемо пофарбувати (чашка). Чому фарба знаходиться на поверхні?

Дослід 4. «Неньютонівська рідина»

Неньютонівська, або аномальна рідина, – особлива речовина, густина якої змінюється в залежності від градієнта швидкості. Неньютонівські не піддаються законам звичайних рідин, адже вони змінюють свою щільність і в'язкість при фізичному та механічному впливові (та навіть звуковими хвилями!). Тобто неньютонівська рідина є речовиною у двох агрегатних станах – твердому та рідкому, в залежності від того, з якою швидкістю до неї торкатися.

Для досліду змішайте у рівних пропорціях воду та крохмаль, за бажанням додайте кілька крапель харчового барвника (від не впливає на перебіг реакції, а лише додає речовині відповідного кольору). Продемонструйте неньютонівську рідину в твердому і рідкому стані.

Критерії оцінювання роботи: виконання досліду, додержання техніки безпеки

7. Станція розрахункова «Реальна хімія»

Завдання. Зробити необхідні розрахунки та приготувати розчин

Група 1 «Лаборанти»

Для аналітичного визначення в розчинах сульфат-іонів використовують розчин барій хлориду. Приготуйте 2%-й розчин барій хлориду масою 50 г.

Група 2 «Агрохіміки»

Для підживлення рослин використовують розчин амоніачної селітри. Приготуйте 4%-й розчин амоній нітрату масою 40 г.

Група 3 «Кулінари»

Для засолювання огірків застосовують розчин кухонної солі. Приготуйте 5%-й розчин кухонної солі масою 100 г.

Група 4 «Фармацевти»

Для нейтралізації опіків кислотою в аптечці шкільної хімічної лабораторії є розчин соди. Приготуйте 2%-й розчин соди масою 70 г.

 

Критерії оцінювання роботи: правильність розрахунків, приготування розчинів, вміння користуватися терезами, мензуркою.

 

ІІІ. Результати роботи.

Підрахунок балів. Визначення переможців. Подяка всім учням за роботу на уроці.

 

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я дізнався…

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці найцікавішим було…

— У мене виникло запитання щодо…

  • Я бажав ще раз …
  • Мені приємно було…
  • Співпраця у команді для мене…

 

Воду необхідно берегти. Кожен з нас повинен пам’ятати, що природні запаси води обмежені. І тоді ще багато століть на нашій планеті буде розвиватися життя, люди будуть подорожувати по морях і океанах, радіти квітучим садам і різноманіттю тварин і птахів.

«Вода»              

 


В її краплині криється життя

Вона багата і водночас бідна.

Ну що там є - є тільки лиш вода,

Ну що там є - вода, Вода-царівна.

 

В її краплині світиться весь світ,

Усе життя проблискує у ньому.

Твоє життя – її життя відсвіт

І ти повинен лиш радіти цьому.

 

Ти збережи життя її краплини

Й воно тобі сторицею вернеться,

Ти захисти її від рук своїх, людино!

І цілий світ до тебе знов вернеться.


 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Правила роботи в групі

1. Поважати думку кожного.

2. Підтримувати один одного.

3. Бути доброзичливим.

4. Бути активним.

5. Не критикувати.

6. Не давати оцінок.

7. Бути цілеспрямованим.

8. Дотримуватися гендерної рівності.

9. Дотримуватися регламенту

 

Додаток 2

Дайджест-інфо «Цікаве про воду»

(супроводжується презентацією)

Всім відомо, що вода – це сполука Гідрогену та Оксигену, поширений мінерал і надзвичайно дивовижна речовина. З нею ми зустрічаємося, коли вранці вмиваємося, п’ємо чай, плаваємо, бігаємо під дощем, не боячись промокнути, катаємося на лижах, ковзанах. Але, як виявляється, властивості цієї речовини до кінця невивчені.

22 березня 1993 року Генеральною Асамблеєю ООН був проголошений Всесвітній день води. З тих пір ця подія відзначається щорічно.

Вода – дійсно джерело життя на нашій планеті. Ця речовина непередбачувана. Вона загадкова і водночас небезпечна. Водою можна й милуватися, бо вона здатна зачарувати, ввести в свій полон.

Вода – цікава речовина, і ніхто з нас навіть не уявляє, що жоден із процесів, що відбуваються як в живій та і в неживій природі на нашій планеті, не проходить без води. Навіть горіння – хімічна реакція, яку можливо зупинити за допомогою води, теж ніколи б не відбувалася без наявності між молекулами чи атомами речовини молекул води.

Будова молекули води. Молекула води складається з двох атомів Гідрогену та одного Оксигену. Молекула є полярною, а саме позитивний заряд зосереджується навколо атомів Гідрогену, а негативний – відповідно навколо Оксигену. Молекула води має кутову форму, а саме градусна міра кута між атомом Гідрогену та Оксигену становить 1050.

Фізичні властивості води. Вода - це єдина речовина в природі,яка в земних умовах існує в усіх трьох агрегатних станах: рідкому – вода; твердому – лід; газоподібному – пар. Вода – це безбарвна речовина, без запаху та смаку,за певних температур може легко переходити з одного агрегатного стану в інший.

Вода - найбільш поширений розчинник на планеті Земля.

Хімічні властивості води. Вода активно вступає в реакції з лужними металами, такими, як Калій, Натрій, Кальцій, Літій. Під час взаємодії з основними оксидами утворюються основи, а при взаємодії з кислотними оксидами – кислоти.

Кілька  цікавих фактів про воду.

Факт перший - найчистіша вода у Фінляндії. За даними ЮНЕСКО, найчистіша вода знаходиться у Фінляндії. Усього в дослідженні свіжої природної води брало участь 122 країни. При цьому 1 млрд людей у всьому світі взагалі не має доступу до безпечної води.

Факт другий – лід швидше отримати з гарячої води, а ніж з охолодженої.

Якщо міркувати логічно, то, звичайно, з холодної. Однак досліди показують, що на лід швидше перетворюється саме гаряча вода. Точної відповіді на запитання, чому все-таки гаряча вода замерзає швидше холодної, до сьогодні не знайшли. Можливо, справа у різниці переохолодження, випаровуванні, утворенні льоду, конвекції, або ж причина у впливі розріджених газів на гарячу і холодну воду. У фізиці цей парадокс називають Ефект Мпемби на честь автора відкриття Ераста Мпемба.

Факт третій – надохолодження води. Усі добре пам'ятають з курсу фізики, що вода замерзає при нулі градусів, а при 100 градусах закипає. Однак існує так зване надохолодження води. Таку властивість має дуже чиста вода - без домішок. Навіть при охолодженні нижче точки замерзання така вода залишається рідкою при  –120 градусах стає в’язкою рідиною блакитного кольору.

Факт четвертий – вода має більш ніж три агрегатних стани. Всі знають, що у води є три агрегатних стани: рідкий, твердий й газоподібний. Проте вчені виділяють 5 різних станів води в рідкому вигляді і 14 станів в замерзлому вигляді.

          Факт п’ятий  – вода – основа життя. Усі живі істоти складаються з води: тварини — на 75 %, риби — на 75 %, медузи — на 99 %, картопля — на 76 %, яблука — на 85 %, помідори — на 90 %, огірки — на 95 %, кавуни — на 96 %. Вода становить майже 70 % маси тіла людини (це вільна, позаклітинна і так звана зв’язана вода, яка міститься усередині клітин). Людський ембріон на 97 % складається з води, а новонароджений — на 90 %. Найбільш інтелектуальна частина нашого тіла — мозок — на 85% складається з води, кров — на 95 %.

Факт шостий – вода – переносник хвороб. Вода не тільки дарує життя, але може і віднімати його. 85 % всіх захворювань у світі передається через воду. Щорічно 25 млн чоловік помирає від цих захворювань.

Факт сьомий – найбільше прісної води зосереджено в льодовиках.

Факт восьмий – вода – це  дієтичний продукт. За допомогою води можна боротися із зайвою вагою.

  Факт дев’ятий  – людина вживає 35 тонн води за життя. Без води людина може прожити дуже недовго. Потреба у воді стоїть на другому місці після кисню.

Факт десятий – вода горить. У Азербайджані є вода, яка містить багато метану, тому вона може загорітися, якщо до неї піднести сірника.

Факт одинадцятий – кава + вода. Вживання кофеїну призводить до обезводнення організму. Тому на кожну випиту чашку кави треба додатково випити склянку води. У популярних кав′ярнях Європи, Турції разом з кавою обов’язково подають склянку води.

Факт дванадцятий – у склянці води міститься близько 8,000,000,000,000,000,000,000,000 (8 септиліонов) молекул.

 

Додаток 3

Експрес – контроль

 (тестові завдання)

  1. Виберіть з – поміж рідин істинний розчин:

А) молоко

Б) дистильована вода

В) томатний сік

Г) хлорид на кислота.


  1. Виберіть розчини

А) дощова вода

Б) столовий оцет

В) молоко

Г) хлорид на кислота


  1. Доповніть речення. Істинний розчин є системою..

А) гомогенною

Б) гетерогенною

В) однокомпонентною

Г) багатокомпонентною

Д)  грубо дисперсною

Е) колоїдною


  1. Виберіть усі правильні твердження:

А) молекула води полярна

Б) молекула води неполярна

В) молекула води є диполем


  1. Використовуючи таблицю розчинності, виберіть з переліку практично нерозчинні речовини:

А) калій сульфат

Б) арґентум (I) хлорид

В) барій сульфат

Г) цинк нітрат

Д) кальцій карбонат.


 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Прислів’я та приказки про воду


Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися.

Без води й борщу не звариш.

Без води і не туди, і не сюди.

Вода ума не мутить та й голови не смутить.

Ваша вода мокра, ще й зимна.

У воді стоїть, а води просить.

Вивели його на чисту воду.

Від великої води надійся шкоди.

Він, як вода, скрізь просочиться.

Він ані в воді не втоне, ані в огні не згорить.

Він без кінця воду варить.

Він із води сухим вийде.

Він такий, що й у ложці води втопиться.

Він і на холодну воду дує.

Він у десятьох водах митий.

Вода найде собі дорогу.

Вода греблю рве.

Вода в решеті не встоїть.

В решеті води не наносиш.

Вода все сполоще, крім лихого слова.

Вода в одного бере, а другому дає.

Води — хоч топитись, та нема де напитись.

Води — хоч мийся, ліса — хоч бийся, хліба — хоч плач.

В океані води не зміряєш.

Вчорашньої води не доженеш.

Не все переймай, що по воді пливе.

Чим глибша вода, тим більша риба.

Глибока вода не каламутиться.

Глибока вода тихо пливе.

Де вода, там і верба.

Де вода, там і біда.

За водою підеш, то й не вернешся.

З брудної води ще ніхто чистим не вийшов.

І вода як на місці стоїть, то засмерджується.

Коло води ходячи, умочишся.

Мала вода — великий шум.

Не виливай каламутну воду, доки чисту не найдеш.

Не спитавшись броду, не сунься в воду.

Не ходи у воду за птицею, а в ліс за рибою.

Прийшло з води, пішло з водою.

Пролиту воду назад не збереш.

Проти води пливе.

Тиха вода береги рве.

Тиха вода найглибша.


Додаток 5

Загадки


  1. Чого в решеті не унесеш? (воду)

  1. Ми кажемо: вона тече; Ми кажемо: вона виблискує;

          Вона біжить завжди вперед, Але нікуди не тікає. (вода)

  1. Без рук, без ніг,  а цілий світ пройде (вода)
  2. Росте вона вниз головою, не літом росте, а зимою.

        А сонце іі припече, заплаче вона, потече (бурулька)

  1. Прозорий як скло, та не вставиш у вікно (лід)
  2. Білий, а не цукор, не має ніг, а йде (сніг)
  3. Наче срібні зірочки, білосніжні квіточки

              із зимової хмаринки до землі летять (сніжинки)

  1. У нас зимою білим цвітом сад зацвів неначе літом (іній)
  2. Тендітна і легка вона: красуня біла, чарівна.

Її зробили із води для нас зимові холоди (бурулька)

  1. Випливає на просторі, мов кораблик в синім морі,

І біленька, і легка…Відгадайте: хто така? (хмаринка )

  1. Влітку з неба, мов зернинки, впали білі горошинки

І виблискують, мов скло. А як сонечко зійшло

І теплом своїм зігріло, в воду всіх перетворило,

Мов їх зовсім не було…Як ті звуться горошинки,

Що так схожі на зернинки? ( град )

  1. Сама пити не п’є, а нас змушує (вода)
  2. Я і хмара, і туман, І струмок, і океан, І літаю, і біжу, І замерзнуть можу!
  3. Сивий кінь на весь світ заліг (туман )
  4. Без ніг, а біжить, без рук, а рукава має (річка)
  5. Два брати у воду дивляться, а повік не зійдуться (береги)
  6. Одне каже – побіжімо, інше каже – полежімо, третє каже – похитаймось (вода, земля, очерет)
  7. Хоч без ніг, а біжу прудко; не сплю ні вдень, ні вночі, хоч ніколи з ліжка не встаю (джерело)
  8. Цей блакитний довгий звір має дивну звичку:

З скелі, з кручі стрімголів падає у річку (водопад)

  1. Не вода, не суша, – на човні не проплавеш і ногами не підеш (болото)

 Кругом вода, а з питвом біда.

  1. Хто знає, де це буває? (на морі)
  2. Із-під гірки, з-під крутої прокрадається норою

Та й до моря утіка через лози по ярках (річка)

  1. Не скляний він, не з металу, а прислухайтесь – дзвенить,

Риє землю він розталу і тихесенько бринить (струмок)

  1. Сані біжать, а голоблі стоять (річка і береги)
  2. У морях і річках живе, але часто по небу літає.

        А як набридне їй літати, на землю знову осідає (вода)

  1. По якій дорозі півроку ходять, а півроку їздять (по річці)

 

 

Додаток 5

Стимул

 

 

D:\ХИМИЯ 2\урок вода\друк\завантаження.jpg

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ревак Лілія Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1453
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку