Викликати інтерес до творчості Лесі Українки на основі тих знань, які мають діти; розширити і поглибити їхні знання про поетесу. Добирати відповідні знання й способи діяльності для виконання завдання. Вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел; вміння вільно висловлюватися, оптимально використовувати власні знання й сприйняту на уроці інформацію для результативної комунікації; вміння продуктивно співпрацювати, проявляти ініціативу.
Урок читання 4 клас
Підготувала і провела вчитель початкових класів
Потапцівського навчально-виховного комплексу
Канівського району Черкаської області
Пилипенко Галина Дмитрівна
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. ,,Біда навчить” Леся Українка.
Мета. Викликати інтерес до творчості Лесі Українки на основі тих знань, які мають діти; розширити і поглибити їхні знання про поетесу. Добирати відповідні знання й способи діяльності для виконання завдання. Вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел; вміння вільно висловлюватися, оптимально використовувати власні знання й сприйняту на уроці інформацію для результативної комунікації; вміння продуктивно співпрацювати, проявляти ініціативу. Розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв; мовлення, увагу, слухове зосередження на інформації, креативне та логічне мислення, вміння узагальнювати та аналізувати. Виховувати інтерес до народної мудрості, бажання вчитися, культуру спілкування.
Обладнання: портрет Лесі Українки, малюнки птахів, картки зі словами, картки для контролю техніки читання, картки з прислів’ями для роботи в парах, таблиця слів для словникової роботи, таблиця ,,Кросворд”.
Хід уроку
Викладання |
Учіння |
Організація й управління навч.-пізнавальною діяльністю учнів |
|||||||||||||||
І.Організаційний момент
|
|
Налаштувати учнів на роботу, позитивний настрій (див. додаток 2). |
|||||||||||||||
ІІ. Перевірка домашнього завдання Тест |
Передбачення змісту спілкування на уроці. Формулювання відповідей на поставлені запитання. |
Опитування учнів. Узагальнення знань. Взаємоперевірка правильності виконання завдання (див. додаток 3) |
|||||||||||||||
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
|
Формулювання запитань за темою уроку. |
Показ портрета лесі Українки. Читання учнями теми і мети уроку (див. додаток 4) |
|||||||||||||||
ІV. Актуалізація опорних знань.
|
Самостійна робота учнів. Перевірка знань дітей про вивчені знання. |
Індивідуальне консультування учнів за їх потреби (див. додаток 5). |
|||||||||||||||
2. Перевірка техніки читання ( Учні читають за 15 с надрукований на картках текст.)
|
Самостійне читання. Читання тексту на швидкість. |
Фронтальне опитування учнів. Визначення найактивніших.
|
|||||||||||||||
3. Творчий проект дітей. Робота в групах. |
Самостійний підбір учнями відомостей про поетесу. Презентація матеріалу. |
Стимулювання учнів до слухового зосередження. Визначення інформації, що має найбільшу пізнавальну значущість для учнів (див. додаток 7).
|
|||||||||||||||
V. Вивчення нового матеріалу - Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість Лесі Українки. Ознайомимося з іншим жанром її творчості. Це літературні казки. - А які ще жанри ви знаєте? - Казка називається ,,Біда навчить”. Перед тим як читати казку, попрацюємо над новими словами. 1. Словникова робота а) читання колонок слів:
б) Вправи на миттєве сприймання слів
2. Читання за логічно-завершеними частинами а) 1 частина – читання вголос ,,ланцюжком” (інтерактивна вправа ,,Мікрофон”). |
Робота над новими словами. Читання слів з дошки. Пояснення незрозумілих слів. Миттєве сприймання слів на картках. Завдання на уважність. Уважне читання за логічно-завершеними частинами. Інтерактивна вправа ,,Мікрофон.” Чіткі відповіді учнів. |
Стимулювання учнів до чіткого вимовляння слів. Узагальнення міркувань учнів (див. додаток 8)
Узагальнення знань дітей про птахів (див. додаток 9)
Стимулювання учнів до слухового зосередження на змісті казки (див. додаток 10)
|
|||||||||||||||
Фізкультхвилинка ( Чеська нар. пісня ,,Горобці і синиці”. |
Розминка учнів з рухами. |
Правильне і чітке виконання рухів.
|
|||||||||||||||
б) 2 частина – самостійне читання (інтерактивний метод ,,Прес”.)
|
Самостійне читання інтерактивним методом ,,Прес”. |
Стимулювання учнів до слухового зосередження на змісті казки. Уважність виконання завдання. Здійснення оцінювання учнів ( див. додаток 11). |
|||||||||||||||
3. Вправи на розвиток швидкості читання а) гра ,,Хто читає швидше?”.
б) гра ,,Закінчіть прислів’я” (Робота в парах.)
в) мовно-логічне завдання: - Знайдіть і прочитайте, як горобчик звертався до кожного з птахів. |
Розвиток швидкості читання. Самостійне читання учнями знайдений уривок тексту.
Робота в парах. Закінчити прислів’я. Пара, яка виконала завдання першими, зачитує утворені прислів’я. Одне з них пояснюють значення (див. додаток 13) Виконують всі учні. |
Стимулювання учнів до слухового зосередження. Узагальнення думок учнів. Здійснення оцінювання учнів (див. додаток 12).
Здійснення оцінювання учнів . |
|||||||||||||||
VІ. Закріплення вивченого матеріалу 1. Інсценізація уривка казки. - А зараз учні покажуть уривок з цієї казки.
2. Розвиток зв’язного мовлення. Стратегія ,,Мозковий штурм”. Адвокати – називають хороші якості горобчика; критики – критикують горобчика; рекламне агентство – рекламу на горобчика.
3. Визначення головної думки твору - Яка головна думка твору? - Яка з приказок, вжитих автором у казці, співзвучна із головною думкою? |
Бажаючі учні інсценізують уривок казки ,,Біда навчить”. (див. додаток 14).
Учні висловлюють свою думку. Називають приказку. |
|
|||||||||||||||
VІІ. Підсумок уроку 1. Кросворд
2.– Що у казці засуджує автор?
3. Підрахунок кількості балів. |
Презентація кросворду. Відгадування закодованих слів. Висловлювання власних міркувань. |
Запис відповідей учнів на дошці (див. додаток 15).
Узагальнення думок учнів. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
VІІІ. Домашнє завдання
|
Самостійний вибір домашнього завдання. За бажанням об’єднання учнів у групи. |
Консультування учнів за їх потребою. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Додаток 1
Критерії оцінювання діяльності учнів на уроці
Критерії оцінювання діяльності учнів на уроці |
Вид завдання |
Номер завдання |
Максимальна
правильне виконання завдання |
кількість балів вид діяльності |
Правильність виконання завдань |
Тест. Перевірка техніки читання. |
2.1 4.2 |
1 1 |
2 |
Активність |
,,Поділи і прочитай”. ,,Мікрофон”. ,,Прес”. ,,Хто читає швидше?” ,,Закінчіть прислів’я”. ,,Мозковий штурм”. |
4.1
5.2а 5.2б 5.3а
5.3б
6.2 |
1
1 1 1
1
1 |
6 |
Доступність викладу матеріалу. |
Творчий проект. Інсценізація уривка казки. |
4.3
6.1 |
2
2 |
4 |
Максимальна кількість балів за урок 12 |
Додаток 2
Вчитель читає вірш.
Я всміхнуся сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Я всміхнуся квітоньці –
Хай вона цвіте!
Я всміхнуся дощику:
- Лийся, мов з відра!
Друзям усміхнуся-
Зичу їм добра.
- Побажаймо собі успіху! Посміхнімося і хай гарний настрій нам допоможе працювати.
Додаток 3
Тест
а) гарбузи;
б) картоплю;
в) буряки.
2. Чим вони копали нивку?
а) мотикою;
б) сапою.
3. У чому був медок?
а) у чашці;
б) у тарілці;
в) у горнятку.
4. Куди втекла і заховалася Лисичка від Вовчика?
а) в корчі;
б) в нору;
в) в хату.
5. Скільки разів бігала Лисичка на ,,хрестини”?
а) шість;
б) один;
в) три.
6. Хто автор казки ,,Лисичка-кума”?
а) Василь Сухомлинський;
б) Олександр Копиленко;
в) Іван Франко.
Додаток 4
Вірш. У нашім класі на столі
портрет стоїть у рамі.
Він всім знайомий –
і мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
землячка – поетеса.
Це гордість нашої землі –
нескорена, незламна Леся.
Додаток 5
- Поділіть на слова і прочитайте заголовки творів Лесі Українки, що раніше вивчалися на уроках читання.
,,КрасаУкраїни, Поділля!”
,,Снігзморозомпоморозив...”
,,Вишеньки”.
,,Мамо, ідевжезима...”
Додаток 6
Текст. ,,Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що їм’я їй – Леся Українка. З не такої вже й далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, пропускає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий”.
Учень. Ці чудові слова про Лесю Українку, Ларису Петрівну Косач, написав Олесь Гончар. Ця тендітна жінка хоч прожила лише 42 роки та 33 з них плідно працювала на літературній ниві.
Додаток 7
1 група. А народилась Леся
в Новгороді-Волинському
І над усе вона любила
землю українську.
Леся Українка жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були: мати – письменниця Олена Пчілка, батько – юрист Петро Антонович, книги і життя. Читати Леся почала у 4 роки, в 6 – навчилася писати. Найулюбленішими книгами Лесі були ,,Кобзар” Тараса Шевченка, оповідання Марка Вовчка, байки Леоніда Глібова, казки Андерсена. 2 група. Цікавилася творчістю українського народу – піснями, казками, легендами. Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш ,,Надія”, присв’ячений тітці Елі. Коли дівчинці було 13 років, з’явився перший друкований вірш ,,Конвалії”. Передбачлива мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом ,,Леся Українка”, ,,Леся”, бо дівчинка була ще малою, а ,,Українка” писала тому, щоб знали – вона з України. Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад 10 іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, проявляла інтерес до малювання, з захопленням вишивала.
3 група. Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час заставила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Взимку 1881 року під час свята Водохреща дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз – туберкульоз кісток, а потім легень, нирок. Ця тяжка хвороба переслідувала її все життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати в гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпіла і змушувала себе писати вірші, грати, ,,крізь сльози сміятися”. Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року на Кавказі в місті Сумарі, де перебувала на лікуванні. Похована в Києві. Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.
Додаток 8
Читання колонок слів:
клопіт мешкає скубуться
рілля поживиться зоглядівся
клуня повернеться дбає
вельми доволі чималенько
Пояснення незрозумілих слів знайдемо у ,,Довідковому бюро”.
поживиться (поїсть, похарчується);
дбає (піклується, турбується).
Додаток 9
- Прочитайте слова на картках, визначте зайве серед них.
Слова: крук, сорока, сова, гава, бузько, зозуля, курка, пані, горобець).
Діти називають птахів, учитель прикріплює на дошці їх зображення.
Додаток 10
Інтерактивна вправа ,,Мікрофон”.
Додаток 11
Інтерактивний метод ,,Прес”.
Додаток 12
Гра ,,Хто читає швидше?”
,,Нікому було вас бити та вчити!”
,,Се не моє діло.”
,,А я до того розуму не дуже, Бог з ним.”
Додаток 13
Гра ,,Закінчіть прислів’я.”
Робота в парах.
- Знайдіть у казці прислів’я і допишіть. Яка пара виконає швидше?
,,Дурні бились, а ... (розумні поживились).
,,Хто дурнем вродився, той ... (дурнем і згине).
,,Не на те мудра, щоб ... (дурнів розуму навчати).
,,Поки біди не знатимеш, то й ... (розуму не матимеш).
,,Розум на дорозі ... (не валяється).
Пара, яка виконала завдання першою, зачитує їх і одне з них пояснює.
Додаток 14
Уривок казки ,,Біда навчить” Лесі Українки
Горобчик. Ну, що робить? Треба кого іншого питати, бо вже я таки не хочу без розуму жити! Полечу до зозулі.
Зозуля. Ку-ку! Ку-ку!
Горобчик. Тіточко, що я вас проситиму! Навчіть мене розуму! У вас же нема своїх дітей, а то курку просив, то вона каже, що в неї і так багато клопоту.
Зозуля. А я тобі от що скажу: як у мене свого клопоту нема, то чужого я й сама не хочу! От не мала б роботи, чужих дітей розуму вчити! Се не моє діло! А от коли хочеш знати, скільки тобі літ жити, то се я можу тобі сказати.
Горобчик. Аби ти була жива, а за мене не турбуйся! Полечу до бузька.
Пане, навчіть мене розуму! Ви ж такі розумні...
Бузько. Що, що, що? Тікай-но ти, поки живий! Я вашого брата!..
Горобчик. Ой-ой-ой! Полечу до гави.
Дядино, Чого ви так зажурилися?
Гава. Сама не знаю, синочку, сама не знаю!
Горобчик. Чи не можете, дядиночко, мене розуму навчити?
Гава. Та ні, синочку, я й сама його не маю. А от коли ти вже так хочеш, то полети до сови: вона , кажуть, вельми розумна-розумна, то, може, вона тобі що порадить. А я до того розуму не дуже, Бог з ним!
Горобчик. Прощавай, дядино!
Гава. Щасливо!
Горобчик. Полечу до сови.
Пані! Чи ви спите? Пані! Пані!
Сова. Га? Що? Хто?
Горобчик. Та се я, горобець...
Сова. Горобець? Який горобець? Не бачу! Чого притирився? І яка вас лиха година по дневі носить? Осе напасть! І вдень не дадуть заснути...
Горобчик. Заснула.
Додаток 15
Кросворд
- Розгадавши кросворд, ви продовжите речення ,,Біда навчить ...”. Будьте уважні і працюйте швидко.
1. |
|
|
Р |
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
О |
|
||||||
|
3. |
З |
|
|
|
|
|
|
||||
6. |
|
4. |
|
У |
|
|
|
|
||||
5. |
|
|
М |
|
|
|||||||
|
|
|
|
у |
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель виділяє слово ,,розуму”, діти читають.
Список використаних джерел
Хрестоматія української літератури та літературної критики 20 століття. Українське слово. Книга 1. С. 117.
1