ПРАВО НА ЖИТТЯ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ «НЕХАЙ БУДУТЬ І СОЛОВЕЙ, І ЖУК»
Мета:
продовжувати ознайомлення учнів із творами Василя Сухомлинського; навчати аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб; поглибити знання д про комах і птахів; учити висловлювати власну думку і цінувати думку товаришів; навчати визначати основну думку твору, усвідомлювати її; удосконалювати читацькі вміння; формувати вміння читати самостійно мовчки її вголос; розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення; збагачувати їхній словниковий запас розширювати світогляд учнів; виховувати доброту, дбайливе ставлення до природи, усвідомлення важливості кожного елемента у життєвому ланцюжку;
• формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: приймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; вміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування; вміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: вміти здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: вміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Обладнання: портрет Василя Сухомлинського, збірки його творів, малюнки солов'я, жука, аудюзапис співу солов’я, зображення крапельки (для читання «крапельки»), картки в завданнями для роботи в парах, малюнки персонажів і аркуші зі словами-рисами характеру для роботи в групах.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, громадянська, здоров'язбережувальна, природнича .
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Ранкова зустріч. Ранкове коло « Де живе добро»
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались? Молодці!
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Артикуляційні вправи
Жив жучок між бур’янами,
Жив без тата і без мами.
Жив і жив, і не тужив —
Жовтим листям ворушив.
Жаба квакнула: «Попався!»,
Жук завмер — так налякався.
Л-в ф-н ж-л-
б-р-г с-кр-т с-рц-
ск-л-т ф-рм-р ч-р-п
м-ч н-рв ш-д-вр
Маленький, сіренький — Тьох-тьох-тьох,
По гаях літає, Тіву-тів... —
Уночі співає. Лине радісно з гаїв.
Як сонце заходить, То співаночка чия?
Він чарівний спів заводить. Голосного... (солов’я).
(Демонстрування малюнка.)
Довідка
Соловей — невеликий перелітний птах коричневого кольору, повертається з вирію досить пізно. Він дуже моторний і спритний, на природі його побачити досить важко. Тільки солов’їні пісні покажуть, що він десь поруч.
Повернувшись додому, солов’ї відшукують свої старі житла та починають співати. Соловей зазвичай співає як удень, так і вночі. Спів його називають прекрасним, проте не всі самці заслуговують на подібну оцінку. Є серед них справжні майстри вокалу, але зустрічаються (і досить часто) дуже слабкі виконавці. Справа в тому, що висока пісенна майстерність не є вродженою властивістю самців: молоді птахи набувають її лише тоді, якщо їхні батьки чи сусіди здатні навчити їх цього.
Соловей допомагає самочці висиджувати яйця і годувати пташенят, співаючи свої чудові пісні. У другій половині червня молоді солов’ї вже залишають гнізда, а соловей припиняє співати. Решту літа солов’ї ведуть тихе життя і не співають. На відміну від прильоту, їхній відліт у серпні-вересні в тропічну Африку є непомітним.
2)Слухання аудіозапису співу солов'я.
3)Актуалізація знань про жуків. Робота над загадкою.
• Є у нього довгі роги —
Забирайтеся з дороги!
— Жу-жу-жу,— гудить, дзижчить,
Коли в небі він летить.
Має крила і шість рук
Буркотливий чорний... (жук).
(Демонстрування малюнка.)
Довідка
Жуки — це один вид тварин, ціла група комах, до речі, найчисленніша — нараховує понад 400 000 видів. Нині прийнято вважати, що кожна п’ята тварина на Землі — це жук. Розміри коливаються в широких межах: від 0,3 мм у жуків-пір’єкрилок до 150 мм у жука-геркулеса чи 170 мм у вусача-титана гігантського. Друга назва цього виду тварин — Твердокрилі, яку отримали у зв’язку перетворенням передньої пари крил на тверді надкрила, що використовуються у польоті так сам крила літака.
| 1) Перевірка емоційного сприймання змісту твору
- Чи сподобалась вам казка? Що вас вразило? Що здивувало?
2)Словникова робота.
Гордість – тут: надмірно висока думка про себе і зневага до інших; пихатість.
Досада – почуття незадоволення, гіркоти, спричинене чим – небуть.
Гідність – усвідомлення особою своєї значущості.
нехай жук соловей
чудова літав співав
рогатий великий маленьку
з досадою перервав гудіння
мудрість з гідністю з гордістю
запитаємо подумавши потрібен
— Знайдіть і прочитайте слова, що означають дію предмета.
— Знайдіть і прочитайте слова, що означають назву предмета.
— Знайдіть і прочитайте слова, що містить подовжений приголосний звук.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати,
І зарядку починати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо,
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
— Де відбувалися події? Хто є дійовими персонажами казки?
— З яким почуттям дивився на світ Соловей? Доведіть словами казки.
— Чому Соловей образився на Жука?
— Яке сподівання він висловив? Прочитайте.
—З яким почуттям Жук відповів Солов’ю.Прочитайте.
—Як вирішили визначити переможця суперечки?
— Що відповіла Дівчинка? Чи згодні ви з нею? Чому?
—А чому не можна без Жука?
—Прочитайте в рамці назви почуттів. Яке з них, на вашу думку, виявляв Соловей, а яке – Жук?
Обгрунтуйте свою відповідь.
—Що хотів показати автор своєю казкою? До якої думки підвести нас?
літав і гудів Соловей
подумавши, додала
засміявся Жук
співав у садку Дівчинка
з гідністю відповів
слухала його пісню
Фізкультхвилинка для оченят
Не працювати є причина —
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Очима кліпать починаймо.
Навіщо кліпать? Така зарядка —
Вже краще бачать оченятка!
Робота в групах. Складання характеристики персонажів Лего
— Оберіть слова, які можуть характеризувати певного персонажа. Якщо риса характеру не підходить, ви її не обираєте. Під час перевірки наведіть докази з тексту казки.
І група
Дівчинка: працьовита, добра, справедлива, мудра, старанна, розумна.
ІІ група
Соловей: привітний, гордовитий, пихатий, веселий, ласкавий, зверхній, дружелюбний.
ІІІ група
Жук: жадібний, злий, скромний, веселий, вихований, чемний, спокійний.
3) Виразне читання тексту учнями.Читання в особах.
8. Вправа Змінена ситуація»
- Уявіть ситуацію, коли сподівання Солов’я здійснилися і всі жуки зникли. Чи змінилося би щось у світі? Які зміни відбувалися б? Пофантазуйте.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
2.Домашнє завдання
Читати в особа і розповідати (с.100)