Урок читання "Казка поряд з нами. Галина Малик «Чому Равлик ховається?»"

Про матеріал
Урок читання у 2 класі за темою "Казка поряд з нами. Галина Малик «Чому Равлик ховається?» з використанням різних методів і прийомів, що має на меті формування читацької компетентності молодших школярів з позиції усвідомлення себе як грамотного читача, здатного до критичного мислення та творчої діяльності.
Перегляд файлу

Тема. Казка поряд з нами. Галина Малик «Чому Равлик ховається?»

Мета: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; вчити оцінювати вчинки персонажів, стежити за розвитком подій, описаних у творі; удосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів вміння визначати основну думку,  аналізувати,  узагальнювати,  робити висновки з прочитаного; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру поведінки, почуття любові до рідної мови.

 

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент 

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він корисний та цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнімося і промовим : “ Добрий день!”

 

2. Психологічна настанова на урок  (слайд 2)

- Сьогодні до нас заглянули сонечко і хмарка. Спробуйте визначитись, з яким настроєм ви прийшли на урок. Якщо настрій гарний, то хай засяє сонечко, а якщо навпаки, то пропливе хмарка.

Вправа «Очікування»

Всі ви підготувалися до уроку читання.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Як думаєте, над чим ми будемо працювати? А навіщо нам це потрібно?

 

(слайд 3) Я бажаю, щоб ви на уроці допомагали одне одному, (слайд 4) щоб ви завжди вирішували всі проблеми, які виникають у вас,  разом, (слайд 5) щоб ви відкрили для себе щось нове і цікаве на сьогоднішньому уроці і найголовніше, (слайд 6) щоб у вас був завжди гарний настрій.

Хай буде в цьому класі сьогодні тепло, затишно і нам всім дуже легко.

Тож попрямуємо до нових знань і відкриттів. Готові?

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ

Завжди перед роботою слід робити розминку. На уроці фізкультури – зарядка, на уроці математики – математична розминка, а на уроці читання – це … читацька розминка.

- Навіщо ми це робимо?

Щоб  виразно,  з  інтонацією  читати треба  вміти керувати своє дихання, артикуляцію та дикцію. Сядьте рівненько, розправте груди, а отже, й легені.

1. Артикуляційні вправи

1) Дихальна гімнастика (слайд 7).

— Швидко і глибоко вдихніть носом повітря і, спокійно повільно видихаючи ротом, вимовте звуки [з], [с], [ш], [ч].

 

2) Робота над скоромовкою (слайд 8).

Біля озера щодня

Жабка бавить жабеня.

Обіймає лапкою

Називає жабкою!

 

4. Повідомлення теми та завдань уроку

 Сьогодні ми знову відправимося у подорож до казки  із сучасною казкаркою, творами якої зачитуються і дорослі, і малі у всьому світі.

(слайд 9) Знайомтеся — Галина Малик.

 

5. Біографічні відомості про Галину Малик.  Самостійне читання

Народилася Галина Миколаївна 12 серпня 1951 року в м. Бердянськ Запорізької області.

Вона добре вчилася в школі, мала веселий характер і зовсім не збиралася бути письменницею.

Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам’ятала на все життя. Це сталося у день її народження, коли мама зробила малій Галинці диво-подарунок — збірку «Українські на­родні казки». Читати почала з п’яти років. Читала дівчинка ду­же багато.

Пи­сати майбутня письменниця почала ще зі шкільного віку. Потім облишила, а коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки.

Згодом Галина Малик по­чала писати казкові повісті для дітей.

 

Перевірка сприймання прочитаного?

- Коли і де народилася Г.Малик?

- Як вона навчалася в школі?

- Чи хотіла бути письменницею?

- В якому віці почала читати?

- Коли почала писати твори? Які?

 

6. Робота над загадками та заголовком

- А хто буде героями казки дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки  (слайд 10).

Скачуть на болоті

Зелененькі лапки,

Квакають завзято

Веселенькі ... (Жабки)         

 

• Господар по стежці повзе,

На собі хатинку везе.

Друзі кличуть його Павлик,

Звісно, це рогатий... (Равлик).

 Що дізналися про равлика?

 

7. Актуалізація знань про равлика

— Що ще вам відомо про равликів? Де вони живуть? Чим харчуються? Який ведуть спосіб життя?

Мої помічники-розумники розкажуть нам про дивне створіння природи  -  равлика (слайд 11). 

1)  Одними з найдавніших жителів планети є равлики. Учені стверджують, що ці крихітки з’явилися більше 500 мільйонів років тому. Равлики жи­вуть у середньому близько 15 років.

 

2) Їдять вони все: маленьких личинок, траву,  листя, черв’яків. Це залежить від середовища їх проживання. 

3)  У равлика не одні ріжки-вусики, а дві пари. Одна маленька пара — це вусики, якими равлик нюхає. Друга, більша пара, — це очі.

4)  Равлик рухається дуже повільно. Справа в тому, що вся нижня частина тіла равлика є суцільною «ногою»! Коли равлик повзе, з ноги випливає липка рідина, що допомагає равликові рухатися й утримуватися на поверхнІ. Якщо равлика потривожити, він ховається в мушлі.

5)Під час неспри­ятливих умов вони можуть впасти у сплячку навіть на півроку! З настанням холодного періоду року молюск утягує ногу і голову в раковину, сховавшись попередньо під листя або в землі. Вхід закривається слизом, який з часом твердне.

 

ІІІ. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ

1. Передбачення за заголовком (слайд 12)

 Галина Малик спостерігала за равликом і створила казку «Чому Равлик ховається?». Як га­даєте, про що йтиметься у казці з такою назвою? Чому може ховатися равлик?

 

2. Слухання «Чому Равлик ховається?»

 

3. Перевірка первинного сприймання змісту твору

1) Перевірка емоційного сприймання змісту.

— Чи сподобалася вам казка? Що вас здивувало? Було несподіваним?  

— Чи справдилися ваші передбачення щодо можливих подій?

 

2) Словникова робота.

 (слайд 13) Пояснення значення незрозумілих слів чи висловів, якщо такі були.

Мушля — тверде захисне покриття деяких безхребетних тварин.

 

 (слайд 14) Читання слів «луною» за учнем, який гарно читає


 


завітала

запросила

переможно

тріснула

бідолашний

ховається


Равлик

розгублено

незручно

розпалася

торкнеться

Не-Дуже-Чемна-Жаба 


 


 

Прочитайте слова, що означають дію предмета; ознаку.

 Прочитайте слова, написані з великої літери. Чому вони написані з великої літери?

- Підберіть слово, протилежне за значенням до слова не дуже чемна.

- Що означає бути чемним?

- Доберіть синоніми до слова чемний з хмари слів (слайд 15). (Ввічливий, привітний, люб’язний, вихований).

 

Фізкультхвилинка (відео)

 

4.  (слайд 16) Повторне читання з поглибленим смисловим і структурним аналізом тексту

1) Читання І частини «ланцюжком»

— Хто є героями цієї казки?

— Хто завітав до Равлика в гості?

- Чи запрошував равлик Жабку в гості?

— Які слова Равлика показують, що Не-Дуже-Чемна-Жаба прийшла без запрошення? Прочи­тайте їх.

—Прочитайте репліки Жаби, зверніть увагу на її інтонацію.

 

2) Читання ІІ частини «буксиром»

- Як почував себе Равлик?

- Про що він думав?

- Як вчинив Равлик?

—Які ввічливі слова він використовував?

 

3) Читання ІІІ частини казки самостійно.

—Прочитайте речення, у яких описано дії Жаби.

- Якими словами казкарка підкреслює нахаб­ність Жаби? (Лізла, пхалася.)

—Які ввічливі слова вживала Жаба? (Вона їх не вживала.)

—До чого призвела нечемна поведінка Жаби?

- Як почував себе Равлик?

—Чим закінчилася ця історія?

 

4) Бесіда за змістом всього тексту.

— Простежте за емоціями, які відчував Равлик під час спілкування з Жабою. Прочитайте. (Відповів (спокійно), розгублено, незручно, виліз і каже...)

—Поміркуйте, чому Не-Дуже-Чемна-Жаба мала таке ім’я?

—Дайте відповідь на запитання, поставлене у заголовку казки.

—Як гадаєте, чого нас навчає ця казка?

- (слайд 17) Якою мала б бути відповідь Равлика, щоб Не-Дуже-Чемна-Жаба  відмовилася від свого бажання залізти в хатку Равлика.

 

11.5.png

 

(слайд 18) Вправи для очей

 

Очки вліво подивились —

Там нічого не змінилось.

Вправо повели зінички —

Ні зайчика, ні лисички.

Очки вгору, очки вниз,

Не лінуйся, посміхнись.

Очки сплять, вони втомились.

Знов відкрились, подивились.

Сплять — відкрились (2 рази)

          І на цьому зупинились.

 

5. Аналітико-синтетичні вправи (групова робота) (слайд 19)

- Щоб краще зрозуміти зміст тексту, попрацюємо в групах.

 

І група

Скласти загадку з опорою на слова

Має

Хто ще має

ріжки

козлик

дім

людина

 

ІІ група

Встановити послідовність частин тексту. Дібрати картинки до кожної частини.

Непроханий гість.

Заходьте, будь ласка.

Бідолашний Равлик.

Картинки по запросу "картинки чому равлик ховається галина малик"   Картинки по запросу "картинки чому равлик ховається галина малик"   Картинки по запросу "картинки чому равлик ховається галина малик"  

 

ІІІ група

Дібрати слова для характеристики Равлика

Скромний, ввічливий, невпевнений, розгублений, нечемний, нахабний, наполегливий, егоїстичний, байдужий, веселий, хвалькуватий.

 

ІV група

Дібрати слова для характеристики Жабки

Скромна, ввічлива, невпевнена, розгублена, нечемна, нахабна, наполеглива, егоїстична, байдужа, весела, хвалькувата.

 

V група

Скласти питання і підготувати інтерв’ю з Равликом (3 – 4 запитання)

Равлиику, скажіть будь ласка, хто …

Що ви відчували, коли …

Чому …

Чи будете ви …

 

VІ група

З поданих слів скласти прислів’я. Чи виражає воно головну думку казки?

В гостях не будь примітний, а будь привітний.

 

6. Презентація роботи в групах

 

ІV. РЕФЛЕКСІЯ (слайд 20)

1. Вправа «Мікрофон»

 Яку казку сьогодні читали?

 Хто її автор?

 Чи сподобалася казка? Які враження залишила по собі?

 Який епізод найбільше запам’ятався? Чому?

 Хто з героїв вам подобається, а хто — ні? Чому?

- Чому вчить нас ця казка?

Потрібно бути чемним. В гості слід ходити за запрошенням.

 

—Яку пораду ви б дали Жабі, аби вона стала кращою?

—У чому помилився Равлик? Що б ви йому порадили?

- Чи справдилися ваші очікування?

Визнач свій настрій  (слайд 21)

 

2. Домашнє завдання

Переказувати казку

Придумайте такий варіант розвитку сюжету, щоб Равлик не втратив будиночок після спілкування з Жабою.


 

docx
Додано
13 жовтня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку