Урок читання в 4 класі на тему «Притча про блудного сина»
Мета: ознайомити дітей з притчею «Блудний син»; формувати навички правильного, грамотного, свідомого, виразного читання; формувати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати логічне, аналітичне мислення, вдосконалювати мову і творчу діяльність, емоційну сприйнятливість, виховувати шанобливе ставлення до батьків, дбайливе ставлення до слова, почуття співчуття, обов'язку, відповідальності, розуміння.
Обладнання: аудіо довідка про Біблію, книга Біблія для дітей, аудіо довідка про життя ізраїльтян, слайди з незрозумілими словами, фрагмент мультфільму, картини Рембрандта та інших художників.
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
- Давайте пригадаємо, як називається розділ який ми зараз вивчаємо? (Біблійні притчі)
- А хто з Вас пригадає, що таке Біблія? (Відповіді дітей. Аудіодовідка про Біблію)
На екрані епізоди з біблійних оповідань «Створення світу» Ковчег Ноя»
- Погляньте, будь-ласка, на екран і скажіть які твори ілюструють ці картини?
- Чого вони нас навчають? (Доброті, турботі про близьких)
Повідомлення теми уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
- Давайте прочитаємо висловлювання, записані на дошці (Любов до батьків - основа всіх чеснот. (Цицерон) Прощення приносить в життя надію. (Ханс - Йоахім Хаан)
- Про що, на вашу думку, ми будемо говорити сьогодні на уроці? (Про прощення і любов до батьків)
- Яка Біблійна заповідь нагадує нам про любов до батьків? ( П’ята заповідь Шануй батька і матір своїх)
- Давайте прочитаємо як це звучить в Біблії. (Читання фрагменту з Біблії)
- Дійсно, Іісус завжди вчив людей тільки гарному, і робив він це за допомогою притч.
Вивчення нового матеріалу .
Бесіда. Робота над поняттям «притча».
- А хто пригадає, що таке притча?
Притча – це короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.
Притча – це твір з моральною настановою, який містить узагальнений життєвий досвід і покликаний допомогти кожному засвоїти певні принципи поведінки, дати ключ до вічної мудрості.
Притча – це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.
Послухайте довідку про притчу.
Самостійна робота.
У кожного на парті лежать аркуші із заповідями. Прочитайте ,будь-ласка, їх про себе і знайдіть ту, у якій пояснюється ставлення до батьків.
- Прочитайте в підручнику прислів’я і підкресліть ті, які, на Вашу думку, за змістом подібні до п’ятої заповіді. (Батька й матір годувати – борги віддавати. Той добре серце має, хто слабшого захищає. Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько. Чим би дитина не бавилася, аби не плакала. Як батьки ставляться до своїх батьків, так і діти ставитимуться до них. Молодь багата мудрістю батьків.)
Вправа « Черепаха і сорока».
На дошці записана чистомовка
( Ати-ати-ати – щоб життя щасливе мати,
ати-ати-ати – слід навчитися прощати!)
- Прочитайте про себе чистомовку, яка записана на дошці. Діти читають чистомовку вголос спочатку повільно, як повзе черепаха, а потім поступово прискорюють темп і читають так, як стрекоче сорока.
Фізкультхвилинка.
Робота над текстом «Притчі про блудного сина».
а) Бесіда.
-Яка загадка прихована в притчі з Біблії? Спробуємо її розгадати.
- Прочитайте, будь ласка, як називається ця притча. (Притча про блудного сина)
- Притча про блудного сина одна з найпопулярніших євангельських притч.
- У притчі нам зустрінуться слова і вирази, значення яких може бути не всім відомо. ( Блудний, майно, марнотратний, маєток)
- Зверніть Вашу увагу на перший слайд. ( На першому слайді слово блудний написано без пояснень, усі інші слова написані на окремих слайдах з поясненнями та малюнками)
- Як ви розумієте слово "блудний"?
- Давайте перевіримо Ваші припущення.
б) Робота в групах. Тлумачення слів.
- Перша група шукає значення слова блудний у великому тлумачному словнику. ( Блудний – який блукає, постійно змінюючи місце перебування.) Друга група шукає значення слова блудний у тлумачному словничку, який знаходиться в кінці підручника. ( Блудний – який рухається в різних напрямках, без певної мети, увесь час переходить з одного предмета на інший.)
- Третя група складає значення слова блудний з розсипаних складів. (Помилковий, неправильний)
в) Аналіз результатів роботи груп.
г) Слухання історичної аудіодовідки.
- Скажіть будь-ласка, як називаються слова, які мають кілька значень? (Багатозначні)
- Перед тим як прочитати притчу, я пропоную Вам послухати довідку про те, як жили люди в ті часи. (Аудіодовідка про життя людей, а саме ізраїльтян в давні часи)
- Скажіть будь-ласка навіщо нам слід знати, як жили люди в ті часи, які були правила і закони ?
д) Вправи для покращення зору.
е) Читання тексту притчі. Вибіркове читання.
є) Робота в групах.
Завдання для групи 1
- Знайдіть в притчі уривок, як молодший син образив батька. Що це означало по древнім законам ізраїльтян?
Завдання для групи 2
- Підготуйтеся до читання за ролями уривка, де молодший син повернувся до батька. Яка головна думка цього уривка?
Завдання для групи 3
ж) Аналіз результатів роботи груп.
- Яка ж головна думка цього уривка? (Те, що батько простив сина)
з) Робота з медіа.
А зараз давайте переглянемо фрагмент мультфільму. Знайдіть і підкресліть в тексті речення про переглянуте.
- Вправа «Озвуч» мультфільм.
Екскурсія в картинну галерею
- Сцена повернення блудного сина завжди приваблювала художників. Погляньте будь-ласка на невеличку виставку картин, яка присвячена найголовнішому моменту притчі.
- Подивіться уважно на ілюстрації із зображенням сцени повернення блудного сина.
- Як ви думаєте, чому в різні епохи художники так часто зверталися до цієї притчі? (Прощення і любов до батьків - найголовніше в житті людини)
Погляньте на картину Рембрандта "Повернення блудного сина". Як художник зобразив цей момент?
- У казці батько кинувся синові на шию, а на картині син стоїть на колінах перед батьком.
- На картині батько зосереджений, сумний, а в притчі він радісний.
- Скажіть, а чому художник саме так побачив цю зустріч?
Закріплення нового матеріалу.
Вправа «Відкритий мікрофон»
- Згадайте, з ким порівнювався батько, коли ми слухали про закони ізраїльтян? (З Богом)
- Згадайте, з якими визначеннями слова блудний ми познайомилися? (Блудний - відійшов від істиною віри)
- Так у чому ж, складається прихований сенс цієї притчі? (Блудний син - це грішник, а батько-Бог, який прощає всякого хто розкаявся)
- Діти, ви помітили, що любов нерозривно пов'язана з прощенням?
- Що значить пробачити людини? (Пробачити людини - перестати звинувачувати його і гніватися на нього.)
- А ви коли-небудь прощали когось? Наведіть приклади
- Чи потрібно прощати? (Так)
- Скільки разів? (Завжди)
- А чому не можна не прощати? (У нас немає права засуджувати)
Підсумок уроку
Згадайте епізод з вашого життя, коли один або хтось із рідних пробачив вам образу.
1.Той хто прощає відчуває радість і прощений теж відчуває радість, тому що між ними відновлюються втрачені взаємини.
2. Людина гідна пробачення, якщо щиро розкаюється і шкодує про скоєне.)
- Діти, запам’ятайте ніколи не пізно визнавати свої помилки, покаятися і отримати прощення. Батьки завжди можуть зрозуміти і пробачити своїх дітей, але ми повинні намагатися не засмучувати їх, адже це найдорожчі для нас люди.
Рефлексія
- А зараз пригадайте ще раз п’яту заповідь Божого Закону і продовжте речення.
Після уроку я зрозумів (зрозуміла), що -------------------------------------------