Урок читання в 2 класі НУШ Хитрощі не люблять совісті. Василь Сухомлинський «Як Наталя в Лисиці хитринку купила»

Про матеріал
Опубліковано урок з читання у 2 класі НУШ до підручника Савченко О.Я. Українська мова та читання : Підручник для 2 класу, 2019 ст. 10-11. Урок містить елементи формувального оцінювання.
Перегляд файлу

Урок читання у 2 класі

Савченко О.Я. Українська мова та читання : Підручник для 2 класу, 2019 ст. 10-11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.Хитрощі не люблять совісті. Василь Сухомлинський «Як Наталя в Лисиці хитринку купила»

Очікувані результати:

  • формування предметних компетентностей: ознайомити дітей із казкою В. Сухомлинського; навчати розуміти прочитаний текст, визначати частини тексту (зачин, основну частину, кінцівку), головну думку; формувати вміння висловлювати власні думки, відшукувати в тексті аргументи, переказувати зміст близько до тексту; розвивати вміння аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів та вміння читати в діалозі; розширювати їхній світогляд; виховувати почуття відповідальності;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; уміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;

комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;

загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

Обладнання:портрет В.Сухомлинського, збірки його творів, складові таблиці, картки для групової роботи, картки «Шкала настрою», «Градус успіху», малюнки лисички, книжки з казками про лисицю.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, здоров’язбережувальна.

Хід уроку

І.Вступначастина.

1. Організаційний момент.

Добрий день! Добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Девіз уроку: Не просто слухати – а чути.

                       Не просто бачити – а помічати.

                       Казку серцем відчувати.

                       Дружно, плідно працювати.

–Сьогодні на уроці нам знадобляться ваші знання, увага та уміння відчувати.

C:\Users\User\Desktop\Фото з телефону\Фейсбук\Facebook5\Шкала настрою.jpg2. Психологічна настанова на урок. Вправа «Шкала настрою»

 

 

 

 

– Перед вами – шкала настрою. Оберіть і зробіть позначку, що відповідає вашому настрою зараз. Сподіваюся, наприкінці уроку ця позначка у всіх зрушиться ліворуч. Аби це сталося, будемо працювати наполегливо, згуртовано, старанно, дружно, уважно, творчо.

ІІ. Основна частина.

1. Артикуляційні вправи

а) Дихальна гімнастика

  • Гра «Бантики»

Для гри знадобляться паперові бантики, нитки і мотузка. Один кінець нитки прив’язують до мотузки, а другий – до бантика. Таким чином закріплюються кілька бантиків. Дитина, вдихаючи через ніс, на видиху дмухає на бантики. Можна внести у гру змагальний елемент.

  • Вправа «Тополиний пух»

Діти вчаться правильно робити плавний і тривалий видих, дмухаючи на пір’їнки.

б) Змагання «Хто швидше»

Учні змагаються хто швидше і чіткіше промовить скоромовку.

  • Чи то лис, чи то ліс,                                                                                                                                             Чи то кинь, чи то кінь.                                                                                                                          Чи то кит, чи то кіт –                                                                                                                      Звуки плутати не слід.
  • Летіла Сова торохтіла слова:

            Чи сон це, чи слон це, а може і сонце?!

в) Гра «Спіймай слово» на розвиток уваги.

Прочитайте швидко слова. Назвіть слово, яке відрізняється.

лиска – лиска – лиска – лиска – миска – лиска

вода – вода – сода – вода – вода – вода

калина – калина – калина – малина – калина – калина

сніг – сніг – сніг – сніг – сміх – сніг

Склади для читання 2 | Teaching kids, Education, Teachingг) Розчитування за складовими таблицями.

 

 

 

 

 

 

  • C:\Users\User\Desktop\Фото з телефону\Фейсбук\Facebook4\FB_IMG_1625940438617.jpgСамооцінювання учнів «Градус успіху».

 

 

 

 

 

 

 

2.  Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань.

   Вона руденька і хитренька,

   І не велика, й не маленька.

   У казці – Вовчику сестричка,

   А називається … (лисичка).

– За якими ознаками впізнали, що це лисичка?

–Що вам ще відомо про лисичку? (Запис на дошці пригаданих відомостей.)

– Чи читали ви казки, де головним персонажем є лисиця? Що це за казки? (Розглядання книжок з казками про лисицю.)

– Якою буває лисичка у народних казках? Якими рисами її наділяє народ?

3.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.

– Сьогодні ми недарма пригадали лисичку. Вона буде одним з персонажів твору Василя Сухомлинського, який ми будемо сьогодні читати.

1) Асоціативний кущ

– Пригадайте, що таке казка? Які бувають казки? В чому полягає особливість казок? 

– Що або кого ви пригадуєте, коли вимовляєте слово «казка»?

                              добро                 народна               мама

 

 

 

чарівність                                                                            бабуся

 

 

                            літературна           цікава            фантастична

– Пригадайте уроки позакласного читання.Які казки ми з вами читали? Хто був головним героєм? (Казки про лисичку)    

2) Технологія «Крісло автора»

– Чому цю тварину так назвали? (Лисиця – це старословʾянське слово, утворене від «лис», що означає жовтуватий, рудий колір. Через колір свого хутра ця тварина й отримала цю назву.)

3) Флеш-інтерв’ю

–Яка лисичка у казках?                                                                                                           –Пригадайте казки, в яких лисичка проявила свою хитру вдачу.                                                                          –Про яку людину говорять: «хитрий, як лис»?                                                                              –Чи гарно бути хитрим?

4) Складання загадки про лисичку

–Давайте складемо загадку про лисичку, доповнивши її римою.

У кущах вона ночує                                                                                                                                            

і на зайчика…                                                                                                                                         

Вся руденька ця сестричка,                                                                                                                                 

а зовуть її…

4.  Робота над текстом В. Сухомлинського «Як Наталка в Лисиці хитринку купила»

1) Підготовка учнів до сприймання змісту тексту.

Робота із заголовком

– Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте, що таке хитринка? (Хитрощі.)

– Поміркуйте чи можна купити хитринку?

– Як вважаєте, про що йтиметься в тексті?

2) Первинне сприймання змісту тексту учнями. 

Виразне читання казки вчителем (с 10 – 11).     

3) Перевірка первинного сприймання змісту твору.

  • Перевірка емоційного сприймання змісту

–Чи сподобалась вам казка? Що вас вразило?

C:\Users\User\Desktop\Фото з телефону\Фейсбук\Facebook5\Мій настрій.jpg– Чи справдилися ваші передбачення щодо можливих подій?

 

 

 

Просигналізуйте цеглинками LEGO. Складемо діаграму.

  • Словникова робота. Відновлення стіни слів.

Пояснення значення незрозумілих слів чи висловів.

Крам – товар.

Совість – усвідомлення й почуття моральної відповідальності за свою поведінку, свої вчинки перед самим собою, людьми, суспільством.

Хитра – так називають людину, яка для досягнення своєї мети діє непрямими обманними шляхами.

  • Гра «Вчитель». Читання слів «луною» за учнем, який гарно читає.

ряд                            комір                                 пухнастий

крам                          продає                              дерев’яна

базар                         ковзани                             хитрощі

совість                      злякалась                          соромно

хитринка                  почервоніла                      скаржиться

пищить                     жалібно                             скривилася

– Знайдіть і прочитайте слова, що складаються з одного складу; з двох складів.

– Знайдіть і прочитайте слова, у яких є буква, що позначає два звуки.

  • Робота в парі. Вправа на швидкочитання та розвиток мовної догадки.

– Лисичка хоче перевірити, як добре і швидко ви читаєте, чи готові до сприйняття тексту. Але завдання вона зберігала в норі і кріт погриз деякі слова. Спробуйте їх відновити і прочитати текст.

 

 

 

 

 

 

  • Самооцінювання «Градус успіху».

5) Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

  • Читання казки ланцюжком.

– Які ознаки казки є в цьому творі?(У творі є лисичка, як людина одягається, ходить, продає на базарі крам.)

  • Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

Логічний розбір тексту. Робота в парах.

Діти ставлять один одному запитання за змістом казки.

– Який товар продавала Лисичка? (Лисичка продавала хитринки.)

– Як ти розумієш слово «хитринка»? (Підступність, обман.)

– Опиши хитринку, яку вибрала Наталя. (Маленька дерев’яна дівчинка приклала руку до голови, скривилася й жалібно пищить: «Ой, голова болить».)

– Як «спрацювала» хитринка вдома? (Наталя не хотіла готувати уроки і поскаржилась, що у неї болить голова.)

– Чому Наталочка вирішила повернути хитринку? (Їй стало соромно за свій обман.)

– Чи вдалося їй це зробити? Чому? (Ні, бо хитринка зникла.)

– Кому розповіла про свою пригоду дівчинка? (Мамі.)

– Як мама пояснила зникнення хитринки? (Хитринка злякалась. Хитрощі не люблять совісті.)

– Яка головна думка твору? (Совісна людина не буде хитрувати, бо вона має відповідати за свої вчинки перед собою та людьми.)

  • Вправа «Дослідники».

– Виберіть з тексту ознаки до слів.

Рушничок (який?) … (білий).

Комір(який?) … (пухнастий).

Дівчинка(яка?) … (маленька, дерев’яна).

  • Фізкультхвилинка. Галявина «Відпочинок».

Діти під музику співають пісню «Лисичка» і одночасно виконують вправи.

– Лисичка запрошує вас заспівати пісеньку про неї.

  • Вправа «Розвідники»

– Виберіть і прочитайте речення в лапках; речення, надруковані жирним шрифтом; речення, у яких зустрічається тире.

  • Робота над будовою тексту.

– Зверніть увагу: текст поділено на частини. Який заголовок, або назва тексту?

– Навіщо автор дає тексту заголовок?

– Прочитайте частину, яка називається зачин. Про що в ньому йдеться?

– Прочитайте кінцівку. Що міститься у цій частині? (Висновок, головна думка.)

– Яка частина тексту найбільша? Саме в ній описуються події твору.

  • Фізкультхвилинка для очей.
  • Робота в групах.

І група. Складання переказу казки за пазлами(ст. 11)

– Розгляньте малюнки. Перекажіть за ними казку. Чим розпочиналася казка? Що було потім? Чим вона закінчилася?

 

 

 

 

 

 

 

ІІ група. Знайти у тексті діалог мами і Наталочки та прочитати його в особах (с. 10)

Самооцінювання за визначеними критеріями «Градус успіху».

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного.

1) Інтерактивний прийом  «Мікрофон»

– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

– Чого навчились на уроці?

– Як потрібно боротися з лінощами?

– Чи повинна людина мати совість?

– Совість є у кожного з нас, але потрібно вчитися прислухатися до неї.

2) Вправа «Шкала настрою»

– На початку уроку ми позначили свій настрій. Урок добігає завершення. Поставте позначку на шкалі іншим кольором.

C:\Users\User\Desktop\Фото з телефону\Фейсбук\Facebook5\Шкала настрою.jpg 

 

 

 

 

– Підведіть руки, у кого позначка, хоч трішки, але зрушила ліворуч. Дуже рада, що ваш настрій від казки став ще кращим. Дякую за наполегливу, старанну, дружну, творчу  роботу!

2. Домашнє завдання.

– Перечитайте казку, розкажіть її батькам чи меншим братикам і сестричкам. За бажанням створіть ілюстрацію до казки.

 

 

Список використаної літератури:

  • Таранова В.І. 1400 загадок для дітей / В.І. Паронова - Тернопіль: Навчальнакнига - Богдан, 2006 р.
  • Красоткіна К.Г. Вірші.  Інтернет ресурс
  • Мовчун А.І., Мовчун А.В. Абетка моральності: що в характері твоїм? / А.Мовчун - К.: МКПФ « Злата », 2008 р.
  • Савченко О.Я. Українська мова та читання : Підручник для 2 класу, 2019 р.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Котенко Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
3019
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку