Урок читання у 2 класі
Савченко О.Я. Українська мова та читання : Підручник для 2 класу, 2019 ст. 10-11
Тема.Хитрощі не люблять совісті. Василь Сухомлинський «Як Наталя в Лисиці хитринку купила»
Очікувані результати:
уміння вчитися:сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; уміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Обладнання:портрет В.Сухомлинського, збірки його творів, складові таблиці, картки для групової роботи, картки «Шкала настрою», «Градус успіху», малюнки лисички, книжки з казками про лисицю.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, здоров’язбережувальна.
Хід уроку
І.Вступначастина.
1. Організаційний момент.
Добрий день! Добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Девіз уроку: Не просто слухати – а чути.
Не просто бачити – а помічати.
Казку серцем відчувати.
Дружно, плідно працювати.
–Сьогодні на уроці нам знадобляться ваші знання, увага та уміння відчувати.
2. Психологічна настанова на урок. Вправа «Шкала настрою»
– Перед вами – шкала настрою. Оберіть і зробіть позначку, що відповідає вашому настрою зараз. Сподіваюся, наприкінці уроку ця позначка у всіх зрушиться ліворуч. Аби це сталося, будемо працювати наполегливо, згуртовано, старанно, дружно, уважно, творчо.
ІІ. Основна частина.
1. Артикуляційні вправи
а) Дихальна гімнастика
Для гри знадобляться паперові бантики, нитки і мотузка. Один кінець нитки прив’язують до мотузки, а другий – до бантика. Таким чином закріплюються кілька бантиків. Дитина, вдихаючи через ніс, на видиху дмухає на бантики. Можна внести у гру змагальний елемент.
Діти вчаться правильно робити плавний і тривалий видих, дмухаючи на пір’їнки.
б) Змагання «Хто швидше»
Учні змагаються хто швидше і чіткіше промовить скоромовку.
– Чи сон це, чи слон це, а може і сонце?!
в) Гра «Спіймай слово» на розвиток уваги.
Прочитайте швидко слова. Назвіть слово, яке відрізняється.
лиска – лиска – лиска – лиска – миска – лиска
вода – вода – сода – вода – вода – вода
калина – калина – калина – малина – калина – калина
сніг – сніг – сніг – сніг – сміх – сніг
г) Розчитування за складовими таблицями.
2. Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань.
Вона руденька і хитренька,
І не велика, й не маленька.
У казці – Вовчику сестричка,
А називається … (лисичка).
– За якими ознаками впізнали, що це лисичка?
–Що вам ще відомо про лисичку? (Запис на дошці пригаданих відомостей.)
– Чи читали ви казки, де головним персонажем є лисиця? Що це за казки? (Розглядання книжок з казками про лисицю.)
– Якою буває лисичка у народних казках? Якими рисами її наділяє народ?
3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
– Сьогодні ми недарма пригадали лисичку. Вона буде одним з персонажів твору Василя Сухомлинського, який ми будемо сьогодні читати.
1) Асоціативний кущ
– Пригадайте, що таке казка? Які бувають казки? В чому полягає особливість казок?
– Що або кого ви пригадуєте, коли вимовляєте слово «казка»?
добро народна мама
чарівність бабуся
літературна цікава фантастична
– Пригадайте уроки позакласного читання.Які казки ми з вами читали? Хто був головним героєм? (Казки про лисичку)
2) Технологія «Крісло автора»
– Чому цю тварину так назвали? (Лисиця – це старословʾянське слово, утворене від «лис», що означає жовтуватий, рудий колір. Через колір свого хутра ця тварина й отримала цю назву.)
3) Флеш-інтерв’ю
–Яка лисичка у казках? –Пригадайте казки, в яких лисичка проявила свою хитру вдачу. –Про яку людину говорять: «хитрий, як лис»? –Чи гарно бути хитрим?
4) Складання загадки про лисичку
–Давайте складемо загадку про лисичку, доповнивши її римою.
У кущах вона ночує
і на зайчика…
Вся руденька ця сестричка,
а зовуть її…
4. Робота над текстом В. Сухомлинського «Як Наталка в Лисиці хитринку купила»
1) Підготовка учнів до сприймання змісту тексту.
Робота із заголовком
– Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте, що таке хитринка? (Хитрощі.)
– Поміркуйте чи можна купити хитринку?
– Як вважаєте, про що йтиметься в тексті?
2) Первинне сприймання змісту тексту учнями.
Виразне читання казки вчителем (с 10 – 11).
3) Перевірка первинного сприймання змісту твору.
–Чи сподобалась вам казка? Що вас вразило?
– Чи справдилися ваші передбачення щодо можливих подій?
Просигналізуйте цеглинками LEGO. Складемо діаграму.
Пояснення значення незрозумілих слів чи висловів.
Крам – товар.
Совість – усвідомлення й почуття моральної відповідальності за свою поведінку, свої вчинки перед самим собою, людьми, суспільством.
Хитра – так називають людину, яка для досягнення своєї мети діє непрямими обманними шляхами.
ряд комір пухнастий
крам продає дерев’яна
базар ковзани хитрощі
совість злякалась соромно
хитринка почервоніла скаржиться
пищить жалібно скривилася
– Знайдіть і прочитайте слова, що складаються з одного складу; з двох складів.
– Знайдіть і прочитайте слова, у яких є буква, що позначає два звуки.
– Лисичка хоче перевірити, як добре і швидко ви читаєте, чи готові до сприйняття тексту. Але завдання вона зберігала в норі і кріт погриз деякі слова. Спробуйте їх відновити і прочитати текст.
5) Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.
– Які ознаки казки є в цьому творі?(У творі є лисичка, як людина одягається, ходить, продає на базарі крам.)
Логічний розбір тексту. Робота в парах.
Діти ставлять один одному запитання за змістом казки.
– Який товар продавала Лисичка? (Лисичка продавала хитринки.)
– Як ти розумієш слово «хитринка»? (Підступність, обман.)
– Опиши хитринку, яку вибрала Наталя. (Маленька дерев’яна дівчинка приклала руку до голови, скривилася й жалібно пищить: «Ой, голова болить».)
– Як «спрацювала» хитринка вдома? (Наталя не хотіла готувати уроки і поскаржилась, що у неї болить голова.)
– Чому Наталочка вирішила повернути хитринку? (Їй стало соромно за свій обман.)
– Чи вдалося їй це зробити? Чому? (Ні, бо хитринка зникла.)
– Кому розповіла про свою пригоду дівчинка? (Мамі.)
– Як мама пояснила зникнення хитринки? (Хитринка злякалась. Хитрощі не люблять совісті.)
– Яка головна думка твору? (Совісна людина не буде хитрувати, бо вона має відповідати за свої вчинки перед собою та людьми.)
– Виберіть з тексту ознаки до слів.
Рушничок (який?) … (білий).
Комір(який?) … (пухнастий).
Дівчинка(яка?) … (маленька, дерев’яна).
Діти під музику співають пісню «Лисичка» і одночасно виконують вправи.
– Лисичка запрошує вас заспівати пісеньку про неї.
– Виберіть і прочитайте речення в лапках; речення, надруковані жирним шрифтом; речення, у яких зустрічається тире.
– Зверніть увагу: текст поділено на частини. Який заголовок, або назва тексту?
– Навіщо автор дає тексту заголовок?
– Прочитайте частину, яка називається зачин. Про що в ньому йдеться?
– Прочитайте кінцівку. Що міститься у цій частині? (Висновок, головна думка.)
– Яка частина тексту найбільша? Саме в ній описуються події твору.
І група. Складання переказу казки за пазлами(ст. 11)
– Розгляньте малюнки. Перекажіть за ними казку. Чим розпочиналася казка? Що було потім? Чим вона закінчилася?
ІІ група. Знайти у тексті діалог мами і Наталочки та прочитати його в особах (с. 10)
Самооцінювання за визначеними критеріями «Градус успіху».
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного.
1) Інтерактивний прийом «Мікрофон»
– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
– Чого навчились на уроці?
– Як потрібно боротися з лінощами?
– Чи повинна людина мати совість?
– Совість є у кожного з нас, але потрібно вчитися прислухатися до неї.
2) Вправа «Шкала настрою»
– На початку уроку ми позначили свій настрій. Урок добігає завершення. Поставте позначку на шкалі іншим кольором.
– Підведіть руки, у кого позначка, хоч трішки, але зрушила ліворуч. Дуже рада, що ваш настрій від казки став ще кращим. Дякую за наполегливу, старанну, дружну, творчу роботу!
2. Домашнє завдання.
– Перечитайте казку, розкажіть її батькам чи меншим братикам і сестричкам. За бажанням створіть ілюстрацію до казки.
Список використаної літератури: