Урок читання в 4 класі на тему "Григір Тютюнник "Ласочка""

Про матеріал

Тема. Творча робота над текстом. Розвиток читацьких навичок. Григір Тютюнник "Ласочка".

Підготувала вчитель початкових класів

спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ст.№7

міста Хмельницького

Ковальчук Оксана Миколаївна



Мета.Ознайомити дітей з біографічними відомостями про Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам'ять, уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини. Збагачувати словниковий запас. Розвивати діалогічне мовлення, допитливість, спостережливість;заохочувати у фантазіях; виховувати уміння керувати своїми вчинками, стримувати примхи.

Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.

Обладнання: портрет Г. Тютюнника, ілюстрації , фішки-рибки для заохочення,

Хід уроку

I.Організаційний момент.

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Всі готові до роботи.

Всі бадьорі. Молодці!

- Сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите екскурсії в природу. А зараз ми вирушимо на риболовлю. І хоча вона буде уявною ,та я думаю, що вам буде цікаво.

II. Вправи на розвиток навичок читання.

1.Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.

А) А-О-У-И-І-Е

……..
2) Скоромовка

Я зловив карася, карася – з порося!

3) Мовленнєва вправа на оволодіння доречністю мовлення.


Ставку, у, ловили, окунів, ми.

Скласти речення.

Прочитати це речення радісно; стурбовано; зловіще; хитро.


IV. Актуалізація опорних знань.
Загадки
Танцюристка мружить очі,

Хутро пестячи руде:

- В парі з півником я хочу

Станцювати па-де-де!

(Лисиця)

Знань чимало в нього є,

Читачам їх віддає.

Міста Книг він будівельник-

А зовуть його…(письменник)

- V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту.

1.Повідомлення теми і мети уроку.

На уроці ми ознайомимося з біографією Григора Тютюнника та його твором "Ласочка" .І разом з головним героєм оповідання підемо на риболовлю. А рибка буде незвичайна, бо вона ловитиметься на ваші правильні відповіді під час роботи на уроці.(Використання рибок-фішок)

2.Самостійне читання статті про письменника.

3.Вибіркове читання за запитаннями.

( Де народився письменник? Яким був у дитинстві? Для кого писав твори? Які у нього збірки для дітей?)

VI. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка"

1. Словникова робота.

Припутень туркотіти дзяволить (попискує, підвиває)

Вепр скімлення вухами пряде

Вудити ожеледець прокидався

Куняв вудочці засипав

-читання за вчителем луною

-підберіть синоніми до слів 1 стовпчика

-пояснити значення слів 2 і 3 стовпчиків

-які слова спільнокореневі?

- що можна сказати про слова прокинувся і засипав?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2. Первинне читання тексту.

-Прочитайте і дайте відповідь на питання: "Про кого цей твір? "

3. Робота над текстом.

а) бесіда

-хто така Ласочка?

-Де відбуваються події?
-Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова? ( ласувати-їсти щось смачненьке)

-Чи сподобалося лисеня рибалці? За що?


б) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання:

-- Прочитайте опис ранку? Які звуки сповіщали про його прихід?

-- З ким зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з"явилося на кручі?

-- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня?
- Знайдіть і прочитайте чого навчилося лисеня у Арсена.
- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці?


в) Гра «Голова і хвіст» (вчитель починає речення, а діти продовжують)

А коли озирнувся…

Потім настала…

Лисеня спіймало її…


г) Гра « Стрибки»

Читання через слово.

Ст.76 Рибина летіла вище лисеняти, але….

д) Гра «Дочитай до слова»

Починаємо на ст. 75

А одного разу, коли… до слова почулося.( Хто дочитав –підніміть руку)

До слова огледівся.

е) Гра « Артист»

Прочитати як актор, виразно, ст.. 75 «Бойове,-сказав Арсен…

Як музикант-репер ст. 77 « Лисеня спіймало її..»


VII.Застосування знань на основі творчої роботи над текстом.

1.Визначення головної думки твору;
- Який за жанром цей твір: Оповідання, казка чи науково-популярний твір?
- Яка головна думка твору?

- Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з "братами нашими меншими" і це стане окрасою вашого життя. . За ваше добро вам заплатять любов"ю і вірністю. Добро і любов повинно йти з вами разом все ваше життя.

2. Характеристика героїв оповідання.
Метод «Мозковий штурм»


- Яким ви уявляєте рибалку Арсена?
- Яка у нього зовнішність?
- Який характер?

(Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий. Турботливий).

- Подумайте, якою була Ласочка?

(Розумною, не набридливою, скромною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою.)

3. Словесне малювання

- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику?

4. Складання сенкану (групова робота)

1 група - Арсен

2 група - Ласочка


VIII.Підсумок уроку.

- Який твір читали?

- Чому у нього така назва?


- Чого навчає нас автор своїм оповіданням?

Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, школи, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу. Треба серцем сприйняти довколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов'ї, бо Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем!
ям?

IХ.Домашнє завдання.

- Читати та переказувати оповідання. Підібрати інші заголовки;

- Виписати найвлучніші слова для характеристики героїв;

- Скласти діалог з автором;

Перегляд файлу


Тема. Творча робота над текстом. Розвиток читацьких навичок. Григір Тютюнник "Ласочка".

                           Підготувала вчитель початкових класів

спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ст.№7

  міста Хмельницького

                Ковальчук Оксана Миколаївна

                                                                 

Мета. Ознайомити дітей з біографічними відомостями про Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам'ять, уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини. Збагачувати словниковий запас. Розвивати діалогічне мовлення, допитливість, спостережливістьаохочувати у фантазіях; виховувати уміння керувати своїми вчинками, стримувати примхи.

Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.

Обладнання: портрет Г. Тютюнника, ілюстрації , фішки-рибки для заохочення,

 

Хід уроку

I.Організаційний момент.

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Всі готові до роботи.

Всі бадьорі. Молодці!

- Сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите екскурсії в природу. А зараз ми вирушимо на риболовлю. І хоча вона буде уявною ,та я думаю, що вам буде цікаво.

II. Вправи на розвиток навичок читання. 

1.Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.

А)  А-О-У-И-І-Е

……..
2) Скоромовка 

Я  зловив  карася, карася – з порося!

3)  Мовленнєва вправа на оволодіння доречністю мовлення.


Ставку, у, ловили, окунів, ми.

Скласти речення.

Прочитати це речення радісно; стурбовано; зловіще; хитро.


IV. Актуалізація опорних знань.
Загадки
Танцюристка мружить очі,

Хутро пестячи руде:

- В парі з півником я хочу

Станцювати па-де-де!

(Лисиця)

Знань чимало в нього є, 

Читачам їх віддає.

Міста Книг він будівельник-

А зовуть його…(письменник)

- V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту. 

1.Повідомлення теми і мети уроку.

На уроці ми ознайомимося з біографією Григора Тютюнника та його твором "Ласочка" .І разом з головним героєм оповідання підемо на риболовлю. А рибка буде незвичайна, бо вона ловитиметься на ваші правильні відповіді під час роботи на уроці.(Використання рибок-фішок)

2.Самостійне читання статті про письменника.

3.Вибіркове читання за запитаннями.

 ( Де народився письменник? Яким був у дитинстві? Для кого писав твори? Які у нього збірки для дітей?)

VI. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка"

1. Словникова робота.

Припутень          туркотіти             дзяволить (попискує, підвиває)

Вепр                     скімлення           вухами пряде

Вудити                 ожеледець          прокидався

Куняв                     вудочці                засипав

 

-читання за вчителем луною

-підберіть синоніми до слів 1 стовпчика

-пояснити значення слів 2 і 3 стовпчиків

-які слова спільнокореневі?

- що можна сказати про слова прокинувся і засипав?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2. Первинне читання тексту.

-Прочитайте і дайте відповідь на питання: "Про кого цей твір? "

3.  Робота над текстом. 

а) бесіда

-хто така Ласочка?

-Де   відбуваються події?
-Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова? ( ласувати-їсти щось смачненьке)

-Чи сподобалося лисеня рибалці? За що?


б) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання:

-- Прочитайте опис ранку? Які звуки сповіщали про його прихід?

-- З ким зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з"явилося на кручі?

-- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня? 
- Знайдіть і прочитайте чого навчилося лисеня у Арсена.
- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці? 
 


в) Гра «Голова і хвіст» (вчитель починає речення, а діти продовжують)

А коли озирнувся…

Потім настала…

Лисеня спіймало її…

 
г) Гра « Стрибки»

Читання через слово.

Ст.76    Рибина летіла вище лисеняти, але….

 

д) Гра «Дочитай до слова»

Починаємо на ст. 75

       А одного разу, коли… до слова почулося.( Хто дочитав –підніміть руку)

                                                 До слова огледівся.

 

е) Гра « Артист»

   Прочитати як актор, виразно, ст.. 75  «Бойове,-сказав Арсен…

Як музикант-репер ст. 77 « Лисеня спіймало її..»


VII.Застосування знань на основі творчої роботи над текстом.

1.Визначення головної думки твору;
- Який за жанром цей твір:  Оповідання, казка чи науково-популярний твір?
- Яка головна думка твору? 

- Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з "братами нашими меншими" і це стане окрасою вашого життя. . За ваше добро вам заплатять любов"ю і вірністю. Добро і любов повинно йти з вами разом все ваше життя.

2. Характеристика героїв оповідання. 
         Метод  «Мозковий штурм»


- Яким ви уявляєте рибалку Арсена? 
- Яка у нього зовнішність? 
- Який характер?

(Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий. Турботливий). 

- Подумайте, якою була Ласочка? 

(Розумною, не набридливою, скромною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою.)

3. Словесне малювання

- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику? 

4. Складання сенкану  (групова робота)

1 група  - Арсен

2 група - Ласочка


VIII.Підсумок уроку.

- Який твір читали? 

- Чому у нього така назва? 


- Чого навчає нас автор своїм оповіданням? 

 

Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, школи, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу. Треба серцем сприйняти довколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов'ї, бо Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем!
ям? 

IХ.Домашнє завдання. 

- Читати та переказувати оповідання. Підібрати інші заголовки;

- Виписати найвлучніші слова для характеристики героїв;

- Скласти діалог з автором;

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
2474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку