Тема. Творча робота над текстом. Розвиток читацьких навичок. Григір Тютюнник "Ласочка".
Підготувала вчитель початкових класів
спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ст.№7
міста Хмельницького
Ковальчук Оксана Миколаївна
Мета.Ознайомити дітей з біографічними відомостями про Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам'ять, уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини. Збагачувати словниковий запас. Розвивати діалогічне мовлення, допитливість, спостережливість;заохочувати у фантазіях; виховувати уміння керувати своїми вчинками, стримувати примхи.
Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, ілюстрації , фішки-рибки для заохочення,
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
- Сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите екскурсії в природу. А зараз ми вирушимо на риболовлю. І хоча вона буде уявною ,та я думаю, що вам буде цікаво.
II. Вправи на розвиток навичок читання.
1.Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.
А) А-О-У-И-І-Е
……..
2) Скоромовка
Я зловив карася, карася – з порося!
3) Мовленнєва вправа на оволодіння доречністю мовлення.
Ставку, у, ловили, окунів, ми.
Скласти речення.
Прочитати це речення радісно; стурбовано; зловіще; хитро.
IV. Актуалізація опорних знань.
Загадки
Танцюристка мружить очі,
Хутро пестячи руде:
- В парі з півником я хочу
Станцювати па-де-де!
(Лисиця)
Знань чимало в нього є,
Читачам їх віддає.
Міста Книг він будівельник-
А зовуть його…(письменник)
- V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
На уроці ми ознайомимося з біографією Григора Тютюнника та його твором "Ласочка" .І разом з головним героєм оповідання підемо на риболовлю. А рибка буде незвичайна, бо вона ловитиметься на ваші правильні відповіді під час роботи на уроці.(Використання рибок-фішок)
2.Самостійне читання статті про письменника.
3.Вибіркове читання за запитаннями.
( Де народився письменник? Яким був у дитинстві? Для кого писав твори? Які у нього збірки для дітей?)
VI. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка"
1. Словникова робота.
Припутень туркотіти дзяволить (попискує, підвиває)
Вепр скімлення вухами пряде
Вудити ожеледець прокидався
Куняв вудочці засипав
-читання за вчителем луною
-підберіть синоніми до слів 1 стовпчика
-пояснити значення слів 2 і 3 стовпчиків
-які слова спільнокореневі?
- що можна сказати про слова прокинувся і засипав?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
2. Первинне читання тексту.
-Прочитайте і дайте відповідь на питання: "Про кого цей твір? "
3. Робота над текстом.
а) бесіда
-хто така Ласочка?
-Де відбуваються події?
-Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова? ( ласувати-їсти щось смачненьке)
-Чи сподобалося лисеня рибалці? За що?
б) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання:
-- Прочитайте опис ранку? Які звуки сповіщали про його прихід?
-- З ким зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з"явилося на кручі?
-- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня?
- Знайдіть і прочитайте чого навчилося лисеня у Арсена.
- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці?
в) Гра «Голова і хвіст» (вчитель починає речення, а діти продовжують)
А коли озирнувся…
Потім настала…
Лисеня спіймало її…
г) Гра « Стрибки»
Читання через слово.
Ст.76 Рибина летіла вище лисеняти, але….
д) Гра «Дочитай до слова»
Починаємо на ст. 75
А одного разу, коли… до слова почулося.( Хто дочитав –підніміть руку)
До слова огледівся.
е) Гра « Артист»
Прочитати як актор, виразно, ст.. 75 «Бойове,-сказав Арсен…
Як музикант-репер ст. 77 « Лисеня спіймало її..»
VII.Застосування знань на основі творчої роботи над текстом.
1.Визначення головної думки твору;
- Який за жанром цей твір: Оповідання, казка чи науково-популярний твір?
- Яка головна думка твору?
- Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з "братами нашими меншими" і це стане окрасою вашого життя. . За ваше добро вам заплатять любов"ю і вірністю. Добро і любов повинно йти з вами разом все ваше життя.
2. Характеристика героїв оповідання.
Метод «Мозковий штурм»
- Яким ви уявляєте рибалку Арсена?
- Яка у нього зовнішність?
- Який характер?
(Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий. Турботливий).
- Подумайте, якою була Ласочка?
(Розумною, не набридливою, скромною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою.)
3. Словесне малювання
- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику?
4. Складання сенкану (групова робота)
1 група - Арсен
2 група - Ласочка
VIII.Підсумок уроку.
- Який твір читали?
- Чому у нього така назва?
- Чого навчає нас автор своїм оповіданням?
Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, школи, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу. Треба серцем сприйняти довколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов'ї, бо Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем!
ям?
IХ.Домашнє завдання.
- Читати та переказувати оповідання. Підібрати інші заголовки;
- Виписати найвлучніші слова для характеристики героїв;
- Скласти діалог з автором;
Тема. Творча робота над текстом. Розвиток читацьких навичок. Григір Тютюнник "Ласочка".
Підготувала вчитель початкових класів
спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ст.№7
міста Хмельницького
Ковальчук Оксана Миколаївна
Мета. Ознайомити дітей з біографічними відомостями про Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам'ять, уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини. Збагачувати словниковий запас. Розвивати діалогічне мовлення, допитливість, спостережливість;заохочувати у фантазіях; виховувати уміння керувати своїми вчинками, стримувати примхи.
Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, ілюстрації , фішки-рибки для заохочення,
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
- Сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите екскурсії в природу. А зараз ми вирушимо на риболовлю. І хоча вона буде уявною ,та я думаю, що вам буде цікаво.
II. Вправи на розвиток навичок читання.
1.Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.
А) А-О-У-И-І-Е
……..
2) Скоромовка
Я зловив карася, карася – з порося!
3) Мовленнєва вправа на оволодіння доречністю мовлення.
Ставку, у, ловили, окунів, ми.
Скласти речення.
Прочитати це речення радісно; стурбовано; зловіще; хитро.
IV. Актуалізація опорних знань.
Загадки
Танцюристка мружить очі,
Хутро пестячи руде:
- В парі з півником я хочу
Станцювати па-де-де!
(Лисиця)
Знань чимало в нього є,
Читачам їх віддає.
Міста Книг він будівельник-
А зовуть його…(письменник)
- V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
На уроці ми ознайомимося з біографією Григора Тютюнника та його твором "Ласочка" .І разом з головним героєм оповідання підемо на риболовлю. А рибка буде незвичайна, бо вона ловитиметься на ваші правильні відповіді під час роботи на уроці.(Використання рибок-фішок)
2.Самостійне читання статті про письменника.
3.Вибіркове читання за запитаннями.
( Де народився письменник? Яким був у дитинстві? Для кого писав твори? Які у нього збірки для дітей?)
VI. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка"
1. Словникова робота.
Припутень туркотіти дзяволить (попискує, підвиває)
Вепр скімлення вухами пряде
Вудити ожеледець прокидався
Куняв вудочці засипав
-читання за вчителем луною
-підберіть синоніми до слів 1 стовпчика
-пояснити значення слів 2 і 3 стовпчиків
-які слова спільнокореневі?
- що можна сказати про слова прокинувся і засипав?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
2. Первинне читання тексту.
-Прочитайте і дайте відповідь на питання: "Про кого цей твір? "
3. Робота над текстом.
а) бесіда
-хто така Ласочка?
-Де відбуваються події?
-Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова? ( ласувати-їсти щось смачненьке)
-Чи сподобалося лисеня рибалці? За що?
б) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання:
-- Прочитайте опис ранку? Які звуки сповіщали про його прихід?
-- З ким зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з"явилося на кручі?
-- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня?
- Знайдіть і прочитайте чого навчилося лисеня у Арсена.
- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці?
в) Гра «Голова і хвіст» (вчитель починає речення, а діти продовжують)
А коли озирнувся…
Потім настала…
Лисеня спіймало її…
г) Гра « Стрибки»
Читання через слово.
Ст.76 Рибина летіла вище лисеняти, але….
д) Гра «Дочитай до слова»
Починаємо на ст. 75
А одного разу, коли… до слова почулося.( Хто дочитав –підніміть руку)
До слова огледівся.
е) Гра « Артист»
Прочитати як актор, виразно, ст.. 75 «Бойове,-сказав Арсен…
Як музикант-репер ст. 77 « Лисеня спіймало її..»
VII.Застосування знань на основі творчої роботи над текстом.
1.Визначення головної думки твору;
- Який за жанром цей твір: Оповідання, казка чи науково-популярний твір?
- Яка головна думка твору?
- Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з "братами нашими меншими" і це стане окрасою вашого життя. . За ваше добро вам заплатять любов"ю і вірністю. Добро і любов повинно йти з вами разом все ваше життя.
2. Характеристика героїв оповідання.
Метод «Мозковий штурм»
- Яким ви уявляєте рибалку Арсена?
- Яка у нього зовнішність?
- Який характер?
(Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий. Турботливий).
- Подумайте, якою була Ласочка?
(Розумною, не набридливою, скромною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою.)
3. Словесне малювання
- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику?
4. Складання сенкану (групова робота)
1 група - Арсен
2 група - Ласочка
VIII.Підсумок уроку.
- Який твір читали?
- Чому у нього така назва?
- Чого навчає нас автор своїм оповіданням?
Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, школи, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу. Треба серцем сприйняти довколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов'ї, бо Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем!
ям?
IХ.Домашнє завдання.
- Читати та переказувати оповідання. Підібрати інші заголовки;
- Виписати найвлучніші слова для характеристики героїв;
- Скласти діалог з автором;