Урок читання за темою: "Вступ до теми «Зачарувала все зима...». Досліджуємо текст. В. Чухліб «Зимова казка». Складання продовження казки"

Про матеріал
Розробка уроку читання за темою "Вступ до теми «Зачарувала все зима...». Досліджуємо текст. В. Чухліб «Зимова казка». Складання продовження казки" для 2 класу за програмою О. Я. Савченко, підручник Савченко О. Я. Українська мова та читання
Перегляд файлу

ЧИТАННЯ 2 клас

Тема. Вступ до теми «Зачарувала все зима...». Досліджуємо текст. В. Чухліб «Зимова казка». Складання продовження казки

Мета: вдосконалювати навички читання творів, вчити працювати з книжкою, знаходити в ній відповіді на запитання; розкрити перед школярами красу зимової природи; розвивати творчу уяву дітей, уміння творення власних текстів; збагачувати словниковий запас, фантазію, бачити прекрасне, використовуючи твори літератури, музики; виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, доброзичливість, шанобливе ставлення до оточуючих, до природи, до своєї родини, Батьківщини.

Обладнання: мультимедійне забезпечення, музичний запис, малюнки зими,

сніжинки, макет дерева.

Матеріал уроку: В. Чухліб “Зимова казка”

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

  1.    Організаційний момент.

Ось і знову дзвінок лунає,

Мелодійно і срібно звучить.

Він до класу дітей скликає,

Щоб успішно нового навчить.

  1.    Психологічна настанова на урок.
  •    Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Аби впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути. 

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

  1.    Артикуляційні вправи.
  1.     Дихальна вправа.
  •    Різко видихніть. Потім зробіть глибокий вдих носом і на одному плавному видиху полічіть десятками до ста.
  1.     Робота над скоромовкою.

Притрусив сніжок стіг сіна

І санчата притрусив.

Уже снігу - по коліна,

А він сипле з усіх сил!

- Прочитайте скоромовку: повільно, чітко вимовляючи всі звуки; пришвидшено; спробуйте дуже швидко. Читання хором, парами, індивідуально.

  1.    Вправа «Не спіткнись».
  • Впіймайте слово, що відрізняється від решти лише одним звуком, і плесніть у долоні.

Ранок - ранок - ранок - ґанок - ранок.

Сніг - сніг - сніг - сніг - сміх.

Тарасик - Тарасик - карасик - Тарасик - Тарасик.

Казка - казка - казка - каска - казка.

  1.    Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань.

Мухи білі прилітають,

На голівоньки сідають,

Замітають всі доріжки

І дарують дітям сніжки.

Хто ж дарує жартома

Білі мухи? Це ... (зима).

  •       Які слова допомогли відгадати правильно загадку?
  •       Про які білі мухи йдеться?
  • Розгляньте зображення зимових краєвидів. Які ознаки зими на них можемо виділити?
  • Як ви вважаєте, це тільки початок зими чи це зима вже ступила в свої права? Обґрунтуйте свою думку.
  1.    Вправа «Асоціації». Складання «асоціативного куща».
  •       З чим асоціюєте слово зима?


  1.    Слово вчителя.
  •       Краса зимової природи завжди надихала письменників. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передавали образи і зимового ранку, і засніженого лісу, і морозної ночі.
  •       Отже, вирушаймо у світ зимової краси і зимових див. Ми розпочинаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву на с.58. Як ви розумієте цей вислів? (Заворожила, перетворила на щось,захопила, підкорила своєму впливові тощо.)
  1.    Робота з підручником.

Самостійне ознайомлення із вступним словом (с.58).

  •       Що помічає око письменника?
  •       Що створює несподівані та яскраві образи зими?
  •       Які свята ми відзначаємо взимку?
  1. Практична робота в парах «Вчися працювати з підручником» (за завданнями на с. 58.).
  2.    Повідомлення теми та завдань уроку.
  •       Сьогодні ми познайомимося із оповіданням Василя Чухліба «Зимова казка»,

дослідимо, що ж зимового відбувається взимку.

 

  1.    Додаткова інформація про Василя Чухліба.
  •    Ми вже знайомі з творами Василя Чухліба. Він був про іншу пору року («Чи далеко до осені»). Народився Василь Чухліб на Чернігівщині в 1941 році. Після закінчення Київського педагогічного інституту, працював вчителем. Пізніше автору запропонували друкувати свої оповідання в дитячому журналі «Малятко». Пише Василь Чухліб короткі оповідання та казки - прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них - про природу.
  1.    Робота над оповіданням В. Чухліба «Зимова казка» (с.59).
  1.     Гра «Передбачення».
  •    На ст. 59 Прочитайте заголовок оповідання. Поміркуйте, про що воно буде.
  1.     Виразне читання оповідання вчителем.
  2.    Перевірка первинного сприймання змісту твору. Перевірка емоційного сприймання тексту.
  •    Чи сподобалось вам оповідання? Що вас вразило? Здивувало?
  •    Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Словникова робота.

  •     Пояснення значення незрозумілих слів.
  •     Хурделиця - завірюха, хуртовина.

Димарі - труби для відведення диму з печі у приміщенні.

Держак - деталь предмета, за яку його тримають.

• Читання слів «луною» за учнем, який гарно читає.

хвіртка

переливаються

сонячний

держак

зіперлася

прозорий

сніговик

починається

дерев’яний

хурделиця

прокидають

круглобокі

 

  •       Знайдіть слова, що означають ознаку предмета, дію предмета, назву предмета.
  • Прочитайте слово, що складається з двох частин. Від яких слів воно утворилося?
  •       Прочитайте слово, що є близьким за значенням до слова заметіль.
  1.   Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

Читання казки «сніжинками» (на якого учня «впала» сніжинка, той і читає). Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

• Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.

  •       Яким був зимовий ранок? Хто розчищав стежку?
  •       Що викликало захоплення дітей?
  • З якою інтонацією, на вашу думку, потрібно прочитати слова Тетянки й Тарасика? Чому? Прочитайте їх з відповідною інтонацією.
  •       Чому цей ранок наче казка?
  •       Чи доводилося тобі бачити зимову казку? Де? Розкажи про це. Постав до тексту

запитання.

  •     До виділених слів добери близькі за значенням слова.
  •     Робота в парах. Гра «Пошуковці».
  •     Утворіть порівняння за текстом. Поясніть, як ви їх розумієте, за якою ознакою їх утворив автор.

Снігурі, мов .... (яблука).

Яблунька, наче ... (у цвіту).

Дахи, наче ... (з вати).

  •      Гра «Хто який?» 

- Доберіть з тексту ознаки до слів.

Ранок (який?) ... (зимовий, сонячний, прозорий).

Дим (який?) ... (голубий).

Лопатки (які'?) ... (дерев’яні).

Казка (яка?) ... (зимова).

Яблука (які?) ... (червоні, круглобокі).

  •      Гра «Читає Незнайко».

Учитель читає речення з тексту, навмисне припускаючись помилок. Учні мають помітити помилку, знайти в тексті та прочитати речення правильно.

  •      На снігу іскринки горять (переливаються)
  • Тарасик і Тетянка дерев’яними лопатками прокидають доріжку (стежку) до хвіртки.
  •      А вона вся в снігу (інеї), наче у цвіту.
  •      А біля хвіртки дідусь (сніговик) стоїть і до Тетянки й Тарасика посміхається.
  •      Задивилися удвох на снігурів (яблуньку)

Так виправили всі помилки.

Зараз ми з вами приготуємо дві цеглинки зеленого і червоного кольору. Правильна відповідь зелена цеглинка не правильна червона.

  •      Гра «Правильна відповідь з ЛЕГО».
  1.   Назва нового розділу Зачарувала все зима?
  2.    Ім’я автора Іван Чухліб?
  3.    Василь Чухліб працював вчителем?
  4.    Оповідання називається Чарівна казка?
  5.    Дітей звали Іванко і Оленка?
  6.    На гілках сиділи синички?

Так правильно відповідали.

ІП. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного.

  •      Яке оповідання ми сьогодні читали, хто його автор?
  •      Яким реченням закінчується оповідання?
  •      Станьте авторами нової зимової казки і придумайте її продовження.
  •      Оцініть свою роботу на уроці (цеглинками ЛЕГО).

Ви сьогодні гарно попрацювали, дякую за урок. Прикрасьте нашу яблуньку сніжинками, щоб їй не було сумно, загадайте бажання і воно обов’язково збудеться.

  1.    Домашнє завдання.

Виразно читати оповідання (с.59)

Придумати продовження казки, або скласти розповідь про зимову казку, що доводилося бачити.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ананко Людмила Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 січня 2021
Переглядів
2293
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку