ЧИТАННЯ 2 клас
Тема. Вступ до теми «Зачарувала все зима...». Досліджуємо текст. В. Чухліб «Зимова казка». Складання продовження казки
Мета: вдосконалювати навички читання творів, вчити працювати з книжкою, знаходити в ній відповіді на запитання; розкрити перед школярами красу зимової природи; розвивати творчу уяву дітей, уміння творення власних текстів; збагачувати словниковий запас, фантазію, бачити прекрасне, використовуючи твори літератури, музики; виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, доброзичливість, шанобливе ставлення до оточуючих, до природи, до своєї родини, Батьківщини.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, музичний запис, малюнки зими,
сніжинки, макет дерева.
Матеріал уроку: В. Чухліб “Зимова казка”
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
-
Організаційний момент.
Ось і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового навчить.
-
Психологічна настанова на урок.
-
Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Аби впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
-
Артикуляційні вправи.
-
Дихальна вправа.
-
Різко видихніть. Потім зробіть глибокий вдих носом і на одному плавному видиху полічіть десятками до ста.
-
Робота над скоромовкою.
Притрусив сніжок стіг сіна
І санчата притрусив.
Уже снігу - по коліна,
А він сипле з усіх сил!
- Прочитайте скоромовку: повільно, чітко вимовляючи всі звуки; пришвидшено; спробуйте дуже швидко. Читання хором, парами, індивідуально.
-
Вправа «Не спіткнись».
-
Впіймайте слово, що відрізняється від решти лише одним звуком, і плесніть у долоні.
Ранок - ранок - ранок - ґанок - ранок.
Сніг - сніг - сніг - сніг - сміх.
Тарасик - Тарасик - карасик - Тарасик - Тарасик.
Казка - казка - казка - каска - казка.
-
Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань.
Мухи білі прилітають,
На голівоньки сідають,
Замітають всі доріжки
І дарують дітям сніжки.
Хто ж дарує жартома
Білі мухи? Це ... (зима).
-
Які слова допомогли відгадати правильно загадку?
-
Про які білі мухи йдеться?
-
Розгляньте зображення зимових краєвидів. Які ознаки зими на них можемо виділити?
-
Як ви вважаєте, це тільки початок зими чи це зима вже ступила в свої права? Обґрунтуйте свою думку.
-
Вправа «Асоціації». Складання «асоціативного куща».
-
З чим асоціюєте слово зима?
-
Слово вчителя.
-
Краса зимової природи завжди надихала письменників. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передавали образи і зимового ранку, і засніженого лісу, і морозної ночі.
-
Отже, вирушаймо у світ зимової краси і зимових див. Ми розпочинаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву на с.58. Як ви розумієте цей вислів? (Заворожила, перетворила на щось,захопила, підкорила своєму впливові тощо.)
-
Робота з підручником.
Самостійне ознайомлення із вступним словом (с.58).
-
Що помічає око письменника?
-
Що створює несподівані та яскраві образи зими?
-
Які свята ми відзначаємо взимку?
-
Практична робота в парах «Вчися працювати з підручником» (за завданнями на с. 58.).
-
Повідомлення теми та завдань уроку.
-
Сьогодні ми познайомимося із оповіданням Василя Чухліба «Зимова казка»,
дослідимо, що ж зимового відбувається взимку.
-
Додаткова інформація про Василя Чухліба.
-
Ми вже знайомі з творами Василя Чухліба. Він був про іншу пору року («Чи далеко до осені»). Народився Василь Чухліб на Чернігівщині в 1941 році. Після закінчення Київського педагогічного інституту, працював вчителем. Пізніше автору запропонували друкувати свої оповідання в дитячому журналі «Малятко». Пише Василь Чухліб короткі оповідання та казки - прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них - про природу.
-
Робота над оповіданням В. Чухліба «Зимова казка» (с.59).
-
Гра «Передбачення».
-
На ст. 59 Прочитайте заголовок оповідання. Поміркуйте, про що воно буде.
-
Виразне читання оповідання вчителем.
-
Перевірка первинного сприймання змісту твору. Перевірка емоційного сприймання тексту.
-
Чи сподобалось вам оповідання? Що вас вразило? Здивувало?
-
Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Словникова робота.
-
Пояснення значення незрозумілих слів.
-
Хурделиця - завірюха, хуртовина.
Димарі - труби для відведення диму з печі у приміщенні.
Держак - деталь предмета, за яку його тримають.
• Читання слів «луною» за учнем, який гарно читає.
хвіртка
|
переливаються
|
сонячний
|
держак
|
зіперлася
|
прозорий
|
сніговик
|
починається
|
дерев’яний
|
хурделиця
|
прокидають
|
круглобокі
|
-
Знайдіть слова, що означають ознаку предмета, дію предмета, назву предмета.
-
Прочитайте слово, що складається з двох частин. Від яких слів воно утворилося?
-
Прочитайте слово, що є близьким за значенням до слова заметіль.
-
Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.
Читання казки «сніжинками» (на якого учня «впала» сніжинка, той і читає). Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.
• Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.
-
Яким був зимовий ранок? Хто розчищав стежку?
-
Що викликало захоплення дітей?
-
З якою інтонацією, на вашу думку, потрібно прочитати слова Тетянки й Тарасика? Чому? Прочитайте їх з відповідною інтонацією.
-
Чому цей ранок наче казка?
-
Чи доводилося тобі бачити зимову казку? Де? Розкажи про це. Постав до тексту
запитання.
-
До виділених слів добери близькі за значенням слова.
-
Робота в парах. Гра «Пошуковці».
-
Утворіть порівняння за текстом. Поясніть, як ви їх розумієте, за якою ознакою їх утворив автор.
Снігурі, мов .... (яблука).
Яблунька, наче ... (у цвіту).
Дахи, наче ... (з вати).
- Доберіть з тексту ознаки до слів.
Ранок (який?) ... (зимовий, сонячний, прозорий).
Дим (який?) ... (голубий).
Лопатки (які'?) ... (дерев’яні).
Казка (яка?) ... (зимова).
Яблука (які?) ... (червоні, круглобокі).
Учитель читає речення з тексту, навмисне припускаючись помилок. Учні мають помітити помилку, знайти в тексті та прочитати речення правильно.
-
На снігу іскринки горять (переливаються)
-
Тарасик і Тетянка дерев’яними лопатками прокидають доріжку (стежку) до хвіртки.
-
А вона вся в снігу (інеї), наче у цвіту.
-
А біля хвіртки дідусь (сніговик) стоїть і до Тетянки й Тарасика посміхається.
-
Задивилися удвох на снігурів (яблуньку)
Так виправили всі помилки.
Зараз ми з вами приготуємо дві цеглинки зеленого і червоного кольору. Правильна відповідь зелена цеглинка не правильна червона.
-
Гра «Правильна відповідь з ЛЕГО».
-
Назва нового розділу Зачарувала все зима?
-
Ім’я автора Іван Чухліб?
-
Василь Чухліб працював вчителем?
-
Оповідання називається Чарівна казка?
-
Дітей звали Іванко і Оленка?
-
На гілках сиділи синички?
Так правильно відповідали.
ІП. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного.
-
Яке оповідання ми сьогодні читали, хто його автор?
-
Яким реченням закінчується оповідання?
-
Станьте авторами нової зимової казки і придумайте її продовження.
-
Оцініть свою роботу на уроці (цеглинками ЛЕГО).
Ви сьогодні гарно попрацювали, дякую за урок. Прикрасьте нашу яблуньку сніжинками, щоб їй не було сумно, загадайте бажання і воно обов’язково збудеться.
-
Домашнє завдання.
Виразно читати оповідання (с.59)
Придумати продовження казки, або скласти розповідь про зимову казку, що доводилося бачити.