Відкритий урокВ.Чухліб " Дикі каченята"

Про матеріал
Урок з літературного читання в 4 класі Цікаві події В.Чухліб " Дикі каченята"
Перегляд файлу

Урок з  літературного читання в 4 класі

Тема. Цікаві події. В.Чухліб «Дикі каченята».

 Мета: формувати предметні компетентності, продовжити озайомлення учнів із творчістю Василя Чухліба; ознайомити з його оповіданням «Дикі каченята»; вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення, уяву, фантазію;  виховувати бережливе і розумне ставлення до природи.

Тип уроку: Тип уроку: урок набуття нових знань .

Міжпредметні зв’язки:  природознавство,українська мова. «Я у світі».

Обладнання. Словникові слова для роботи з прочитаним твором,  слова-прикметники до прочитаного твору, малюнок качки (свійської та дикої), малюнок пори року «Зима».

Зміст уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Любі діти! До нас сьогодні завітали гості. Поверніться, будь ласка, до гостей та привітайтеся з ними. Приємно приймати гостей!

1)Ми вам раді, люди добрі;

І вітаєм щиро вас;

І запрошуєм ласкаво

На урок в 4 клас.(Шевченко Є.)

А тепер тихенько поверніться,

один одному всміхніться,

На урок старання не забудьте взяти,

В добрий час всім , будем починати.

-Діти , що у мене в руках?

-А як ви гадаєте навіщо вона мені?

-Парасолька для того,аби ніяка мряка,похмура погода не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюсь буде панувати на сьогоднішньому уроці!(покласти парасольку)

Пcихологічний настрій класу. «Побажання»

-Дуже важливо,  щоб кожен з вас отримав певний рівень знань, цікаву та необхідну інформацію, яка може знадобитися вам у житті, нові враження,  а також дуже важливо дотримуватись певних правил на уроці.

- Тож, які зусилля потрібно прикласти, кожному з нас, для того, щоб урок був продутивним?

(активність, старанність, уважність, самостійність, допитливість, вправність і кмітливість….) .

Кмітливість…цікаво зауважив Сергійко… Спробуємо перевірити, наскільки ви кмітливі!

Відгадайте загадку..

Загадка

Гостя нова завітала 
Холод-сніг  увесь прогнала
І дарує залюбки
Лісу трави і квітки.
(Весна)

2. Артикуляційні вправи

-Для того, щоб налаштуватися на виразне читання, продемонструвати вправність та виразність мовлення розучимо чистомовку про весну.

Чистомовка

«Починається весна»

На – на – на – починається весна

Ов – ов – ов – починаються дива знов

Ва – ва – ва – раптово визирне трава

Ки – ки – ки – веснянки засіють щоки

Хи – хи – хи – розщебечуться птахи

Іс – іс – іс – Славко проліски приніс

На – на – на – починається весна.

3.Перевірка домашнього завдання

Вступна бесіда.

-   З творчістю якого українського письменника ми почали знайомитися на минулому уроці?

-   На берегах якої ріки він народився та жив?(Десна)

-   Які здібності проявилися у нього ще в шкільні роки?

-   Твори яких жанрів та на яку тематику писав Василь Чухліб?

-   Який твір ми читали протягом останніх  уроків?(оповідання «Гойдарики»)

-   Яким було домашнє завдання? (_Написати свої враження від прочитаного творуВ.Чухліба  «Гойдарики»).

ВРАЖЕННЯ!!(СіренкоД., Подлівахін В.,  Клименко В.)

(_Намалювати малюнок до прочитаного твору та дібрати загадки про персонажів оповідання)

_Зверніть увагу,як влучно передала один з епізодів оповідання Анна.

_Настя обрала яскраві кольори,які відображають настрій оповідання!

_Дуже гарний малюнок у Сергійка!Кого ти на ньому зобразив?Зачитай яку загадку приготував!(зачитує)

А ти Аня?(зачитує)

_Настя , а яка загадка сподобалася тобі?(зачитує)Виставлення  оцінок.

ІІ. Основна частина уроку.

1) Мотивація навчальної  діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.

Вчитель: Сьогодні  ми продовжимо знайомство з творчістю Василя Чухліба, пізнаємо красу рідного краю, удосконалимо вміння міркувати, висловлювати власні думки, любити і охороняти природу.

Проблемний підхід у викладенні матеріалу.

  •      Дійсно, слід зауважити, що Василя Чухліба ще називають письменником-природолюбом.
  •      Як ви гадаєте, чому?

Так, тому, що героями його казок є ведмедики, павучки,  лисички і зайчики, сороки, джмелики і бурундучки, а також інші жителі землі, неба, лісу, річки. Про одного з них ми сьогодні дізнаємося, відгадавши загадку.

2)Робота над загадкою.

В сто одежок вдягається, у повітрі літає,

У річці купається, одежок не скидає,

А завжди суха буває.(качка) ?(читає Федорова Д.)

- Що ви можете розповісти про качку?

  • Будь, ласка,  Сергійко…

    (Показ картинок диких та свійських качок )

  • Що ви можете розповісти про качку? (відповіді дітей)
  • До якої групи вона відноситься ? (до птахів)
  • Чому? (тому, що.. тіло качки вкрите пір’ям).
  • Які бувають качки? (дикі, свійські)
  • Доповнити інформацію про цю дивовижну тварину-птаху нам допоможе рубрика «Цікаво знати!» , яку приготували діти за своїм бажанням.

Качки — настільки звичні для нас улюбленці, що, здавалося б, не можуть нас нічим здивувати. Але придивіться до цих птахів — навіть їхня анатомічна будова дивовижна. Наприклад, кут зору в диких качок дорівнює 360 градусів, що дає змогу швидко помічати хижака. Шийних хребців у качок навіть більше, ніж у жирафа. А повік — аж три!

Качки можуть плавати навіть у дуже холодній воді — завдяки особливому жировому покриттю на пір’ї, яке робить пір’я водонепроникним. До речі, це покриття качки розподіляють по пір’ю самостійно дзьобом — від хвостового пір’я по всьому пір’яному покриву. На шкірі качиних лап мінімум нервових закінчень, тому качині лапки не мерзнуть, навіть коли птахи ходять по льоду. Гуси й качки могли би витримати морози до -110 °С! Але таких на землі, на щастя, не трапляється. ( підготував Сергій Я.)

Качки — знамениті рекордсмени. Вони пірнають на глибину понад 6 м, щобдобути їжу. Здолали качки не тільки глибини, але й висоти. Якось літак, що пролітав над американським штатом Невада, ударив дику качку. Трапилося це на висоті 6300 м! На сьогодні це качиний рекорд. Одного разу довгоносий селезень розвинув швидкість близько 160 км на годину, коли побачив, щойого «переслідує» літак. Пересічна дика качка може пролетіти за день більше 500 км!

  •      Молодці! Цікава інформація, яка знадобиться вам і  на інших уроках, на яких ви зможете продемонструвати свій кругозір та  ерудицію.
  •      Цікаву інформацію ми можемо почерпнути не тільки з науково-популярних текстів,  а й з поезії, літературних творів.

2.Словникова робота

_Тож почнемо роботу з оповіданням.

- Під час читання оповідання вам будуть зустрічатися ось ці слова:

поплюхалися                                 приводнилися

підчалив                                         фуркне                                             хутчіш

- Уважно прочитайте їх . Чи всі слова вам зрозумілі?

3.  Гра«Добери синонім»

- Для того, щоб перевірити  це, пограємо в гру «Добери синонім» .

- Пригадаємо, що таке синонім? Синоніми - це…

- Я буду називати слово, а ви серед слів, зображених на дошці повинні дібрати синонім до нього.

- Все зрозуміло? Почали!

_ Що ще може: Фуркнути? Підчалити? Приводнитися? Поплюхатися? Діяти хутчіш?

(Скоріш, пурхне, приплив, попадали, дісталися води). похлюпатися, купатися, зійти на воду, злетить,швидше.

3. Читання оповідання вчителем та учнями (с. 91-93)

Щоб відповісти на питання : «Які почуття викликав твір?» ,ми повинні його прочитати.

- Отже,  читаємо оповідання  В. Чухліба «Дикі каченята» .

 -Що вразило?      -Чому?                 -Що засмутило ? -Чому?                

5.  Час настав для відпочинку, почнемо фізкультхвилинку!

У мами левиці є … (левенята)

А у ведмедиці … (ведмежата)

У мами зайчихи є… (зайченята)

У качки – маленькі смішні …(каченята)

У мами моєї і тата є … (я)

Щаслива і дружна наша …(сім'я) (взятися за руки)

- Сідайте, будь ласка. (Лазня Є.)

6. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

- Продовжимо  роботу з текстом.

-  Яка пора року описується в оповіданні? (весна).Доведіть це словами тексту.

- Прочитайте перше речення оповідання.

- Як ви розумієте вислів «Десна розіллється»?

- Коли розливаються  ріки?

- Як називається природне явище, коли річки виходять з берегів?(повідь-паводок)

-  Хто є головними персонажами твору ?

- Що і чому найбільше любить Тетянка? Знайдіть відповідь в тексті.

- Кого Тетянка з татом зустріла біля старої верби? (качку, яка…. висиджувала яйця)

- Чому тато запропонував Тетянці хутчіш відпливти від качиного гнізда? Знайдіть відповідь в тексті .

- Про що Тетянка допитувалась у тата?

- Знайдіть у тексті відповідь тата  на запитання Тетянки: чи скоро вилупляться каченята і де вони житимуть.

 - Над чим замислилась дівчинка?

- Яким чином каченята дібралися до води? (Так, каченята почули кахкання качки,  вилетіли з гнізда і приводнились).

- Яка основна думка оповідання?

_Основна думка твору є розумне , дбайливе , бережне ставлення до природи, вміння помічати її красу, загадковість.

8. Робота за ілюстрацією

-  Діти, розгляньте ілюстрацію до твору, що на ній зображено?

-   Які кольори використав художник? (Сергій Я.)

-  Який настрій вони створюють?

-  Які рядки твору проілюстрував художник?

9. Вправи на розвиток навичок читання

1)Гра «Хто  швидше знайде речення в оповіданні?». …(Сергій Я. пазли)

- Я зачитую початок речення. Той, хто першим знайде це речення, має першочергове право прочитати його.

Бо качка може злякатися нас…

Спочатку вони плаватимуть разом з матір’ю…

А вона про щось порозмовляла з ними …

2)Вправа «Доберіть прикметники до іменників» )(Сергій Я. картка)

 Назвіть іменники, які є в цих реченнях . З якою частиною мови зв'язаний іменник ? Діти, пригадайте, яка частина мови називається прикметником?

Ваше завдання : до поданих іменників дібрати прикметники.

Верба …(стара)

Качка… (дика)

Кульбабки…(жовті)

Очерет…(ближній)

Шнурочок…(рівненький) (наочність )(Сергій Я. картка)

4.Етап поглибленого аналізу.

- За допомогою  тестування перевіримо вашу  уважність, здатність до сприйняття тексту.

- Перевіримо, як ви справилися з завданням.

Тестування

1. З ким любить плавати на човні Тетянка?

А) з татом;

Б) з дідусем;

В) з подругою.

2. У якому дереві качка облаштувала гніздо?

А) у березі;

Б) у дубі;

В) у вербі.

3. Скільки яєць було у гнізді?

А) три;

Б) два;

В) п’ять.

4. Якого кольору були яєчка?

А) білі;

Б) зелені;

В) жовті.

5. На що були... схожі маленькі каченята?

А) на кульбабки;

Б) на сонечка;

В) на кульки.

6.Куди тато завернув  човна?

А) за берег;

Б) за кущ лози;

В) за вербу;

Відповіді: 1а; 2в; 3в; 4б; 5а;6б.

Перевіримо, як ви справилися з завданням.

- Молодці!

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ.Оцінювання.

-Підведемо підсумок нашого уроку.

-    З яким оповіданням ми ознайомилися на уроці і хто є його автором?

_Чого навчає нас це оповідання?

-    Яку корисну інформацію з нашого уроку ви взяли для себе?

Рефлексія уроку.

  • Опишіть дієсловами те, чим ми сьогодні займалися…..
  • Сформулюйте свої враження від сьогоднішнього уроку, використавши якомога  більше прикметників.
  • Так, сьогодні ми добре попрацювали.

Оцінювання учнів.(Виставлення оцінок за повідомлення та роботу на уроці).

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання В. Чухліба «Дикі каченята» (с. 91-93)

  • Напишіть свої враження від прочитаного  у щоденнику ваших вражень.(Підготуйтеся до тестових запитань по прочитаному)

_ На сьогоднішньому уроці панувала добра , сонячна атмосфера, я гадаю, що в цьому нам допомогла  парасолька!

_Ми даруємо райдужні парасольки нашим гостям і бажаємо,щоб на ваших уроках та у вашому житті було сонячно, а якщо трапиться маленький дощик, то щоб він сприяв зростанню успіхів, натхненню, навіював оптимізм!

 

План індивідуальної роботи на уроці літературного читання з Яненком С.

за модифікованою  індивідуальною програмою

Тема. Цікаві події. В.Чухліб «Дикі каченята».

 Мета: формувати предметні компетентності, продовжити озайомлення учня із творчістю Василя Чухліба; ознайомити з його оповіданням «Дикі каченята»; вчити учня сприймати змальовані словами образи природи рідної землі; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення учня, образне мислення, уяву, фантазію;  виховувати бережливе і розумне ставлення до природи.

Тип уроку: Тип уроку: урок набуття нових знань .

Міжпредметні зв’язки:  природознавство,українська мова. «Я у світі».

Обладнання. Словникові слова для роботи з прочитаним твором, ілюстрація до прочитаного твору, слова-прикметники до прочитаного твору, малюнок качки (свійської та дикої), малюнок пори року «Зима», пазли качки, індивідуальна картка «Сполучення іменника з прикметником».

Послідовність роботи на уроці :

І.Перевірка індивідуального домашнього завдання;

  1. малюнок + загадка;
  2.  цікаве повідомлення про качку;

ІІ. Добір слів-синонімів.

ІІІ. Запитання  до ілюстрації опрацьованого оповідання.

ІV. Індивідуальна картка «Добір прикметників до поданих іменників  з тексту».

V. Складання пазлів «Качка».

VІ. Відповіді на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З'єднай стілочкою іменники ,які пов'язуються в тексті з поданими прикметниками.

Верба                                           рівненький

Качка…                                          ближній

Кульбабки                                  стара

Очерет…                                          дика

Шнурочок                                    жовті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Качки можуть плавати навіть у дуже холодній воді — завдяки особливому жировому покриттю на пір’ї, яке робить пір’я водонепроникним. До речі, це покриття качки розподіляють по пір’ю самостійно дзьобом — від хвостового пір’я по всьому пір’яному покриву. На шкірі качиних лап мінімум нервових закінчень, тому качині лапки не мерзнуть, навіть коли птахи ходять по льоду. Гуси й качки могли би витримати морози до -110 °С! Але таких на землі, на щастя, не трапляється.

 

(Сергій Я.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Качки — настільки звичні для нас улюбленці, що, здавалося б, не можуть нас нічим здивувати. Але придивіться до цих птахів — навіть їхня анатомічна будова дивовижна. Наприклад, кут зору в диких качок дорівнює 360 градусів, що дає змогу швидко помічати хижака. Шийних хребців у качок навіть більше, ніж у жирафа. А повік — аж три!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Качки — знамениті рекордсмени. Вони пірнають на глибину понад 6 м, щобдобути їжу. Здолали качки не тільки глибини, але й висоти. Якось літак, що пролітав над американським штатом Невада, ударив дику качку. Трапилося це на висоті 6300 м! На сьогодні це качиний рекорд. Одного разу довгоносий селезень розвинув швидкість близько 160 км на годину, коли побачив, щойого «переслідує» літак. Пересічна дика качка може пролетіти за день більше 500 км!

 

 

 

doc
Додано
15 січня 2021
Переглядів
2853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку