Тема. «Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші?» (Емма Андієвська «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова).
Мета (формувати компетентності):
предметні: розкрити ідейний зміст «Казки про яян»; виразно і вдумливо читати та коментувати її; охарактеризувати образ яянина, хлопця-пастушка; поглибити знання з теорії літератури про «казку-притчу»; знаходити і пояснювати фантастичні та реальні елементи в казці-притчі; висловлювати судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх; знаходити аналогії в повсякденному житті;
ключові: розуміти силу слова; аналізувати життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей; дискутувати щодо проблем таланту, неординарності, «білих ворон», спілкування;
емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлювати морально-етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.
Очікуванні результати учіння: учні знають зміст «Казки про яян», поглиблюють знання з теорії літератури про казку-притчу, вміють визначати реальні та фантастичні елементи в казці, аргументовано висловлюють власну думку про важливість проблем порушених у творі та їх актуальність, наводять приклади з життя.
Тир уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичний матеріал, програма Learningapps, фліпчарт, олівці.
Епіграф:
Ніколи не будьте спрямовані лише на своє «Я»…
Емма Андієвська
Зміст уроку
Доброго дня усім! Діти, подивіться один на одного, візьміться за руки, подаруйте кожен свою посмішку товаришу та скажіть один комплімент. Молодці! Бажаю вам посмішок, гарного настрою та плідної праці на уроці.
В одному з листів Емми Андієвської до маленьких читачів можна прочитати такі рядки: «Казкою про яян» я хотіла звернути увагу малого читача на навколишній світ і людей у ньому. Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші? Я хотіла сказати що…»
Щоб дізнатися продовження листа Емми Андієвської та який повчальний висновок ми можемо зробити, проаналізувавши зміст «Казки про яян», треба сумлінно попрацювати на сьогоднішньому уроці.
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші?» (Емма Андієвська «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова).
Запишіть у зошити число, класна робота, тема та епіграф уроку.
Епіграф служить ключем до розуміння теми, ідеї та настрою твору, допомагає його сприйняттю. Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити на уроці? (Говоритимемо про проблему егоїзму, людину й суспільство).
Словникова робота
Вежа – це висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі. Синонім до цього слова − башта.
Що об’єднує Вавилонську вежу та вежі міста яян?
Вавилон − велике й багате місто в стародавній Месопотамії, столиця Вавилонського царства в XIX—VI ст. до н.е., важливий торговельний і культурний центр. Перекази про це повне розкошів і спокус місто були поширені серед народів-сусідів. Поступово назва столиці Вавилонського царства з власної ставала загальною, символічною.
Місто, у якому жили яяни, знаходилося у глибочезному проваллі серед високих скель. Це було місто бідняків, бо складалося з веж, що весь час завалювалися.
Прадавній вавілонський міф, пізніше перероблений і введений у Біблію, розповідає про спорудження після всесвітнього потопу вежі «висотою до небес».
Будівництво йшло успішно, башта ставала все вищою, адже люди, розмовляючи однією мовою, працювали дружно, злагоджено. Розгніваний людським зухвальством Бог переплутав людські мови так, щоб будівельники перестали розуміти один одного − і вежа розвалилася.
Ця біблійна легенда знайшла відображення в образотворчому мистецтві. Найбільш відомі зображення Вавілонської вежі − це картини Вальтера Брейгеля та Мартина ван Валькенборха.
У місті яянів вежі вузькі, довгі, не схожі одна на одну, бо «їх кожен будує на свій лад». Не дивно, що «ці вежі весь час розвалюються», що деякі з них − лише купи каміння, у дідуся вежа найнижча й напівзруйнована. Яяни, на відміну від різномовних вавілонян, узагалі не розмовляють, вони не можуть вимовити навіть звичайнісіньке «ти».
Отже, і легенда, і казка нас навчають, що без краси людських взаємин не може бути гармонії й краси ні в природі, ні в людському оточенні.
Перш, ніж продовжити знайомство з казкою, пригадаймо історію про Робінзона Крузо.
«Символічне значення числа сім»
У місті яянів сім брам. Не п’ять, не вісім, не дев’ять, а саме сім.
Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним.
Факти:
Археологи знайшли старовавилонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні.
На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семипроменевої зірки. Уже пелаги помітили, що на небосхилі є сім зірок, що рухаються по небу. Їх обожнювали, бо кожна керує своєю годиною.
Сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.
Сім давньогрецьких міст — Смірна, Хіос, Коло-дюн, Садамін, Родос, Агрос, Афіни − сперечалися за честь називатися батьківщиною славнозвісного співця Гомера.
Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?
«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам’ятання, яке «вкладається» в пам’ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам’ятовування одразу ж погіршується», − стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець А. П. Коваль.
Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, − доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.
Егоїзм ( від лат. ego – я) – точка зору чи позиція людини, яке спрямоване тільки на власне «я» − власні задоволення, власний успіх, власне щастя. Задоволення власних потреб є найвищою цінністю для егоїста, а проблеми інших його не цікавлять.
Протилежним егоїстові є альтруїст. Що ж означає слово альтруїст? (Безкорислива, самовіддана, готова всім допомогти людина).
Зараз ми дослідимо чи однаковий зміст внутрішніх світів «я» яянів зі змістом «я» пастушка.
ЯЯНИ
* кожен яянин знає тільки своє «я»
* харчується власним «я»
*«я» кожного невичерпне
* «я» усе знаю і умію
ПАСТУШОК
* я вам охоче допоможу
* я спробую
* я тобі дуже вдячний за пораду
* хотів би подбати про тебе
* я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям
* я не хочу ставати яянином
- Яке слово повторюється у кожній фразі? (Я).
- Що воно уособлює? (Духовний світ людини).
- У якій колонці більше „я"? Чий духовний світ багатший? Чому?
- Що уособлює духовний світ яян? (Вежі, які весь час завалюються. Отже, їхній світ нестійкий).
Заплющіть очі. Уявіть, що ви робот. Вам необхідна допомога, все суспільство відвернулося від вас, бо є більш нові, удосконалені версії. На вас звертає увагу маленька дівчинка у біленькій суконці, дарує кульку. Останній заряд витрачаєте на те, щоб врятувати її … Запам’ятайте свої відчуття.
Тепер ви дівчинка, якій стало цікаво подивитися на старого, немодного, сумного робота, ви даруєте кульку йому. Скрегіт шин і холодна залізна рука міцно тримає вас, мама обіймає, бачите, як падає робот…
Ви – мама. Краєм ока бачите, що донька стоїть біля робота. Вам треба поспішати, кличите доньку. Скрегіт шин, обіймаєте доньку, бачите, як падає робот...
Розкажіть про свої відчуття, коли побували на місці кожного героя.
Я-ти-суспільство;
бездушність і доброта;
повага і надмірна гордість.
Треба поважати старших, допомагати їм.
Уміти боротися з труднощами і долай їх.
Відчувай не тільки своє «я», а також «я» оточуючих.
Бути вдячним іншим людям, добрим.
Любити свою домівку, рідний край.
Бути наполегливим, шукати вихід із скрутного становища.
Не падати духом.
Прислухатися до думок інших.
Не думати про винагороду.
Притча часто служить для прямої настанови читачу щодо поведінки, вчинків.
Казкові особливості:
пастушок перечепився, упав і потрапив до іншої місцевості;
місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися;
спосіб життя яян;
брама у місті відкривається тоді, коли до неї звернешся і скажеш звичайнісіньке «ти»;
брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться);
замість дідуся на плечах хлопця — мішок, по гузир наповнений самоцвітами;
сім брам;
щасливе закінчення твору.
Повчальне (притчеве) значення твору:
повага до старших;
уміння боротися з труднощами і долати їх;
відчувати не тільки своє «я», а також «я» оточуючих;
нічого немає кращого за рідну домівку, країни.
Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.
Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого − байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.
(якщо «Так» − 2 бали, «Ні» − 1 бал):
1. За добро обов’язково повинна бути нагорода.
2. Людині, яка робить добро, слід не забути назвати своє ім’я.
3. Коли ти бачиш людину у біді, радієш про те, що лихо не трапилось з тобою.
4. Добре бути хвастливим.
5. У Біблії сказано: «Люби себе понад усе!».
6. Добро любити сумно, а зло − весело.
7. Ти ніколи не потребуєш чужої допомоги.
8. Солодощі краще з'їсти самому.
9. Ти не радієш успіхам іншої людини.
10. Дивлячись на гроші, ти думаєш, що купити собі, а не як допомогти менш забезпеченому другові.
11. Для мене існує тільки власне «Я».
(22-18 б. - співчуваємо!. Ви справжній Яянин. Мало спілкуєтесь, не довіряєте іншим, часто ображаєтесь, не маєте друзів).
(17-15 б. - можете обмірковувати план помсти за образу. Вирішує настрій, а не ваші моральні переконання, часто вагаєтесь, що вибрати, добро чи зло).
(14-11 б. - вітаємо! Ви - енергійні, активні, відкриті для спілкування, цінуєте друзів, готові допомогти у біді, маєте всі шанси стати щасливою людиною).
Читаючи «Казку про яян», я побачив ... пастушка, скелі, козу, провалля, велике місто, вузькі довгі вежі, чоловіка з кельмою, купу каміння, брами, яянів, старого, корабель, юнгу, кельми для новоприбулих, 7 веж, мішок із самоцвітами.
Читаючи «Казку про яян», я відчув ... здивування, біль, сум, гордість, радість.
Читаючи «Казку про яян», я зрозумів, щоб не стати яянином потрібно....
Навчитися переказувати «Казку про яян» від імені пастушка.
Написати листа другові «Я раджу тобі прочитати «Казку про яян» Емми Андієвської…».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
https://docs.google.com/document/preview?hgd=1&id=1g4OHi2I2XYgkFJ1NDCy9B21YBh0ad41ordtqMoRI7QU