Урок. "Чому відбувається колообіг води в природі. Мандрівка з Капітошкою".

Про матеріал
Конспект уроку з елементами ейдетики та логіки. Підручник І. Грущинської с. 38-39. В своїй практиці я застосовую такі інноваційні технологічні процеси, як ейдетика та логіка, щоб допомогти дитині краще запам’ятати необхідну інформацію, пробудити та зберегти інтерес до навчання, до пізнання навколишнього світу, навчити дітей із задоволенням здобувати нові знання, відчуваючи успіх від реалізації своїх здібностей. Використано піктограми, картки.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку з елементами ейдетики та логіки

на тему «Чому відбувається колообіг води в природі? Урок – мандрівка з Капітошкою»

у 3 класі з інтегрованого курсу «Я досліджую світ»

за підручником І.Грущинської

вчителя ліцею №14 імені Грушевського С.Ф. м. Києва

Смололвик Світлани  Олександрівни

ВСТУП

У навчально-виховному процесі використовується велика кількість методів і прийомів, спрямованих на досягнення якомога кращого результату. В своїй практиці я застосовую такі інноваційні технологічні процеси, як ейдетика та логіка, щоб допомогти дитині краще запам’ятати необхідну інформацію, пробудити та зберегти інтерес до навчання, до пізнання навколишнього світу, навчити дітей із задоволенням здобувати нові знання, відчуваючи успіх від реалізації своїх здібностей.

Ейдотехніка допомагає вирішувати такі основні навчальні та виховні завдання:

  •          розширити творчі можливості дитини завдяки гармонійному розвитку лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкуль головного мозку;
  •          формувати  вміння дітей ефективно і самостійно вчитися;
  •          підвищувати самооцінку дитини завдяки результативності у навчанні, створюючи психологічний комфорт.

          Впровадження елементів логіки з елементами ейдетики допомагає дитині не лише яскраво уявити предмет, а й пов’язати його змістовно з іншими предметами, грамотно встановити причинно-наслідкові зв’язки, зробити обґрунтовані висновки.

Адже завдання освіти, не просто навантажити дітей великим обсягом знань, а, насамперед, розвинути можливості, розкрити творчий потенціал. Адже кінцева мета навчально-виховного процесу – самодостатня особистість, яка може і вміє робити вибір, впевнена в собі і в своїх можливостях.

Таким чином при системному використанні  методів ейдетики поступово розвиваються здібності дитини, сенсорні відчуття, осмислене використання цих можливостей у навчанні, в повсякденному житті, творчій діяльності. Творчі здібності пов’язані зі створенням оригінального продукту з використанням нових способів у процесі діяльності. Але щоб бути творчими, вони повинні викликати у дитини сильний і стійкий інтерес, позитивні емоції, задоволення від їх виконання. Тільки тоді виникне бажання без примушення займатися цікавою справою. Використання методів ейдетики викликають у дітей саме такі емоції.
У творчих дітей здібність мислити образами проявляється дуже яскраво і зберігається на все життя. Методи ейдетики відповідають сприйняттю дитини навколишнього світу. Вони спираються на образне мислення, яке характерне для дитини.

            На прикладі конспекту уроку показано елементи логіки та ейдетики на уроці природознавства в 3 класі за підручником «Природознавство» авторів    Т. Гільберг, Т. Сак.

 

Тема. Чому відбувається колообіг води в природі? Урок – мандрівка з Капітошкою. (С. 38 - 39).

Мета: узагальнити знання дітей про три стани води, їх роль в колообігу води в природі, значення води для життя на Землі; сформувати уявлення про колообіг води в природі, конденсацію, випаровування; вивчити нові слова «кругообіг», «випаровування»,  «конденсація»; розвивати вміння спостерігати,  запам’ятовувати складні слова, аналізувати природні явища, робити логічні висновки; виховувати бережливе ставлення до води.

Обладнання: піктограми, завдання на картках, учбова презентація, фонограма співу соловейка.

І. Організація класу.

- Діти, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати просторами нашої України. А почнемо нашу подорож з лісової галявини. Закрийте очі. Відчуйте, як ніжно пригріває сонечко, співають пташки. Ви чуєте їхній спів? ( фонограма співу соловейка). СЛАЙД №1 - ЛІС.

- А подорожувати ми будемо не самі. Подивіться на нашого попутчика. Як його звати? СЛАЙД №2 – ЗОБРАЖЕННЯ КАПІТОШКИ. (Відповідь: Капітошка)

- Хто такий Капітошка? (Відповідь: краплинка води.)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Гра «Мікрофон» (розвиває комунікативність, мовлення учнів).

Пропонується кожній дитині відповісти на запитання: «Як ви розумієте вислів: «Вода - дорожча за золото»?».

2. Робота з піктограмою.

 - Прочитайте піктограму.

                              Стани води

 

 

 

 

 

 

3. Робота в групах. Виконання завдання на катках.

- Капітошка приніс нам цікаві завдання. Давайте покажемо, як багато ми знаємо про нього.

Картка№1

- З’єднайте стрілками Капітошку – краплинку води і природні явища, у які він може перетворитись.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка№2

- З’єднайте стрілками природне явище, пов’язане з водою, і стан, в якому воно знаходиться.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми уроку.

- Зараз ми помандруємо з нашим гостем по нашим українським лісам. Він покаже, як вміння перетворюватись у три різні стани допомагає йому подорожувати. Ми познайомимось з новими поняттями: «КОЛООБІГ ВОДИ В ПРИРОДІ», «КОНДЕНСАЦІЯ», «ВИПАРОВУВАННЯ». Узнаємо яку роботу виконує вода на нашій планеті.

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

  1. Засвоєння поняття «колообіг». Робота з презентацією. Подорож Капітошки.

ОДНОГО РАНКУ  НА ЗЕЛЕНІЙ ГАЛЯВИНІ, НА ЛИСТОЧКУ КУЩА КАЛИНИ ПРОКИНУВСЯ КАПІТОШКА.

ЙОГО ЛАСКАЛО СОНЕЧКО СВОЇМИ ПРОМЕНЯМИ, ГРАЛО ЯСКРАВИМИ БАРВАМИ НА ІНШИХ КРАПЛИНКАХ. РАПТОМ СОНЕЧКО СТАЛО ПРИГРІВАТИ СИЛЬНІШЕ. КРАПІТОШЦІ СТАЛО СПЕКОТНО.

ВІН ВИРІШИВ  ПІДНІМАТИСЯ ВИЩЕ У БЛАКИТНЕ НЕБО.  ТАМ ЗУСТРІВ ТИСЯЧІ ТАКИХ КРАПІТОШОК. ЗІБРАЛИСЯ УСІ В ЧОРНУ ХМАРУ І ЗАТУЛИЛИ СОНЕЧКО.

-ЧОМУ ЦЕ ВИ ЗАВАЖАЄТЕ МОЇМ ПРОМІНЧИКАМ ГУЛЯТИ ПО ЗЕМЛІ?-РОЗГНІВАЛОСЯ СОНЕЧКО

ЗЛЯКАЛАСЯ ХМАРИНКА І РОЗСИПАЛА НА ЗЕМЛЮ КРАПЛИНКИ. ПІШОВ ДОЩ.

УПАВ КРАПІТОШКА З БРАТАМИ НА ЗЕМЛЮ.

  •           ДЯКУЮ ТОБІ. КРАПІТОШКО.  Я СКУЧИЛА ЗА ТОБОЮ,  - ПРОМОВИЛА ЗЕМЛЯ.

 

  1. Закріплення знань учнів про колообіг води в природі.

А) Робота над піктограмою «Колообіг води в природі».

- Використовуючи піктограму, розкажіть про подорож Капітошки.

 

 

 

 

                     КОНДЕНСАЦІЯ ВИПАРОВУВАННЯ

 

                  C:\Users\Масяня\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\OLIO8JG2\MM900046651[1].gif   C:\Users\Масяня\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\OLIO8JG2\MC900437687[1].wmf

Учні з вчителем роблять висновок: під дією сонячного тепла випаровується вода з поверхонь морів, озер, річок, ґрунту, рослин. Пара підіймається високо вгору, охолоджується і перетворюється на крапельки води. З них утворюються дощові або снігові хмари, залежно від температури повітря. Краплинки зливаються, стають важкими і випадають на землю. І повторюється цей процес постійно.

Б) Індивідуальна робота з картками.

Картка №3.

Вибери та підкресли слово, за допомогою якого утвориться істинне судження.

Колообіг води в природі відбувається:

А) взимку;    б) влітку;    в) постійно;   г) навесні;   д) восени.

 

В) Підсумок результатів роботи з картками:

Колообіг води в природі відбувається постійно.

 

 3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

4. Вивчення терміну «КОЛООБІГ».

- Діти, давайте обведемо шлях подорожі Капітошки. На яку геометричну фігуру він (шлях) схожий? (Відповідь: на коло.)

- Капітошка дуже швидко переміщався: з землі - на хмарку, з хмарки – на землю. Можна сказати, що він бігав. А бігав Капітошка по колу (кругу). Тому його подорож називається КОЛООБІГ ВОДИ В ПРИРОДІ.

 

5.  Вивчення термінів «ВИПАРОВУВАННЯ» та «КОНДЕНСАЦІЯ» за піктограмою.                  

                                                            КОНДЕНСАЦІЯ                      

 

                                                                                              

 

 

 

 

 

                              ВИПАРОВУВАННЯ

- Сьогодні ми вивчимо ще два нових слова:

Випаро́вування перетворення рідини в газоподібний стан.

  •          Як утворилось це слово? (Відповідь: від слова «ПАР»).

Конденсація – (лат., згущення, ущільнення) Перетворення пари  на рідину.

Конденсат – холодильник.

6. Самостійне опрацювання статті підручника учнями (с. 38-39).

Завдання для самостійного читання:

- Яким є процес колообігу? Де ти спостерігав за колообігом?

 

7. Перевірка виконання завдання учнями. Фронтально.

- Розкажіть, яку роботу виконує вода в природі.

- Назвіть причини утворення ущелин, ярів, печер.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Індивідуальна робота з картками.

  •          Ви всі дуже гарно подорожували, були уважні, активні. Капітошка приніс лист для своїх братів – краплинок. Допоможіть йому закінчити написане.

 

Картка №4.

1. Добери та запиши поняття відповідно до їх визначень.

А. ________________ - це перехід води з рідкого стану в газоподібний.

Б. _______________ - це перехід води з газоподібного стану в рідкий.

2. Прочитай твердження. Чи істинне воно? Підкресли правильну відповідь.

Тимчасовий процес переміщення води з океану на сушу і з суші знову в океан називають колообігом води в природі.

      А) Істинне.                     Б) Хибне.

2. Перевірка результатів роботи на картках:

А. Випаровування - це перехід води з рідкого стану в газоподібний.

Б. Конденсація - це перехід води з газоподібного стану в рідкий.

Тимчасовий процес переміщення води з океану на сушу і з суші знову в океан називають колообігом води в природі.

      А) Істинне.               

    VІ.  Підсумок уроку. Рефлексія.

  •          Що нового ви дізнались на уроці?
  •          Що вам видалось цікавим?
  •          Які висновки для себе зробили?
  •          Яке значення для життя на Землі має вода?
  •          Як треба відноситись до води?
  •          Що найбільше запам’яталось на уроці?

 

  1. Домашнє завдання.

 Намалювати піктограму мандрівки Капітошки, використовуючи статтю підручника «Чому відбувається колообіг води в природі?» (С. 38 - 39).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1. Митник О. та Андрусенко І. Зошит для 3 класу. Завдання з логічним навантаженням з природознавства. – Тернопіль: Мандрівець, 2013, с. 9.

2. Митник О., Ковтун Т., Куслива С. Учитель початкової школи. Завдання розвивального характеру, 2014, №1, с. 20-21.

3. Антощук Є. Швидка педагогічна допомога. Початкова освіта, 2000, № 19, с. 3.

 

docx
Додано
29 жовтня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку