Левківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Ізюмської районної ради
Харківської області
Природознавство
2 клас
Тема уроку: «Чому восени добре ростуть гриби? Грибний сезон. Їстівні та отруйні гриби»
Підготувала: вчитель початкових класів
Киценко Ольга Сергіївна
Тема: Чому восени добре ростуть гриби? Грибний сезон. Їстівні та отруйні гриби
Мета: дати уявлення про різноманітність грибів та їх значення; вчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; формувати здоров’язберігаючу та пізнавальну компетентності; виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.
Обладнання: телевізор, ПК, наочність, ілюстрація, підручник «Природознавство», зошит друга природи, презентація до уроку, презентація з фізкультхвилинкою.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Зазирнуло ранком сонце
До школяриків у віконце,
У дзвіночок калатало,
Промінцями лоскотало:
Прокидайтесь, не баріться,
Не пустуйте, гарно вчіться!
Працюватим старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти — просто молодці!
2. Створення ситуації успіху.
- Дайте відповідь на запитання «Якими ми хочемо бачити себе на уроці?» одним словом. Відповідь повинна починатися з букви, яку отримали.
(У – уважні, С – старанні, П – працьовиті, І – інформовані, Х - хороші)
- Яке слово вийшло? УСПІХ. (картки з буквами учні прикріплюють на дошці).
- Що необхідно аби досягти успіхів? (Вчитися)
- Тож бажаю вам успіхів у навчальній діяльності!
- А як же буде побудована наша робота на уроці?
- Спочатку зʼясуємо, що нам вже відомо, виявимо, що ми ще не знаємо, потім спробуємо самостійно відкрити нове знання.
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
- Яка пора року за вікном? Які ви знаєте осінні явища природи?
— Чим можуть розмножуватися рослини?
— Які пристосування для розповсюдження мають плоди?
— Плоди і насіння яких рослин розносяться вітром? Тваринами? А чим характерна осіння пора?(з’являються гриби)
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку
1.Робота над загадкою
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться ані трішки.
Ліс — улюблений їх край.
А як звуться, відгадай! (Гриби)
— Які слова допомогли назвати відгадку?
Гриби мають дуже важливе значення для людей. Гриби використовують в їжу не тільки люди, а і тварини, а ще з них виготовляють ліки (пеніцилін). А ми з вами живемо в такому регіоні, де є ліси, а якщо є ліс, то, відповідно, є і гриби. Багато хто з вас збирають гриби, вживають в їжу, але для цього треба добре знати цих мешканців лісу, адже вони дуже підступні. Щороку багато людей страждають від вживання в їжу грибів. А чому? Бо вони не знали, які гриби можна вживати в їжу, а які ні. Саме тому на сьогоднішньому уроці ми будемо вчити, всі ці поняття. І тема нашого сьогоднішнього уроку «Чому восени добре ростуть гриби? Грибний сезон. Їстівні та отруйні гриби»
— Сьогодні ви розкажете, що вже знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало нового про них.
IV. Вивчення нового матеріалу
- Що ви знаєте про гриби? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу). (Фіксується на дошці у таблиці «Знаємо – дізнаємось - дізнались»)
Метод «Знаємо – дізнаємось - дізнались» (розвиток критичного мислення)
Що ми знаємо? |
Про що дізнаємось? |
Про що дізнались? |
- Ростуть у лісі, біля дерев. - Їжа для тварин та людей. - Бувають їстівними та отруйними. |
|
|
- Щоб відкрити нові знання ми повинні зʼясувати, чого ми ще не знаємо і не вміємо?
- Гриби – це рослини чи тварини? Обгрунтуйте свою думку.
Саме на сьогоднішньому уроці ми і будемо вивчати царство грибів, а про що
дізнаємось, запишемо в таблицю:
Що ми знаємо? |
Про що дізнаємось? |
Про що дізнались? |
|
- Будова грибів; - Розмноження грибів; -Різноманітність грибів; - Класифікація грибів (групи); - Значення грибів в природі; |
|
-А де якщо риб це рослина, то де в гриба листочки?квітка? Немає.
Гриби – це не рослини і не тварини, а нове царство живих організмів.
Гриб складається з таких частин:
Головну роль в гриба відіграють спори, які знаходяться під шапинкою, і грибниця. Саме тому неможна виривати грибну ніжку разом з землею, бо ми руйнуємо грибницю і таким чином знищуємо всі гриби. Як я вже казала, гриби розмножуються спорами. Найсприятливіші умови для розвитку спор – це волога. Звідки в природі береться волога?Так, з дощів. А в яку пору року у нас найбільше дощів? Правильно, восени. Тепер зрозуміли, чому саме восени добре ростуть гриби? Зараз ви подивитеся, яким чином це все відбувається в природі.
— Пригадайте, які гриби зростають у лісах вашої місцевості. Які з них їстівні? Які отруйні?
— Перший місяць осені дарує нам багато грибів. Якщо осінь тепла і дощова, то їх у лісі сила-силенна: білі, підосичники, підберезники, рижики, хрящі, лисички.
— Розгляньте малюнки на с. 55. Які із цих грибів вам відомі?
— Як відрізнити отруйні гриби від їстівних? Наведіть приклади.
— Який гриб найнебезпечніший? Чому?
Перевір себе
— З яких частин складається гриб?
— Як розмножуються гриби?
— Які ти знаєш їстівні гриби? Які — отруйні?
— Чому люди так назвали гриби: рижик, підберезник, підосичник, лисичка, маслюк?
— Прочитайте і запам’ятайте пам’ятку грибнику.
— Дотримуйтеся цих правил, коли будете у лісі збирати гриби.
V. Фізкультхвилинка
-Що восени найрозповсюдженіше? (Дощ)А що з’являється після дощу?(Райдуга)А тепер підвелися і зустріли на уроці Райдугу!
VI. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «Так чи ні?»
- Слухайте уважно вірш і доповнюйте за змістом словами «так» чи «ні».
Підберезовик назвався,
Загорів дивіться як.
У руденьку шапку вбрався,
Його можна брати?
На його червоній шапці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Гриб цей візьмете собі?
Сироїжки кольорові
Розрослися гарно як!
І зелені, й пурпурові.
Ми у кошик їх візьмемо?
Ця родилась на світанку,
Доки трави росяні. Звуть цей гриб – бліда поганка.Її візьмете собі?
Це- жовтесенькі сестрички,
Любить їх поїсти всяк.
Бо грибочки ці – лисички.
Назбираємо їх?
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І його всі хвалять дуже.
Справді він найкращий?
Хоч несправжні, теж опеньки,
І ростуть в ті самі дні.
Вони яскраві і гарненькі.
Ну, беріть їх швидше!
2. Робота в зошиті
3. Гра «У ліс за грибами»
— Відгадайте загадки
Зі своїх найперших днів
Це найбіліший із грибів.
По властивостях він цінний,
Лікар від хвороб відмінний.
(Білий гриб)
**********************
Слизьку шапку одягнув,
І під деревом заснув...
З задоволенням збирають
І на зиму закривають. (Маслюк)
**********************
Під березою грибочок,
Поряд мама і синочок...
З деревом вони куми,
Добре знаємо їх ми! (Підберезники)
Обліпили всі пеньочки
Мами, тата, сини й дочки:
Наче нитки всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі. (Опеньки)
**********************
Ці грибочки невеличкі,
Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять рижі босоніжки. (Лисички)
**********************
Добра людям помічниця:
Є їй чим в житті гордиться!
У теплицях місце має —
Йод в собі для нас тримає! (Печериця)
4. Гра «Їстівне — неїстівне»
Учитель вимовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескають у долоні. Якщо гриб неїстівний — тупотять. (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, груздь, підосичник, підберезник)
VII. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які бувають гриби?
— Назвіть їстівні гриби свого краю.
— Назвіть отруйні гриби свого краю.
Гра «Йдемо по гриби» (на підлозі лежать картинки зображення грибів. Одна команда збирає їстівні, інша - отруйні)
Що ми знаємо? |
Про що дізнаємось? |
Про що дізнались? |
|
|
1) Різноманітність: їстівні та отруйні 2) Будова: шапинка, ніжка,плодове тіло, грибниця. 3) Розмножуються спорами. 5) Значення грибів: санітари довкілля, корм для тварин, продукт харчування, ліки. |
VIII. Домашнє завдання
С. 54 – 55 у підручнику читати, намалювати гриб