Тема: Природні явища. Пори року
Мета: ознайомити учнів з поняттям «явища природи», «сезонні явища», навчити розрізняти за сезонними ознаками пори року; розвивати навички спостережливості, допитливості, уваги; виховувати вміння працювати в групі та любов до природи.
Обладнання: підручник, мультимедіа, роздатковий матеріал
Тип уроку: комбінований
Предмет: ЯДС
Клас: 2
Хід уроку
Вправа «Кому за що?»
Діти передають по колу іграшку і промовляють, кому і за що її дають.
— Тарасику, я передаю тобі іграшку за те, що у тебе сьогодні день народження.
— А я хочу передати іграшку Маші за те, що вона пригостила мене цукеркою.
Вправа « Погода»
II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1. Ознайомлення з підручником «ЯДС»
— Розгляньте підручник. Що зображено на обкладинці? Хто автори підручника? Де видано підручник?
— Прочитайте звернення авторів підручника до вас.
— Чим ви займалися на уроках ЯДС у 1-му класі? Що вас чекає у 2-му класі?
— Розгляньте умовні позначення.
2. Розповідь учителя
— Цікаво, яка наука виникла у світі найпершою? Виявляється, це було природознавство! І наш предмет ЯДС. Щоб вижити, давні люди мали добре знати природу. Адже природа дає все необхідне для життя: повітря, воду, їжу. Недарма природу з повагою називають Матінка-Природа. Для дитини найважливіша її мама, а для всіх людей — природа.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Для того щоб ви змогли сформулювати тему нашого уроку, відгадайте загадки.
Червоне коромисло
Через річку повисло. (Веселка)
Спершу блиск,
За блиском тріск,
За тріском плеск. (Блискавка, грім, дощ)
Щось на небі гуркотить,
Наче звір страшний летить.
Сильний дощ на землю ллється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво —
Всі у дім тікайте жваво! (Грім та блискавка)
— Отже, про що ми з вами говоритимемо на уроці? (Про веселку, блискавку, дощ.)
— Як назвати це загальним поняттям? (Явища природи.)
— Тема нашого уроку «Явища природи».
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником
— Пригадайте, що належить до тіл живої та неживої природи. Чим вони відрізняються?
— Подивіться довкола. Все навкруги змінюється. Зацвітають сади. Згодом з квіту облітають пелюстки, і з’являються соковиті яблука і груші. Ще через деякий час листя змінить забарвлення. Його підбере вітерець і понесе у даль.
— Що називають явищами природи? Наведіть приклади явищ природи.
— Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено?
— Що характеризують явища природи? Скільки є пір року? Скільки місяців триває кожна пора року?
— Назвіть, які ви знаєте пори року.
— У якому місяці ви святкуєте свій день народження?
— Яка це пора року?
— Чи є у вас улюблена пора року? Яка? Поясніть чому.
— Для кожної пори року характерні свої явища природи. Навесні все розквітає. Улітку спекотно, бувають грози. Восени — жовкне та опадає листя. Узимку — снігопад.
Пори року змінюють одна одну: літо змінює весну, осінь — літо, зима настає після дощової осені, весна змінює холодну зиму.
— Розгляньте малюнок. Які явища природи зображені на малюнку?
Для якої пори року вони характерні?
— Відгадайте загадку.
Чотири кольори мають, раз у три місяці барви міняють. (Пори року.)
— Прочитайте вірш Олени Дишлюк «Прощай, осінь» і назвіть явища природи.
Перевір себе
— Поясни, що таке явища природи. Наведи приклади.
— За якими явищами природи тобі доводилося спостерігати?
Підсумок. Усі зміни, що відбуваються у природі, називаються явищами природи. Кожна пора року має свої відмінні явища природи: цвітіння навесні, гроза влітку, листопад восени і сніг узимку.
2. Робота в групах
-Які пори року вам відомі?
- Скільки їх:? Зараз ми об`єднаємось у 4 групи.(Діти обирають жетончик:жовтий,білий,зелений,червоний)
-Учні із жетончиками жовтого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? ( осінь) і т.д. з іншими жетончиками.
3. Фізкультхвилинка (пантоміма)
Учні зображують діями текст, який читає вчитель.
— Ви — сніжинки. Вас крутить вітер, він то підкидає вас угору, то знову опускає на землю.
Удень ви блищите від сонечка, а вночі, коли гуде заметіль, вам хочеться танцювати сніговий вальс.
V. Узагальнення й систематизація знань
Розглядання картини І.Левітана « Березень» та слухання п`єси П. Чайковського з циклу «Пори року»
Гра « Так чи ні»
Вправа « Розкажи товаришу»
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що нового дізналися на уроці? (Про явища природи.)
— Що таке явища природи? (Явища природи — це зміни, що відбуваються в природі.)
— З чим пов’язані явища природи? (З сезонними змінами.)
— Наведіть приклади осінніх змін? (Дощ, дні коротші, птахи відлітають.)
— Які явища природи бувають узимку? навесні? влітку?
— Яке найулюбленіше і яскравіше явище зимової природи ви знаєте?
— Розкажіть про сезонні явища в житті дерев, за якими вам вдалося постежити в минулому навчальному році.