Урок "Цикли з лічильником"

Про матеріал
Конспект уроку з інформатики для 4 класу, метою якого є ознайомити з поняттям «цикл з лічильником», продовжувати навчати створювати, записувати, виконувати алгоритми з циклами та реалізовувати у середовищі Scratch
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема: Цикли з лічильником

Мета:

навчальна: ознайомити з поняттям «цикл з лічильником», продовжувати навчати створювати, записувати, виконувати  алгоритми з циклами та реалізовувати у середовищі Scratch;

розвивальна: розвивати уважність, пам’ять, мовлення, логічне мислення, навички самостійної роботи на комп’ютері;

виховна: виховувати самостійність та відповідальність, працелюбність, акуратність у роботі.

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручник, робочий зошит з друкованою основою, інструктивна картка.

Програмне забезпечення: Scratch

Тип уроку: комбінований

Клас: 4-А

План уроку

I. Організаційний момент (1хв.)

II. Актуалізація опорних знань (4 хв.)

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку (3 хв.)

IV. Вивчення нового матеріалу (13 хв.)

V. Застосування набутих знань (10 хв.)

Фізкультхвилинка

VI. Формування вмінь та навичок (10 хв.)

VII. Підбиття підсумків (3 хв.)

Хід уроку

I. Організаційний момент

  • Підготовка учнів до уроку
  • Привітання з класом

- Доброго дня! Мене звати Ірина Володимирівна і я сьогодні проведу у вас урок інформатики.

 

II. Актуалізація опорних знань.

- Давайте пригадаємо, що ви вивчали на минулому уроці?

- Які алгоритми можна назвати алгоритмами з розгалуженням?

- Який алгоритм є алгоритмом з розгалуженням: посадки дерева чи алгоритм

купівлі морозива?

 

 

 

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

  • Розгадайте ребус:

 

(Цикл)

- Отже сьогодні на уроці ми поговоримо про цикли, а тема нашого уроку – цикли з лічильником, тобто цикли які повторюються задану кількість разів.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

- Як ви думаєте, що таке цикл? (багаторазове повторення певної послідовності дій)

- Цикл - це фрагмент алгоритму який може виконуватись більше одного разу.

- Ви вже знаєте, що таке цикл, а що ж таке циклічний процес?

Циклічними називаються процеси, в яких дії повторюються в одній і тій самій послідовності.

- Як ви думаєте, можемо ми спостерігати в природі циклічні процеси?

Планета Земля кожного року проходить один і той самий шлях навколо Сонця. Кожного року відбувається зміна пір року: зима, весна, літо, осінь, а потім знову зима. Кожну добу день змінюється ніччю, а ніч – днем, тобто виконується певний цикл.

- А чи можуть циклічні процеси відбуватися  в нашому житті ви дізнаєтесь з підручника на с. 119

- Отож, які циклічні процеси відбуваються в нашому житті?

В алгоритмах розв’язування багатьох задач потрібно виконати одну або кілька команд більше ніж один раз. Для цього такі алгоритми мають містити параметри, які визначають кількість повторення певних команд.

Розглянемо таку задачу.

Задача. У дворі є порожні діжка і відро ємністю 50 л і 10 л відповідно та колодязь (мал. 3.4). Потрібно наповнити діжку водою

 

https://narodna-osvita.com.ua/uploads/rvkndinf2015/rvkndinf2015-53.jpg

 

https://narodna-osvita.com.ua/uploads/rvkndinf2015/rvkndinf2015-54.jpgОчевидно, для розв’язування цієї задачі потрібно виконати такий алгоритм:

1. Узяти відро.

2. Повторити 5 разів

1. Підійти до колодязя.

2. Набрати з колодязя повне відро води.

3. Підійти з повним відром води до діжки.

4. Вилити воду з відра в діжку.

3. Поставити відро.

Цей алгоритм містить команду 2:

Повторити 5 разів

1. Підійти до колодязя.

2. Набрати з колодязя повне відро води.

3. Підійти з повним відром води до діжки.

4. Вилити воду з відра в діжку.

 

Таку команду називають командою циклу з лічильником. Вона визначає, що під час виконання алгоритму команди:

1. Підійти до колодязя.

2. Набрати з колодязя повне відро води.

3. Підійти з повним відром води до діжки.

4. Вилити воду з відра в діжку - повинні виконатися 5 разів поспіль.

 

Вони утворюють тіло циклу.

Сама команда «Повторити 5 разів» задає кількість повторень тіла циклу. Її називають заголовком циклу.

У середовищі Scratch також можна складати алгоритми із циклами. Для цього в системі команд виконавців є спеціальні команди. Зокрема, для організації в алгоритмі циклу з лічильником  можна використати команду «повторити», яка розміщена в групі Керувати.

Її вибір приводить до виконання вказану кількість разів команд, які містяться всередині цього блока. Зрозуміло, що кількість повторень команд тіла циклу можна змінювати. Наприклад давайте разом виконаємо наведений алгоритм, де Рудий кіт намалює нам орнамент. Для цього:

 

V. Застосування набутих знань

Робота в зошиті з друкованою основою (1-4 завдання)

Завдання 1. Доповни алгоритм збирання солодощів для Елзіка.

Взяти цукерку.

Вправо клітинки.

Взяти цукерку.

Вправо клітинка.

Вгору клітинка.

Взяти цукерку.

Вліво клітинки.

Вгору клітинки.

Взяти цукерку.

Вправо клітинки.

Вгору клітинка.

Взяти цукерку.

Завдання 2. Запиши, скільки разів на тиждень Олесь виконує даний алгоритм. Чи є цей алгоритм циклом? Поясни свою відповідь.

  1. Прокинутися о 7 год.
  2. Зібратися до школи.
  3. Піти в школу.
  4. Навчатися.
  5. Повернутися додому
  6. Зробити уроки.

 





Завдання 3. Запиши для Олівця алгоритм зображення малюнка. Виконай алгоритм двічі.

Завдання 4. В алгоритмі виділити групу команд, що повторюються. Полічи та запиши кількість повторень.

C:\Users\USER\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\P90207-162808.jpg

Фізкультхвилинка

Руки в сторони та вгору —

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору —

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

 

VI. Формування вмінь і навичок.

 Робота за комп’ютером. Виконання практичного завдання. Повторення правил поведінки за комп’ютером

Тема: Цикл з лічильником.

Мета: навчити складати та реалізовувати вміння виконатувати алгоритми з циклами у середовищі Scratch.

Завдання: створити в середовищі Scratch програму, за якою виконавець малюватиме зірку.

Порядок виконання:

  1. Завантажте середовище Scratch.
  2. Змініть фон сцени.
  3. Налаштуйте олівець для малювання
  4. Складіть скрипт, використовуючи команду «повторити»
  5. Перевірте роботу скрипта.
  6. Завершіть роботу із середовищем Scratch.

 

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Бесіда за питаннями

- Що таке цикл? (це фрагмент алгоритму який може виконуватись більше одного разу)

- Які процеси називаються циклічними? (в яких дії повторюються в одній і тій самій послідовності)

- Як називаються цикли які повторюються на задану кількість разів? (цикли з лічильником)

docx
Додано
14 квітня 2019
Переглядів
15894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку