Урок Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх»

Про матеріал
Даний конспект урокуформує уявлення про поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «правочин»; ознайомити з основними джерелами права в галузі цивільного права; розвивати уміння коментувати та аналізувати юридичні тексти; шукати необхідну інформацію; розвивати уміння аргументовано висловлювати свою точку зору та практичні навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати пріоритет загальнолюдських цінностей, активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність; виховувати повагу до Законів України та любов до Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізованим шляхом.
Перегляд файлу

Розробка відкритого уроку з правознавства (9 клас). 11.12.2017

Тема: «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх»

Мета: 1) дидактична: дати уявлення про поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «правочин»; ознайомити з основними джерелами права в галузі цивільного права;

          2) розвиваюча:  розвивати уміння коментувати та аналізувати юридичні тексти; шукати необхідну інформацію; розвивати уміння аргументовано висловлювати свою точку зору та практичні навички роботи з нормативно-правовими актами;

          3) виховна: виховувати пріоритет загальнолюдських цінностей, активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність; виховувати повагу до Законів України та любов до Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізованим шляхом.

Тип уроку:практично-аналітичний

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.

Обладнання: підручник, відео-ряд, ІКТ, витяги нормативно-правових актів, ресурси мультимедіа кабінету та учнів, роздатковий матеріал, схеми, таблиці.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Виклик

  1. Мотивація навчальної діяльності
  2. Актуалізація опорних знань учнів
  3. Оголошення теми уроку

ІІІ. Усвідомлення

  1. Пояснення нового матеріалу:
  1. Які правовідносини регулює цивільне право
  2. Що таке цивільна правоздатність і цивільна дієздатність
  3. Якою є цивільна правосуб’єктність неповнолітніх осіб

 

 

ІV. Рефлексія

  1. Узагальнення знань учнів
  2. Проблемне питання

V. Виставлення оцінок

Хід уроку

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Щоденно ми з вами, навіть не здогадуємось про те, що постійно вступаємо у правовідносини, тобто у відносини, що регулюються нормами права. Недаремно, людство протягом тривалого історичного розвитку намагалось розробити такі правові норми, які б найкраще регулювали суспільне життя. не дивно, що економіст, літератор кінця ХХ ст. Данило Рудий вважав закон проявом людської мудрості, з цього приводу він говорив: «Закон є вищий прояв людської мудрості, що використовує досвід людей на благо суспільства». Тож, сьогодні на уроці ми з вами поринемо у глибини мудрості народу та законодавців в царині цивільного права. На уроці ми з вами познайомимось з такими поняттями  як «цивільна правосуб’єктність особи», її складові, визначимо які види цивільної дієздатності передбачені законом.

Працюючи сьогодні на уроці ми з  вами повинні обміркувати «Чи достатній обсяг цивільних прав і обов’язків має неповнолітня особа». Тож, відкривайте ваші зошити і запишіть тему уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів

Але перш ніж ми з вами перейдемо до вивчення нового матеріалу давайте згадаємо:

  1. Що таке галузь права?
  2. Які галузі права ви знаєте?
  3. Яку галузь права ми з вами вивчали на попередніх уроках?
  4. Які суспільні відносини регулюються нормами конституційного права ?

І Які правовідносини регулює цивільне право

Діти, давайте спробуємо з вами сформулювати визначення поняття «цивільне право». У цьому нас допоможе «Хмарка тегів». Знайти цю хмаринку ви зможете у своєму опорному конспекті.

Думки учнів.

Отже, цивільне право – це галузь права, що врегульовує цивільні правовідносини, тобто майнові та особисті не майнові відносини між юридично рівними учасниками.

Ми з вами впритул наблизилися до предмету цивільного права.  

Зараз ми працювати зі схемою « Предмет цивільного права». У ході нашої роботи ви не тільки повинні занотувати до зошиту схему, але й підібрати приклади з вашого життя де ви вступали у зазначенні  правовідносини.

Користуючись визначенням скажіть, що є предметом регулювання цивільного права?

ІІІ Пояснення нового матеріалу

Отже, цивільне право регулює …..( діти – майнові відносини.)

Наведіть приклади із свого життя де ви ставали учасниками майнових відносин. Учні наводять приклади.…..  Дякую.

Згідно з інформацією Міжнародного Альянсу Інтелектуальної власності Україна – найбільша піратська країна світу. У зв’язку з цим проти нашої держави були запровадженні санкції.

Скажіть будь-ласка чому світове співтовариство приділяє таку увагу піратству?Які права творця порушує кожен з нас качаючи з Інтернету музику улюбленого виконавця чи цікавий фільм? (Відповідь учнів: право інтелектуальної власності).

Право інтелектуальної власності законодавиць відніс до особистих не майнових відносин. Особисті немайнові відносини ми можемо розділити на 2 групи:

Отже, предмет цивільного права ми з вами визначили.

Робота з підручником

А зараз давайте відкриємо ваші підручники на ст.106 та спробуємо з’ясувати, які НПА належать до джерел цивільного права (Учні називають джерела Цивільного праваза ланцюжком.

  •                                                                                                                          КУ;
  •                                                                                                                          Цивільний кодекс України ;

Сьогодні на уроці ми з вами часто вживали поняття «відносини»; «правовідносини». ми  повинні розуміти, що кожні правовідносини передбачають наявність низки обов’язкових елементів без яких вони не можуть існувати.  Отже, зараз ми будемо з вами говорити про склад цивільних правовідносин. Нагадайте мені будь-ласка, складові правовідносин.

Склад цивільних правовідносин

Вони виникають між певними учасниками – суб’єктами,  стосовного майнового або немайнового блага – об’єкти. Важливим елементом цивільних правовідносин є зміст, відображений у конкретних суб’єктивних правах і обов’язках учасників правовідносин.

ІІ Що таке цивільна правоздатність і цивільна дієздатність

Особливістю правового статусу суб’єктів правовідносин є те, що вони наділяються цивільною правосуб’єктністю.

1. Діти, пригадайте, що таке правосуб’єктність?

2. Які види цивільної правосуб’єктності ви можете назвати?

Ваші підручники подають тільки 2 елементи правосуб’єктності,  тоді як ми з вами використовуючи додаткову літературу та Цивільний Кодекс України виділятимемо і 3 елемент, а саме деліктоздатність (здатність нести відповідальність за свої дії).

 Правосуб’єктність фізичної та юридичної особи дещо відрізняється, тож, візьміть зараз картку з завданням № 2 «Правосуб’єктність фізичних  та юридичних осіб» і в ході моє розповіді заповніть таблицю

Розповідь вчителя:Фізичні особи рівні в своїй правоздатності.Цивільної правоздатності не можна позбавити жодну фізичну особу. Натомість її цивільну дієздатність можуть обмежити уразі й у порядку, встановлених законом. Наприклад, якщо особа страждає на психічний розлад, який істотно впливає на усвідомлення нею значення своїх дій та/або можливість керувати ними, чи зловживає алкогольними напоями, наркотичними засобами, токсичними речовинами й тим ставить себе чи свою сім’ю, інших осіб, яких вона за законом зобов’язана утримувати, в скрутне матеріальне становище, судможе обмежити її дієздатність. У такому разі над фізичною особою встановлюють піклування: вона може самостійно вчиняти лише визначені правочини, а інші – за згодою піклувальника. Поновлюється цивільна дієздатність фізичної особи судом у разі зникнення підстав, що призвели до її обмеження.

Якщо фізична особа не здатна усвідомлювати значення своїх дій та/або керувати ними внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу, то вона може бути визнана судом недієздатною. Над такою особою встановлюється опіка. Недієздатна фізична особа не має права вчиняти жодного правочину. Від її імені та в її інтересах такі дії вчиняє опікун. Він також відповідає за шкоду, завдану недієздатною фізичною особою.

На відміну від фізичної, цивільні правоздатність і дієздатність юридичної особи настають одночасно з моменту державної реєстрації та припиняються одразу після її ліквідації або реорганізації.

ПРАВОСУБ’ЄКТНІСТЬ ФІЗИЧНИХ ТА ЮРИДИЧНИХ ОСІБ

Вид правосуб’єктності

Фізичні особи

Юридичні особи

 

Правоздатність

Набувається з  моменту народження

Набувається з  моменту державної реєстрації юридичної особи

 

Дієздатність

Набувається з  досягненням певного віку;

може бути обмежена судовим рішенням

 

Набувається з  моменту державної реєстрації юридичної особи

 

Деліктоздатність

Набувається з  досягненням певного віку

Набувається з  моменту державної реєстрації юридичної особи

 

ІІІ Якою є цивільна правосуб’єктність неповнолітніх осіб

Через відсутність у малолітніх осіб (до 14 років) життєвого досвіду, неможливість у повному обсязі розуміти значення своїх дій і керувати ними, їхня дієздатність є частковою. Тож, давайте з вами працюючи з окремими статтями Цивільного Кодексу України спробуємо визначити види та обсяг цивільної дієздатності неповнолітніх осіб. Зараз будь-ласка, відскануйтеQR код, що знаходиться у ваших дайджестах, у лівому верхньому куточку натисніть «Види цивільної дієздатності» та заповніть пропуски у наведеній таблиці.

Види цивільної дієздатності

 

Часткова

Неповна

Повна

Обмежена

Недієздатні  особа

Статус особи

Малолітня

Неповнолітня

Повнолітня

Обмежує дієздатність тільки суд

Визнає особою недієздатною тільки суд

Причини існування видів дієздатності

Вік – особа, що не досягла 14 років

Особа у віці від 14 до 18 років

Фізична особа, що досягла 18 років

Суд може обмежити цивільну дієздатність фізичної особи:

- якщо вона страждає на психічний розлад, який істотно впливає на її здатність усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними.

- якщо вона зловживає спиртни-ми напоями, нарко-тичними засобами, токсичними речови-нами, азартними іграми тощо і тим ставить себе чи свою сім'ю, а також інших осіб, яких вона за законом зобов'язана утримувати, у скрут-не матеріальне стано-вище.

 

Фізична особа може бути визнана судом недієздатною, якщо вона внаслідокхронічного,стійкогопсихічногорозладу не здатнаусвідом-люватизначеннясвоїхдій та (або) керувати ними.

Які права має особа даного виду дієздатності

Фізична особа, яка не досяглачотирнадцятироків (малолітня особа), має право:

1) самостійновчинятидрібніпобутовіправочини.

Правочинвва-жаєтьсядрібнимпобутовим, якщовінзадовольняєпобутові потреби особи, відповідаєїїфізич-ному, духовному чисоціальномурозвит-ку та стосується предмета, якиймаєневисокувартість;

2) здійснюватиособистінемайнові права на результатиінтелектуальної, творчоїдіяльності, щоохороняються законом.

 

 фізична особа увіцівідчотирнадцяти до вісімнадцятироків (неповнолітня особа) має право:

1) самостійнорозпоряджатисясвоїмзаробітком, стипендієюабоінши-ми доходами;

2) самостійноздійснювати права на результатиінтелек-туальної, творчоїдія-льності, щоохоро-няються законом;

3) бути учасником (заснов-ником) юридичнихосіб, якщоце не заборонено законом абоустановчими документами юри-дичної особи;

4) самостійноукладатидоговірбанківського вкладу (рахунку) та розпо-ряджатися вкладом, внесеним нею на своєім'я (грошовими коштами на рахунку).

2. Неповнолітня особа вчиняєіншіправочини за згодоюбатьків (усинов-лювачів) абопіклу-вальників.

 

Може укладати самостійно різно-манітніцивільно – правові договори

-Фізична особа, цивільнадієздатністьякоїобмежена, можесамостійновчинятилишедрібніпобутовіправочини.

-Правочинищодорозпорядженнямайном та іншіправочини, щовихо-дять за межідрібнихпобутових, вчи-няються особою, ци-вільнадієздатністьякоїобмежена, за згодоюпіклувальни-ка.

 

Недієздатнафізична особа не має права вчиняти будь-якогоправочину.

Забезпечення прав та інтересів за відсутності повної дієздатності

З метою забезпе-ченняособистих немайнових  і май-нових прав малоліт-ніх встановлюється опіка

З метою забезпе-ченняособистих немайнових  і май-нових прав малоліт-ніх встановлюється піклування

 

З метою забезпе-ченняособистих немайнових  і май-нових прав обмежено дієздат-нихвстановлює-ться  піклування

З метою забезпе-чення особистих немайнових  і май-нових прав недієздатних  вста-новлюється  опіка

Відповідальність

Не несе відпові-дальності  за зав-дану нею шкоду

Неповнолітня особа особистонесевідпові-дальність за порушення договору, укладеного нею.Якщо у неповно-літньої особи недос-татньо майна для відшкодуваннязбит-ків, додатковувідпо-відальністьнесутьїї батьки

Самостійно несе  відповідальність

Самостійнонесевід-повідальність за по-рушення нею дого-вору, укладеного за згодоюпіклуваль-ника, та за шкоду, щозавдана нею іншійособі.

Відповідальність за шкоду, завдану недієздатною фізичною особою, несе її опікун

 

 

ІV. Рефлексія

Проблемне питання

Зараз, давайте повернемось до нашого з вами запитання, що лунало на початку уроку, «Чи достатній обсяг цивільних прав і обов’язків має неповнолітня особа» (Думки учнів)

Узагальнення знань учнів

Ось і завершили ми з вами перший урок з теми «Цивільне право», але перш ніж ми з вами запишемо домашнє завдання, давайте виконаємо декілька завдань на закріплення знань отриманих на уроці.

Узагальнення знань у нас  вами відбудеться у формі «Блеф-клубу», я зачитуватиму певні твердження, у разі помилкового твердження ви повинні сказати слово «Стоп» і виправити  помилку. Однак, учні ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– працювати з нами не будуть, у вас на столах лежать правові рівняння, ваше завдання х вирішити і здати в кінці уроку.

Гра «Блеф-клуб»

1. Цивільну дієздатність особи неможливо обмежити навіть за рішенням суду.

2. Цивільна правоздатність особи наступає від моменту народження.

3. До суб’єктів цивільних правовідносин не належать фізичні особи.

4. Малолітніми вважаються особи віком від 14 до 18 р.

5. До джерел ЦП належить: КУ, ЦКУ, значна кількість законів, як от «Про авторські та суміжні права» тощо.

Виставлення оцінок

Домашнє завдання: опрацювати параграф 16, скласти юридичну ситуацію з теми

 

doc
Додано
4 квітня 2021
Переглядів
7622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку