Тема. Данте Аліг’єрі «Божественна комедія»
Мета. Ознайомити зі змістом поеми Данте, розкрити різні аспекти сприйняття твору, сенс подорожі героя потойбічним світом, розглянути вчинки людей з точки зору християнської моралі; розвивати навички аналізу тексту, переказу, виразного читання, логічного мислення, зв’язного мовлення; виховувати інтерес до культурної спадщини людства, високі моральні цінності.
Обладнання. Текст поеми «Божественна комедія», репродукції картин до твору, шаблони, вірш Л.Костенко, «Кобзар» Т.Шевченка, картки з датами
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
«Божественна комедія» Данте
є «віковічною повістю кожного з нас»
І.Франко
І. Організаційний момент. (перевірити готовність учнів до уроку)
ІІ. Мотивація.
На планеті Земля живуть мільярди людей. Усі вони різні. І кожен з нас у чомусь грішний. Ми заздримо, обговорюємо інших, сваримось, пліткуємо. У Біблії є розповідь про Марію Магдалену. Люди звинуватили її в прелюбодіянні й вирішили вбити, закидавши камінням. Тоді на захист Марії став Ісус Христос. Він сказав: «Хай у Марію Магдалену кине камінь той, хто жодного разу не згрішив за своє життя». Жодна людина не посміла кинути камінь у жінку, бо немає безгрішних людей.
Завдання не в тому, щоб знищити людину, а щоб допомогти їй виправитися. Саме про це і йдеться в поемі Данте.
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань.
ІV. Актуалізація опорних знань. А що ми знаємо про Данте? Повторення основних віх життя Данте Аліг’єрі (гра «Так чи ні»)
1. Данте народився в Італії? (так)
2. Свою Беатріче зустрів, коли йому було 19 років? (ні) – 9 років
3. Данте брав активну участь у громадському житті Флоренції? (так)
4. Помер митець у 1312 році? (ні) – 1321 році
5. Найвідомішим його твором стала «Комедія»? (так)
6. Данте ніколи не писав вірші? (ні) – писав про кохання
V.Робота над темою уроку
1. Побудова асоціативного куща “Пекло» (темрява, диявол, холод, біль, муки, сльози, вогонь, страждання, гріх, зло, жахи, стогін, горе, покарання)
2. Пояснення фразеологізмів «Пекельний біль», «жити як у пеклі»
3. Коментар учителя. Данте давав чотири тлумачення своєї поеми
Тлумачення |
Місце |
Провідник |
Перешкоди |
||
Буквальне |
В лісі |
Улюблений римський поет - Вергілій |
Пантера |
Лев |
Вовчиця |
Алегоричне |
Серед партій |
Оспівувач слави Римської імперії |
Політичні супротивники |
Король Франції |
Римське папство |
Моральне |
Людська душа |
Ідеал громадянських чеснот |
Гріхи |
||
Філософське |
Пошук духовних ідеалів, прагнення морального очищення людства |
4. Проблемне запитання. Чим і як пояснити появу духу Беатріче у творі? (Як відомо, ім’я Беатріче перекладається як «та, що дарує благодать». Вона дарує любов, яка має очистити душу Данте. Саме Беатріче попросила Вергілія допомогти Данте врятуватися від страшних звірів)
5. Подорож колами Пекла.
- Читання та аналіз напису над брамою
«Крізь мене йдуть у селище печалі,
Крізь мене йдуть у вічне місто болю,
Крізь мене йдуть між покоління впалі.
Споруд ник мій явив тут правди волю,
Дух мудрості тут Божої ясніє,
Любов свята витає в цім околі,
Вона одвіку в темряві зоріє;
Як їй, мені кінця нема і краю.
Хто йде сюди, покинь усі надії!»
Коло |
Гріхи |
Грішники |
Кара |
1 |
Нехрещені немовлята, нехристиянські (язичницькі) душі |
Вергілій, Гомер, Овідій, Горацій – поети, Арістотель, Сократ, Платон вчені, Орфей – поет, Гіппократ- лікар. |
|
2 |
Порушники шлюбної вірності (прилюбодійці) |
Єлена, Паріс, Клеопатра, Семіраміда. Сучасники Данте – Франческа да Раміні та Паоло |
Круте у пекельній бурі і кидає у безодню. |
3 |
Ненажери |
Чакко, |
Цербер шматує пазурами |
4 |
Скнари, марнотратники |
Кардинали, Папа |
Штовхали перед собою тягар, штовхалися між собою |
5 |
Нудні та гнівні |
Філіппо Ардженті |
Його топили в бридкому болоті |
6 |
Єретики |
|
Томилися, палали в гробницях |
7 |
Насильники (над ближніми, над собою і майном, богохульники) |
Тирани – Олександр, Діонісій, Едзеліно да Романо. Фредерік |
Тонули у кривавому потоці, а Кентаври пускали стріли, не даючи винирнути |
8 |
Ошуканці, лицеміри, хабарники, злодії, спокусники, фальшивомонетники |
Ясон – зваблював жінок, Магомет – вніс у релігію розкол, Бертран де Борн – воював з рідним братом |
8.1.Чорти били бичами спокусників. 8.2.У грязі вовтузилися підлесники 8.3.Головою вниз по пояс у землі загрузли святокупці, ноги яких були охоплені полум’ям 8.4.У віщунів були викручені шиї, сльози стікали на спину 8.5.Хабарники кипіли в смолі 8.6.Лицеміри схилялися під свинцевими обладунками 8.7.Отруйні змії жалили злодіїв 8.8.Лукаві порадники горіли 8.9.Від страшних ран страждали ті, хто призводили до розбрату 8.10. Смажили фальшувальників грошей, металів. |
9 |
Зрадники |
Уголіно Іуда, Брут, Кассій |
У кризі вмерзлі з голови до п’ят. У центрі Пекла триголовий пес. Кожна голова жувала зрадників. |
(пояснення до деяких імен грішників)
1. коло – поети, вчені, лікарі не були християнами, а були язичниками.
2. Франческа була видана за некрасивого та кульгавого Джанчотто проти її волі. Коли Джанчотто дізнався, що Франческа і його брат Паоло покохали один одного, він убив їх обох.
5. Ардженті – багатий флорентієць, приймав участь у конфіскуванні майна Данте після вигнання поета.
6. Єретики – люди, що виступали проти загальноприйнятого в суспільстві вчення (стосується найчастіше релігії)
7. Реньєр да Корнето – знаменитий розбійник, сучасник Данте, окраїни Риму тримав у страху.
9. Уголіло здав замки, за що був ув’язнений з синами і онуками в башті. Всі померли з голоду.
Фредерік – міністр і фаворит імператора Фрідріха ІІ. Заздрісники наговорили на нього, його обвинуватили у зраді, кинули у в’язницю та осліпили. У відчаї він покінчив з собою, розбивши голову об стіну.
35 – вершина життя у добу Середньовіччя.
3 – три частини твору «Пекло», «Чистилище» та «Рай», три хижих звіра.
1555 – з цього року твір почав називатись «Божественна комедія»
100 – сто пісень у творі
56 – стільки судилося прожити поету
9 – стільки кіл Пекла
№ |
Художник |
Назва |
1 |
Сандро Ботічеллі |
«В пекельну безодню» |
2 |
Мікеланджело Буонарроті |
«Страшний суд» |
3 |
Лука Сіньореллі |
«Страшний суд» |
4 |
Сальвадор Далі |
|
5 |
Мікеланджело Буонарроті
|
«Хірон, який зіштовхує грішників з човна»
|
6 |
Гюстав Доре |
|
VІ Узагальнення набутих знань.
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати твір-есе «Людина народжена для щастя»
ЗБ.(за бажанням) Намалювати ілюстрацію до розділу
ІЗ.(індивідуальне завдання) Картки (утворити асоціативний кущ до слова «Рай»
ІХ. Підсумок
Виразне читання учнем вірша Л.Костенко «Під вечір виходить на вулицю він…»
Під вечір виходить на вулицю він.
Флоренція плаче йому навздогін.
Ці сльози вже зайві. Минуло життя.
Йому вже в це місто нема вороття.
Флоренція плаче: він звідси, він наш!
Колись прокляла і прогнала вона ж.
Високий вигнанець говорить їй: «Ні.
У тебе ж є той кондотьєр на коні.
І площі тієї кільце кам’яне,
де ти присудила спалити мене.
Вважай, що спалила. Згорів я. Помер.
Сім міст сперечались, що їхній Гомер.
А ти ж, мов місто, - єдине, одне! –
О, як ти цькувало і гнало мене!
Прославилось, рідне. Осанна тобі.
Хай ірис цвіте на твоєму гербі…
Дарує їй профіль. Вінків не бере.
Де хоче – воскресне, де хоче – умре»
Одежа у нього з тонкого сукна.
На скронах його молода сивина.
Він тихо іде, він повільно іде.
У нього й чоло ще таке молоде!
Хто скаже про нього: старий він, як світ?
Він – Данте. Йому тільки тисяча літ.