Тема. Давні імена та прізвища.
Очікувані результати:
взаємодіємо усно: підтримує й ініціює діалог на тему; спостерігає за діалогом, де висловлюються різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору; розповідає про те, що його/її вразило, схвилювало; підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;
читаємо: прогнозує орієнтовний зміст твору за заголовком, читає правильно та виразно вголос різні тексти, знаходить у тексті незнайомі слова, відповідає на питання за змістом, визначає тему та головну думку твору, співвідносить сюжет з власним життєвим досвідом, висловлює емоції;
взаємодіємо письмово: записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення;
досліджуємо мовлення: аналізує походження слів, утворює нові слова та форми слова.
Обладнання: картки із ребусами, кольорові олівці
Хід уроку
/. Вступна частина.
Організація класу. Вправа «Привітання»
Я всміхнуся сонечку: Я всміхнуся дощику:
- Здрастуй, золоте! - Лийся, мов з відра!
Я всміхнуся квіточці! Друзям посміхнуся,
Хай вона росте! Зичу їм добра!
-Тож подаруйте посмішку своїм друзям. Давайте всі посміхнемося Денискові, а тепер Іринці і т. д.
-Сьогодні на урок ми візьмемо:
У-увагу
Р-розум
О-охайність
К-креатив
//. Основна частина
1.Мотивація навчальної діяльності
1)Робота з віршем.
- Послухайте вірш Грицька Бойка «Виступайченко».
Виступайченко Панас
Завжди виступає.
А для чого? В котрий раз?
Сам того не знає.
А рука його, рука-
Мов крило у вітряка.
А язик – ой леле! –
Лопотить та меле!
Захлинається, кричить
І веде до того,
Як в порожнє перелить
Воду із пустого.
Може, є і серед вас
Виступайченко Панас?
Ви йому, братове,
Не давайте слова!
-Про кого йдеться у вірші Г. Бойка?(Про Панаса)
- А у нас в класі є хлопчики із таким ім'ям? Чи є у вас знайомі із таким ім'ям? А чому?
2) Вправа «Трибуна думок».
- Як ви гадаєте, про що йтиметься на сьогоднішньому уроці?
2. Актуалізація опорних знань
1) Хвилинка каліграфії.
- Зверніть увагу на ще одну підказку яка заховалася в каліграфічній хвилинці.
Й й Йй Йо йо ой
Йосип йод йорж лінійка
Йосип впіймав йорж
-Яке ім'я зустрічається у каліграфічній хвилинці?(Йосип) Чи є у нас хлопчики з таким ім'ям? Чому?
2) Словниковий диктант. Словникові слова в ребусах.(Сучасні і давні імена )
- Діти, чи були у диктанті імена, які ви чуєте вперше?(Так) Назвіть їх. Яким словом їх можна назвати: сучасні чи давні?
3.Повідомлення теми та завдань уроку
- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про давні імена.
4. Вивчення нового матеріалу
1)Вправа «Крісло автора».
- Як ви гадаєте, які імена можна назвати давніми?
2) Робота за підручником(с.24)
*Робота над вправою 1. Робота в парах.
-Проведімо вправу зі «Щоденні 5» - читання для друга( Сильніші учні читають текст. )
*Читання з позначками ( + я це знаю, - я це не знаю, ? хочу дізнатися).
* Вправа «Інтерв'ю». Відповіді на питання.
- Що нового дізналися з тексту?
- Які слова вам трапилися вперше?
- Поясніть уживання великої літери у словах.
- Випишіть з тексту давні імена. Поясніть їхнє значення.
*Виконання вправи 2.
* Вправа «Мозковий штурм»
-Розкажіть, як виникли деякі прізвища людей.
* «Щоденні 5». Письмо для себе.
- Спишіть речення. Підкресліть в кожному реченні ім'я і прізвище.
- Утворіть пари слів за зразком.
Фізкультхвилинка
3)Поетична хвилинка.
Про друзів
Гнат та Ганна – друзі щирі,
І завжди живуть у мирі!
Ганнуся Гната пригощає,
А Гнат Ганнусю захищає!
Гарно, коли друзі є,
Радіє серденько твоє.
-Яке з цих імен відноситься до давніх? Чи можна Гната назвати справжнім другом?
4)Вправа «Квест-цікавинка»
Наші пращури могли вибирати найрізноманітніші імена, котрі замінювали людині сучасні ім’я, по батькові та прізвище .Одними з перших імен такого типу, можливо, були імена-фразеологізми, речення-побажання. Такі, наприклад, якБогом даний (теперішнє ім’я Богдан), або Стань славним (тобто Станіслав). У давнину дітей часом називали такими іменами- прізвиськами: Рудий, Кривий, Забіяка. Бажаючи мати сильну, розумну чи гарну дитину, батьки давали їй ім’я: Лев, Вовк, Веселка. Іноді називали за днем народження — Субота, за порою року — Зима, Літо. А щоб обдурити «злу силу» і не дати їй забрати дитину, називали малят: Павук, Кобиляча Голова, Поганка. За тих часів дехто вже в колисці міг одержати наймення, в основі якого лежала назва заняття батьків - Діхтяр, їхній соціальний стан- Селянин, приналежність до певної народності, племені, землі : Половець, Муромець, Інозем.
5) Скринька творчості.
— А тепер послухайте вірш, Г. Бойка, і скажіть, яке прізвище ви б дали хлопчикові Толі.
Толі в класі не сидитьея.
Непосиді все б крутиться.
То щипа свого сусіда,
То поглядає навкруг,
То під партою сидить,
То на парті ловить мух... (Крутій, непосида.)
///. Заключна частина
1.Зворотний зв'язок. Самооцінювання
Вправа «Дерево успіху»
- Оціни свою роботу на уроці та замалюй кленові листки відповідним кольором:
зеленим – усе зрозумів/зрозуміла, легко виконала/виконав завдання;
жовтим – працював/працювала самостійно, але виникали труднощі під час виконання деяких завдань;
помаранчевим – постійно потребував/потребувала допомоги вчителя та однокласників.
2.Рефлексія. Вправа «Піраміда позитивних почуттів»
Учитель протягує руку долонею вверх, а учні підходять до вчителя і по черзі кладуть свої долоньки зверху будуючи піраміду. Кажуть: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…».
3. Домашнє завдання
Навчитися правильно читати текст « Давні імена» за Галиною Лозко (с.24)