Урок " Давні імена та прізвища"

Про матеріал
Розробка уроку за підручником І. Большакова, М. Пристінська "Українська мова та читання", 2-й клас, 2-га частина.
Перегляд файлу

 Тема. Давні імена та прізвища.

 

Очікувані результати:

взаємодіємо усно: підтримує й ініціює діалог на тему; спостерігає за діалогом, де висловлюються різні погляди на предмет обговорення, підтримує одну з точок зору; розповідає про те, що його/її вразило, схвилювало; підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;

читаємо: прогнозує орієнтовний зміст твору за заголовком, читає правильно та виразно вголос різні тексти, знаходить у тексті незнайомі слова, відповідає на питання за змістом, визначає тему та головну думку твору, співвідносить сюжет з власним життєвим досвідом, висловлює емоції;

взаємодіємо письмово: записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення;

досліджуємо мовлення: аналізує походження слів, утворює нові слова та форми слова.

Обладнання: картки із ребусами, кольорові олівці

                                             Хід уроку

 

/. Вступна частина.

 Організація класу. Вправа «Привітання»

Я всміхнуся сонечку:                              Я всміхнуся дощику:

- Здрастуй, золоте!                                - Лийся, мов з відра!

Я всміхнуся квіточці!                              Друзям посміхнуся,

Хай вона росте!                                       Зичу їм добра!

-Тож подаруйте посмішку своїм друзям. Давайте всі посміхнемося Денискові, а тепер Іринці і т. д. 

-Сьогодні на урок ми візьмемо:

У-увагу

Р-розум

О-охайність

К-креатив

//. Основна частина

1.Мотивація навчальної діяльності

   1)Робота з віршем.

- Послухайте вірш Грицька Бойка «Виступайченко».

     Виступайченко Панас

     Завжди виступає.

     А для чого? В котрий раз?

     Сам того не знає.

 

     А  рука його, рука-

    Мов крило у вітряка.

    А язик – ой леле! –

    Лопотить та меле!

 

    Захлинається, кричить

    І веде до того,

    Як в порожнє перелить

    Воду із пустого.

 

    Може, є і серед вас

    Виступайченко Панас?

    Ви йому, братове,

    Не давайте слова!

 

 -Про кого йдеться у вірші Г. Бойка?(Про Панаса)

- А у нас в класі є хлопчики із таким ім'ям? Чи є у вас знайомі із таким ім'ям? А чому?

2) Вправа «Трибуна думок».

- Як ви гадаєте, про що йтиметься на сьогоднішньому уроці?

2. Актуалізація опорних знань

 1) Хвилинка каліграфії.

- Зверніть увагу на ще одну підказку яка заховалася в каліграфічній хвилинці.

                        Й й    Йй    Йо   йо    ой

                       Йосип    йод    йорж    лінійка

                       Йосип впіймав йорж

 -Яке ім'я зустрічається у каліграфічній хвилинці?(Йосип) Чи є у нас хлопчики з таким ім'ям? Чому?

2) Словниковий диктант. Словникові слова в ребусах.(Сучасні і давні імена )

- Діти, чи були у диктанті імена, які ви чуєте вперше?(Так) Назвіть їх. Яким словом їх можна назвати: сучасні чи давні?

3.Повідомлення теми та завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про давні імена.

4. Вивчення нового матеріалу

    1)Вправа «Крісло автора».

- Як ви гадаєте, які імена можна назвати давніми?

   2) Робота за підручником(с.24)

 *Робота над вправою 1. Робота в парах.

-Проведімо вправу зі «Щоденні 5» - читання для друга( Сильніші учні читають текст. )

   *Читання з позначками ( +  я це знаю, -  я це не знаю, ? хочу дізнатися).

   * Вправа «Інтерв'ю».  Відповіді на питання.

- Що нового дізналися з тексту?

- Які слова вам трапилися вперше?

- Поясніть уживання великої літери у словах.

- Випишіть з тексту давні імена. Поясніть їхнє значення.

*Виконання вправи 2.

   * Вправа «Мозковий штурм»

 -Розкажіть, як виникли деякі прізвища людей.

    * «Щоденні 5». Письмо для себе.

- Спишіть речення. Підкресліть в кожному реченні ім'я і прізвище.

- Утворіть пари слів за зразком.

Фізкультхвилинка

3)Поетична хвилинка.

               Про друзів

Гнат та Ганна – друзі щирі,

І завжди живуть у мирі!

Ганнуся Гната пригощає,

А Гнат Ганнусю захищає!

Гарно, коли друзі є,

Радіє серденько твоє.

-Яке з цих імен відноситься до давніх? Чи можна Гната назвати справжнім другом?

4)Вправа «Квест-цікавинка»

   Наші пращури могли вибирати найрізноманітніші імена, котрі замінювали людині сучасні ім’я, по бать­кові та прізвище .Одними з перших імен такого типу, можливо, були імена-фразеологізми, речення-побажання. Такі, наприклад, якБогом даний (теперішнє ім’я Богдан), або Стань славним (тобто Станіслав). У давнину дітей часом називали такими іменами- прізвиськами: Рудий, Кривий, Забіяка. Бажаючи мати сильну, розумну чи гарну дитину, батьки давали їй ім’я: Лев, Вовк, Веселка. Іноді називали за днем народжен­ня — Субота, за порою року — Зима, Літо. А щоб об­дурити «злу силу» і не дати їй забрати дитину, назива­ли малят: Павук, Кобиляча Голова, Поганка. За тих часів дехто вже в колисці міг одержати най­мення, в основі якого лежала назва заняття батьків - Діхтяр, їхній соціальний стан- Селянин, приналежність до певної народності, племені, землі : Половець, Муромець, Інозем.

5) Скринька творчості.

   А тепер послухайте  вірш, Г. Бойка, і скажіть, яке прізвище ви б дали хлопчикові Толі.

Толі в класі не сидитьея.

Непосиді все б крутиться.

То щипа свого сусіда,

То поглядає навкруг,

То під партою сидить,

То на парті ловить мух... (Крутій, непосида.)

///. Заключна частина

1.Зворотний зв'язок. Самооцінювання

Вправа «Дерево успіху»

- Оціни свою роботу на уроці та замалюй кленові листки відповідним кольором:

зеленим – усе зрозумів/зрозуміла, легко виконала/виконав завдання;

жовтим – працював/працювала самостійно, але виникали труднощі під час виконання деяких завдань;

помаранчевим – постійно потребував/потребувала допомоги вчителя та однокласників.

2.Рефлексія. Вправа «Піраміда позитивних почуттів»

   Учитель протягує руку долонею вверх, а учні підходять до вчителя і по черзі кладуть свої долоньки зверху будуючи піраміду. Кажуть: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…».

3. Домашнє завдання

Навчитися правильно читати текст « Давні імена» за Галиною Лозко (с.24)

 

 

docx
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
1144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку