Мета: ознайомити учнів з особливостями українських народних пісень зимового циклу, особливостями їх звучання та виконання, ознайомити з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок, та народними традиціями їх виконання на зимових святах, особливостями проведення зимових свят в Україні.
Розвивати вміння учнів розрізняти на слух виконання народних зимових пісень, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику музичних творів.
Виховувати інтерес до українських народних календарно-обрядових пісень, традицій та обрядів в Україні.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Музичне слухання:
М. Леонтович «Щедрик» у виконанні дитячого хору
М. Леонтович «Щедрик» у виконанні мішаного хору та оркестру;
М. Леонтович «Щедрик» у виконанні англійської групи «Пентатоніка»; Битва хорів (півфінал) «Щедрик»; Вокальний спів:
М. Леонтович «Щедрик» - закріплення;
Н. Май «Новорічна пісня» - ознайомлення.
Форма проведення: урок-роздум.
Методи:
Наочно-слухові (художній показ музичних творів), наочно-зорові (відео), словесні (бесіда, розповідь), емоційна драматургія, індивідуальна та групова робота, спостереження.
Обладнання: програвач, мультимедійна дошка, ілюстрація до музичного твору та пісні, роздатковий матеріал, камертон, ілюстративний матеріал, фонограми музичних творів за програмою, портрет М.Леонтовича.
Основні поняття для засвоєння: укр. нар. пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, віншівки.
Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава. О. Довженко
I. Організаційний момент.
1. Вхід учнів у клас у супроводі звучання «Щедрик» М.Леонтовича
2. Музичне вітання :
«Доброго ранку, доброго дня!
Ми вам бажаєм щастя й добра»
Учитель: З Різдвом Христовим, З Новим Роком,
Хай Вам щастить із кожним кроком, Хай Матір Божа Вас охороняє, А Господь Бог здоров’я посилає.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя.
В основі новорічно-різдвяної обрядовості українців – три свята (продовжують учні) Різдво, Святого Василя та Святе Водохреща.
Різдвяного вечора молоді хлопці ходили по селу з хати до хати народження Ісуса прославляти. 2. Фронтальна бесіда
Які ви знаєте новорічні традиції та обряди ?
(прогнозовані відповіді дітей) - Співають колядки та щедрівки.
- Посівають, віншують.
- Готують 12 страв на Святий вечір.
- Святять воду на Водохреща.
Які ви знаєте колядки, щедрівки, віншівки?
3. Прогнозовані відповіді дітей
Ø На столі свята вечеря (колядка),
Ø Во Вифлиємі (колядка),
Ø Віншівки,
Ø Щедрик (щедрівка)
III. Усвідомлення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Щедрівки – новорічні обрядові пісні,в яких висловлюють побажання доброго врожаю, міцного здоровя та усіляких гараздів. Співають на Святого Василя.
Колядки – старовинні обрядові величальні пісні, які виконують від Різдва до Водохреща.
Віншівки – новорічно-різдвяні привітання.
2.Бесіда про особливості українських народних пісень зимового циклу. Понад сто років назад, зовсім молодий композитор М. Леонтович почув вперше цю щедрівку у маленькому селі на Вінничині.
Микола Дмитрович Леонтович український композитор,
хоровий деригент, громадський діяч, педагог.
Народився Микола Леонтович 13 грудня 1877р. в селі Монастирьок, що на Вінничині. Початкову музичну освіту він здобув від батька, який грав на скрипці, віолончелі та гітарі. Мати навчила українських народних пісень.
Закінчивши Шаргородське початкове духовне училище та Подільську духовну семінарію вирішив стати сільським вчителем музики.
В 1901 році видав перший збірник пісень з Поділля, а в 1903 році
другий з посвятою М.Лисенку.
У 1916 році вперше разом із хором Київського університету
виконує власну обробку «Щедрик», яка принесла йому великий успіх у київської публіки.
У 1919 році засновує першу музичну школу в Тульчині.
У ніч з 22 по 23 січня 1921 року у батьковій хаті, він приїхав у
гості, було вбито композитора пострілом у спину.
У цьому році щедрику виповнюється 100 років.
3. Музичне сприймання.
Мелодія «Щедрика» мов маленький струмочок, спочатку ви чуєте лише дзюрчання потічка, поступово шум води наростає і стає дедалі гучнішим, потік води збільшується і перетворюється у велику широкоплинну і могутню ріку з бурхливими порогами та водоспадами.
Прослухайте уважно «Щедрик» у виконанні дитячого хору та охарактеризуйте якими музичними засобами скористався М.
Леотович?
«Щедрик» звучить у виконанні дитячого хору.
Учні характеризують твір (додаток 2)
Обробка народної пісні — щедрівки «Щедрик» - є тим зразком – шедевром , у якому М. Леонтович з мелодії, що складається з чотирьох звуків, розвинув широку картину з новими звуковими барвами.
У цьому творі композитор демонструє високу техніку вокальної інструментовки.
Заспівує «Щедрик» сопрано, потім вливаються альти, а згодом – і вся хорова група. Мелодія «Щедрик» – це поспівка, що багато разів повторюється у різних голосах, створюючи цим своєрідну мелодичну лінію. Та ще барвистішою вона стає з супроводом оркестру.
Прослухайте «Щедрик» у виконанні мішаного хору з оркестром та вкажіть на їх відмінності. (додаток 2)
Звучить «Щедрик» у виконанні мішаного хору з оркестром.
Учні висловлюють свої думки та враження від почутого.
Щедрівка «Щедрик» стала найпопулярнішою народною піснею у світі. Її використовують у фільмах(«Сам у дома 2»), мюзиклах, рекламах (Кокакола), конкурсах Битва хорів, Голос діти…
«Щедрик» перекладений на усі мови світу. Чудовим прикладом є англійський дитячий гурт Libera.
Звучить уривок «Щедрик» дитячого гурту Libera, та з реклами Голос діти.
Та ще не все! За цих сто років пісня стала популярною на весь світ. Кожен композитор удосконалити, зробити гарною і сучасною. Прослухайте її у виконанні американського гурту «Пентатоніка» з використанням нового стилю – бітбокс.
Бітбокс — це мистецтво створення та імітації ритмічних рисунків (бітів) та мелодій за допомогою артикуляцій органами рота.
• Прослухайте уважно та поділіться своїми враженнями.
Звучить «Щедрик» у виконанні гурту «Пентатоніка».
4.Аналіз музичного твору.
• які особливості виконання прослуханих творів?
• Яка обробка щедрівочки Вам найбільше сподобалась?
• Чи хотіли б ви заспівати «Щедрик» як справжні професіонали?
5. Розспівування.
6. Закріплення пісні.
§ Виконання пісні у характері.
§ Робота над динамікою.
Які чудові у мене артисти! Молодці .
7 . Розучування пісні.
Та крім обрядових пісень у нас є календарні. І найближчим святом є – Новий рік!
Тож сьогодні на уроці почнемо розучувати «Новорічну пісню» , музику та слова якої написала Наталія Май. Ще зовсім маленькою дівчинкою вона співала українські народні пісні разом з бабусею і мамою.
Пісні Наталії Май пронизані любов'ю до рідної землі, вони світлі, прості і подитячому добрі. А ще ці пісні піднімають настрій, лікують душу і дарують надію на краще.
Послухайте її «Новорічну пісню»
Вивчення слів першого куплету;
Виконання пісні фразами по рядах.
Ми продовжимо її вивчати на наступному уроці.
IV. Підсумок уроку. Оцінювання.
• Чим відрізняються колядки та щедрівки. Коли їх виконують? Які вони за характером?
• Що запам’яталося вам на уроці?
Домашнє завдання.
За бажанням створіть новорічний пісенник. Де можуть бути записи старовинних пісень від бабусь, вирізки з газет, журналів, роздруківок, тощо.