Урок з образотворчого мистецтва
у 7 класі :
«Декоративно-ужиткове мистецтво України»
Вчитель образотворчого мистецтва Іверського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Лахай Світлана Вікторівна
2020 рік
Тема: Декоративно-ужиткове мистецтво України
Мета: ознайомити учнів з видами художніх ремесел, їх зародженням і розвитком на території України та їх представниками; навчити цінувати красу, створену руками народних умільців; розвивати інтерес до народних промислів та ремесел, до культурної спадщини свого народу, вміння працювати з різними джерелами інформації; виховувати любов до прекрасного, повагу до культурної спадщини народу, традицій, праці людей, бережливе ставлення до творів народних майстрів.
Тип уроку: розширення та поглиблення звань, умінь і навичок (захист творчих проектів).
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка; виставка виробів художнього промислу; роботи учнів.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
ІІ. Оголошення порядку та вимог для захисту творчого проекту
Людське безсмертя з роду і до роду
Увись росте з коріння родоводу.
І тільки той, у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле
І вміє шанувать сучасне,
Лиш той майбутнє
Вивершить прекрасне!
Вступне слово учителя. У час відродження духовності, повернення до народних витоків ми поступово прямуємо до пізнання самих себе, історії свого народу, повертаємося обличчям до коріння нашої нації, традицій, бо знаємо, що «без коріння сохне все живе».
Ми щасливі, що народилися в Україні. Тут живуть наші батьки, діди, прадіди, тут коріння українського народу.
Знати свій народ — це знати мамину пісню, яка посіяла в душу дитини зернята добра, це знати і не забувати батьківську хату, стежину до школи, від якої діти йдуть
широким шляхом Батьківщини, це знати бабусину вишиванку.
Український народ зберіг майже до наших днів давні форми життя, способи виробництва та оздоблення предметів щоденного вжитку. Люди обробляли дерево, льон, вовну, глину, перетворюючи їх ва ужиткові речі. Таке відтворення домашнім способом й засобами предметів для щоденних потреб або оздоблення називаємо народним ремеслом.
Всі ці майже три роки нашої спільної роботи ви вчилися висловлюватися засобами образотворчого мистецтва, ознайомились із представниками мистецтва України, світу, набули певних навичок роботи в різноманітних техніках, матеріалах. Які види народних ремесел розвивалися і розвиваються на території України ми дізнаємося сьогодні на уроці, тема якого «Декоративно-ужиткове мистецтво України». Наш урок пройде у формі усного захисту творчих проектів.
Сьогодні кожен із вас продемонструє свої здібності, захищаючи власну творчу роботу. Оцінювати ваші надбання буде група експертів, створена з учнів школи, класу.
Учитель утворює групу експертів.
Кожна група учнів представить свою творчу роботу у вигляді зв'язної розповіді за планом, який написаний на дошці. Представляє роботу керівник групи, доповнюють інші члени групи.
Творчий захист потрібно побудувати у вигляді зв'язної розповіді за таким планом:
1. Представити звіт.
2.Історичні відомості, теоретичні відомості отримані в результаті дослідження..
2. Аргументувати доцільність обрання теми, техніки та матеріалів.
3. Розповісти, про що нове ви дізнались, виконуючи звіт.
4. Розповісти про послідовність виконання творчого звіту.
5. Дати власну оцінку звітові (що вам вдалося, а що ні).
6. Як коментар ви можете використати декламацію віршів, прозових творів письменників, проспівати пісні та продемонструвати додатковий ілюстративний матеріал у вигляді світлин, плакатів, ілюстрацій, рефератів, презентацій.
Оцінюватимуть ваші творчі надбання в таких розділах:
1. Оформлення творчої роботи.
2. Усний захист роботи.
3. Використання наочного матеріалу
4. Використання додаткового матеріалу.
5. Майстерність втілення творчого задуму в матеріалі.
За результатами виставлених групою експертів оцінок ви отримаєте середній бал за творчу роботу, яка стане одною із сторінок великого творчого проекту.
III. Захист творчого проекту
Група експертів оцінює творчі звіти учнів і виставляє оцінки.
СТОРІНКА 1.
«ГЛИНА ДЛЯ ГОНЧАРА, ЩО ПІСНЯ ДЛЯ СОЛОВ'Я»
Ми – українці, і це – Україна.
Гордість для нас всі її надбання:
Шлях і традиція, звичаї і віра,
Свята, історія, спосіб буття…
Ой вийду я на долину,
Чи знайду червону глину?
Глино моя, глино,
Стану в тебе по коліно,
Буду тебе набирати —
Горшки-миски виробляти...
Цей круг гончарний, наче сонця круг,
Бо вже навіки обпікає душу,
І скільки б не зазнав ти, Майстре, мук
Вже цей зв'язок із кругом не порушиш.
Ви наче злиті воєдино з ним,
Ви з ним одну плекаєте надію.
Може, то від найпершої блискавки, що вдарила в землю з небес, закарбувався загадковий слід творчості керамічного зліпка. Відтоді людина збагнула, що вогонь — рятівник її життя: він і зігріє, і нагодує, і увічнить предметний світ.
Дзвін випаленої глини пробився з глибин віків до наших днів. І ми розуміємо, що епоха неоліту залишила нам у багатьох куточках світу дивовижні зразки кераміки з рельєфним та розписним орнаментом. А французький учений Анрі де Моран ще й доводить: такі чудові гармонійні малюнки нам зберегла щедра культура Трипілля III тис. до н. є.
Здавна багата наша українська земля на глину. Глинищами в Україні називали місця по балочках, берегах річок, де добували глину. Людей, що займалися видобуванням глини, називали глинокопами. А як виник на землі цей непростий і нелегкий гончарний промисел? Послухайте, що розповідає легенда:
Впали із скіфського неба на молоду землю Плуг, Ярмо, Сокира і Глек. Засліпили своєю красою Літочина, Орачина, Доброчина — Зевсових онуків. Метнувся до небесного дару, аби ним заволодіти, старший з братів Літочин. Та золото враз спалахнуло вогнем, засліпивши людину. Спробував взяти коштовність середній брат Орачин, але й він змушений був відступити. Та тільки Доброчин зміг взяти небесні дарунки: вогонь погас, і юнак відніс його додому. Вражені баченим, що Доброчин вогонь вчарував (гончар), старші брати поступилися брату першістю. А він, Доброчин, поділився тим, що мав: Орачину дав Плуг і Ярмо, Літочину — Сокиру, собі лишив Глек — символ перемоги, краси й мистецтва. Так стали на скіфській землі хто ким: одні — хліборобами та скотарями, інші — обробляли дерево та були воїнами, а треті, кому дістався Глек, — до гончарства вдалися, щоб жило красиве мистецтво на дніпровій землі.
Зникли найвеличніші палаци, храми, фортеці навіть не такої й далекої доби Середньовіччя, але уціліли уламки посуду, зброї, знарядь праці.
Язичницьке світобачення відбилося на горщиках, мисках, келихах, вазах, а особливо у кахлях, прикрасах і статуетках. Із винайденням гончарного круга — глиноліпа ніби виросли крила, якась незрима сила піднесла його фантазію, і здавалося, що годі одного дотику — і заговорить сіра, біла, зелена, руда або червона глина образною мовою природи. До початкового геометричного декору долучилися рослинні мотиви. А використання свинцевих сполук для поливи надало теракоті незвичайного полиску.
Виготовлення глиняного посуду на сучасних українських землях сягає глибокої давнини. Кераміка Київської Русі відома високими художніми якостями, різноманітністю форм та широким застосуванням у побуті.
Українське гончарство, починаючи з XV ст., широко розвивається на всій етнографічній території як домашній промисел, що обслуговував селянський побут. Хоч для керамічних виробів України характерні однакові форми, вони мають територіальні особливості щодо орнаменту й колориту. На Київщині та Полтавщині переважає стилізований рослинний орнамент, на Чернігівщині та Львівщині поруч з геометричним рослинним зустрічається тваринний, для Поділля й Волині типовим є геометричний, для Івано-Франківщини — всі форми, для Закарпаття характерними є геометричний і квітковий орнаменти.
В нашому селі, на жаль, не було гончарів. І лише тому, що не було тієї самої глини, яка потрібна для роботи гончара.
Щодо колориту, то чорний посуд переважає на Київщині, Чернігівщині, Волині, Поділлі та у південних районах Івано-Франківщини. Полив'яний посуд із білявим колоритом характерний для Полтавщини, Вінниччини, Івано-Франківщини. Зелений колорит властивий посуду з Київщини, Львівщини.
З давніх-давен і донині народ зберігає прислів'я та приказки про гончарство та гончарів:
Більше ремесла — менше злиднів.
Не святі горшки ліплять, а прості люди.
Хоч умирай, а в свій горнець заглядай.
Хоч мати горщик, а м'ясо варить.
І не тільки примовляли, а й приспівували:
Іди, іди дощику,
Зварю тобі борщику
В полив 'янім горщику.
Тобі горщик, а нам борщик —
Щоб густіше падав дощик.
Іди, іди дощику, дзбанком, макітрицею
Вад нашою пашницею.
Вари, мати, вечеряти галушки гречані
Та й насипай вивершені мисочки квітчані.
Як ви собі уявляєте послідовність роботи гончара? Починали з того, що вибирали якісну глину. Вона повинна бути дуже пластичною, піддатливою для формування. Для цього придатна масна глина. А якщо такої глини поблизу немає, то майстер сам видаляє з глини пісок, який робить глину пісною. Робиться це так: у великому кориті розчиняється глина водою до густини рідкої сметани і довго розмішується. Потім кілька днів відстоюється. Пісок осідає на дно корита, а легша глина залишається зверху. Майстер збирає цю глину, дає їй підсохнути до потрібного стану і з нею працює. Якщо в глинищі була вже природна масна глина, то майстри привозили її додому і скидали в спеціальний глинник. Тут вона пріла: її постійно поливали водою, перемішували, потім ще били дерев'яним товкачем, стругали стругом, щоб позбутися природних домішок. А перед тим, як щось з неї робити, місили глину, як тісто. Потім формували необхідні предмети, сушили. На просохлих виробах замазували тріщини і тільки після цього випалювали. І це ще не все. Перший раз вироби випалювали цілу добу. Потім покривали вироби поливою (перемелений пісок, фарба, свинець) і знову на добу в піч. Нарешті наставала вирішальна й відповідальна мить: чи буде виріб майстра унікальним, чи залишиться лише шматком обпаленої глини. На цьому етапі роботи майстер дійсно показує свою майстерність, вкладає свою душу й творіння рук своїх — він оздоблює свій виріб візерунками. Способів розпису є багато, та один з них найдревніший і найуживаніший — це розпис ангобами, тобто в рідку глину вводять потрібний барвник, наповнюють спеціальну посудину цим розчином і через вузеньку соломинку наносять фарбу на виріб. Розписаний різними барвниками виріб знову випаюється в печі, і от тепер робота гончара завершена.
Попри всі економічні негаразди в Україні сьогодні гончарне мистецтво не припиняє свого розвитку завдяки зусиллям окремих творців. Серед них відомі гончарі Іван Білик, Михайло Вітриш, Василь Омельяненко. їхні монументальні баранці, леви, коники є шедеврами керамічної скульптури XX ст. У 1999 р. вони стали лауреатами найвищої нагороди — Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка. Продовжує працювати в Косові Оксана Бейсюк — творець плексанців, дзбанків, декоративних тарелей, прикрашених традиційним гуцульським орнаментом. Митцями нового покоління є подружжя — Михайло і Галина Трушики. їхні вироби — тарелі, вази, свічники — позначені новим ставленням до традицій, сміливим оперуванням орнаментальними мотивами, кольоровою гамою.
Останнє десятиліття XX ст. ознаменувалося відродженням димленої кераміки, яка є однією з найдавніших технологій. Вона розвивається лише в двох центрах: у с. Кобальчин на Буковині й Гавареччина на Львівщині. Особливо плідно працюють у димленій кераміці Ярослав Словінський, Іван Бібік із с. Підлісного, шо на Буковині.
Національна Спілка майстрів народного мистецтва всіляко підтримує й заохочує керамістів. Систематично організовуються симпозіуми керамічного мистецтва, художні виставки.
СТОРІНКА 2.
«ГАРНА ПИСАНКА У МЕНЕ,
МАЙБУТЬ КРАЩОЇ НЕМА…»
До всього треба дотику душі –
Корінням в землю, крилами – у небо,
Де вічний пошук, там нема межі,
Там вічний рух – життя потреба.
Великодній сувенір
Історія української писанки
Яйце — символ життя.
У міфології багатьох світових культур яйце було найстарішим символом життя. Невипадково на території Європи, Азії, Африки у могилах, курганах, стародавніх похованнях дохристиянської епохи знаходять яйця як натуральні, так і зроблені з різних матеріалів. Це були страусові, курячі та гусячі яйця. Яйця голубів не розписували, бо вважалося гріхом розоряти пташині гнізда
На території України писанкарство набуло найбільшого поширення в часи Київської Русі в X—ХП ст. Християнства церква запозичила цей народний звичай.
Звичайне яйце недовговічне, тому майстри кераміки виготовляли багато керамічних яєць, які теж розписували. Крім справжніх та керамічних, розписували дерев'яні яйця. Так, у 1667 році живописець Троїце-Сергієва монастиря Прокопій Іванов привіз до двору 170 дерев'яних яєць, писаних по золоту. Розписом великодніх яєць займалися майже всі майстри Оружейної палати. З 1748 року з винаходом порцеляни, скла, пап'є-маше почали робити писанки і з цих нових матеріалів. З 1885 року ювелірна майстерня Фаберже виготовляє яйця-сюрпризи. За період з 1885 до 1917 року було створено кілька десятків таких яєць дня царів Олександра Ш та Миколи П.
У 20—30-ті роки XX ст. під час атеїстичної пропаганди писанку вважали шкідливим атрибутом, тому їх виготовлення поступово припинилося. У 60-ті роки XX ст. через посилення інтересу до народного мистецтва писанкарство було відновлено. У 70-ті роки такі витвори декоративно прикладного мистецтва експонувалися на виставках, а з 80-х років XX ст. писанкарством займаються і професійні художники.
Існує музей писанки (місто Коломия), є пам'ятник писанці (місто Едмонт у Канаді). В музеях багатьох міст України, Росії, Білорусі зберігаються експозиції писанок. Є вони і в музеях Америки, Англії, Австралії, Болгарії, Польщі.
Різновиди писанок
За технікою виконання сучасні писанки поділяються на:
1. Крашанки — це яйця, пофарбовані в один колір рослинними фарбами. Частіше для цього використовують лушпиння з цибулі Залежно від її кількості колір яйця може бути від жовто-коричневого до бордово-коричневого. Щоб мати жовтий колір, роблять відвар із кори дикої яблуні, коріння кропиви. Блакитний та бузковий колір — від ягід та бузини. Для чорного кольору використовується кора вільхи та чорнильні горішки дуба.
2. Дряпанки — це крашанки, на яких орнамент видряпано голкою або гострим ножем. Дряпанка з'явилася наприкінці ХІХ ст. Зараз майстри використовують сучасну техніку (бор-машини), щоб виконати малюнок на дряпанці. В Чехії та Німеччині дряпанками називають яйця, у яких малюнок витравлюється кислотою. Яйце вкривається тонким шаром воску, потім учнівським пером роблять малюнок і яйце опускають у кислоту на кілька хвилин.
3. Крапанки —- для їх виготовлення на яйця наносять крапельки воску, потім опускають у фарбу. Виймають, сушать, наносять ще раз крапельки воску і знову опускають, але в іншу фарбу. Так роблять кілька разів. Готове яйце має краплі різного кольору:
4. Мальованки — це яйця, які розмальовують акварельними чи гуашевими темперними фарбами. Масляні фарби здебільшого використовують на яйцях із пап'є-маше.
5. Любительські — їх виконують з використанням різного матеріалу (дерева, порцеляни, скла, тканини, металу тощо), оздоблюють насінням рослин, мушлями.
6. Бісерки — це яйця, вкриті візерунком із бісеру. Спочатку їх робили в монастирях. Яйце вкривали воском і на нього кріпили бісер. У сучасних бісерках віск замінили клеєм або ж яйце обплітають бісером.
7. Власне писанки — ці яйця розписуються спеціальним інструментом (писачком), у якому є розтоплений віск. Воском робиться малюнок, і яйце опускається у фарбу. Потім його виймають, висушують, наносять інший малюнок і знову опускають, але в іншу фарбу.
Символіка писанок
Оздоблення писанок орнаментами, які мають певне значення, стало традицією нашого народу. Воно передавалося з покоління в покоління. У наш час мистецтво писанкарства відроджується, тому ми повинні зберігати ці традиції, відроджувати та передавати їх наступному поколінню.
Усі орнаменти писанок можна поділити на геометричні, зооморфні, символічні, християнські.
Найголовнішим у наших предків був культ сонця, тому його найчастіше малювали на писанках у вигляді солярних знаків. Найпопулярнішим зображенням сонця був ХРЕСТ. Хрестом позначали і птаха, що літає по небу, і чотири стихії. Найстарішою формою зображення сонця є триніг, або ламаний хрест, або свар-га. Сонце зображали також у вигляді інших елементів, наприклад, кола, зірки.
З культом сонця тісно пов'язані культи КОНЯ й ОЛЕНЯ. За легендою, у сонця був син у вигляді коня, який возив свого батька по небу. А під землею сонце носив на своїх рогах олень. Оленя також вважали провідником душ померлих.
РИБА на писанці була символом здоров'я, води, згодом, як і хрест, вона стала символом Христа.
Ще один поширений елемент на писанках — ХВИЛЯСТА ЛІНІЯ — меандр, або безконечник. Вважалося, що темні сили, потрапивши до безконечника, навіки стають його полоненими і не можуть нікому зашкодити. А ще хвиляста лінія означала нитку життя.
Зображення ТРИКУТНИКІВ, РОМБІВ та КВАДРАТІВ пов'язане з культом землі, багатством, щедрим урожаєм.
З культом землі також пов'язане зображення СОСОНОК або ГІЛОЧОК.
Особливе місце займає образ БОГИНІ-БЕРЕГИНІ — це символ життя, матері всього живого на землі, це джерело життя та смерті. Наші пращури зображали Берегиню з піднятими угору руками:
Ще одним із символів є ДЕРЕВО РОДУ, або дерево життя. Зараз такі зображення називають вазонами, а символічним зображенням цього символу є тризуб, який згодом став гербом України:
Серед різних геометричних орнаментів трапляється зображення ЧИСЕЛ. Щоб ритмічно використовувати числову символіку, яйце поділяють широтами на кілька частин, у яких розміщують символи. Числа наносять згори донизу.
На писанках зображують також комах. ПАВУЧОК і БДЖІЛКА — символи працелюбства, терпіння, МЕТЕЛИК — радісного безтурботного дитинства.
Кожен з регіонів України мав свій набір орнаментів з характерними особливостями. Деякі з цих символів, на жаль, забуто, їх значення ще доведеться відновити.
Крім візерунків, магічне значення має колір писанки.
ЧЕРВОНА барва означала радість життя, надію на одруження.
Червона з чорним — це земні божества
Чорна з білою — пошана духів, душ померлих, подяка за охорону від злих сил.
ЖОВТА — місяць, зорі, а в господарстві — врожай.
БЛАКИТНА — небо, повітря, здоров'я, сила.
ЗЕЛЕНА — весна, відродження природи, багатство рослинного та тваринного світу, видужання після хвороби.
КОРИЧНЕВА — плодюча земля. '
БАГАТОКОЛЬОРОВА писанка — побажання родинного щастя, миру, любові, здоров'я, успіху.
Ділення поверхні яйця
Мотиви та елементи розпису писанки тісно пов'язані з життям, побутом, звичаями та фольклором народу. Цим видом мистецтва займалися переважно жінки. Кожна майстриня мала в своїй уяві певний план, схему розташування елементів на поверхні писанки. На малюнку представлені основні схеми розподілу яйця, які використовували майстрині.
Як розписати писанку
Писанок — інструмент, за допомогою якого наносять воскові або парафінові лінії на поверхню шкаралупи чи покривають воском окремі фрагменти орнаменту. Писачки бувають різні за конструкцією, в залежності від місцевих традицій, але принцип один — це трубочка переважно з металу, що добре втримує тепло (мідь, бронза, латунь), прикріплена до палички-ручки, з маленьким отвором в 1 мм.
Яйце. Для роботи підходить біле гусяче або куряче яйце. Яйце треба вимити. Традиційно писали писанки на сирих яйцях, зараз їх видувають. Для цього роблять маленький отвір і виймають білок та жовток шприцом. Раніше яйце держали добу в розчині солі, потім у розчині оцту. Але гарно й швидко знімає жир миючий засіб.
На чисте, сухе яйце можна наносити малюнок простим олівцем.
Як писати писанкам. У писачок треба покласти маленький шматочок воску, потримати кілька хвилин над свічкою, щоб розтопився віск.
Яйце тримаємо в трьох пальцях лівої руки, а малий палець підтримує рівновагу яйця. Дуже обережно ставимо писачок на лінію, проведену олівцем, і повертаємо писанку від себе. На яйці залишається тоненька лінія воску. Щоб лінія була рівна, треба обертати яйце, а не писачок. Спочатку зробіть кілька рівних ліній, щоб потренувати руку.
В давнину перед Великоднем вправлялися на 40 писанках, роблячи 40 клинців, і лише потім переходили до складніших візерунків.
Спочатку покриваємо воском ті частини писанки, які мають бути білими, і закриваємо отвір. Яйце опускаємо в світлий, наприклад, жовтий, колір на кілька хвилин. Дістаємо яйце й висушуємо. Тепер можна наносити інший малюнок. Треба слідкувати, щоб віск у писачку завжди був гарячим. Знову опускаємо писанку, але в іншу фарбу. Щоб фарби не зіпсувалися, бажано перед другим опусканням
покласти писанку в розчин оцту на хвилину.
Процес створення писанки дуже тривалий, тому бажано робити кілька писанок відразу. Кількість фарб на писанці може бути від 2 до 10.
Закріплення фарби. Розписану писанку очищують від воску. Для цього її можна покласти у гарячу духовку або потримати біля вогню. Та спочатку треба відкрити отвір, інакше писанка лопне.
Не можна тримати писанку над свічкою, бо стане чорною від сажі.
Розігріту писанку протирають чистою тканиною. Чисту писанку можна покрити лаком. Раніше її натирали олією або шкуринкою від сала.
СТОРІНКА 3.
«ЧАРІВНИЙ СВІТ ВИТИНАНКИ»
Кожний з нас сприймає світ по-своєму,
Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,
Хто на землі калину п'є настояну,
А хто літає в небі, наче птах…
МИСТЕЦТВО ВИТИНАНКИ
Витинанки - один із видів українського народного декоративного мистецтва, що має глибокі й багаті традиції. Це сюжетні й орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.
Слово "витинати" означає вирізати. Витинанки набули розповсюдження тоді, коли папір став поширеним і доступним матеріалом.
Взагалі витинанки із шкіри, що прикрашали одяг, взуття та інші побутові й культові речі, зустрічалися ще задовго до того, як люди винайшли папір. Археологічні дослідження засвідчують появу ажурних візерунків із шкіри ще в V ст. до н. є.
Давні у своїх витоках, витинанки тісно пов'язані зі святковими обрядами, побутом і звичаями народу. Доступність матеріалів та інструментів сприяла розвиткові цього виду народної творчості. Витинанки приурочувались до основних подій у житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив вирізали й клеїли "урожайну", на заручини - "заквітчану", яку потім змінювали на "весільну". З'явились вони в середині XIX ст.
Найбільш поширені витинанки на Поділлі, Придністров'ї та Прикарпатті. У кожному регіоні вони мали характерні особливості. Наприклад, у витинанках Придністров'я переважають багатоколірні квіткові композиції: галузки, букети, вазони, що нагадують народні настінні розписи. Подільські витинанки здебільшого одно-двоколірні, зате вирізняються багатством орнаментальних мотивів. Тут і маленькі зірочки, і кружальця, і похилені віти дерев із птахами, і силуети людей. Народні витинанки Прикарпаття здебільшого ажурні, на них переважають геометричні візерунки в поєднанні з рослинними. Інколи трапляються зображення тварин і птахів.
На Поділлі та Дніпропетровщині паперові прикраси співіснували з мальованими, інколи доповнювали їх.
Орнамент традиційних витинанок здебільшого геометричний і рослинний, зооморфні фігурки, зображення предметів побуту, архітектури тощо (с. Сашки на Вінничині). Властиві два типи розташування витинанок на стінах - шпалерний і килимовий. На Прикарпатті їх наліплювали повздовжніми стрічками попід стелею, на сволоку, навколо вікон. Витинанки побутували в поєднанні зі шкіряними прикрасами, настінними розписами, вишиванками, килимами, збагачуючи свої форми й орнаментальні мотиви.
ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ВИТИНАННЯ
Інструмент для витинання дуже простий: великі ножиці, ножі та пробійнички - своєрідні штампики, які в перерізі мають геометричні фігурки у вигляді ромбиків, трикутників, кружечків. Від того, як складено аркуш паперу, залежить і майбутній малюнок витинанки. Якщо він складений лише вдвоє, то утворюється стрічковий малюнок з однією віссю симетрії, а якщо складений у чотири, вісім, шістнадцять складок, то вирізані фігурки малюнка розмішуються колом. По променевих осях складеного паперу є чимало різних способів утворення витинанок. Одні виготовляються із цілого аркуша паперу і мають ажурний малюнок чотирикутника або кола. Аплікаційні витинанки складніші за композицією й утворюються з окремих вирізаних елементів залежно від малюнка, наклеєного на папір. Здебільшого вони багатобарвні, складної композиції, часто схожі на розписи або невеликі ткані килими.
ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИТИНАНКИ
Витинанка квадратної форми. Аркуш складають учетверо так, щоб вийшов квадрат. Щоб з прямокутного аркуша паперу дістати квадрат, нижній кут загинають до верхньої сторони. При цьому слідкують, щоб співпали краї аркуша. Далі згинають одержаний трикутник ще раз і відрізають зайвий прямокутник. Це буде 1/4 квадрата. Якщо трикутник зігнути ще раз, рівняючи гострі кути і край, дістанемо 1/8 квадрата. На цій частині й виконують олівцем орнаментальний мотив.
Виконуючи малюнок, враховують, яка частина буде зображенням, а яка фоном чи простором. Вирізувати слід спочатку маленькі деталі, а потім більші.
Найпростіші декоративні композиції в квадраті народні майстри виконують здебільшого без попереднього малюнка. Вирізають ножицями зубчики, кружечки, дугоподібні та вільні лінії, листочки і одержують певні, часом не передбачені декоративні композиції.
Коли ж у декор витинанки вводяться якісь стилізовані елементи (тваринні чи рослинні), необхідно уявити собі їх образ, виконати на заготовці олівцем.
Витинанки прямокутної форми. Беруть аркуш тонкого білого паперу завдовжки 20 і 30см, згинають його навпіл так, щоб вийшло три або чотири смужки, і розрізають. Далі смужку згинають навпіл, вирівнявши краї. Потім знову згинають два рази так само, як і попередню. Таким чином смужки ділять на вісім частин. На 1/8 частини наносять простий малюнок і вирізають ножицями по контуру.
Витинанки круглої форми. Аркуш для композиції в колі згинають так само, як і в квадраті. Здебільшого малюнок витинанки виконують на 1/8 або 1/16 частині кола. Щоб дістати коло радіусом коротшої сторони заготовки, з вершини кута проводять дугу. Це і буде коло. Як правило, це роблять на око. Заготовку, де багато згинів, важко розрізати ножицями чи ножиком. Краще повторити дзеркальний малюнок на іншій половині і прорізати менше згинів паперу. Вибираючи папір для композиції в колі, слідкують, щоб він був тонким, але не дуже просвічувався.
Малюнок для композиції в колі спочатку виконують із простих прямих, дугоподібних ліній та трикутників, далі зображення ускладнюють, вводять рослинні елементи, розміщують декор на осях симетрії або по колу.
Сюжетно-декоративні композиції будують переважно відносно вертикальної осі симетрії.
Прямокутник паперу згинають навпіл по довжині чи ширині. Сюжет малюнка виконують на одній з половинок паперу. Легенько намічають лінії листочків, квітів, птахів чи тварин. Це можуть бути окремі декоративні композиції з тваринними та рослинними мотивами, сюжети казок, байок та оповідань чи просто стилізована рослина, яка символізує життя на землі.
Кольорова витинанка досить складна у виготовленні. Цей вид витинанок принципово відрізняється від попередніх. Вони мають кілька варіантів виготовлення.
Перший - це витинання основного малюнка із чорного паперу і підклеєння в залишені прорізи кольорових елементів. Другий спосіб, коли отвори не прорізують, а зверху на основний колір витинанки наклеюють елементи узору іншого кольору. Третій спосіб — виготовлення кольорових витинанок - аплікацій. Усі крупні елементи узору вирізають окремо і об'єднують у загальну композицію. Завдяки цьому способу можна створити дивовижні витвори мистецтва.
Щоб наклеїти виготовлену композицію, користуються клеєм ГІВА, желатином, казеїном, крохмалем, клеючими олівцями. Наклеювання витинанки — досить відповідальна робота. Спочатку виріб прасують праскою через газету чи якийсь папір. Далі добирають кольоровий папір, який слугуватиме фоном. Колір фону має доповнювати й підкреслювати красу виробу.
Якщо фоном буде цупкий папір, а витинанка однотонна, без аплікації, її найкраще клеїти крохмалем густоти сметани. Аркуш паперу — фону рівномірно покривають клеєм. Витинанку кладуть на інший аркуш цупкого паперу, при цьому її краї мають трохи виступати за аркуш. Далі один із країв витинанки притискують до змащеного клеєм фону, а папір, на якому лежала витинанка, обережно витягують. Краще це робити вдвох. Тепер швидко пригладжують витинанку заздалегідь заготовленою газетою рухами руки від середини до боків. Мокру газету знімають і кладуть іншу, суху. І знову пригладжують витинанку.
Якщо витинанка складається з кількох вирізаних елементів, приклеюють її по-іншому. Витинанку кладуть на фон, притискують посередині якимось важким предметом, щоб вона не зсунулася з місця під час приклеювання. Беруть смужку цупкого паперу чи плівки, трохи змащують кінці її клеєм і підсовують під крайні деталі витинанки. Змастивши краї витинанки, смужку витягують. Змащене місце притискують до фону. Зайвий клей знімають вологим фланелевим клаптиком. Так приклеюють одну деталь за другою. Коли приклеєно кілька основних місць, тягар можна зняти. Закінчивши приклеювання, витинанку акуратно розгладжують вологою фланелькою і кладуть між газетами під прес.
Склавши аркуш паперу навпіл, і помітивши олівцем силует, починають витинати ножицями. Так з'являться зайчик, жабка, метелик, пташка... а пташку та жабку можна поставити до стелі, приколоти до стіни або наклеїти на папір.
СТОРІНКА 4.
«ВИШИВКА - ДУХОВНИЙ СИМВОЛ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ»
А вічності дзвін знов лунав на світанку,
Крізь тумани століть у квітучім серпанку,
Що є на Вкраїні незмінне багатство –
Це наше барвисте народне мистецтво.
І казковим орнаментом квітне хрестик, низинка,
Білосніжним мереживом, мов паутинка.
І барвінкове суцвіття пророста в тім серпанку,
В молодій чудовій святій вишиванці.
У невичерпній скарбниці духовної культури українського народу є особлива, винятково важлива частина — вишивка. З нею пов'язана вся багатовікова історія нашого народу, його творчі пошуки, радість та горе, його перемоги та поразки, надії на майбутнє.
Вишивка — це духовний символ нашого народу, рідного краю, батьківського будинку, тепла материнських рук.
Археологічні знахідки доби палеоліту, зокрема Мізина на Чернігівщині та його аналогів, засвідчують наявність вишивки на теренах України. У похованнях перших століть нашої ери знайдено залишки вовняного одягу, оздобленого різнокольоровою вишивкою. Про масове побутування вишиваних виробів в Україні свідчать численні історичні, літературні, фольклорні та речові пам'ятки.
З давніх часів паралельно з традиційним домашнім виготовленням вишивок побутувало виробництво вишиваних виробів у спеціалізованих цехах, майстернях. Відомо, що у XI ст. княгиня Анна, сестра Володимира Мономаха, започаткувала навчання вишивки в монастирських школах. Тут вчили дівчат вишивати, гаптувати золотими і срібними нитками. Шиття золотом виникло на основі народного вишивання і було поширене переважно в середовищі заможних міщанок, жінок княжого роду.
Значного розповсюдження набуло гаптування в XVI—XVII ст. у Києві, Чернігові, Корці та ін. містах. Вишивальний цех було створено у 1658 р. в Львові. Для опанування ремеслом і отримання звання майстра учень після п'ятирічного навчання повинен був два роки мандрувати і виконувати іспитову роботу. У XVII ст. багато ремісників гаптування мешкало в Києві та інших великих містах. Крім найрізноманітніших виробів побутового призначення, тут вишивали унікальні твори мистецтва — фелони, плащаниці, інші культові атрибути. У них орнамент органічно поєднувався із сюжетним зображенням. Зображені фрагменти вишивок X—XIII ст. засвідчують високий рівень композицій цих творів з давніми антропоморфними (зображення людини), зооморфними (зображення тварин) та геометризовано-рослинними мотивами-символами.
На зламі XVII—XIX ст. вишиванням, у тому числі гаптуванням, активно займалися в поміщицьких та монастирських майстернях. Серед значної кількості вишиваних виробів виділяються скатертини, рушники, простирадла з вишуканими орнаментальними та сюжетними композиціями (Полісся, Поділля, Карпати, Галичина, Середнє Подніпров'я, Слобожанщина). У XIX ст. вишивка перетворюється на ремесло. Це стосується й розповсюджених у той час тамбурної та бісерної вишивок. Із середини XIX — початку XX ст. сільські та міські промисли потрапляють під значний вплив замовників, які значною мірою диктували майстрам свої смаки. Це негативно позначилося на художньому рівні виробів. У цей час унаслідок зародження капіталістичних відносин на місцевих ринках з'являється дешева фабрична продукція, яка поступово стала витісняти вироби ручної роботи. Це зумовило скорочення виробництва і призвело до занепаду вишивального промислу. Заходів щодо відродження народного мистецтва, зокрема й вишивки, вживали Київське, Полтавське, Чернігівське, Подільське земства, а в Галичині — Стала комісія для промислових справ. Однак і вони не змогли вберегти народну вишивку від антихудожніх міщанських впливів. На початку XX ст. у традиційних осередках художнього промислу Полтавщини, Вінниччини, у Львові, Косові на базі колишніх земських майстерень почали працювати художньо-промислові артілі. У повоєнні роки вони об'єдналися в кооперативи, а з 1960 р. були реорганізовані у фабрики художніх виробів та виробничо-художні об'єднання.
Нині вишивкою займаються на всій території України. Найбільше вишиваних виробів виготовляють у домашніх умовах. Цей вид народного мистецтва поширений і на підприємствах художніх промислів.
Вишивкою оздоблюють одяг і тканини для обладнання житла. Вишивання вбрання — давня східнослов'янська традиція. Наші предки оздоблювали ним жіночі головні убори — намітки, очіпки, хустки, стрічки, чоловічі шапки; плечовий одяг — жіночі та чоловічі сорочки; верхній одяг — кожухи, безрукавки, свити, спідниці тощо.
Цілу низку обрядових призначень у багатьох моментах життя людини мали народні рушники: у проводах у далеку путь, при закладанні нового будинку, під час зустрічі почесних гостей, на новосіллі. Від сивої давнини й до наших днів, у радості й горі вони були і є невід'ємною частиною нашого життя та побуту. Рушники вишивали «хрестиком», «гладдю», «низзю», «настилом», «вузликом», «бісером». Вони відрізняються своїми традиційними особливостями, малюнком, технікою виконання, характерним поєднанням кольорів.
Для вишитих рушників Київщини є типовою композиція у вигляді гілки чи квітки, що «росте» з вазона. У них також часто переважають рослинно-геометричні орнаменти зі стилізованими гронами винограду. Колір — червоний з доповненням чорного або синього. За композиційним рішенням на київські рушники схожі полтавські, що характеризуються легкістю, витонченістю малюнка. Як доповнення до рослинної тематики часто вводиться одна-дві пари стилізованих пташок. На рушниках Чернігівщини вже зустрічаються геометричні мотиви, кольори — червоний з чорним, синім. Для Чернігівщини характерні також білі вишивки. На менших за розміром двоколірних або багатобарвних рушниках Поділля композиції укладаються горизонтальними, вертикальними або скісними паралельними смугами, за компонованими з фігурок стилізованого зображення пташок, тварин або жіночих постатей. У львівських рушниках поряд з традиційними поєднаннями чорного з червоним, жовтогарячим зустрічається поєднання чорної та білої гладі з сірою мережкою. Яскраві багатобарвні композиції вишиваних рушників Тернопільщини, Прикарпаття переважно укладалися широкими горизонтальними смугами. У минулому в Карпатах та Прикарпатті майже кожне село відрізнялося від іншого своєрідністю вишивки, багатством композиції та неповторністю кольорів. Ця традиція збереглася й дотепер.
Весільні рушники мають різні назви «червоні», «орласті», «роменські», «кролевецькі», «богуславські», «підперезники». їх здебільшого зберігали як сімейну реліквію,
вони переходили від баби до онуки. Весільні рушники дівчина готувала собі сама. Вишивати рушники, сорочки мати навчала дочок ще змалку. Зокрема, вишивали дівчата на вечорницях, довгими осінніми та зимовими вечорами, вкладаючи у своє шитво заповітні мрії про коханого, про одруження й щасливе подружнє життя.
Легенда про рушник
Давно це було. Жила собі в одному селі мати з трьома синами-красенями. До всього здібні були хлопці, лише одного не вміли робити — вишивати, як їхня мати. Сядуть було біля неї та й кажуть: «Ви, матусю, шийте-вишивайте та пісню співайте, а ми подивимось, як народжуються у ваших руках квіти та птахи». Горнулася мати до синів і такі мудрі слова їм говорила: «Сини мої, долю я вам вигаптую, а нам'ять про себе в рушниках залишу, тож бережіть їх». Багато рушників мати вишила і всі між ними розділила. А даруючи промовляла: «Голуби мої! Пам'ятайте навік прохання своєї неньки: куди б не їхали ви — рушник в дорогу беріть. Хлібу нього завертайте та інших пригощайте. Хліб на рушникові життя величає, здоров'я береже». Померла мати, а її слова й пам'ять про нею у рушниках збереглися й передаються з покоління в покоління.
Зараз в Україні працює багато художньо-промислових майстерень. Найвідомішими є майстерні в Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Полтаві, Черкасах та інших містах.
СТОРІНКА 5.
«ЧАРІВНІ РОЗПИСИ»
У прикрасах тонких відчувається дзвін,
У прозорих струмках відбивається він.
І нема цій красі ні межі, ані краю.
В ній священна любов в низпосланні із раю.
НАРОДНИЙ РОЗПИС
Розписи - це не тільки звичайна прикраса, а своєрідна символічна мова народного мистецтва, що розкриває світосприймання селянина, його ставлення до природи, життя. Колір, мотиви орнаменту, сполучення їх, розміщення - усе це в давнину мало певне символічне значення, було наповнене своїм досить виразним змістом.
З давніх-давен в Україні розмальовували хати. Жіночі руки розцвічували їх різноманітними візерунками, у щедрості барв і малюнків утілювали свої заповітні мрії і сподівання.
Справді святковий настрій надовго залишається в душі після того, як побудеш у звичайній чисто вибіленій хаті, де стіни і комин печі наче співають — так гарно, з такою любов'ю, з таким натхненням виписані на них квіти, хмелики та жар-птиці!
Яскравою сторінкою ввійшов декоративний розпис в історію культури українського народу. Початок свого розвитку цей вид народного мистецтва бере з настінного малювання, поширеного з давніх часів у селах України, особливо на Дніпропетровщині, Поділлі, Буковині.
Протягом тривалого часу в кожній місцевості вироблялися свої прийоми і технічні засоби зовнішнього оздоблення сільських будівель, хатнього інтер'єру, речей побуту. Залежно від цього в кожній місцевості поступово створився свій усталений характер орнаментальних мотивів, образи яких навіяно щедрою українською природою і, мабуть, іще щедрішою фантазією народних майстрів.
У наш час із зміною побуту селян, зазнало змін і мистецтво розпису.
Про еволюцію народного розпису розповідають на численних виставках твори майстрів Дніпропетровщини, Київщини, Черкащини, Чернігівщини, Хмельниччини, Херсонщини, які не тільки успадкували кращі мистецькі традиції, а й збагатили цей вид мистецтва новою тематикою, сучасними орнаментальними мотивами, яскравою поліхромною палітрою фарб.
Одним з найвідоміших центрів, що здавна уславився своєрідним мистецтвом розпису в Україні, є село Петриківка Дніпропетровської області. З XVIII ст., коли було засновано село, з покоління в покоління передавалися основи декоративного оздоблення сільського інтер'єру та екстер'єру, господарських і побутових речей, зберігалися місцеві особливості розпису. Для настінного малювання тут до кінця XIX ст. використовували крейду, сажу, кольорові глини, саморобні рослинні фарби, хоч уже з'явились у вжитку дешеві анілінові барвники. Фарби розводили яєчним жовтком, молоком, природним вишневим клеєм. Малюнки наносили за допомогою пензлика з болотного оситняга, а деякі деталі, дрібні елементи композиції вимальовували саморобними тоненькими пензликами з котячої шерсті, а грона калини — кінчиком пальця. Характерною рисою творчості петриківських народних митців було використання для декоративного оздоблення рослинно-квіткового орнаменту, що відзначався легкістю та виразністю загального композиційного вирішення. Різноманітні квіти, листя й кетяги хмелю, грона винограду, ягоди калини художники зображують не натуралістично (як вони виглядають), а узагальнено, декоративно.
З початку XX ст. Петриківка стає центром виготовлення "мальовок" — малюнків на тонкому папері, що виконувалися дешевими аніліновими фарбами - "манійками". "Мальовки" починають користуватися великим попитом і досить швидко поширюються далеко за межі села. Ці паперові прикраси — стрічки-фризи, вазони-букети, гілочки з квітами — наклеювали на грунт стіни, дотримуючись старої структури оздоблення селянської архітектури. Анілінові барвники, як і рослинні, розводили жовтком, а для малювання продовжували користуватися саморобними пензликами з котячого ворсу. Декоративний малюнок, виконаний на папері, мав своє практичне застосування - прикрашати помешкання, — цим і визначається його композиція та колірне вирішення. Наприклад, орнамент, призначений для обрамлення вікна чи портрета, компонувався у вигляді вінка або рушника. До ліжка виконувалося панно на зразок килима, а для сволоків — вузькі орнаментальні смужки.
Петриківський розпис зустрічається і в розписі кераміки та декоруванні дерев'яних виробів.
Усе своє життя присвятили цьому виду народного мистецтва, зберігаючи і розвиваючи його традиційні риси, такі талановиті майстри, як: Тетяна Пата, Надія Білокінь, Ярина Пилипенко, Надія Тимченко, Параска Павленко. Їхні твори характеризуються композиційною злагодженістю рослинних мотивів, безпосередністю художньої мови, наполегливим збереженням типових елементів настінного малювання. В їхніх роботах насамперед привертає до себе увагу збереження природної чистоти, яскравості анілінових барвників. Біле тло паперу ніжно світиться крізь тонкий шар "манійок". Ця чистота, ясність кольору доповнюється легким малюнком, виконаним саморобними пензликами. Мазки такого пензля, нанесені ледь помітним рухом, дають можливість створювати своєрідні ажурні композиції. Щоб навчитися петриківського розпису, треба мати цупкий папір, акварельні фарби (краще пастоподібні в тубах), темперу або гуаш, кілька саморобних пензликів, плоску фаянсову тарілочку для палітри, м'який олівець та посудину для розчинника.
Пензлики можна навчитися робити самому. Вистругавши з твердих порід дерева (акація, шовковиця, бузина) кругленьку паличку, завтовшки від 1 до 2мм, беруть пучок котячого ворсу, вистригши його з котячої спинки (залежно від потрібної товщини пензлика пучок ворсу беруть від шийки до хвоста, де він значно довший, ніж біля голови). Тримаючи пучок ворсу в пальцях лівої руки, звичайною голкою відділяють коротенький підворсник. Для цього пучок кінчиком голки розчісують. Потім вставляють паличку всередину пучка і, кілька разів (3-5) обмотавши ниткою, зав'язують. Далі занурюють пензлик у воду, виймають і продовжують формувати, витягуючи окремі ворсинки, які не лягли у форму пензлика. Слід пам'ятати, що не можна обрізати кінчики ворсинок, краще їх витягнути. Після того як пензлик сформовано, його старанно прикріплюють ниткою до палички. Спочатку злегка, щоб не розсувалися ворсинки, далі тісніше. Коли пензлик добре висохне, можна промастити нитки клеєм ПВА, тоді вони будуть обгорнуті плівкою. До повного висихання клею пензлик змочувати не можна.
Пензликів роблять кілька. Для товстіших беруть пучок ворсу з двох вистригів.
Розчинник для фарб готують так. На півсклянки (100 г) води додають один жовток. Суміш розбовтують. Другий варіант: 5—8 г вишневого клею розчиняють у 40 г води, витримують добу, потім старанно розмішують. Можна користуватися також звичайним молоком як розчинником. Промивають пензлики у склянці з водою. Щоб зберігати правильну форму пензлів, після роботи їх миють з милом, промивають чистою водою і загортають у м'який папір.
Вивчаючи основи петриківського розпису, необхідно ознайомити учнів з властивостями фарб, з основними кольорами спектру, ахроматичними і хроматичними кольорами, теплими та холодними тонами.
Акварель - це розтерта на природному прозорому клеї фарба, яка легко розводиться водою. Легкість, прозорість, чистота — основні ознаки акварельних фарб, що зближають їх з петриківськими "манійками".
Слід пам'ятати, що для збереження основних властивостей акварельних барвників не треба змішувати більше двох-трьох фарб, не користуватися білилами, не захоплюватися чорною фарбою. Також треба знати деякі властивості акварелі. Так, кадмій червоний, темніє, руйнується в суміші з вохрою, жовтим марсом, сієною натуральною. Інтенсивні по кольору, прозорі кармін та краплак у суміші з окисом хрому, смарагдовою зеленою розпадаються або набувають брудного відтінку. Надзвичайно красива фарба кадмій жовтий легко вступає в хімічні взаємодії з вохрами, сієнами, марсами, кобальтом фіолетовим.
Ультрамарин не треба змішувати з кадмієм, бо ці суміші чорніють.
ОСОБЛИВОСТІ ПЕТРІКІВСЬКОГО РОЗПИСУ
У роботах петриківських майстрів привертає увагу така особливість: тоненькі прожилки листочків проводяться загостреним кінчиком дерев'яного держальця пензлика, а пелюстки деяких квіток, наприклад айстр, - трісочкою завширшки до 3 мм або рогозинкою. Це роблять тоді, коли нанесена фарба ще мокра і зображення має вигляд суцільної кольорової плями. Пензлик зразу ж повертають щіточкою догори і кінчиком держальця проводять по мокрій лінії прожилок, або промальовують трісочкою від центра квіткової плями кілька рівчачків - стрічок, що утворюють малюнок пелюсток.
ОСНОВНІ ПРИЙОМИ ПЕТРІКІВСЬКОГО РОЗПИСУ
"Зернятко" - мазок, який накладається спочатку найлегшим дотиком пензля і доводиться до найбільшого натискування. Покладений по обидва боки стеблини вістрями назовні, він утворює колосок. Звідси й назва -"зернятко". Такі мазки, покладені довкола круглої плямочки вусиками до центру, утворюють розетку найпростішої квітки. Якщо такі мазки накладаються парами, то виходить квітка, подібна до шипшини, а якщо трійцями - квітка, схожа на волошку.
Вигнуте по дузі "зернятко" називається "криве зернятко". Попарним розташуванням "кривих зерняток" утворюють пелюстки, пуп'янки, чашолистки.
Простір між двома "кривими зернятками" можна заповнити звичайними "зернятками".
Поздовжні мазки з різною силою натиску, називаються" вільними". Застосовуються для малювання квітів ("цибулька", "айстра" та ін.), листя і трав.
Вінцем, без якого не можна уявити петриківський розпис, є "перехідний мазок". Незвичайність його в тому, що накладають його двома фарбами одночасно. Для цього фарба має бути густини сметани, спочатку пензель умочується всім ворсом в одну фарбу (наприклад, зелену), а потім лише кінчиком - у другу (наприклад, у жовту).
Такий мазок утворює гарні й витончені переходи від одного кольору до іншого, чого неможливо досягти ніяким попереднім змішуванням фарб. Перед кожним наступним мазком фарбу слід набирати знову.
Перехідний мазок - це основна найбільш помітна відмінність від російських розписів: городецького, хохломського.
"Листочки". Починають їх малювати зі стебла, на якому двома короткими "вільними і перехідними" мазками розташовують у бажаному положенні листок. Навколо кожного листочка (у напрямку від нього) короткими уривчастими рухами роблять опушку. Тут вона має бути яснішого кольору. Завершеності листочкам надають дрібненькі мазки "зернятка", які підкреслюють бажану форму.
"Барвінок". Навколо "серединки" квіточки розташовують п'ять маленьких "цибульок". Вони й утворюють віночок пелюсток.
"Іриси" ("Півники"). Ці фантастичні квітки малюють теж за допомогою "цибульок", але розташовують їх навколо серединки, навпаки, утворюючи своєрідний трикутник. Залежно від оформлення, квіти матимуть різний вигляд.
"Курчатко". Намалювати таке маленьке курчатко дуже просто: спочатку треба намалювати дві пухнасті жовті кульки одна над одною кінчиком пензля, тоненькими мазками в одному напрямку до центра. Потім, злегка вмочивши кінчик пензля, в оранжеву фарбу, кількома вільними мазками малюють щічку, крильця, хвостик та маленький гребінець. Коричневою фарбою замальовують дзьобик і лапки. А щоб надати зображенню більшої виразності, можна "оживити" крильця, хвостик і тільце коричневою фарбою легкими тонесенькими мазками.
Квіти малюють перехідним мазком, починаючи з трубчастого "горла". Після цього виводять розетку пелюсток і доповнюють її тичинками.
Не існує правил, в яких говориться, що цю квітку треба малювати тільки таким прийомом, а не іншим.
Розпис - це постійні пошуки і власна творчість.
Велику роль у петриківському орнаменті відіграє листя. Листочки бувають найрізноманітнішої форми та забарвлення: мереживні, зубчасті, суцільні. Вони надають композиціям особливої витонченості та завершеності.
МАЛЮВАННЯ ЛИСТЯ
Найпоширеніші в петриківському розписі багатозубчасті листочки овально-видовженої форми. їх малюють на основі видовженого мазка. Верхівкою кожного листка є перший мазок. Він же дає основний напрям усього майбутнього зображення. Уздовж цього "скелетного" мазка поступово накладаються інші мазки, кінчики яких - вусики - і є зубцями листків. Такі листочки нагадують листя кропиви.
"Кленові листки" мають складнішу будову. Вони складаються з трьох майже однакових елементів - тризубчастої центральної верхівки та двох бічних. Листок починають малювати із центральної частини - із середнього зубчика, довгенький мазок якого дає основну лінію нахилу всього листка. З боків до нього додають два мазки, які сполучаються знизу. Потім у такому самому порядку малюють бічні частини листка.
Наступний листочок своїм виглядом нагадує хвою. Виконують його різкими рухами кінчика пензля від середньої лінії листочка.
"Листочок соняха" — його виконання дещо подібне до малювання листків кропиви, але дечим і відрізняється, бо кожний наступний мазок довший за попередні і ніби обгортає його, як капустяний листок, надаючи цим самим листку округлої форми. А останні завершальні мазочки — маленькі.
"Листок акації" можна малювати одним мазком "зернятко" або двома щільно спареними "кривими зернятками", розташовуючи їх один проти одного на довгому черешку.
Ще один листочок - легкий, ніжний з хвилястою лінією контура утворюють за допомогою маленьких мазків - "зерняток", вусики яких тягнуться від середньої лінії листка. "Зернятка" майже однакової, чітко окресленої форми. Особливої виразності такий листочок набуває тоді, коли "зернятка" наносяться на попередньо промальоване тло. Малюючи такий листочок, не обійтися без котикового пензля, хоча переважно листочки виконуються колонковим пензлем, а котиковий використовують здебільшого для "оживлення", малювання прожилків. Прожилки можна також прошкрябувати загостреним кінцем пензля чи палички по ще вогкій фарбі. Елементи оформлення листя можуть бути різноманітними.
МАЛЮВАННЯ КВІТІВ
Опанувавши найпростіші елементи, можна перейти до виконання складніших. Починаючи з квітки, яка майже завжди є елементом петриківського розпису. її називають "цибулькою". Ця квітка може бути різної форми, з різними додатковими елементами, але в її основі неодмінно лежать два "кривих зернятка" або два асиметрично розташовані "вільні мазки". "Цибулька" може існувати окремо, сама собою, а може бути елементом іншої, більш складної квітки, наприклад троянди. Усі інші квіти створюють, поєднуючи такі мазки, як "зернятко", "кривеньке зернятко", "спарені зернятка", "вільний мазок". Поєднуючи між собою різні мазки, дуже важливо продумувати їх розмір, співвідношення та кольори.
Основа квітки може бути різною: кулястою, видовженою, сплющеною (або розтягнутою по ширині).
Квітково-рослинні мотиви петриківського орнаменту запозичені у природи. Вправляючись у малюванні квітів, не потрібно просто копіювати зразок. На основі засвоєних прийомів можна створювати "свої" квіти .
Часто петриківські розписи виконують на кольоровому тлі. Але не завжди вдається дібрати фабричний папір чи картон потрібного кольору чи відтінку. А якщо і вдалося, то дуже часто фарба з такого паперу скочується, мазок робиться "рваним", а то й зовсім незугарним. Можна спробувати знежирити папір, протерши його ватним тампоном, змоченим у спирті, але і це не завжди допомагає. Тому найкраще самостійно заґрунтувати папір, дібравши колір тла, який відповідає задуму. Проте малювати мокрою фарбою по зафарбованому тлу небезпечно, бо фарба, покладена зверху, може розмити фарбу тла, від чого вона втратить чистоту, а мазок — форму.
Щоб запобігти цьому, майстри розводять крохмаль і додають туди фарбу, аби розчин був потрібного кольору та консистенції. Підготовлену таким чином фарбу накладають широкою щіточкою по всьому аркушу спочатку згори вниз, а потім упоперек. Такий кольоровий грунт добре вбирає вологу покладеної зверху фарби малюнка й убезпечує від розпливання та змішування з фарбою тла.
Крім того, можна скористатися водоемульсійною фарбою, додавши до неї гуаші, темпери або порошкової фарби відповідного кольору.
Слід зазначити, що малюнок, виконаний на кольоровому тлі, певною мірою втрачає дзвінкість барв, бо яєчна темпера дещо прозора й пропускає крізь себе колір тла.
І все-таки у творах з кольоровим тлом часто вражає те, що окремі деталі наче світяться зсередини. Цього досягають таким чином: перш ніж малювати квіти, у деяких місцях накладають білилом плями різної конфігурації, а вже поверх них малюють листочки, пелюсточки, ягідки та інші деталі. Завдяки цьому прийомові, кольори композиції починають "грати".
КОМПОЗИЦІЯ
Щоб самим створювати композиції, треба знати деякі закономірності й правила їх побудови.
Композиція — це розміщення та співвідношення елементів зображення в певному порядку, тобто в певному ритмі. Важливість ритму в художньому творі можна порівняти з роллю ритму в музиці. Найпростіша орнаментальна композиція — стрічкова. Вона будується шляхом рівномірного ритмічного повторення основного елемента або чергування кількох головних елементів. За такою схемою будуються найдавніші композиції настінних розписів "Бігунці".
Ще кілька класичних композиційних схем таких, як "Квітка", "Букет", "Вазон", походять від настінних розписів. "Квітка" - це невеличка за розміром композиція, що складається із стеблинки, на якій ростуть три квіточки або одна з двома досить розквітлими пуп'янками, облямованими зеленими листочками.
"Букет" — складається з двох-трьох переплетених стеблинок, на яких обов'язково три або більше різних квіток, від двох до п'яти розквітлих пуп'янків або стільки ж дрібних квіточок іншого виду, а ще багато всілякого листя. Великою прихильницею таких композицій була Пелагея Глущенко.
Ще одна цікава композиційна схема, яку також полюбляють петриківські майстри, має умовну назву "Килим". Це - розташування елементів у висхідному або низхідному ритмі. У таких композиціях квіти ніби виринають із центру аркуша. А від них по боках симетрично розходяться дедалі дрібніші елементи. І навпаки, від великих, розташованих по краях елементів, ніби стікаються до центру дрібніші квіти й пуп'янки. В основі більшості композиційних схем петриківського розпису — симетричний візерунок. Але в петриківському розписі симетричних обрисів візерунка, а не дзеркального відображення його деталей навколо вертикальної або горизонтальної осей.
А ще в будь-якій композиції дуже важливо приділяти увагу врівноваженості кольорів. Якщо, скажімо, якийсь колір посідає домінантне місце з одного краю композиції, то й з іншого краю він має бути присутнім в якихось деталях або незначних елементах. Для оформлення країв композиції, хоч би частково, слід добирати ті самі кольори, що й в її центральній частині.
Якщо ж використовувати ще й геометричні форми, то композиційні схеми необхідно підпорядковувати загальним композиційним законам, тобто слідкувати затим, щоб композиція підкреслювала форму, на якій зображена.
Візерунок має вписуватися у форму. І не варто розташовувати його по колу, якщо розписується трикутник, або надавати розпису квадратної форми, коли прикрашається тарілка.
Є ще одне правило: візерунку не повинно бути тісно на аркуші, він не повинен впиратися в край. Негарно виходить, коли зображення зсунеться кудись убік і залишиться багато вільного місця.
МАЛЮВАННЯ ПО ДЕРЕВУ
Рослинний петриківський розпис використовують також для оздоблення різних побутових речей з дерева. Це - скрині та скриньки, миски й тарілки, посуд для зберігання сипких продуктів, хлібниці, цукорниці, ложки, сільнички, великі та малі меблі тощо.
Для малювання по дереву беруть олійні, гуашеві і найчастіше темперні фарби (акварель із жовтком можна віднести до темпери). Використовують також розчинники і лаки.
Перш ніж приступити до малювання, готують поверхню виробу, зачистивши її наждачним папером та проклеївши 8-процентним розчином харчового желатину або 10-процентним розчином столярного клею; покривають лаком, сушать протягом двох діб і вже потім розписують. Знову сушать і покривають лаком.
Мальовані скрині ХІХ-ХХ ст., як правило, мали кольоровий фон, найчастіше зелений. Для розпису скриню спочатку покривали ґрунтом.
МАЙСТРИ НАРОДНОГО РОЗПИСУ
Розписи кожної місцевості мали свої художні особливості й відмінності в мотивах орнаменту, кольоровій гамі. Поряд з мистецтвом петриківського розпису (на Дніпропетровщині) існували осередки на Полтавщині, Київщині, Черкащині, Івано-Франківщині.
На Черкащині ще й досі побутує настінний розпис, а народні умільці станкового розпису (уманський розпис) створюють свої яскраві життєрадісні орнаменти з лісових, садових, польових, кімнатних квітів. У квітковий вінок вдало вписуються півні павичі, інші птахи (розписи Макара Мухи, Ярини та Софії Гоменюк).
На Київщині художники трактують рослинний світ площинно, як прийнято в народному мистецтві: стебла, листя, вазон - профільно, квіти — анфас; створюють казкові квіти, в яких передане все квітування рідної землі (роботи Параски Власенко, Ганни Собачко-Шостак).
Чарівницею української природи називають Катерину Білокур - народну художницю з Богданівки (Полтавщина). Багато що було незвичним у творах Катерини Білокур.
Якщо характерний декоративний розпис Полтавщини - стилізовані рослини й геометричні масивні форми, лінійність, площинність, широкі просвітли тла, то на картинах Катерини Василівни - скупчення квітів і плодів різних пір року, максимально натуралізоване відтворення форм живої природи, підкреслене відчуття об'ємності. Якщо інші полтавські майстри розписів будували композицію від загальної форми до конкретних деталей, то Катерина, навпаки, тільки тоді, коли побачила, що давніше написані полотна починають швидко темніти, збагнула, що між полотном і фарбами мусить бути ще "щось".
Незабаром навчилася грунтувати, причому грунт, як і пензлі, виготовляла сама.
Утворах Параски Хоми (с. Чернятин на Івано-Франківщині) вдумливий глядач уловить глибинну традиційну символіку покутського краю, а в багатій палітрі виділить чорно-сині барви - символ жури і суму. Від оранжевих тонів повіє на нього теплом і радістю погожого дня, від зелено-голубих — буянням природи, від жовтих — веселим, святковим настроєм, лірикою кохання.
Дослідники творчості Параски Хоми говорять про розмах і безкрайність фантазії, соковитість кольору, вільну симетрію, невимушений ритм, уміння декоративно вирішувати площинність зображення, підкреслюють те, що художниця бере від природи певний настроєвий та колористичний мотив, а потім цілком вільно й сміливо створює на аркуш площині ніби розгорнуту композицію, виявляючи приховані в мотиві кольорові й пластичні ефекти, відкриваючи безмежні декоративні можливості навколишнього світу.
1