Урок "Депортації українців. Національно-визвольний рух"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з метою та перебігом депортації; проаналізувати політику Польщі та СРСР щодо переселеного населення; дослідити діяльність українського визвольного руху в західноукраїнських областях; формувати в учнів уміння всебічно оцінювати історичні події і явища; виховувати учнів у дусі толерантності
Перегляд файлу

Урок     Тема: Депортації українців. Національно-визвольний рух

 

Мета уроку: ознайомити учнів з метою та перебігом депортації; проаналізувати політику Польщі та СРСР щодо переселеного населення; дослідити діяльність українського визвольного руху в західноукраїнських областях; формувати в учнів уміння всебічно оцінювати історичні події і явища; виховувати учнів у дусі толерантності.

Тип  уроку: урок вивчення нових знань

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця. 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

  • Які територіальні зміни відбулися в перші повоєнні території з УРСР?
  • Які наслідки мали територіальні зміни УРСР?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з підручником (с. 20)

У листі до Й. Сталіна від 15 листопада 1945 р. М. Хрущов писав, що розгром Німеччини та Японії, зміцнення воєнно-економічної могутності й зростання міжнародного авторитету СРСР викликають розгубленість і почуття приреченості серед «залишків банд українсько-німецьких націоналістів». Життя показало, однак, що велетенська наддержава не змогла придушити підпільно-партизанську активність у західних областях УРСР упродовж десятка років - до середини 1950-х рр.

Пропагандисти не могли знайти раціонального пояснення поведінці людей, які під час «великої блокади» були ізольовані від сіл і сиділи в неопалюваних схронах без руху, бо сніг видавав сліди спостерігачам з літаків, що баражували над зимовим лісом. Чим вони керувалися, не здаючись владі? Адже влада не раз оголошувала амністію для тих, хто з’явиться з повинною. Інформуючи ЦК КП(б)У про ситуацію в західних областях, міністр внутрішніх справ УРСР Т. Строкач 28 травня 1946 р. вкотре заявив, що націоналістам завдано «вирішальної поразки». Однак він змушений був додати, що повстанці й підпільники є фанатиками, які боротимуться з радянською владою до кінця.

Антикомуністичний опір ОУН і УПА в Україні мав чималий резонанс як в українському суспільстві, так і за кордоном.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Обмін населенням між Польщею й УРСР. Масові депортації (1944-1946)

9 вересня 1944 р. в Любліні між прорадянським Польським комітетом національного визволення та урядом УРСР було підписано угоду про обмін населенням - українців з території Польщі й поляків з території УРСР. В урядових договорах проголошувалося, що це добровільне переселення.

  • Опрацювавши матеріал підручника (с. 20-22), за допомогою конкретних фактів підтвердьте або спростуйте дане твердження.

Відповіді:

  • Спочатку переселення здійснювалося й справді на добровільних засадах. Обидві держави сприяли переселенцям і надавали їм матеріальну допомогу
  •  Поляки переселялися охоче, щоб уникнути колгоспного рабства. Однак далеко не всі українці прагнули переселитися в Радянський Союз.
  • український народ не має жодних національно-політичних, релігійних, ні соціальних людських прав, терпить у рамках СРСР не чуваний національно-політичний і соціальний гніт.

 

Небажання українців переселятися підважувало плани влади обох країн. Тому незабаром розпочалися силові акції, що мали на меті примусове виселення.

Спеціальні загони, сформовані з поляків, які походили з колишніх східних воєводств, нападали на українські села й руйнували їх, убивали людей, щоб посіяти страх і змусити до виїзду. Озброєним польським загонам допомагала й державна міліція, служба безпеки, а також частини радянських прикордонних військ НКВС, які в різних місцях переходили польсько-радянський кордон. Проте терор не давав бажаних результатів.

У вересні 1945 р. польський уряд спрямував проти мирного населення три піхотні дивізії. Розпочалася нова хвиля терору (прочісування лісів, масові облави, зухвалі напади на українські села). У всіх цих акціях польське військо й спецзагони підтримували підрозділи НКВС.

 

2. Акція «Вісла»

Перегляд відео   «Операція «Вісла»

 

Робота з історичним джерелом (с. 23-24)

  • З’ясуйте, як польська влада офіційно визначила мету акції «Вісла» 
  • Яке місце в операції належало діям проти УПА?
  • Поміркуйте, чому Варшава прагнула виправдатися перед Заходом за акцію депортації, характеризуючи її як прояв гуманізму й пояснюючи бажанням припинити українсько-польські міжусобиці.

 

Робота з підручником

  • Визначте (с. 22) причини та привід для проведення операції «Вісла».
  • Чим завершився (с. 23) процес «переселення» для українців?

 

3. Український визвольний рух у західних областях

Після закінчення радянсько-німецької війни діяльність збройного підпілля ОУН та УПА за активної підтримки населення була спрямована на те, щоб не допустити встановлення в західних областях України сталінського тоталітарного режиму. Боротьба українських націоналістів тривала близько десяти років.

Робота над хронологічною таблицею «Український визвольний рух» (с. 25-28)

роки

події

Методи боротьби

наслідки

1944-1945

підпілля ОУН та УПА здійснило 6600 акцій супротиву

 

радянські органи безпеки протиставили 39 773 каральні операції

 

 

 

 

 

1945 р.

 

 

 

нарада членів головного проводу ОУН(б) про перспективи боротьби та повернення Бандери на Україну

  • відмовилися від відкритих боїв
  • будівництво підземних сховищ (бункерів, криївок)
  • антирадянська пропаганда,
  • терористичні акти
  • псували колгоспне майно, руйнували МТС, клуби, кіноустановки,
  • зривали відвантаження сільгосппродукції тощо
  • Бандера залишився представником ОУН в еміграції.
  • Учасники наради ухвалили продовжувати боротьбу
  • Великі підрозділи повстанців були переформовані на менші
  • перейшли до тактики партизанської війни «малими групами»
  • репресовано державою до 500 тис. осіб, з-поміж них заарештовано 134 тис., убито 153 тис., вислано довічно з України 203 тис. осіб

 

 

 

 

1946 р.

УПА поширювала серед населення заклики до бойкоту виборів до Верховної Ради СРСР у лютому, які мали легалізувати радянську окупацію

 

  • розповсюджували листівки
  • нищили документацію виборчих комісій, радянські агітаційні матеріали, здійснювали напади на виборчі дільниці тощо.

Кремль розгорнув акцію «Великої блокади»:

  • на території зах. областей розміщено гарнізони регулярних військ та винищувальні батальйони.
  • заблоковано всі села й перекрито доступ до них повстанців.
  • НКВС насаджував свою агентуру, спалювали села, виселяли людей з місцевості, де розташовувалися бази УПА, створювали провокаційні псевдобандерівські загони.

Вересень

1949 р

Роман Шухевич видав наказ, згідно з яким підрозділи і штаби УПА припиняли свою діяльність як бойові одиниці та органи управління

Зусилля загонів УПА та підпілля ОУН спрямовувалися на пропагандистську роботу й саботаж

Березень

1950 р.

загинув Р. Шухевич

швидкий занепад руху опору в Західній Україні

втрати командних кадрів, труднощі підтримання організаційних зв’язків не зупинили повстанців і підпільників у прагненні продовжувати антирадянську боротьбу.

 

V. Узагальнення нового матеріалу

Завдання

  • Установіть хронологічну послідовність подій повоєнних років: 

А) Акція «Вісла»

Б) Останній обмін територіями УРСР з Польщею

В) Заснування ООН, державою-засновницею якої була й Україна

Г) Операція «Захід».

  • Прокоментуйте події (або явища), про які йдеться у фрагменті джерела.

«28 квітня із самого ранку жовніри польського війська оточили наше село і дали людям лишень дві години на пакування господарського реманенту, своїх речей та худоби. Це стосувалося українців, що проживали в селі. У цьому хаосі, наповненому криками та плачем, люди не могли одразу збагнути, що ж насправді відбувається, та й, зрештою, і не знали, куди і для чого їх будуть вивозити.

У перший день, як тільки ми прибули з Терки до Лукавиці, - всіх, кого підозрювали у співпраці з УПА, в тому числі нашого батька, відокремили від інших і забрали до концтабору в Явожні».

  • Як, на вашу думку, українське населення сприймало ідею змінити місця проживання у 1945-1951 рр.? Чому «обмін ділянками державних територій» 1951 р. називають «останньою депортацією» українців?

 

VІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати §2
docx
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
2856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку