Урок: ЯДС (1 клас)
Тема. Дерева, кущі, трав'янисті рослини
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; учити порівнювати та розрізняти дерева, кущі, трав'янисті рослини; розвивати дослідницькі навички, мовленнєві вміння, мислення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи.
Обладнання: зображення дерев, кущів, трав.рослин, іграшки (білочка, заєць, їжачок), роздаткові набори із зображенням дерев, кущів, квітів для групової роботи; запис музики.
Хід уроку
I . Організація класу, емоційне налаштування на урок.
1. Створення позитивного настрою на роботу
щоб думати - голова
щоб слухати – вушка,
щоб спостерігати – вушка,
щоб висловлювати думки – ротик,
щоб рівномірно дихати, і забезпечувати мозок киснем – носик,
щоб зберегти всі найкращі почуття - серце ,
щоб мати гарний настрій - посмішка , давайте подаруємо один одному посмішку для того, щоб наш урок був гарним, цікавим і змістовним.
-Я сподіваюсь, що ви будете на уроці активними, уважними, розумними.
2. Створення ситуації очікування
- Чого ви чекаєте від уроку?
- Яким ви хочете, щоб був наш урок?
- А як ви будете працювати сьогодні?
3. Фенологічні спостереження. Звіт чергового за планом.
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Хвилинка фантазії
(Звучить спокійна музика, спів птахів, шелест листя)
- На нашому уроці ми будемо багато подорожувати. Зараз ми з вами підемо на прогулянку. Але прогулянка буде уявною. Я пропоную сісти зручніше, закрити очі і пофантазувати. Потім розкажете, де ви уявно були і що ви побачили під час прогулянки.
- Що уявили? (діти розповідають)
- Які рослини ви побачили в лісі?
- До якої природи належать рослини?
2. Гра - міркування « Я-рослина»
- Я пропоную зараз уявити себе лісовою рослиною і довести , що рослини – це жива природа.
- Починайте так: Я – береза. Народжуюсь з..….
2. Хвилинка фантазування.
(Відео вертольота)
— Уявіть себе на борту вертольота. Які рослини ви бачите зверху?
(на екрані з’являється зображення дерев, вид зверху)
-Чому? (Дерева високі)
-Які дерева ростуть на Вінниччині?
-Для того щоб побачити рослини, які ростуть під деревами, доведеться спуститися на землю, зайти в ліс. Що ви побачили? (кущі)
(зображення кущів)
-Які кущі ви бачили в нашій місцевості
-Давайте роздивимося, що ми бачимо під деревами і кущами? (квіти, траву) (зображення трав’янистих рослин)
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми навчимося розрізняти рослини за ознаками груп: дерева, кущі та трави.
- Отже, рослини поділяються на які групи?
- Складіть схему – опору, яка допоможе нам запам’ятати на які групи поділяють рослини.
(На дошці слова: рослини, дерева, трави, кущі)
Рослини
Дерева Кущі Трави
ІVФізкультхвилинка
-Ви назвали багато рослин рідного краю. Давайте згадаємо найшанованішу улюбленицю всіх українців , трішки відпочинемо. Хвилинка позитиву.
(«Ой, є в лісі калина» - діти виконують рухи під пісню)
V. Вивчення нового матеріалу
1 Створення інтриги.
- Хто це до нас поспішає на урок? (білка, заєць, їжачок)
- Як ви гадаєте, хто з них до якої рослини поспішає і чому? (дерево, кущ, трава)
- Вони підготували загадки про свої улюблені рослини.
2. Гра «Хто загадав загадку».
- Як ви гадаєте, хто з цих звірят може розповісти про дерева?
(Білочка.)
- Чому? (Бо живе на дереві.)
-Давайте перевіримо.
Загадка від білочки
Один батько тисячі синів має.
Всім шапки справляє. (Дуб) – відгадка на екрані
(Кожен приносить щось цікаве про рослини)
Хвилинка – цікавинка від білочки . Діти читають на екрані.
Одне дерево виділяє стільки кисню, скільки за добу споживає 3 людей.
Трави, дерева і кущі чудово вбирають пил, очищаючи повітря.
- Про кущі хто нам розкаже? (Зайчик, бо живе в кущах.)
Загадка від зайчика
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Задивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Хвилинка – цікавинка від зайчика. Діти читають на екрані.
Кісточки калини мають форму серця.
- А їжачок розповість про які рослини? (трав’янисті).
Загадка від їжачка:
Ростуть у полі сестриці,
Білі вії, золоті очиці. (Ромашка)
Хвилинка – цікавинка від їжачка. Діти читають на екрані.
В природі існує більше 350 видів ромашки. Вона є лікарською рослиною.
3. Хвилинка досліджень.
Розгляд малюнків роздаткового матеріалу на партах.
- Чи однакові ці рослини зовні? (Ні.)
- Що в цих рослинах спільного? (будова)
- Чим вони різняться? (стовбур)
- Який?
— Порівняйте стебла дерев і кущів.
Висновок: У дерев один дерев'янистий стовбур, гілки дерева починаються на деякій відстані від землі й утворюють крону. У кущів відсутній спільний ствол, але в них є декілька дерев'янистих стебел із гілками, що починаються відразу від землі.)
— Чи може трав'яниста рослина бути вища ніж дерево? Наведіть приклади.
— Порівняйте різні трав'янисті рослини. Які рослини належать до групи «трави»? (У трав'янистих рослин один або декілька не дерев’янистих, тобто зелених стебел. Ми знаємо багато рослин із зеленими стеблами.)
4.Хвилинка «Практична»
- Нас оточує багато рослин. Це дерева, кущі, квіти, трава... Давайте вийдемо на уявну прогулянку за межі класу.
- Які дерева ростуть навколо школи?
- Які в саду у бабусі?
- З яких кущів ви любите їсти ягоди?
- Які квіти найбільше подобаються?
VI. Засвоєння знань, формування вмінь та навичок.
1. Гра «Доведи або запереч».( фото рослин)
- Доведіть твердження, або заперечте.Відповідь починайте: «Я вважаю, що…»
-яблуня – це кущ.
- смородина – це дерево
- мак – це кущ
- тополя – це трав’яниста рослина
-малина – це дерево
- калина – це кущ
- липа – це дерево
- троянда – це кущ
2. Групова робота. Гра "Садівники".
- Зараз ми пограємо в гру « Садівники» . Але спочатку відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Ми садили ліс у полі —
І дубочки, і тополі,
І осику, і ліщину,
І червону горобину.
Виростай, наш ліс могучий,
Піднімайсь під самі тучі,
Щоб хмарки тебе гойдали,
Дощ на землю проливали.
І на житечко зелене,
І на тебе, і на мене!
- Зараз ми з вами будемо садівниками і прикрасимо подвір’я нашої школи. Перед вами лежить набір, в якому є і дерева нашої місцевості , кущі і трав. рослини.
Завдання: І ряд – садить на подвір’ї школи тільки дерева, обґрунтовує, чому саме ці це дерева ви обрали. ІІ ряд – кущі, ІІІ ряд – трав. рослини.
Діти об'єднуються у три групи. Кожна група отримує зображення різних рослин, клей, ножиці). Діти обирають рослини, підходять до дошки і прикрашають рослинами подвір’я школи.
VІІ. Підсумок уроку
Гра «Продовжи речення…»