Урок "Державний статус України в 1921 – 1922рр. Договірна федерація. Вихід УСРР на міжнародну арену. Спроба «автономізації» УСРР"

Про матеріал
Розробка уроку з історії України використанням міжпредметних зв"язків (українська література)
Перегляд файлу

Урок № 83 10 клас

 

Історія України

(Профільний рівень)

 

Тема. Державний статус України в 1921 – 1922рр. Договірна федерація. Вихід УСРР на міжнародну арену. Спроба «автономізації» УСРР.

 

Мета: охарактеризувати міжнародне становище УСРР на початку 1920-хрр; визначити причини утворення СРСР; розкрити позицію керівництва УСРР, щодо створення СРСР; розвивати вміння працювати з інформацією як з початковим джерелом, уміння аналізувати історичну інформацію, критично її оцінювати; виховувати почуття національної самосвідомості , відповідальності за долю  Батьківщини.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: підручник, хрестоматія, атласи.

 

Основні поняття та терміни: федералізація, автономізація, договірна федерація, СРСР.

 

Хід уроку

 

  I. Організація навчальної діяльності (оголошення теми й основних завдань уроку)

Перевірка домашнього завдання

  • Фронтальне опитування

1. Схарактеризуйте внутрішнє становище республіки на початок 1921р.

2.Визначити причини голоду 1921-1923рр.

3. Чому радянська влада відразу не вжила необхідних заходів для подолання голоду в Україні?

4. Як і коли було здійснено перехід до непу?

 

II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

  • Бесіда

Що таке воєнно-політичний союз?

 

  III. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Національне питання в політиці більшовиків
  • Бесіда.

1.Яким було ставлення більшовиків до існування Української Держави, УНР?

2.Окресліть програму більшовиків у національному питанні.

 

Розповідь учителя

 

Національна політика більшовиків на чолі з В.Леніним характеризувалася суперечливістю і коливаннями в залежності від політичного моменту. З одного боку вони виступали за самовизначення націй « аж до відокремлення та утворення самостійних держав». З іншого намагалися придушити національні рухи під приводом того, що їх очолюють «буржуазні елементи», які не можуть і не будуть діяти в інтересах трудящих мас. Але після поразки «буржуазних націоналістів» більшовики

( влада яких ще не зміцніла) мусили знаходити спільну мову з радянськими урядами неросійських народів.

 

2.Об’єднавчі процеси в 1919-1920рр.

Розповідь учителя

СРСР – таку назву мала держава, яка існувала на політичній карті світу майже 70 років. Це була велика  держава. Вона об’єднувала нації і народності, які після її розпаду в 1991 року створили власні незалежні держави. Можна сказати, що всі ми разом з СРСР, і тому ця обставина примушує повернутися до сторінок історії утворення єдиної союзної держави.

Процес входження України до складу СРСР і втрати нею незалежності відбувався поступово, протягом тривалого періоду.

 

Бесіда

Чи існували об’єктивні причини для об’єднавчих тенденцій радянських республік? (Території усіх республік свого часу були об’єднані в межах Російської імперії..

Між ними існували тісні багатовікові економічні зв’язки, економічна спеціалізація, своєрідний розподіл праці.

усі республіки мали однакову політичну структуру. Реальна влада належала єдиній, жорстко централізованій партії, керованій Москвою).

 

3.УСРР на міжнародній арені.

 

Розповідь учителя

10 березня 1920 року Конституція УСРР визначила статус УСРР як незалежної держави.

9 грудня 1920 року відбулося підписання Союзного робітничо-селянського договору між РСФРР й УСРР.

У ньому після підкреслення права народів на самовизначення й суверенність кожної з договірних сторін, зокрема, ішлося:

про вступ РСФРР та УСРР у військовий і господарський союзи;

  • об'єднання комісаріатів військових і морських справ, зовнішньої торгівлі, фінансів, праці, шляхів, пошт і телеграфу, ВРНГ;
  • входження об’єднаних комісаріатів до складу Раднаркому РСФРР;
  • здійснення контролю й керівництва об’єднаними комісаріатами через Всеросійські з'їзди  Рад депутатів, робітників, селян і червоноармійців та ВЦВК,  до складу яких УСРР відряджає своїх представників.

 

УСРР була єдиною з радянських республік (крім Росії), якій було дозволено самостійно виходити на міжнародну арену. Незважаючи на короткий період зовнішньополітичної діяльності (1921-1923рр), дипломатія УСРР досягла вагомих результатів.

 

Робота з документом (Додаток1)

 

З'ясувати, з якими країнами укладені міжнародні угоди УСРР у 1921-1923рр.

Запитання на закріплення

  • Якими були відносини між радянськими республіками в 1917-1920рр?
  • Як можна схарактеризувати міжнародне становище України в 1921-1922рр?

 

  1. Розбіжність поглядів партійного керівництва, щодо майбутнього радянських республік.

 

Робота спочатку в парах, а після обговорення – в групах. (матеріал підручника Ф.Г.Турченко Новітня історія України ч.1 с.225-228).

Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника та історичних документів, щоб після обговорення занести результати в таблицю.

 Обговорення між групами:

  • Визначте причини появи цих позицій.
  • Яка точка зору перемогла спочатку? (У вересні 1922 року комісія затвердила сталінський план «автономізації)
  • Як до цього рішення поставилося керівництво республік? Чому?
  • Розкрийте та поясніть позицію Х.Раковського.
  • Що є спільного в ленінському та сталінському планах?
  • У чому відмінність ленінського проекту від сталінського? Чому вони різнилися принципово?
  • Чому, на вашу думку, переміг ленінський проект?

 

Кожна пара повинна підкреслити суть точки зору того чи іншого політичного діяча, стисло записати та довести інформацію до відома групи. Група складає загальну таблицю

 

 

Й.Сталін

В.Ленін

Х.Раковський

 

 

5.Юридичне оформлення СРСР

 

Учитель

Узгодивши питання про форму союзної держави, більшовики розгорнули серед населення республік масову кампанію на підтримку утворення СРСР, найважливішим елементом у пропагандистській роботі більшовиків були гасла.

  • Працюючи в групах придумайте гасла, які б спонукати до утворення нової держави, і прокоментуйте їх.

Кожна група повинна придумати та записати 2 гасла (папір, маркер)

Учитель кріпить на дошці;гасло «Союзу – ні! Україні – так!»

 

Учитель

Уявіть, що сьогодні 10 грудня 1922 року. Харків – столиця радянської України. Сьогодні тут відкрився VII Всеукраїнський з’їзд рад, який схвалив Декларацію про утворення Союзу РСР і проект Конституції СРСР. Ви-один з делегатів з'їзду. Пофантазуйте, що сталося б на з'їзді в разі моєї появи з цим гаслом та як би склалася у подальшому ваша доля.

Поясніть свою точку зору.

 

Метод «ПРЕС»:

Я вважаю, що…

Тому що…

Наприклад…

Отже, я вважаю…

 

30 грудня 1922 року відбувся I з'їзд рад СРСР, який затвердив Декларацію про утворення СРСР і Договір про утворення СРСР. Так був створений Союз Радянських Соціалістичних Республік, до складу якого увійшли РСФРР, УСРР, БСРР і Закавказька Федерація (ЗСФРР була утворена у березні 1922р у складі трьох закавказьких республік).

У 1924 році II з’їзд рад СРСР прийняв Конституцію СРСР.

 

 

Робота з поезією Є.Плужника «Рання осінь»

 

Хай чужина комусь вбирає очі,

Нехай про неї навіть мріє хтось

(До переміни місць такі охочі

Всі ті, кому в житті не повелось).

Для мене ж досить – певне, до загину-

Кількох губерень чи округ тепер,

Що на землі становлять Україну - УСРР.

Бо що мені та слава галаслива

Про всі дива за тридев'ять морів,

Коли я досі і малого дива –

Землі своєї ще не зрозумів!

 

Запитання

 

1. Що автор має на увазі пі словами «кількох  губерень чи округ тепер» ?

2. Чому автор вважає, що розуміння своєї Батьківщини – це «мале диво»?

3.Кого ви можете назвати з політичних діячів України, кому «чужина вбирає очі»?

 

Робота з термінами та поняттями

Автономія – форма входження національних утворень (республік) до складу РСФРР, запропонована Й.Сталіним як спосіб створення СРСР. Перетворення незалежних національних радянських республік на автономії у складі Радянської Росії.

Договірна федерація – система відносин між радянськими республіками. 28 грудня 1920 року між РСФРР і УСРР було укладено союзний робітничо-селянський договір, за яким дві республіки вступали у військовий та господарський союз.

СРСР – форма об'єднання радянських республік, що постали на теренах колишньої Російської імперії. Утворений 30 грудня 1922 року. Хоча за формою він мав стати союзом незалежних держав по суті, виявився унітарною державою, яка в новій формі відродила Російську імперію.

 

Учитель

Союзний договір 1922 року мав бути міжнародним договором, однак його ніколи ніхто не затверджував і не підписував. Замість нього в Конституції 1924 року з'явився розділ «Договір про утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік», а Конституція – це внутрішній, а не міжнародний юридичний документ.

 

Бесіда

1.Чи закономірним явищем було утворення СРСР?

2. Які принципи, покладені в основу утворення СРСР, привели до його розпаду у 1991р?

3. Які принципи,покладені в основу утворення СРСР, привели до його розпаду у 1991 році?

Особливою енергетикою, глибоким героїко-трагічним пафосом пройнята громадянська поезія Є .Маланюка «Прозріння».

 

Всі вироки, здається, проказав

Рвучким і ярим віршем…

А Росія

Ще труп-горою-мертво бовваніє.

О, люте стерво! Твій посмертний дух

Ще мстить-смердящий, безнадійний Лазар,-

Але намарне: навіть гній потух,

І тільки низом стелиться зараза

Даремно радиться синедріон

Крикливиць та шаманів євразійських,-

Бо ні  хвороби віку, ні Сіон

Не воскрешать. Бо сонценосним військом.

Епоха йде молитви і вогня,

Земля напнулась готикою росту

Й, -де нині-бруд, де-парші і короста,-

Дзвенітиме прозора радість дня

Крізь гноїща, крізь цвинтарі руїн

Буятиме нестримний рух природи

І, замість цих калічних україн,

Рослинами зростатимуть народи

Ще прогримить останній судний грім

Над просторами неладу і зради

І виросте залізним дубом Рим

З міцного лона Скитської Еллади

 

Запитання

 

  • Чому автор використовує біблійні образи?
  • Кого автор має на увазі під «калічними українами»?
  • З надією про який «Рим» пише поет?

 

IY. Підсумки уроку

 

Учитель

Знову повертаємося до сучасності. Зараз у нашій державі чимало проблем, але певні кроки до демократії все ж таки зроблені. Один з них –це механізм вирішення державних проблем (через вибори, референдум), коли особисто від нас залежить рішення, а отже, сучасне й майбутнє. І нехтувати цим правом означало б повернутися до 1922 року. Сьогодні на уроці ми лише торкнулися питань створення однієї з колись наймогутніших держав світу, у якої й досі існує велика кількість як прихильників, так і противників. Хотілося б завершити урок  власними роздумами щодо питання сьогоднішньої ситуації в Україні, яка  знову ж таки піднімає на порядок денний питання державності України, нашої єдності.

 Поезія Володимира Забаштанського також має назву «Прозріння» (як і Є.Маланюка)

 

Страдну волю свою осягни,

що натужно вітрами подула,

наче глина старої стіни,

із душі облітає полуда.

Защеміло, заятрило раптом,

Засліпила брехня голуба.

Ну кого називала ти братом,

Ну кому ти сестрою була?

Знов круг тебе загреб крутія?

Тож гуртуйся, вертайся до Бога,

Лиш у єдності сила твоя,

У терпінні твоя перемога.

 

 

 

Запитання

 

  • Яка головна ідея поезії?
  • Що автор називає «полудою»?
  • Чи актуальна поезія В.Забаштанського в наш час?

 

Y. Оголошення домашнього завдання

 

  1. Опрацювати параграф підручника.
  2. Скласти сенкан до слова СРСР
  3. Написати есе «Для України входження до СРСР було кроком у світле майбутнє чи у темне минуле?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

Міжнародні угоди УРСР у 1921-1922рр:

31 січня 1921р. – договір з Грузією;

14 лютого 1921р – договір із Польщею;

18 березня 1921р – Ризький Мирний із Польщею;

23 квітня 1921р – угода між Україною та Німеччиною про обмін військовополоненими та інтернованими громадянами;

3 серпня 1921р – договір із Латвією;

25 листопада 1921р – договір з Естонією;

7 грудня 1921р – тимчасова угода між урядами Росії, Україна й Австрії;

26 грудня 1921р – підписання україно-італійського договору;

2 січня 1922р – поширення дії російсько-німецького договору в Рапалло на Україну;

6 червня 1922р – тимчасова угода між УСРР і Чехословаччиною;

Вересень 1923р – ліквідація народного комісаріату закордонних справ УСРР.

У цілому станом на 1 травня 1923 року урядом УСРР було підписано 45 міждержавних угод, чотири резолюції загальноєвропейської конференції в Генуї та сім угод із міжнародними організаціями.

У 1922р повноважні представництва (посольства) УСРР існували у Великій Британії, Австрії, Італії, Німеччині, Польщі, Чехословаччині, Росії.

 

doc
Додано
13 травня 2020
Переглядів
3689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку