Пропонуючи учням урок математики у спортивному залі, тобто поєднуючи математичну і фізичну культуру, ми переслідуємо декілька цілей: по-перше, зацікавити дітей математикою, розкрити перед ними нові грані цікавого навчального предмету; по-друге, розвивати такі позитивні риси особистості дитини, як розумова активність і здатність адаптуватись до умов, що змінюються; і нарешті по-третє, формувати здоровий спосіб життя засобами фізичного виховання.
Урок математики у спортзалі
МАТЕМАТИКА – цариця всіх наук. Цей вислів К.Гауса залишається актуальним і у наш час. Математика не тільки розкриває широкі можливості для інтелектуального розвитку особистості, закладає навички логічного мислення, вміння обґрунтовувати свої твердження, а й є важливим засобом вивчення фізики, астрономії, інформатики, хімії, біології, географії та інших навчальних дисциплін. Тому перед учителем математики стоїть завдання забезпечення свідомого і міцного оволодіння системою математичних знань, навичок і умінь, необхідних у повсякденному житті.
Пропонуючи учням урок математики у спортивному залі, тобто поєднуючи математичну і фізичну культуру, ми переслідуємо декілька цілей: по-перше, зацікавити дітей математикою, розкрити перед ними нові грані цікавого навчального предмету; по-друге, розвивати такі позитивні риси особистості дитини, як розумова активність і здатність адаптуватись до умов, що змінюються; і нарешті по-третє, формувати здоровий спосіб життя засобами фізичного виховання.
Даний урок розрахований на клас, в якому нараховується 30 учнів (якщо у класі інша кількість учнів, то завдання регулює вчитель, відповідно до даної кількості), котрі об’єднуються в три команди, при цьому розраховуємо так, щоб у кожній команді була приблизно однакова кількість хлопчиків і дівчаток. Суддями цих змагань можна призначити учнів старших класів, які будуть оцінювати кожний конкурс, слідкувати за правильністю виконання завдань і вести загальний облік результатів. Крім того старшокласники допомагають учителю у проведенні всього уроку у цілому і кожного його етапу.
Математика. 5-й клас
Тема уроку: Десяткові дроби
Мета уроку: Узагальнення вміння учнів виконувати арифметичні дії з десятковими дробами, округлювати і порівнювати десяткові дроби, розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа і число за його дробом;
розвивати вміння учнів застосовувати набуті математичні знання у нестандартних умовах, прикладом яких, у даному випадку, є спортивне змагання;
формування здорового способу життя.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий.
Обладнання: маркери, скотч, листи ватману, картки із завданнями для учасників, спортивний інвентар, табло для висвітлення результатів змагання.
Хід уроку:
Учитель, який є ведучим даної гри (його можна назвати польовим суддею), знайомить присутніх – гравців, суддів, можливих уболівальників – з деякими загальними умовами змагання: за перемогу у кожному турі команда одержує 3 бала, друга команда – 2 бала і третя – 1 бал (за кожний тур); якщо команда не зробить жодної математичної помилки, то судді нараховують їй додатковий бал (за кожний тур); під час гри гравець, який на своєму етапі помітив помилку у розрахунках своєї команди, може її виправити, якщо ж по закінченні чергового туру, виявляться помилки, то команда, у якої вони були, позбавляється одного бала. Результати оголошуються після кожного туру помічниками учителя (це можуть бути старшокласники) і висвітлюються на табло.
Далі учитель називає команди–учасниці змагань і переходить безпосередньо до гри.
1тур. Обладнання: картки з прикладами, демонстраційна дошка, на якій розташовуються ці картки, 3 спортивні лави, 3 круги, 3 спортивні мати.
Команди шикуються на лінії старту. За сигналом ведучого перші гравці починають долати смугу перешкод, яка складається із спортивної лави, круга та спортивної мати: учень пробігає по лаві, накидає на себе круг, на маті робить перекид вперед, а потім вже підбігає до демонстраційної дошки і виставляє на ній свій приклад, який необхідно вибрати з тих, що лежать на підлозі перед дошкою. Виконавши завдання, гравець прямо повертається на лінію старту і передає естафету наступному учаснику. Останній учасник повинен поставити картку із знаком «дорівнює».
Кількість карток повинна бути не меншою від кількості гравців (краще коли карток більше, тобто, є зайві). Картки робимо таким чином, щоб перше число прикладу наступної картки було відповіддю
3,1+0,25 |
3,35:0,1 |
до попереднього прикладу: тощо.
Зразок:
Картки на демонстраційних дошках:
1,3*2 |
2*1,2 |
0,2*14 |
Картки на підлозі:
2,6+5,2 |
2,4+4,3 |
2,8+3,1 |
7,8-4,5 |
6,7-3,4 |
7,9-3,5 |
3,3:3 |
3,3:3 |
4,4:4 |
1,1*0,5 |
1,1*0,5 |
1,1*0,5 |
0,55-0,14 |
0,55-0,32 |
0,55-0,23 |
0,41+0,09 |
0,23+0,07 |
0,32+0,08 |
0,5*0,1 |
0,3*0,1 |
0,4*0,1 |
0,05*100 |
0,03*100 |
0,04*100 |
5-0,3 |
3-0,5 |
4-0,6 |
=4,7 |
=2,5 |
=3,4 |
Зайві картки:
5,5+6 |
5,5+7 |
5,5+8 |
2 тур. Обладнання: 3 листи ватману, 3 маркери, скотч, кеглі, 3 футбольні м’ячі.
Гравець, вирушаючи з лінії старту, повинен з м’ячем оббігти поміж кеглями «змійкою», як це роблять нападники на футбольному полі, підбігти до ватману і маркером написати число, яке є наближеним до попереднього, тільки на розряд менше: 81,375≈81,38≈81,4≈81,0≈80.
Числа для можливого використання:
7358,31208394 ; 8467,23028273; 9276,14305182.
3 тур. Обладнання: 3 листи ватману, скотч, 6 маркерів, 3 м’ячі.
На ватмані написаний двоцифровий десятковий дріб.
Цього разу на кожному етапі естафети приймають участь двоє гравців, які повинні перенести м’яч від лінії старту до листа ватману і назад, затиснувши його лобами. Добігши до ватману, гравці кладуть м’яч на підлогу, пишуть по одному числу: один з них пише число, яке більше зазначеного, а інший – менше. Але при цьому повинна зберігатися єдина умова: десятковий дріб може бути тільки двоцифровим. Після цього гравці повертаються на лінію старту і передають м’яч іншій парі.
Перемагає команда, всі гравці якої швидше впораються з завданням.
Можливий варіант завдання:
4 тур. Обладнання: 3 листи ватману, скотч, 6 маркерів, 15 гумових кульок, 30 карток із завданнями для учнів.
Вихідне положення гравців: один на підлозі, спирається на руки, другий тримає його за ноги. В такому положенні вони добігають до місця, де знаходяться листи ватману і гумові кульки із завданнями (по два завдання у кожній). Беруть одну з кульок, вилучають із неї картки із завданнями, розв’язують їх на ватмані, потім повертаються на лінію старту, помінявшись місцями, – другий пересувається на руках, а перший тримає його за ноги.
Так само вчиняє наступна пара.
Перемагає команда, гравці якої перші впораються із своїм завданням.
(Перед стартом вчителю доцільно ще раз нагадати правило: партнеру можна допомагати у розв’язанні його завдання, можна виправляти помилки інших членів своєї команди, якщо вони були зроблені.)
Зразки завдань для учасників змагань (у дужках зазначені варіанти для інших двох команд):
Знайти 0,5 числа 3,8 (2,4; 4,6).
Знайти 0,6 числа 1,5 (1,4; 1,3).
Знайти 0,7 числа 2,1 (2,2; 3,2).
Знайти 0,2 числа 3,41 (2,34; 4,21).
Знайти 0,3 числа 0,5 (0,6; 0,7).
Знайти число, якщо 0,3 його становить 1,5 (1,2; 1,8).
Знайти число, якщо 0,2 його становить 3,4 (2,6; 1,8).
Знайти число, якщо 0,4 його становить 1,6 (3,2; 2,4).
Знайти число, якщо 0,5 його становить 2,5 (3,5; 4,5).
Знайти число, якщо 0,1 його становить 0,5 (0,6; 0,4).
У кожній кульці повинно знаходитися два завдання: одне – на знаходження дробу від числа, інше – на знаходження числа за його дробом.
5 тур. Обладнання: 3 скакалки, 3 демонстраційні дошки, картки із числами.
До демонстраційної дошки гравець біжить, стрибаючи через скакалку. Добігає до дошки, бере на підлозі картку із числом. Якщо число більше від зазначеного на дошці, то розміщує його на демонстраційній дошці, якщо ж менше, то бере собі і повертається з ним на лінію старту (вже не стрибаючи через скакалку), де передає скакалку наступному гравцеві своєї команди.
Числа на дошці:
138,937 297,358 327,649.
Числа на картках (можна взяти три однакових комплекти для трьох команд):
138,09
327,609
238,937
427,749
218,907
297,368
197,649
148,937
127,649
123,959
6 тур. Обладнання: 6 бар’єрів для бігу, 3 спортивні лави, 3 маркери, 3 листи ватману, скотч.
На ватмані, який скетчем прикріплений до протилежної від лінії старту стіни спортзалу, записано число. Гравці повинні під даним числом записати результат множення цього числа: перший – на 1, другий – на 2 і т.д. (десятий – на 10). Вирушаючи з лінії старту, гравець тримає у руці маркер, перестрибує через бар’єр, який стоїть на його шляху першим, пролазить під другим бар’єром, пробігає по лаві, записує на ватмані результат множення і вже без перешкод повертається на лінію старту, де передає маркер наступному гравцеві своєї команди. Маркер у цьому турі виконує роль естафетної палички.
Приклади чисел, записаних на ватмані спочатку:
Підведення підсумків уроку.
Шостий тур був останнім. Судді оголошують остаточний результат змагань, називають переможців (учитель може передбачити якісь нагороди для них). Після цього учитель дякує всіх учнів класу за участь у змаганнях і пропонує домашнє завдання.
Домашнє завдання:
Самостійно скласти і розв’язати п’ять прикладів на всі дії кожний, застосовуючи тільки трицифрові десяткові дроби.