Тема уроку. Рівняння.
Мета: сприяти: свідомому засвоєнню учнями поняття рівняння, кореня рівняння (розв'язку), виробленню навичок розв'язування рівнянь за правилами знаходження невідомих компонентів додавання і віднімання; розвивати пізнавальний інтерес; формувати уміння правильно і чітко висловлювати свої думки; прищеплювати любов до знань.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
IІІ. Актуалізація опорних знань
Дидактична гра «Бліцтурнір»
Спосіб гри
Питання для гри
1) Обід коштує а гри, сніданок – у 3 рази дешевший. Яку суму необхідно заплатити учню за харчування разом?
2) Три подруги зібрали с кг яблук. Перша зібрала d кг, друга — у 3 рази більше, ніж перша. Скільки кілограмів яблук зібрала третя подруга?
3) В одному гаражі а машин, у другому — на 4 машини менше, ніж у першому, а в третьому у 2 рази більше, ніж у другому. Скільки машин у трьох гаражах?
4) Від села до станції b км. Мишко вже пройшов т км. У скільки разів шлях, що залишилось пройти Мишкові, більший за пройдений?
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Мета та завдання уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо допомагати детективам розслідувати досить заплутану справу. А для цього завітаємо у містечко „Математичні вирази“. Жителі цього містечка не народжуються і не вмирають, але їх кількість постійно змінюється. Як це трапляється? Дуже просто. Коли учні вивчають нові поняття, нові вирази, то для жителів математичного містечка настає справжнє свято, бо їх кількість зростає; а коли деякі учні не виконують домашні завдання, не повторюють правила, то з часом забувають деякі терміни і тоді кількість жителів зменшується, деякі вирази зовсім зникають із математичного містечка і на його територію приходить пора суму.
Надіюся, що з учнями нашого класу громадяни містечка „ Математичні вирази“ не будуть сумувати.
V. Вивчення нового матеріалу
Отож, до справи. У наше математичне містечко прийшли невідомі і стверджують, що вони також є його жителями, тобто є математичними виразами. Вони говорять, що познайомилися із учнями вашого класу, ще декілька років назад. Ці незнайомці називають себе рівняннями.
Детективи звернулися до нас за допомогою. Давайте проведемо слідчий експеримент „Впізнання невідомих осіб“
Слайд 1
Завдання Серед поданих математичних виразів, формул вибрати рівняння:
1) (a + b) · 2; 2) vt = s; 3) 24:(х – 7) = 6; 4) Р = 4а; 5) х + 17 = 45; 6) S : a; 7) (46 + 73) · 4; 8) х – 3 = 11; 9) 23 – 16 =7; 10) 4·(2 + х) = 16; 11) 4а.
Слайд 2
Ви мабуть здогадалися, що темою нашого уроку є – „ Рівняння “ . Сьогодні ми з’ясуємо, що таке рівняння, що таке корінь рівняння. Пригадаємо, як знаходити невідомі компоненти дій у рівнянні. Формуватимемо вміння розв’язувати рівняння.
Детективи запропонували нам провести слідчий експеримент під назвою „Встановлення особи “.
Слайд 3
Давайте з’ясуємо: „ Що ж це за такі особи – рівняння “. Почнемо із головного – ключового слова. Кожне рівняння містить знак „ = “ або знак рівності. Отже, рівняння – це рівність. Але чи достатньо цього, адже, будь-який числовий приклад (9) містить також знак рівності, проте ми його не називаємо рівнянням. Що повинна містити рівність, щоб ми її називали рівнянням? (Відповідь. Невідоме число, позначене буквою.)
Отже, давайте встановимо, що ж таке рівняння?
Слайд 4
Завдання Заповнити таблицю „ Так – ні “
|
Це рівність? |
Містить змінну? |
Це рівняння? |
15 + 23 = 38 |
|
|
|
15 + х = 38 |
|
|
|
х + 23 |
|
|
|
у + 23 = 38 |
|
|
|
( Доцільно звернути увагу учнів на те, що будь-яке рівняння складається з двох частин: лівої – записаної до знака рівності, і правої – записаної після знака рівності.)
А що поробляють наші детективи?
Слайд 5
Вони шукають корінь рівняння. Допоможемо їм?
Розглянемо рівняння: 15 + х = 38
Якщо х = 23, то 15 + 23 = 38; 38 = 38. Ми отримали правильну числову рівність. Кажуть, що число 23 є коренем ( розв’язком) даного рівняння.
Якщо х = 10, то 15 + 10 = 25; 25 ≠ 38. Ми отримали неправильну числову рівність. Кажуть, що число 10 не є коренем даного рівняння. Отже, давайте з’ясуємо, що називається коренем рівняння?
Виникає питання.
Слайд 6
Чи завжди рівняння має тільки один корінь? Відповідь на це питання ми дамо після перегляду таких рівнянь.
( Учні роблять висновок про кількість коренів рівняння).
А що, на вашу думку, означає розв’язати рівняння? ( Учні висловлюють свої думки)
Слайд 7
А тим часом детективи розглядають сліди рівнянь, щоб з’ясувати, а як же їх розв’язувати? Ми йдемо їм на допомогу.
А зараз, слідчий експеримент під назвою „ Проведення слухань “. Наші гості хочуть з’ясувати, чи дійсно ми знайомі із рівняннями, чи вміємо їх розв’язувати?
Слайд 8
Приклад 1 Розв’яжіть рівняння: 78 + х = 100.
Слайд 9
Приклад 2 Розв’яжіть рівняння: х – 34 = 82.
Слайд 10
Приклад 3 Розв’яжіть рівняння: 108 – х = 96.
Слайд 11
Приклад 4 Розв’яжіть рівняння: ( т – 124 ) + 316 = 900.
До нас завітав Незнайко. Він стверджує, що рівняння – це зовсім просто: додав, відняв і все. Давай те перевіримо, чи правильно він виконав завдання?
Слайд 12
Приклад 5 Розв’яжіть рівняння: 1000 – ( 537 – а ) = 642.
( Навмисне зроблено помилку при розв’язуванні.)
На закріплення вивчених понять (корінь рівняння тощо) учні виконують усно № 271.
III. Вироблення навичок
Для успішного оволодіння навичками розв'язування рівнянь слід обов'язково вимагати від учнів формування правил знаходження невідомих компонентів дій.
Для фронтальної роботи пропонується № 273, 275 (1; 3; 5)
IV. Підсумок уроку
Слайд 13
Знатоки нам дякують за активну, плідну роботу. А ми зберемо наш ранець знань.
Учні повторюють зміст основних понять уроку (рівняння, корінь рівняння тощо).
V. Домашнє завдання
Слайд 14
Опрацювати: п.10, вивчити правила.
Виконати: №272; №274 ( середній рівень )
№276 ( достатній і високий рівень )
№280 (1) ( високий рівень )