Урок –подорож з математики
У 5 класі на тему:
« ЗАДАЧІ та вправи
НА ВСІ ДІЇ З НАТУРАЛЬНИМИ
ЧИСЛАМИ»
Мета:
формувати ключові компетентності: загальнокультурну, здоров’язберігаючу, предметні компетенції – уявлення учнів про натуральні числа, дії над натуральними числами ,розв,язувати задачі економічного змісту.
Розвивати інформаційні компетенції, мислення, пам’ять, увагу, інтерес до математики.
Виховувати старанність, наполегливість, активність.
«Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до порядку приводить».
М. В. Ломоносова
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні на уроці ми з вами поринемо у світ математики.
Відомий французький математик та фізик Б.Паскаль говорив:
» Об’єкт математики настільки серйозний, що слід не пропускати нагоди зробити його цікавішим.»
Математика – наука
точна і серйозна.
І прожить без неї нам
Навіть дня не можна.
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно!
А щоб першим у відповіді бути, вам потрібно старанно і наполегливо працювати на уроці.
Вчитель
Сьогодні ми з Вами вирушаємо у незвичайну подорож по Математичному океану. Подорожувати ми будемо кораблем.
Всі зайняли місця відповідно до придбаних квитків. Виберіть смайлик, що відповідає вашому настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб вирушити в подорож, треба дати назву кораблю. Для цього потрібно розгадати кросворд.(слайд 2 – 5)
Робота в парах. (1 бал)
1. Назвіть результат дії додавання.
2. Як називають числа, що використовують при лічбі предметів?
3. Назвіть результат дії множення.
4. Число, від якого віднімають.
5. Знак віднімання.
6. Дія, протилежна до віднімання.
7. Ділене, дільник,…
8. Найменше натуральне число.
9. Як називаються компоненти дії додавання?
10. Яка математична дія дозволяє дізнатися,на скільки одне число менше за інше?
с |
у |
М |
а |
|
|
||||||||
|
н |
а |
т |
у |
р |
А |
л |
ь |
н |
і |
|||
|
д |
о |
б |
у |
Т |
о |
к |
|
|
||||
|
з |
м |
Е |
н |
ш |
у |
в |
а |
н |
е |
|||
|
М |
і |
н |
у |
с |
|
|
||||||
|
д |
о |
д |
А |
в |
а |
н |
н |
я |
|
|||
ч |
а |
с |
Т |
к |
а |
|
|
|
|||||
|
о |
д |
И |
н |
|
||||||||
д |
о |
д |
а |
н |
К |
и |
|
||||||
в |
і |
д |
н |
і |
м |
А |
н |
н |
я |
||||
Отож назва корабля - Математика.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Формулювання теми, мети і завдань уроку (слайд 6)
Ось перед вами карта цього океану(карта, на якій вказано маршрут подорожі від порту «Старт» до порту «Фініш»).(слайд 2)
Подорожувати по океану нам буде допомагати математична тема сьогоднішнього уроку: « Задачі та вправи на всі дії з натуральними числами». Протягом подорожі ми з вами узагальнимо і систематизуємо знання по даній темі та перевіримо вміння застосовувати їх у практичній діяльності
Отже, основним завданням уроку є не просто подолання маршруту від порту «Старт» до порту «Фініш», але й повторення всіх арифметичних дій з натуральними числами та вміння застосовувати їх до розв’язування прикладів та задач.
ІV. Розв’язування задач і вправ
А тепер, рушаймо! Через певну відстань розміщені зупинки, де ми повинні зупинитися і почерпнути щось нове від подорожі.
Дорога до першої зупинки займе певний час, щоб його скоротити, люди, зазвичай, у дорозі або читають, або розмовляють, спілкуються, заводячи нові знайомства. Давайте і ми з Вами поспілкуємось і пригадаємо.
А ось і перша зупинка нашої подорожі – «Уснолічбівка». (слайд 7)
На цій зупинці ми повторимо правила усної лічби слайд 8)
1. Прочитайте числа:
267 866; 1 238 658; 45 001 532; 9 003 043 ; 51 178 002; 476 509 ; 856 000 145; 7 865, 740 006; 2 478 001; 58 170.
2.Виконайте дії:
23+15= 38 36-12= 24 272+18= 290 3633 - 33=3600
76+14= 90 67-26= 41 513- 13= 500 4555+ 45=4 510
46:2= 23 54:2= 27 13·4 = 52 32·4 = 128
42+38-7= 72 27-30:5= 21 8·(23-19)= 32 42:6+35:5=14
Із завданнями ми справилися, можемо рухатися далі. Під час руху розв’яжемо декілька логічних задач .
☻ Качка, стоячи на одній нозі, важить 2 кг. Скільки вона буде важити,
якщо стане на другу ногу? ( 2 кг)
☻ Боцман старший за юнгу на 10 років. На скільки років він буде
старший за юнгу через 5 років? (на 10 років)
О, ми заговорилися і мало не пропустили зупинку. А це мис«Рівняйлівка». Тут ми з Вами повинні показати, які ми фахівці у розв’язуванні рівнянь:(слайд 9,10) ( 2бали)
а) (49х – 67 ): 2 = 285; - І палуба
б) (67 + 34) + 8х =205;- ІІ палуба
в) 2х + 3х – 43 = 22. - ІІІ палуба
Розв’язання
а) (49х – 67 ): 2 = 285;
49х – 67 = 285 · 2; 49х – 67 = 570;
49х = 67 + 570;
49х = 637;
х = 637: 49;
х = 13.
Відповідь. 13
б) (67 + 34) + 8х =205;
101 + 8х= 205
8х = 205 – 101
х= 104 : 8;
х=
х =
в) 2х + 3х – 43 = 22;
5х – 43 =22;
5х = 22 +43;
5х = 65;
х =65: 5;
х = 13.
Відповідь.13
х= 13
Вчитель: «Коренем всіх рівнянь є число 13. Деякі люди вважають його нещасливим. Вони бояться жити в будинку чи квартирі, що мають номер 13. В Англії, наприклад, немає трамваїв та автобусів з таким номером, існує клуб боротьби з числом 13. А Ви боїтеся цього числа? Ні, звичайно, п’ятикласники сміливі! Молодці!
1.Яку рівність наз. рівнянням ?
2. Яке число наз.коренем рівняння.
3. Як знайти невідомий доданок?
4. Як знайти невідомий множник?
5. Як знайти невідоме зменшуване?
6. Як знайти невідомий від,ємник ?
7. Як знайти невідомий дільник ?
8. Як знайти невідоме ділене?
9. Порядок виконання дій.
Порядок виконання дій визначається таким правилом:
Увага! Ми наближаємось до «Бухти задач ». Тут розташоване рибальське селище. На березі ми зустріли рибалок, які попросили нас обчислити вартість спійманої риби.(слайд 11)
Задача рибалки: ( 2 бали)
За перший день рибалки зловили 40 кг риби, за наступний – втричі більше. Рибалки продали рибу. 1кілограм риби коштує 25 грн. Яка вартість спійманої риби ?(слайд 12)
Розв’язання
Відповідь:4000грн.
Все, всі завдання, які були поставлені перед нами на цій зупинці ми виконали, тепер можемо вирушати далі.
Під час руху я хочу ознайомити вас з квітами, які є символами України.
Кожен учень має вибрати картинку квітів, які йому сподобались.
На горизонті ми бачимо, як з’явився острів «Квітковий». (слайд 17) (слайд 18)
Робота в групах.
Учні об,єднуються в групи за назвами квітів, які вони вибрали.
Група чорнобривці.
Група мальви. Група барвінок
А щоб дізнатися назву тих квітів, які ростуть на острові , вам потрібно виконати множення числа 12 на числа, записані на пелюстках, та розмісти їх у вказаному порядку.(слайд 19)( 2 бали)
Порядок запису букв:
84 |
180 |
48 |
144 |
60 |
240 |
96 |
И |
М |
Р |
К |
О |
Ш |
А |
Розв’язання
125 =60 (О)
7= 84 (И)
12 8 = 96 (А)
12 4 = 48 (Р)
12 20 = 240 (ш)
12 12 = 144 (к)
12 15 = 180 (м)
48 |
60 |
180 |
96 |
240 |
144 |
84 |
р |
о |
м |
а |
ш |
к |
и |
Порядок запису букв:
Відповідь.Ромашки слайд 20)
РОМАШКИ -символ миру і кохання.
Дівчата дуже любили плести віночки із ромашок і прикрашати ними свою голівку. Вважалося, що віночок може захистити молоду дівчину. У ньому кожна квіточка, ніби оберіг від лиха, від нечистої сили і щось символізує. РОМАШКИ – улюблені квіти Лесі Українки.
Поки ми рухаємось до наступної зупинки, давайте виправимо помилки в таких прикладах:
а) 345 б) 4530 15
104 45 32 302
-------- 30
1360 30
345 0
---------
4810 35 880
Ось ми і скоротили собі час і під’їхали до наступної зупинки. Прибуваємо в порт «Обчислювальний». (слайд 21)
№544 .(слайд 22)( 3 б)
Знайти значення виразу:
Група “Чорнобривці “
1)426·205 - 57 816:72= 86 527
Група “Барвінок” .(слайд 23)
3) 2001:69 + 58 884:84 = 730
Група “Мальви” №545
1) 535·207 – 32 832 :76 = 110 313
Загадки.
1. На число це – знайте діти,-
Заборонено ділити,
Проте множити – чудово
Зразу відповідь готова
Не роби собі проблем,
Обережно будь з……
(Нулем)
2.2. Від числа число відняти –
Можна результат дістати.
Зовсім це не таємниця
Зветься результат -….
(Різниця)
3. Дія ця із плюсом дружить
І вона важлива дуже,
Бо вона – даю Вам слово –
Арифметики основа
Щирі Вам вітання
Від дії …..
(Додавання)
4.Чисел натуральних у світі є багато.
Серед них найбільше
ми не зможемо назвати.
А найменше знать годиться
Це звичайно…
(Одиниця)
На горизонті з’явився острів«Мозаїка».(слайд 24) (2 бали)
Тут вам потрібно вписати у геометричні фігури такі числа, які б зробили правильними рівності (однаковим фігурам відповідають рівні числа).(слайд 25)
Розв’язання
- 1700 =
Наша подорож по Математичному океані підходить до завершення, оскільки ми прибуваємо до порту «Фініш». Але…(слайд 26)
Ой, іще, мабуть не все,
Ось дивіться перед вами,
Хтось писав тут на піску
Нам задачу ось таку.
Та водою позмивало
Цифр у прикладах чимало
Швидше жбо часу не гайте
Цифри в приклади вставляйте. (слайд 27,28,29,30)
а) б)
Розв’язання
а) б)
V. Підсумок уроку(слайд 31)
Подорож Математичним океаном завершилась. Скажіть, які математичні знання ви застосовували під час нашої мандрівки океаном?
Дякую Вам, учасники подорожі. Ви гарно впоралися із завданнями і показали, що можете їх застосовувати на практиці.
Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання(слайд 32 )
Високий рівень.Скласти і розв’язати задачу на роботу. №560 (4)
Достатній рівень.№560 (1,2,3)
Середній рівень №551.
1