Урок "Дії з натуральними числами"

Про матеріал
Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми, поєднавши математичний та історичний матеріали; розвивати логічне мислення, пізнавальну активність учнів; прищеплювати інтерес до вивчення математики та культурної спадщини рідного краю; виховувати впевненість у своїх силах, відповідальність, працьовитість; виховувати в учнів любов до рідного краю, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Урок-подорож  з математики для учнів 5 класу «Дії з натуральними числами»

               (Урок систематизації та узагальнення в 5 класі. Відповіді до вправ і задач пов’язані з видатними пам’ятками історії та культури Сумщини.)
Тема.  Дії з натуральними числами. 
Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми, поєднавши математичний та історичний матеріали; розвивати логічне мислення, пізнавальну активність учнів; прищеплювати інтерес до вивчення математики та культурної спадщини рідного краю; виховувати впевненість у своїх силах, відповідальність, працьовитість; виховувати в учнів любов до рідного краю, почуття патріотизму.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: мультимедійний комплект, комп’ютерна презентація.

Епіграф уроку:
Математика безмежно різноманітна, як світ,

і міститься в усьому.

Микола Еругін


Хід уроку


І. Організаційний етап.

Оголошення теми, мети, епіграфа  уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

(Учні усно розв’язують 7 прикладів і записують відповіді в зошити. Після цього з таблиці 1 учні вибирають букви, що відповідають результатам, і читають слово, яке утворилося.)

Вправа 1. Обчисліть значення виразу:

1.  200:40+3. (8)

2. (1200+1500):300. (9)

3. 25·20- 498. (2)

4. 350:50 – 3. (4)

5.(3500-1700): 600. (3)

6. 8·6 – 42. (6)

7.  17· 3-50. (1)

Таблиця 1.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

А

М

И

Щ

К

Н

О

С

У

 

Відповідь. Сумщина.

Учитель. Сьогодні ми поговоримо про рідний край.

Учениця. Сумщино моя, ти  найкраща у світі,

                  Квітуча і люба моя сторона!

                 До тебе щоденно всміхаються діти,

                 А в серці моєму така ти одна!

ІІІ. Розв’язування  вправ.

Учитель. На уроці ми дізнаємось з вами дещо з історії Сумської області.

Вправа 2.
1) Виконаємо дії: ( дві пари учнів виходять по черзі до дошки і коментують свої розв'язки).
616 527+501 473;
2749 – 810;
1190 ·20;
14 · 102-1410.

Відповідь. 1) 1 118 000;    2) 1939;    3)23800;    4) 18.
Учитель.  Результати наших вправ мають пряме відношення до Сумщини:

1 118 000– населення Сумської області;
1939 –  рік утворення Сумської області;
23 800 км2 – площа Сумської області;
18 – кількість районів Сумської області.

     Учитель.  Сьогодні  на  уроці  ми  з  вами,  завершуючи  вивчення  теми  «Натуральні числа»  та  вдосконалюючи  навички  дій  з  ними,  здійснимо  невеличку  подорож  по  теренах  нашої  Батьківщини.  Я  впевнена,  ви  не  раз  чули  про  сім  чудес  світу.  Але  не  впевнена,  що  ви  знаєте  про  те,  що  у   2007  року  стартувала  акція  «7  чудес  Сумщини».  На  звання  семи  чудес  Сумщини  претендувало  кілька  пам’яток історії  та  культури  нашої області.  У   травні 2007  року  відбулося  підбиття  підсумків акції.  Ми  з  вами  не  брали  участі  в  голосуванні,  але  сьогодні  на  уроці  спробуємо  відкрити  для  себе  ці  сім  чудес  Сумщини.  Ми  будемо  подорожувати  з  вами  по  карті  нашої  області,  на  якій  вже  позначено  місцезнаходження  «переможців».  Але  подорож  наша  буде  незвичайна – математична.  Тож  озброюйтесь  знаннями,  кмітливістю,  зосередженістю,  твердістю  і  вирушаймо  в  дорогу.

Вправа 3.

Розв’яжіть чотири рівняння, відповіді запишіть у такій же послідовності - і ви дізнаєтесь рік, коли в нашій області було здійснено археологічну пам’ятку:

            1) (36х - 8) · 16 = 448;       

            2) 16х + х – 7х +37 = 117;

  3) 9(х + 15) = 162;

            4) 36:х + 4 = 8;                   

Відповідь: 1839.

http://all-ukraine.com.ua/cache/mamontu-pamyatnik.-nadr-4.jpg.dbc03f2f287ff34d3a09bbc16a63af33.jpeg  Пам’ятник мамонтові

Єдиний в Україні пам’ятник мамонтові знаходиться в селі Кулішівка Недригайлівського району Сумської області.

http://all-ukraine.com.ua/cache/mamontu-pamyatnik.-nadr-3.jpg.dbc03f2f287ff34d3a09bbc16a63af33.jpegУ 1839 р., будуючи завод, робітники натрапили на кістки величезних розмірів. Серед тисяч кісток були знайдені мамонтові кістки, кістки й зуби дикого коня, зуби слона, рештки копит північного оленя.

Кулішівський пам’ятник мамонтові - один з найстарших в Україні. 1957 р. було  відреставровано  монумент, після зруйнуваний більшовиками.

Пам'ятник мамонтові — чотиригранна металева стела, встановлена у теперішній час на невеликому кам'янистому постаменті, на гранях якої згори вказаний рік «1841», зображено барельєф мамонта й викарбувана різноманітна інформація про цінність і важливість палеонтологічної знахідки, в також про те, що в цьому місці проходив кордон між Росією і Річчю Посполитою.

 Учитель. Виконавши дане завдання, ви дізнаєтесь про унікальну споруду міста Тростянець.

 

Вправа 4. З двох сіл, Квіткове і Лугове, відстань між якими 16 км 745 м, одночасно назустріч один одному полетіли стриж і шпак. Швидкість польоту стрижа – 1600 м/хв. Знайти  швидкість польоту шпака, якщо через 5 хвилин  пташки одночасно сіли на одне дерево?

Розв’язання.

  1. 1600 · 5= 8000 (м) пролетів стриж;
  2. 16745-8000= 8745 (м) пролетів шпак;
  3. 8745:5=1749 (м/хв) швидкість польоту шпака.

Відповідь. 1749 м/хв.

http://motoprom.info/image.php?module=city&id=508&w=810&q=90Круглий двір

«Круглий двір» є унікальною спорудою Тростянця, побудований у 1749 р. Йосипом Надаржинським. Цегляна, оштукатурена, овальна з вісями 60 і 40м будівля включає елементи готичного стилю. Це найбільш рання громадська споруда Східної України, що збереглася до нашого часу. У 2000 р. вдалося перетворити «Круглий двір» із руїни в окрасу міста.

http://uatours.info/uploads/images/2f/e4/fd/2fe4fd3dfab19846f745ed6ae64661f2/ekskursiya-v-ahtirku-trostyanets-i-dendropark-neskuchnoe-iz-harkova-1510.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Наша подорож триває.

Вправа 5. Знайдіть значення виразів, обчислюючи зручним способом:

1. )    39 · 2 · 5 ;

2. )    25 · 9 · 4 ;

3)    125 ·  6  · 8 ; 

4)    8 ·  11 + 8  · 29 ;

5)     36  · 127 + 36 · 38 - 36 · 65.

Відповіді. 1) 3900;  2) 900;  3) 6000;  4) 2400;  5) 3600.

Комплекс  Софроніївського монастиря.

Софроніївський монастир - православний чоловічий монастир в Україні, розташований на горі Чудна в селі Нова Слобода Сумської області. Заснований близько 1630 року, занедбаний http://ua.photoclub.com.ua/_/272749.jpeg?0у радянські часи, повернутий за незалежності України релігійній громаді й відреставрований у 1999 році.

 Софроніївський монастир – є духовною святинею стародавнього Путивля. Його з

 1692 р. почали називати Сафроніївським за ім’ям ігумена цього монастиря – Сафронія.

Подорожуючи 1744 р. до Києва, російська імператриця Єлизавета Петрівна взяла участь в освяченні новозбудованої споруди.

22 грудня 2002 р. в повній красі звівся над Путивльськими кручами цей монастир.

 

http://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/websites/1/images/41278_800x600_sofronievskiy2.jpg

Вправа 6.

Записати назви понять, про які йдеться в питанні. Знайти записані відповіді в таблиці 2, викреслити їх. Прочитати назву  історико-культурної пам'ятки Сумщини. 

1. Число, на яке ділять дане натуральне число.  (Дільник)

2.Найменше трицифрове число. (Сто)

3.Назва першого компонента дії ділення. (Ділене)

4.Найменше натуральне число. (Один)

5.Результат дії додавання.(Сума)

6.Рівність, що містить невідоме, позначене буквою. (Рівняння)

7.Компонент дії множення. (Множник)

Таблиця 2.

К

Д

І

Л

Ь

Н

И

К

У

Д

І

Л

Е

Н

Е

Р

С

Т

О

Г

О

Д

И

Н

Р

І

В

Н

Я

Н

Н

Я

А

М

Н

О

Ж

Н

И

К

Н

И

С

У

М

А

 

 

 

http://lohvitsa.org.ua/_fr/3/5379922.jpgГрупа Посульських курганов

Посульська група – пам’ятка про Скіфську державу в нашому краї. До неї входять унікальні скіфські кургани біля міста Ромни. За свідченням археологів, їх було споруджено в VI-V ст. до н.е.  Перше місце серед курганів Посулля належить скіфському некрополю. Найбільшим з них є «Стара Могила» заввишки 21 м.

 

Вправа 7.

  У парку росли берези, дуби і клени. Дубів було в 6 раз більше, ніж беріз, а кленів – у 10 разів більше, ніж беріз. Скільки дерев кожного виду росло в парку, якщо всього їх 1717?

Відповідь. 101 береза, 606 дубів, 1010 кленів.

 

 Трьох-Анастасіївська церква

http://all-ukraine.com.ua/cache/trehanactac-cerkov.gluhov-2.jpg.dbc03f2f287ff34d3a09bbc16a63af33.jpeg   Трьох-Анастасіївська церква – наймасивніша архітектурна домінанта історичного центру міста Глухова. 1717 р. коштом Анастасії Скоропадської було споруджено муровану церкву.

 

 

 

 

 

За архітектурою церква дуже нагадує Володимирський собор у Києві. Куполи храму напівсферичні та приплюснуті. Центральний барабан багато віконний. Кутові барабани повторюють форму центрального, але мають наскрізні дзвіниці.

http://www.lipilin.ru/LJ/2013/05.2013/lj.05.2013.65.JPG  Храм має великий кубічний об'єм з високими вікнами та тісно заставлений зверху п'ятьма куполами. Церква збудована в неовізантійському стилі. Інтер'єр церкви заповнений світлом. Іконостас Анастасіївського храму виготовлений з білого італійського мармуру. Стіни майстерно розписані братами Олександром та Павлом Сведомськими.зниці церкви було знайдено чимало рідкісних книг: «Євангеліє учительне» 1606 р., «Апостол» 1695 р., «Пролог» 1763 р. та ін.

 

Покровський собор в Охтирці

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 8. Трьох-Анастасіївська церква міста Глухова відраховує свій вік з 1717 року. Вона на 36 років старша за Покровський собор в Охтирці, але на 87 років молодша за  Софроніївський монастир міста Путивль. Визначте рік заснування  Софроніївського  монастиря і Покровського собору. Скільки років у цьому році виповнюється  даним пам’яткам культури?

Відповідь. 1681 р., 1803 р.

 У квітні 1753 р. був закладений Свято-Покровський собор. Він побудований за проектом видатного зодчого Ухтомського, відкритий і освячений 2 липня 1768 р. Цей  собор є одним з кращих зразків українського бароко.  Ікона Покрови Пресвятої Богородиці,  на честь якої і збудовано собор, зникла,  в 1903 р. її вивезено до Санкт-Петербурга.

Вправа 9.

  Козаки використовували гармати у своїх походах. Тоді це була дуже дорога зброя: одна гармата коштувала стільки, скільки стадо з 442 корів, а один постріл такої гармати коштував, як 9 корів. Підрахуйте, у скільки корів обходилися козакам 50 гармат та один постріл із них.

Відповідь. 22 550 корів.

 

 Конотопська битва

Поле Конотопської битви.jpg 16 вересня 1658 р. в Гадячі гетьман Іван Виговський підписав угоду з Польщею, за якою Київське, Чернігівське та Брацлавське воєводства складали «Велике Князівство Руське».

Для вирішення долі України царський уряд відправив в Україну величезне військо під проводом князя О. Трубецького.  16 квітня 1659 р. Трубецькой підійшов до Конотопа, який мужньо боронили лише 4000 козаків та місцеві жителі на чолі з ніжинським полковником Гуляницьким.   24 червня 1659 р. об’єднане козацьке військо вирушило до Конотопа. Дорогою вони розбили великий московський загін і підійшли до багнистої річки Соснівка.

 27 червня 1659 р. Виговський з невеликим загоном козаків бродом перейшов Соснівку і вдарив з тилу по царських військах, які тримали облогу Конотопа.  Конотопська битва для російських військ мала катастрофічні наслідки. У боях полягло близько 40 000 царського війська та 15 000 потрапило до татарського полону. Після перемоги під Конотопом Виговський припинив переслідування царського війська й відмовився від гетьманства.

 Учитель. Ми повертаємось до рідної школи.

Найсвітліша дорога у світі –
Це дорога до знань, до школи.
Пам’ятайте це, любі діти,
Не забудьте цього ніколи.

IV. Рефлексія.

Учитель. Шановні діти,  пропоную обговорити нашу подорож. Що справило на вас найбільше враження? Хто вже відвідав якісь із цих цікавих місць? Чи хотіли б ви відправитись на екскурсію визначними місцями Сумщини під час канікул?

V.   Домашнє завдання. Скласти математичну казку-подорож.

VI.  Підсумок уроку.

Учитель. Рідний край! Шануйте його, освячуйте, оспівуйте, переймайтеся його красою, ласкавістю, гордістю.

Учениця. Любіть Україну, як сонце, любіть, 
як вітер, і трави, і води… 
В годину щасливу і в радості мить, 
любіть у годину негоди. 
Любіть Україну у сні й наяву, 
вишневу свою Україну, 
красу її, вічно живу і нову, 
і мову її солов'їну. 
Між братніх народів, мов садом рясним, 
сіяє вона над віками… 
Любіть Україну всім серцем своїм 
і всіми своїми ділами. 

                                 ( В. Сосюра)

                                                                          Осипенко Людмила Володимирівна,

учитель математики вищої категорії

Миронівський навчально – виховний комплекс:

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –                       

дошкільний навчальний заклад

Шосткинської районної ради

Сумської області

1

 

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку