5 клас
Тема: «Кути та їх вимірювання».
Поняття
-
Яка фігура називається кутом?
-
Фігура, утворена двома променями, з спільним початком;
-
Фігура утворена двома променями;
-
Геометрична фігура, утворена двома променями, які мають спільний початок.
-
Кут має…:
-
Вершину, сторони;
-
Два промені;
-
Відрізок.
-
Який кут є розгорнутим?
-
Кут, сторони якого утворюють пряму;
-
Відрізки суміщаються;
-
Пряма.
-
Позначення кутів.
-
Маленькі латинські літери;
-
Арабський алфавіт;
-
Великі арабські літери.
-
Одиниці вимірювання.
-
Сантиметри;
-
Одиничний відрізок;
-
Градус.
-
Що означає виміряти кут?
-
Підрахувати, скільки одиничних кутів у ньому міститься;
-
Виміряти лінійкою;
-
Відкладання кутів.
-
Яку величину має прямий кут?
-
85 градусів;
-
60 градусів;
-
90 градусів.
-
Розташувати кути в порядку зростання
-
Розгорнутий; 2) Прямий; 3) Тупий; 4) Гострий.
-
За допомогою якого приладу вимірюють кути?
-
Лінійка;
-
Транспортир;
-
Циркуль.
Математичний факт
-
Де пишеться назва вершини кута?
-
Вгорі;
-
Внизу;
-
Посередині.
-
За одиницю вимірювання кутів приймають…
-
1/180 розгорнутого кута;
-
Метр;
-
Кут.
-
Який кут особливий)
-
Гострий;
-
Прямий;
-
Розгорнутий.
-
Величина гострого кута?
-
Менше за 90 градусів;
-
90 градусів;
-
Більше за 90 градусів.
-
Величина тупого кута?
-
Менше за 90 градусів;
-
90 градусів;
-
Більше за 90 градусів.
-
Величина прямого кута?
-
Менше за 90 градусів;
-
90 градусів;
-
Більше за 90 градусів.
-
Яким інструментом вимірюють кут?
-
Циркуль;
-
Косинець;
-
Транспортир.
-
Які кути називають рівними?
-
Позначені літерами;
-
Градусні міри рівні;
-
Сторони рівні.
-
Бісектриса кута – це…
-
Промінь, який виходить з вершини кута;
-
Відрізок, який ділить кут навпіл;
-
Промінь, який виходить з вершини кута і ділить його пополам.
Спосіб діяльності.
-
Сформулювати властивості вимірювання кутів.
-
Градусна … кожного кута більша за нуль;
-
Градусна міра кожного … більша за нуль;
-
Градусна міра кожного кута … за нуль;
-
Градусна міра кожного кута більша за …
Повторення базових знань.
-
Пряма, яка виходить з вершини кута? (промінь)
-
Прилад для вимірювання величини кута? (транспортир)
-
Основна геометрична фігура, яку можна накреслити за допомогою лінійки? (пряма)
-
Фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки? (кут)
-
Основна геометрична фігура – вершина кута? (точка)
-
Лінія, яка складається з ланок – відрізків? (ламана)
-
Частина прямої, обмежена з двох боків? (відрізок)
-
Частина прямої, обмежена з одного боку? (промінь)
-
Основна геометрична фігура, моделлю якої є поверхня стола, дзеркала? (площина)
-
Вона є на лінійці, термометрі, спідометрі? (шкала)
Актуалізація базових знань і вмінь.
-
Якщо з однієї точки провести два промені, то отримаємо фігуру, яка називається –
-
Спільний початок променів називається –
-
Самі промені називаються –
-
Градусні міри рівних кутів –
-
Кут, величина якого становить половину величини розгорнутого називається –
-
Кути вимірюються за допомогою приладу, що називається –
-
Гострим кутом називається кут, градусна міра якого –, а тупим кут –, градусна міра якого –.
Підведення підсумків уроку.
Операційний фокус для першого уроку.
-
Яку фігуру називають кутом?
-
Назвіть прилади, які мають шкали?
-
Що таке велика і мала поділки шкали?
-
Який кут утворюють доповняльні промені?
-
О котрій годинні стрілки годинника утворюють розгорнутий, прямий, гострий, тупий кути? Наведіть приклади.
Експрес-контроль.
Підведення підсумків першого уроку.
-
У скільки разів кут 45 градусів менший від розгорнутого?
-
2
-
3
-
4
-
5
-
Дві прямі перетинаються в точці О. Скільки тупих кутів при цьому може утворитися?
-
1
-
2
-
3
-
4
-
На шкалі між сусідніми числами 30 і 50 є чотири штрихи. Знайти ціну поділки цієї шкали?
-
4
-
2
-
5
-
10
-
Побудувати кут РОМ. Міра якого дорівнює 80 градусів. Знайти мари кута РОК і кута КОМ, якщо ОК – бісектриса?
Основи теорії компетентнісних задач.
Завдання 1.
Оленка дала означення куту: «Фігура, яка утворена двома променями, називається кутом», а Стас відповів «Фігура, яка утворена двома відрізками, називається кутом»
-
Хто отримав гарну оцінку? (1 бал)
-
Оленка
-
Стас
-
Оленка і Стас
-
Ні Оленка, ні Стас
-
Хто з дітей відповів правильно?
-
Оленка
-
Стас
-
Оленка і Стас
-
Ні Оленка, ні Стас
Завдання 2.
Від якого латинського слова походить назва градус і що воно означає?
-
Дарина відповіла так: назва «градус» походить від латинського слова gradus, що означає «крок» або «сходинка», А Назар відповів: що слово градус означає «драбина».
Хто з дітей відповів правильно? (1 бал)
-
Дарина
-
Назар
-
Дарина і Назар
-
Ні Дарина, ні Назар
-
Хто вперше ввів сучасне позначення «градус»
Відповідь Дарини – сучасне позначення градус увів французький медик і математик Жак Пелетьє дю Ман у 1558 році.
Відповідь Назара – поняття градус вперше застосував давньогрецький вчений Гіполемей (близько 178 – 800 р.до н.е).
Хто з дітей правий? (1 бал)
-
Дарина
-
Назар
-
Дарина і Назар
-
Ні Дарина, ні Назар
Завдання 3
Кут АОВ – невідомо, кут КОВ – 35 градусів, кут ДОВ – 100 градусів, кут АОС – 65 градусів. Чому дорівнює кут АОВ?
-
Поясніть, який зміст має вираз: кут КОВ + кут ДОВ + кут АОС (1 бал)
-
Скласти рівність, що задовольняє умову: кут АОС на 35 градусів менший за кут ДОВ. Чому дорівнює кут ДОВ? (1 бал)
Завдання 4.
Визначте градусну міру кутів, зображених на малюнку?
Д
К
С 35 М
20
N P
-
Чому дорівнює кут ДОК (1 бал)
-
На скільки кут МОN більший за кут ДОС? (1 бал)
-
Чому дорівнює кут СОМ? (1 бал)
Компетентнісна контрольна робота
-
Який кут утворюють стрілки годинника, якщо вони показують_
-
3 години
-
5 годин
-
6 годин
-
2 години 45 хвилин
-
10 годин 10 хвилин
-
Між сторонами кута, що дорівнює 80 градусів, провели бісектрису. Які градусні міри кутів, що утворилися?
-
Бісектриса кута ділить кут АОВ на два кути по 20 градусів. Яка градусна міра кута АОВ?
-
У скільки разів кут В менший за розгорнутий кут, якщо кут В дорівнює 20 градусів?
-
У скільки разів прямий кут більший за кут С, якщо він дорівнює 10 градусів?
-
Стьопа Смєкалкін і Петрик Тяплятгін вимірювали довжину одного ж і того самого відрізка, у Стьопи вийшло 20 одиниць, а в Петрика – 2 одиниці. Чи може таке бути? Якщо так, то якими одиницями могли вимірювати довжину відрізка хлопці?
Прояви компетентність.
Преамбула однофокусної задачі
Завдання 1.
-
Назвіть приклади прямих та розгорнутих кутів, які можна побачити в класній кімнаті.
-
Визначте кут між напрямками: (малюнок )
1) південь і схід;
2) південь і північ;
3) південь і захід;
4) північ і південний захід;
5) захід і північний захід;
6) схід і північ;
7) схід і північний захід;
8) північний захід і південний схід.
Завдання 2
Умова:
Визначте кут між напрямками: (малюнок )
1) південь і схід;
2) південь і північ;
3) південь і захід;
4) північ і південний захід;
5) захід і північний захід;
6) схід і північ;
7) схід і північний захід;
8) північний захід і південний схід.
Особливості будови
1. Сюжет: наявний
2. Шум: відсутній
3. Склад умови: 1) кут між напрямами
2) південь і схід
3) північ і захід
4. Вимога пряма: визначити кут між напрямами
5. Вимога прихована: знайти спосіб розв’язання
6. Будова тесту: умова (1,2,3) - вимога (1)
Особливості розв’язання
-
Математизація ситуації: потрібна
-
Нехтування шуму: не потрібне
-
Емоційний блокатор: незначний
-
Схема початку розв’язання: Що дано? Що треба знайти?
-
Порядок зчитування даних: умова-вимога (прямий)
-
Визначити кут між напрямами. Чому дорівнює градусна міра кута між північчю і сходом?
-
Визначити кут між напрямами. Градусна міра кута між заходом і півднем, якщо провести бісектрису кута.
Преамбула двофокусної задачі
Умова:
Визначте кут між напрямками: (малюнок )
1) південь і схід;
2) південь і північ;
3) південь і захід;
4) північ і південний захід;
5) захід і північний захід;
6) схід і північ;
7) схід і північний захід;
8) північний захід і південний схід.
Особливості будови
1. Сюжет: наявний
2. Шум: наявний
3. Склад умови: 1) визначити розмір кута
2) визначити напрями
3) 90 градусів
4. Вимога пряма: визначити кут між напрямами
5. Вимога прихована: виявити та виокремити шум
6. Будова тесту: шум-умова (1,2,3) - вимога (1)
Особливості розв’язання
-
Математизація ситуації: потрібна
-
Нехтування шуму: потрібне
-
Емоційний блокатор: середній
-
Схема початку розв’язання: Що треба визначити? Що для цього треба? Що дано?
-
Порядок зчитування даних: вимога - умова (обернений)
-
Як можна визначити напрям кута між сторонами світу?
-
Що таке напрям кута?