Урок "Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль".

Про матеріал

дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова; навчити учнів розпізнавати дієприкметники в реченнях, доцільно використовувати їх у власному мовленні; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Тема уроку: «Дієприкметник як особлива форма дієслова:  загальне значення, морфологічні ознаки,  синтаксична роль».

Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова; навчити учнів розпізнавати дієприкметники  в реченнях, доцільно використовувати їх у власному  мовленні; сприяти збагаченню словникового запасу  учнів; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання. Опорні питання для повторення теми  «Дієслово» та «Прикметник» (питання для завдання   «Продовжте думку»), узагальнюючі таблиці  «Дієприкметник» та «Порівняй», «Розрізняй», слайди  для творчого завдання.

 Епіграф уроку:

                                                                   Купана – цілована хвилями Дніпровими,

                                                                  Люблена – голублена сивими дібровами,

                                                                  З колоска пахущого, з кореня цілющого,

                                                                  Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

                                                                  Наша мова.                                     

                                                                                    Н.Білоцерківець

                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

     1. Вступне слово вчителя.

          Доброго дня, діти. На сьогоднішньому уроці ми будемо розв’язувати окремі завдання за допомогою узагальнюючих таблиць, переглядати слайди та прослуховувати поетичні твори поетеси – землячки Галини Покоєнко, а також грати в мовознавчі турніри.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

     Отже, перед вивченням нової теми давайте згадаємо про вже вивчені вами частини мови – дієслово та прикметник. Для цього пропоную вам пограти в  гру «Продовжте думку». Перед вами кілька питань, на які ви повинні дати відповідь.

    (На екран спроектовано питання під заголовком «Я знаю, що…»)

                              Я  знаю,  що

  1. Дієсловом називається…
  2. Дієслова мають такі морфологічні ознаки…
  3. Дієслова бувають двох видів…
  4. Дієслова мають такі часові форми:…
  5. Дієслова поділяються на дієвідміни…
  6. Розрізняють три способи дієслів…
  7. Дієслова у реченні найчастіше виконують роль…
  8. Дієслово має 5 основних форм:…
  9. Прикметником називається…                                               

10.Прикметники мають такі морфологічні ознаки…

     11.Прикметники у реченні виконують роль…

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

  •      Діти, погляньте на тему уроку і висловіть свою думку щодо утворення слова Дієприкметник. (Це слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала в собі ознаки двох частин мови: дієслова і прикметника).

 (Мета записана на дошці у такому вигляді)

Учні повинні: 1) запам’ятати визначення дієприкметника та його                                                                                                            морфологічні особливості;

                         2) навчитися розпізнавати дієприкметники у тексті, доцільно                             використовувати їх у власному мовленні;

                        3) переконатися у необхідності використання цієї форми                                     дієслова для збагачення власного лексичного запасу слів.

ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  • А зараз послухайте лінгвістичну казку.

                                           Справжній родич

      Сидить біля воріт акціонерного товариства «Частини мови» Дієприкметник і гірко плаче. І як же не плакати, коли жодна частина мови не приймає його до свого товариства. А він добре знає свій родовід: він близький родич Дієслова і свояк Прикметника, він майстер на всі руки, сам може робити те, що роблять ці дві поважні частини мови. Яка несправедливість? Яке зневаження його здібностей, його трудового ентузіазму.

     То давайте хоч ми з належною увагою поставимося до дієприкметника, добре вивчимо його властивості.

        Я знову запропоную вам цікаву гру на перевірку вашої уваги та вміння мислити. Гра «Четверте зайве»: у якому рядку серед поданих є «четверте зайве» слово. Поясніть за якими ознаками ви групували слова. (На екран спроектовано гру «Четверте зайве». Діти знаходять правильну відповідь: це рядок Г) слово ЗАХОВАНИЙ. Пояснюють,що всі підібрані слова – це дієслова, вжиті в минулому, теперішньому і майбутньому часі, дійсного, умовного і наказового способу. І тільки одне слово захований відповідає на питання який?)

                                                    Гра «Четверте зайве»

                                  А) Пробігли, мріяли, шукаю, розцвітали;

                                   Б) вилетів, зібрав би, засадити, пишу;

                                   В) малюєш, записуємо, сіємо, говорять;

                                   Г) дихати, захотіти, захований, нехтувати;

                                   Д) іти, нехай зеленіють, біжимо, яснішають.

V. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.

         1. Пояснення учителя нового матеріалу із використанням узагальнюючої таблиці «Дієприкметник».

          Отже, знайдене вами слово захований і є дієприкметник, а чому, ми зараз разом з вами з’ясуємо.

        Перед вами узагальнююча таблиця «Дієприкметник». Давайте розглянемо її, визначаючи, які морфологічні ознаки дієслова та прикметника має дієприкметник. (Учні розглядають таблицю, вказують на ознаки дієприкметника).

  • Чи все вам зрозуміло? Якщо так, то поясніть мені як ви розумієте слова Наталії Білоцерківець, взяті за епіграф до сьогоднішнього уроку. Назвіть дієприкметники у даному уривку і доведіть свою думку. (Діти відповідають, що в поетичних рядках є кілька слів – дієприкметників: купана, цілована, люблена, голублена. Вони відповідають на питання яка? і вказують на ознаку за дією).

2. Проблемне завдання учням.(Робота в групах.)

    Перед тим, як я запропоную вам виконати наступні вправи, давайте опрацюємо таблиці «Порівняй» і «Розрізняй», що знаходяться на ваших партах. Розгляньте їх і скажіть, у чому полягає відмінність між прикметником та дієприкметником.

                                                                Порівняй

                       дієприкметники

                             вказують

          на ознаку предмета за дією

               охолоджений напій

                   побілена хата

                 занижені оцінки

                       прикметники

                          вказують

                   на постійну ознаку

                     холодний напій

                          біла хата

                       низькі оцінки

 

                                                                Розрізняй

Дієприкметники

несказаний (що) не сказаний,

просіяний через сито,

битий дощами дах…

підписаний, перекладений, спожитий, блискаючий

Дієприкметники, що перейшли в прикметники:

сидяча робота, спілий кавун, битий шлях, сіяне борошно, колючий дріт

Прикметники, утворені від дієслівних основ:

несказанний, невпинний, підписаний, посівний, подвійний, перекладний, докладний

мають ознаки дієслів,

виражають змінну ознаку (за дією)

варений, печений

 виражають постійні ознаки, можуть змінювати наголос: варений, печений

мають суфікси прикметників

(При розгляді таблиці «Порівняй» учні ще раз наголосять, що дієприкметники вказують на знаку предмета за дією, а прикметники – на постійну ознаку.

При розгляді таблиці «Розрізняй» учні зроблять висновок, що:

  1. дієприкметники мають ознаки дієслів, виражають змінну ознаку (ознаку за дією);
  2. коли дієприкметники переходять у прикметники, то виражають постійні ознаки, а також можуть змінювати наголос;
  3. прикметники, що утворилися від дієслівних основ, мають суфікси прикметників: -анн-, -н-

VІ. Виконання вправ на закріплення.

  1. Творча робота.(Робота в парах).

Завдання:  Ви всі, напевно, знаєте Галину Наумівну Покоєнко. Це вчитель світової літератури, яка зараз на заслуженому відпочинку. Але вона досі продовжує творчо працювати. Ось одна з її книг «Усміх сонця», з якої взяті уривки з поезій із яких вам потрібно виписати дієприкметники, пояснити свій вибір. (Про що йдеться в прочитаному)

 

 

                                 Заіскрились веселками квіти,

                                 Мальовничі гаї, береги,

                                 Ромодан – моя книга розкрита,

                                 Звідки я набираюсь снаги.

                      ----------------------------------------------------------

                                 Це нам в спадок залишені парки,

                                 Древні башти, альтанки, ставки,

                                 Синє небо і бронзові арки,

                                 Що п’ють сонце з моєї руки.

                      -------------------------------------------------------------

                                   Коли відвіда туга журавлина,

                                   До себе ночі місячні гукне,

                                   Моя любов відспівана, єдина,

                                   Теплом укрий і пригости мене.

                     --------------------------------------------------------------

                                    Білий аркуш долі ще не списаний,

                                    Вже піввіку в далеч відпливло,

                                    Ще світанки вітром заколисані,

                                     Будуть зігрівать мене теплом.

                       -------------------------------------------------------------

                                    Вже тумани білі попливли,

                                    Заховали посмутнілу просинь,

                                     Закололо серце від імли,

                                     Що її накарбувала осінь.

                                               (Із збірки «Усміх сонця» Галини Покоєнко)

(Учні зачитують виписані дієприкметники)

  1. Робота з підручником. Виконання вправи 121.
  2. А зараз пограємо у гру «Світлофор». Коли я називатиму сполучення прикметника з іменником, ви піднімаєте червону стрічку, а коли – дієприкметника з іменником – зелену стрічку.

Сильний вітер, пожовтілі дерева, зелене листя, зеленіюче поле, ясна  погода, орошені дощем, оповитий туманом, осінній день,  стихаючий вітер, тихий вечір, червоні кетяги, опромінений сонцем. (Молодці. Добре справилися з цим завданням).

  1. Робота біля дошки. «Лінгвістичне конструювання». (Учні по черзі виходять до дошки і утворюють від дієслів та прикметників дієприкметники, записуючи їх).                                                                Створювати, вибрати, зірвати, падати, посадити,мокрий, темний,  квітковий, синій, радісний.
  2.   Робота в групах. Конкурс «З народної скарбниці». Пригадайте, що таке прислів’я і приказка. Із поданих слів скласти вислів. Знайти дієприкметник і визначити його синтаксичну роль. (  Достигле яблуко само з дерева падає. Спорожнілий колос вище всіх стоїть. Не хвали кашу, коли просо не посіяне. Де хата не метена, там дівка не плетена. Написаного й сокирою не вирубаєш. Дарованому коню в зуби не заглядають.)

Перевірка виконаної роботи.

  1. Я гадаю, що у кожного з вас є улюблена пора року. Та, мабуть, золотокоса осінь вражає найбільше. Ось погляньте як художники описують її. А нам потрібно написати про неї твір – мініатюру, використовуючи дієприкметники. Розпочинаємо роботу. (Перевірка кількох робіт).

VІІ. Підсумки уроку.

     - Задайте один одному питання про що ви дізналися сьогодні на уроці.

  (Інтерактивний метод «Мікрофон»)

           - Чи цікавим вам був сьогоднішній урок? Чим саме?

VІІІ. Оцінювання.

   ІХ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал на ст. 70 – 71, вправа 125.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
2.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лозова Людмила Миколаївна
    "На сьогоднішньому уроці" -- помилка
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
2227
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку