дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова; навчити учнів розпізнавати дієприкметники в реченнях, доцільно використовувати їх у власному мовленні; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати любов до рідного краю.
Тема уроку: «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова; навчити учнів розпізнавати дієприкметники в реченнях, доцільно використовувати їх у власному мовленні; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання. Опорні питання для повторення теми «Дієслово» та «Прикметник» (питання для завдання «Продовжте думку»), узагальнюючі таблиці «Дієприкметник» та «Порівняй», «Розрізняй», слайди для творчого завдання.
Епіграф уроку:
Купана – цілована хвилями Дніпровими,
Люблена – голублена сивими дібровами,
З колоска пахущого, з кореня цілющого,
Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози
Наша мова.
Н.Білоцерківець
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вступне слово вчителя.
Доброго дня, діти. На сьогоднішньому уроці ми будемо розв’язувати окремі завдання за допомогою узагальнюючих таблиць, переглядати слайди та прослуховувати поетичні твори поетеси – землячки Галини Покоєнко, а також грати в мовознавчі турніри.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Отже, перед вивченням нової теми давайте згадаємо про вже вивчені вами частини мови – дієслово та прикметник. Для цього пропоную вам пограти в гру «Продовжте думку». Перед вами кілька питань, на які ви повинні дати відповідь.
(На екран спроектовано питання під заголовком «Я знаю, що…»)
Я знаю, що
10.Прикметники мають такі морфологічні ознаки…
11.Прикметники у реченні виконують роль…
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
(Мета записана на дошці у такому вигляді)
Учні повинні: 1) запам’ятати визначення дієприкметника та його морфологічні особливості;
2) навчитися розпізнавати дієприкметники у тексті, доцільно використовувати їх у власному мовленні;
3) переконатися у необхідності використання цієї форми дієслова для збагачення власного лексичного запасу слів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Справжній родич
Сидить біля воріт акціонерного товариства «Частини мови» Дієприкметник і гірко плаче. І як же не плакати, коли жодна частина мови не приймає його до свого товариства. А він добре знає свій родовід: він близький родич Дієслова і свояк Прикметника, він майстер на всі руки, сам може робити те, що роблять ці дві поважні частини мови. Яка несправедливість? Яке зневаження його здібностей, його трудового ентузіазму.
То давайте хоч ми з належною увагою поставимося до дієприкметника, добре вивчимо його властивості.
Я знову запропоную вам цікаву гру на перевірку вашої уваги та вміння мислити. Гра «Четверте зайве»: у якому рядку серед поданих є «четверте зайве» слово. Поясніть за якими ознаками ви групували слова. (На екран спроектовано гру «Четверте зайве». Діти знаходять правильну відповідь: це рядок Г) слово ЗАХОВАНИЙ. Пояснюють,що всі підібрані слова – це дієслова, вжиті в минулому, теперішньому і майбутньому часі, дійсного, умовного і наказового способу. І тільки одне слово захований відповідає на питання який?)
Гра «Четверте зайве»
А) Пробігли, мріяли, шукаю, розцвітали;
Б) вилетів, зібрав би, засадити, пишу;
В) малюєш, записуємо, сіємо, говорять;
Г) дихати, захотіти, захований, нехтувати;
Д) іти, нехай зеленіють, біжимо, яснішають.
V. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Пояснення учителя нового матеріалу із використанням узагальнюючої таблиці «Дієприкметник».
Отже, знайдене вами слово захований і є дієприкметник, а чому, ми зараз разом з вами з’ясуємо.
Перед вами узагальнююча таблиця «Дієприкметник». Давайте розглянемо її, визначаючи, які морфологічні ознаки дієслова та прикметника має дієприкметник. (Учні розглядають таблицю, вказують на ознаки дієприкметника).
2. Проблемне завдання учням.(Робота в групах.)
Перед тим, як я запропоную вам виконати наступні вправи, давайте опрацюємо таблиці «Порівняй» і «Розрізняй», що знаходяться на ваших партах. Розгляньте їх і скажіть, у чому полягає відмінність між прикметником та дієприкметником.
Порівняй |
|
дієприкметники вказують на ознаку предмета за дією охолоджений напій побілена хата занижені оцінки |
прикметники вказують на постійну ознаку холодний напій біла хата низькі оцінки |
Розрізняй |
||
Дієприкметники несказаний (що) не сказаний, просіяний через сито, битий дощами дах… підписаний, перекладений, спожитий, блискаючий |
Дієприкметники, що перейшли в прикметники: сидяча робота, спілий кавун, битий шлях, сіяне борошно, колючий дріт |
Прикметники, утворені від дієслівних основ: несказанний, невпинний, підписаний, посівний, подвійний, перекладний, докладний |
мають ознаки дієслів, виражають змінну ознаку (за дією) варений, печений |
виражають постійні ознаки, можуть змінювати наголос: варений, печений |
мають суфікси прикметників |
(При розгляді таблиці «Порівняй» учні ще раз наголосять, що дієприкметники вказують на знаку предмета за дією, а прикметники – на постійну ознаку.
При розгляді таблиці «Розрізняй» учні зроблять висновок, що:
VІ. Виконання вправ на закріплення.
Завдання: Ви всі, напевно, знаєте Галину Наумівну Покоєнко. Це вчитель світової літератури, яка зараз на заслуженому відпочинку. Але вона досі продовжує творчо працювати. Ось одна з її книг «Усміх сонця», з якої взяті уривки з поезій із яких вам потрібно виписати дієприкметники, пояснити свій вибір. (Про що йдеться в прочитаному)
Заіскрились веселками квіти,
Мальовничі гаї, береги,
Ромодан – моя книга розкрита,
Звідки я набираюсь снаги.
----------------------------------------------------------
Це нам в спадок залишені парки,
Древні башти, альтанки, ставки,
Синє небо і бронзові арки,
Що п’ють сонце з моєї руки.
-------------------------------------------------------------
Коли відвіда туга журавлина,
До себе ночі місячні гукне,
Моя любов відспівана, єдина,
Теплом укрий і пригости мене.
--------------------------------------------------------------
Білий аркуш долі ще не списаний,
Вже піввіку в далеч відпливло,
Ще світанки вітром заколисані,
Будуть зігрівать мене теплом.
-------------------------------------------------------------
Вже тумани білі попливли,
Заховали посмутнілу просинь,
Закололо серце від імли,
Що її накарбувала осінь.
(Із збірки «Усміх сонця» Галини Покоєнко)
(Учні зачитують виписані дієприкметники)
Сильний вітер, пожовтілі дерева, зелене листя, зеленіюче поле, ясна погода, орошені дощем, оповитий туманом, осінній день, стихаючий вітер, тихий вечір, червоні кетяги, опромінений сонцем. (Молодці. Добре справилися з цим завданням).
Перевірка виконаної роботи.
VІІ. Підсумки уроку.
- Задайте один одному питання про що ви дізналися сьогодні на уроці.
(Інтерактивний метод «Мікрофон»)
- Чи цікавим вам був сьогоднішній урок? Чим саме?
VІІІ. Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал на ст. 70 – 71, вправа 125.