Урок "Дієприслівник як особлива форма дієслова"

Про матеріал
Урок систематизації здобутих знань, умінь та навичок Мета: - систематизувати знання учнів з теми, розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення; - вдосконалювати навички визначати дієприслівники, їх морфологічні особливості, спосіб творення; - прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, бажання працювати у групі над створенням проектної технології.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дієприслівник як особлива форма дієслова

Мета:

 - за допомогою мультимедійної презентації та виконання практичних завдань;

 - систематизувати знання учнів з теми, розвивати увагу, память, логічне мислення та звязне мовлення;

 - вдосконалювати навички визначати дієприслівники, їх морфологічні особливості, спосіб творення;

 - прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, бажання працювати у групі над створенням проектної технології.

 

Обладнання: таблиця „Дієприслівник як особлива форма дієслова”, завдання для роботи у групах, комп’ютер, підручники.

 

Тип уроку: систематизації здобутих знань, умінь та навичок

 

Метод навчання: творчий, спостереження, конструювання, робота у групах.

 

Принципи навчання: наступності, наочності, культури та логіки ведення уроку.

 

Дорога в тисячу літ

 починається з одного кроку

( Мудрість Давнього Сходу)

ПЕРЕБІГ  уроку:       І. Привітання. Організація класу до роботи.

                              ІІ. Повідомлення теми уроку.

 1. Вступне слово учителя.

     Легенда.

    Давним – давно жив на світі юнак, який шукав істину. Хтось підказав йому, що у горах  є печера, а в ній – глибокий  колодязь, який дає відповіді на усі запитання. Юнак розшукав колодязь, запитав у нього:

- У чому істина?

    А колодязь відповів:

- Іди на площу свого селища. Там ти знайдеш те, що шукаєш.

Сповнений надії, хлопець пішов на площу. Але яким же великим було його здивування, бо нічого, крім трьох торгових лавок, там не було. У одній продавали шматочки дерева, в другій – шматочки металу, у третій – тоненькі дротинки. Здавалося, що ніхто і ніщо жодною мірою не стосується до істини. Розчарований, юнак повернувся у печеру, щоб отримати від колодязя додаткове пояснення, та звідти чулася лише луна.

    Юнак продовжував пошуки істини, а про колодязь згодом забув. Одного разу місячної ночі він почув звуки чарівної музики – хтось натхненно грав на гітарі. Юнак підійшов до граючого і задивився на його пальці, що ніби танцювали по струнах.

   Потім він почав розглядати інструмент. Його вразило приємне відкриття: гітара виконана із тоненьких дротиків – струн, металу та дерева. І тут хлопець зрозумів слова колодязя: нам уже дано все, чого ми потребуємо.

Як ви зрозуміли зміст легенди?

(нам необхідно учитися збирати усе воєдино і використовувати за призначенням. Багато чого не має значення, поки ми розглядаємо окремі факти, фрагменти. Коли вони зєднуються, виникає щось нове, цілісне.)

2. Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх уроках ми розглядали фрагменти теми „Дієприслівник”, а сьогодні надамо їм  цілісності.

 

ІІІ. Систематизація здобутих знань, умінь та навичок.

  1. Актуалізація опорних знань.

                            У чому особливість дієприслівника ?

  1. Робота групи учнів. Презентація частини „Дієприслівник як особлива форма дієслова”.
  2. Виконання підготовлених учнями завдань.

а) Розподільний диктант. Записати слова у 3 колонки: дієслово, дієприкметник, дієприслівник:

 зловити зловлений, зловивши, захищати, захищений, захищаючи, залишати, залишений, залишивши, залишаючи, замкнути замикаючий, замкнений, замикаючи, поневолити, поневоливши, поневолений, бачити, бачений, бачачи.

       б)утворити дієприслівники від поданих дієслів (завдання на картках – за варіантами – див. Додаток 1).

       4. Презентація частини проекту„Дієприслівниковий зворот” , підготовленого учнями

       6. Виконання завдань, підготовлених учнями:

а) „Коректор”. Відредагувати речення.

Повернувшись зі школи, його зустрів    собака.         

Читаючи роман, серце наповнюється болем.

Проходячи під вікном, в кімнаті чулася розмова.

Йдучи по коридору, двері відчинилися.

б) пояснити уживання та не вживання розділових знаків

 при дієприслівниковому звороті (речення написані на дошці):

- Весняний вітер нетерпляче зітхає, оббігаючи узлісся та  розвіваючи гілля

  плакучій березі (Леся Українка).

- Дівчата бігли не чуючи ніг.

- Над сріблом води лісової, знімаючись, щиглик дзвенів. (М.Рильський)

- Степ, струснувши з себе росу, горить рівним жовто-зеленим  кольором

    (Панас Мирний)

 

7.  Презентація частини проекту „Орфограми дієприслівника”.

8.  Виконання завдань, підготовлених групою учнів:

а) списати, розкривши дужки:

 На віку – як на довгій ниві: (не) пройдеш, ноги (не)поколовши.(Н.тв.)

(Не) сіявши, (не) пожнеш.(Н.тв.)

(Не) знаючи броду, (не) лізь у воду.(Н.тв)

(Не) волячи простих людей, татари просувалися далі на південь (Д.Яворницький)

         9. Виконання тестових завдань з теми „Дієприслівник”,  підготовлених групою учнів.

 

 

 

ІV. Підсумок. „Мяч по колу”:

  • як ви розумієте епіграф, підібраний до уроку?
  • що ви візьмете з собою у життя із легенди про істину?

 

V. Домашнє завдання.

              повторити „Загальні відомості про самостійні частини мови”;

              скласти казку „У країні Морфології”.

 

 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Глазова О., Кузнєцов Ю. Рідна мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак – ЕКО, 2007. – 288с.
  2. І.Ющук. Практикум українського правопису. – К.: 1995. – 271с.
  3. Морозова Л.М. Українська мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: 2000. – 176с.

 

 

Додаток 1.

Утворити можливі форми дієприслівників

від поданих слів:

І варіант

Дієслово

Дієприслівник

доконаного виду

минулого часу

Дієприслівник

 недоконаного виду теперішнього часу

Принести

 

 

Читати

 

 

Зрозуміти

 

 

Виконувати

 

 

Усвідомити

 

 

Складати

 

 

Запитати

 

 

Нести

 

 

Осмислити

 

 

Жити

 

 

Похвалитися

 

 

Сміятися

 

 

 

 

 

 

 

 

Утворити можливі форми дієприслівників

від поданих слів:

ІІ варіант

Дієслово

Дієприслівник

доконаного виду

минулого часу

Дієприслівник

 недоконаного виду теперішнього часу

Принести

 

 

Читати

 

 

Зрозуміти

 

 

Виконувати

 

 

Усвідомити

 

 

Складати

 

 

Запитати

 

 

Нести

 

 

Осмислити

 

 

Жити

 

 

Похвалитися

 

 

Сміятися

 

 

 

1

 

doc
Додано
21 жовтня 2020
Переглядів
870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку