Тема: Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла.
Мета.
Навчальна: продовжити формувати в учнів початкові відомості про будову речовини; ознайомити з дослідними підтвердженнями молекулярно-кінетичної теорії (МКТ); формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях.
Розвиваюча: розвивати вміння виконувати науковий експеримент, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об'єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.
Виховна: виховувати інформаційну компетентність; виховувати екологічну свідомість школярів.
Завдання:
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-змагання.
Міжпредметні зв'язки: література, екологія, біологія, хімія, географія, охорона здоров'я, художня культура.
Додаток Е
Робоча картка командира групи №___
Облік виконання домашнього завдання.
№ |
Обов’язок на кораблі |
Прізвище учня |
Письмове д/з |
Усне д/з |
Загальна оцінка |
1 |
Капітан |
|
|
|
|
2 |
Штурман |
|
|
|
|
3 |
Помічник 1 |
|
|
|
|
4 |
Помічник 2 |
|
|
|
|
Робоча картка командира групи №___
Облік виконання домашнього завдання.
№ |
Обов’язок на кораблі |
Прізвище учня |
Письмове д/з |
Усне д/з |
Загальна оцінка |
1 |
Каапітан |
|
|
|
|
2 |
Штурман |
|
|
|
|
3 |
Помічник 1 |
|
|
|
|
4 |
Помічник 2 |
|
|
|
|
Робоча картка командира групи №___
Облік виконання домашнього завдання.
№ |
Обов’язок на кораблі |
Прізвище учня |
Письмове д/з |
Усне д/з |
Загальна оцінка |
1 |
Капітан |
|
|
|
|
2 |
Штурман |
|
|
|
|
3 |
Помічник 1 |
|
|
|
|
4 |
Помічник 2 |
|
|
|
|
Гаврилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Каланчацької районної ради
Херсонської області
Дифузія.
Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла
Вчитель фізики:
Харченко О.А.
2013
Харченко О.А.
Урок № 14. Фізика 7 клас
Тема: Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла.
Мета.
Навчальна: продовжити формувати в учнів початкові відомості про будову речовини; ознайомити з дослідними підтвердженнями молекулярно-кінетичної теорії (МКТ); формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях.
Розвиваюча: розвивати вміння виконувати науковий експеримент, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об’єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.
Виховна: виховувати інформаційну компетентність; виховувати екологічну свідомість школярів.
Завдання:
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-змагання.
Міжпредметні зв’язки: література, екологія, біологія, хімія, географія, охорона здоров’я, художня культура.
Обладнання: хімічний посуд, парфуми, фарби, роздаткові робочі бланки (Додаток Б), ноутбук, ППЗ «Фізика 7 клас» Нова школа, фотовиставка робіт Марка Моунсона (Додаток_В), ніж, картопля, буряк, освіжував повітря, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, відеофрагменти (Додаток Г), відео мультиків (Додаток Д), картки для капітанів команд (Додаток Е ), «Вертушка (Додаток Є)».
Структура уроку (Додаток А)
Хід уроку
Вправа «САН» передбачає комплексну активізацію діяльності учнів на уроці та моніторинг стану як фізичного, морального так і дослідження психологічного комфорту учнів на початку уроку. Школярам необхідно заповнити три десятибальні шкали, вказавши рівень самопочуття, активності та настрою в даний момент на уроці. Вправу діти виконують в друкованому бланку у відповідному місці.
Методичні рекомендації до уроку: урок бажано провести у вигляді змагання, використовуючи як групові так і індивідуальні методи роботи. Учням за кожне правильно виконане завдання видається 1 «жетон». Всі завдання оцінюються цими фішками. По закінченні уроку учні підраховують кількість жетонів і визначають переможця, який автоматично отримує 12 балів. Далі складають власні жетони у файлик з робочим бланком і віддають вчителю для оцінювання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
І етап
Учитель ділить клас на 3 групи по 4 учні в кожній (за місцем локалізації) і обирає капітанів (найсильніший учень даної групи).
ІІ етап
Капітани груп обирають «штурмана-помічника» - це учень з достатнім рівнем знань з даної групи.
ІІІ етап
Обирання «пілотів» - решта групи.
Учитель збирає бланки та за допомогою методу «Вертушка» оголошує спосіб перевірки роботи груп. (Додаток Є)
Можливі сектори перевірки
«Довіра» - учні отримують ті оцінки, які виставив командир групи.
«Вибір» - вчитель вибирає одного учня, який виконує завдання № з робочого бланку біля дошки.
«Делегат» - учні самі вирішують хто з присутніх відправиться до вчителя для виконання завдання №.
«Усі і все» - всі учні отримують завдання № і виконують в робочому бланку.
Учитель оголошує перевірку першої з груп, крутить вертушку – визначає спосіб перевірки. Кожна з груп отримує № завдання, який відповідає номеру групи: перша група – завдання №1, решта визначається аналогічним чином.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання
Створення проблемної ситуації.
На попередньому уроці ми з вами познайомилися з основними теоретичними положеннями МКТ, яка пояснює структуру речовини. А ось сьогодні ми переконаємося, що всі атоми і молекули не лише рухаються, а й … Втім, ви зараз самі здогадаєтесь про що йде мова.
Учитель заносить в клас «чарівну» скриньку з розрізаним лимоном всередині.
Послухайте уважно уривок з твору «Троє в одному човні не рахуючи собаки» Дж.К.Джером: «…у нас буде печиво, холодне м’ясо, хліб з маслом і варення – але ні шматочку сиру! Адже сир – як гас, занадто багато з себе представляє. Він, як бачте, хоче заповнити собою весь човен . Він хоче стати хазяїном в корзині з провізією і надати запах сиру всьому вмісту…»
Оголошення теми уроку
Отже, ми прийшли до висновку, що атоми не лише рухаються - а й взаємодіють. Однак, явище взаємодії найдрібніших частинок у фізиці називається одним, новим для нас, словом – дифузія! Тому записуємо тему сьогоднішнього уроку: «Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла»
Цілепокладання:
- Чи можемо ми використовуючи знання про дифузію пояснити інші явища навколишнього світу?
- Яке значення має дифузія в житті людини?
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Які таємниці має наша фізична незнайомка ми дізнаємося переглянувши відеофрагмент.(Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок№17)
Дифузія — це явище взаємопроникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої внаслідок їхнього хаотичного руху.(Заповнення зошита).
(Заповнення робочого зошита).
Температура і швидкість взаємодії
Як ви пам’ятаєте атоми і молекули знаходяться у безперервному хаотичному русі. Як ви вважаєте, чи буде зростати швидкість руху молекули, якщо збільшити її температуру?
Уявіть, що ви сіли на щось гаряче. Як швидко ви встанете з того місця? Підскочите? (Відповіді учнів: дуже швидко втечуть від небезпеки.) Ось так і з молекулами, чим більше їх нагрівати, тим більше ми їх «розганяємо». А отже і швидкість взаємодії (дифузія) відбуватиметься значно швидше.
Отже, із збільшенням температури швидкість дифузії …? (Відповіді учнів: зростає.) (Завдання №6 ).
Давайте поглянемо, яке значення має дифузія для життя людини. (Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок №17)
На столі знаходиться наступне фізичне обладнання: склянка, парфуми, картоплина, ніж, буряк,вода, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, акварельні фарби і щіточки, освіжував повітря.
Учень отримує картку і повинен зобразити суть процесу, використавши необхідні матеріали.
Завдання карток:
Необхідно уважно переглянути відео, менші школярики запитають у вас багато цікавого, пов’язаного з сьогоднішньою темою. Вам треба лише піднімати руку і відповідати на них.
Давайте переглянемо з вами 3 уривки з дитячих мультфільмів і спробуємо пояснити їх.
Мультик №1 «Осторожно обезьяны»
Мультик №2 «Простоквашино»
Мультик №3 «Дюймовочка»
Вчитель формує 2 команди (поділом на групи слугує ознака № учня в списку: парні –непарні числа). Кожна команда дітей формує своє коло і показує наступне явище.
Рефлексія
Термін «дифузія» - не лише фізичне поняття, його використовують ще й у політиці, мистецтві, науці, розуміючи «інтеграцію» та «взаємопроникнення» певних явищ. Проте, зараз я вам запропоную переглянути фотовиставку робіт англійського художника-фотографа, який уже понад 20 років займається макрозйомкою дифузії в рідинах. Перегляньте зображення, оберіть для себе найкраще фото, яке імпонує вашому настою, смаку тощо і придумайте йому назву. (Учні аналізують фото, обирають і оголошують результати)
Вправа «САН» (Див. робочий бланк)
Підсумки уроку
Ну а тепер нам прийшов час підбити підсумки сьогоднішнього уроку.
Попрацюйте будь-ласка зі своїми бланками і заповніть їх. (Завдання 7-9)
Доречі, вам було завдання додому знайти цікавинку про молекули, атоми. Тому, будь-ласка, вкладіть ваші роботи, разом з отриманими жетонами фішками у файлик, всі ці результати будуть обов’язково враховані. (Діти працюють в зошитах)
А тепер підрахуємо у кого скільки жетонів. (Оголошення результатів, переможця).
Повідомлення домашнього завдання
Прилад –барометр
… - …
…- ….
… -…..
… -…..
… -…..
… -…..
… -…..
Дякую за урок.
Список використаних джерел
Додаток Є
«Вертушка»
Додаток А
План-схема уроку
Етап уроку (час, хв) |
Дидактична задача |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Результати виконання задачі |
І.Організаційна частина (2_хв) |
|
|
|
|
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань (9 хв)
|
|
|
|
|
Мотивація навчальної діяльності учнів та ціле- покладання (5 хв) |
|
|
|
|
ІІІ. Пояснення нового матеріалу (9 хв)
|
|
|
|
|
IV. Закріплення знань (13 хв) |
|
|
|
|
V. Рефлексія (4 хв) |
|
|
|
|
VI. Підсумки уроку (2 хв) |
|
|
|
|
VII. Повідомлення домашнього завдання (1 хв) |
|
|
|
|
Додаток Е
Робоча картка командира групи №___
Облік виконання домашнього завдання.
№ |
Обов’язок на кораблі |
Прізвище учня |
Письмове д/з |
Усне д/з |
Загальна оцінка |
1 |
Капітан |
|
|
|
|
2 |
Штурман |
|
|
|
|
3 |
Помічник 1 |
|
|
|
|
4 |
Помічник 2 |
|
|
|
|
Робоча картка командира групи №___
Облік виконання домашнього завдання.
№ |
Обов’язок на кораблі |
Прізвище учня |
Письмове д/з |
Усне д/з |
Загальна оцінка |
1 |
Каапітан |
|
|
|
|
2 |
Штурман |
|
|
|
|
3 |
Помічник 1 |
|
|
|
|
4 |
Помічник 2 |
|
|
|
|
Робоча картка командира групи №___
Облік виконання домашнього завдання.
№ |
Обов’язок на кораблі |
Прізвище учня |
Письмове д/з |
Усне д/з |
Загальна оцінка |
1 |
Капітан |
|
|
|
|
2 |
Штурман |
|
|
|
|
3 |
Помічник 1 |
|
|
|
|
4 |
Помічник 2 |
|
|
|
|
Крупа О.А.
Урок № 14. Фізика 7 клас
Тема: Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла.
Мета.
Навчальна: продовжити формувати в учнів початкові відомості про будову речовини; ознайомити з дослідними підтвердженнями молекулярно-кінетичної теорії (МКТ); формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях.
Розвиваюча: розвивати вміння виконувати науковий експеримент, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об’єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.
Виховна: виховувати інформаційну компетентність; виховувати екологічну свідомість школярів.
Завдання:
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-змагання.
Міжпредметні зв’язки: література, екологія, біологія, хімія, географія, охорона здоров’я, художня культура.
Обладнання: хімічний посуд, парфуми, фарби, роздаткові робочі бланки (Додаток Б), ноутбук, ППЗ «Фізика 7 клас» Нова школа, фотовиставка робіт Марка Моунсона (Додаток_В), ніж, картопля, буряк, освіжував повітря, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, відеофрагменти (Додаток Г), відео мультиків (Додаток Д), картки для капітанів команд (Додаток Е ), «Вертушка (Додаток Є)».
Структура уроку (Додаток А)
Хід уроку
Вправа «САН» передбачає комплексну активізацію діяльності учнів на уроці та моніторинг стану як фізичного, морального так і дослідження психологічного комфорту учнів на початку уроку. Школярам необхідно заповнити три десятибальні шкали, вказавши рівень самопочуття, активності та настрою в даний момент на уроці. Вправу діти виконують в друкованому бланку у відповідному місці.
Методичні рекомендації до уроку: урок бажано провести у вигляді змагання, використовуючи як групові так і індивідуальні методи роботи. Учням за кожне правильно виконане завдання видається 1 «жетон». Всі завдання оцінюються цими фішками. По закінченні уроку учні підраховують кількість жетонів і визначають переможця, який автоматично отримує 12 балів. Далі складають власні жетони у файлик з робочим бланком і віддають вчителю для оцінювання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
І етап
Учитель ділить клас на 3 групи по 4 учні в кожній (за місцем локалізації) і обирає капітанів (найсильніший учень даної групи).
ІІ етап
Капітани груп обирають «штурмана-помічника» - це учень з достатнім рівнем знань з даної групи.
ІІІ етап
Обирання «пілотів» - решта групи.
Учитель збирає бланки та за допомогою методу «Вертушка» оголошує спосіб перевірки роботи груп. (Додаток Є)
Можливі сектори перевірки
«Довіра» - учні отримують ті оцінки, які виставив командир групи.
«Вибір» - вчитель вибирає одного учня, який виконує завдання № з робочого бланку біля дошки.
«Делегат» - учні самі вирішують хто з присутніх відправиться до вчителя для виконання завдання №.
«Усі і все» - всі учні отримують завдання № і виконують в робочому бланку.
Учитель оголошує перевірку першої з груп, крутить вертушку – визначає спосіб перевірки. Кожна з груп отримує № завдання, який відповідає номеру групи: перша група – завдання №1, решта визначається аналогічним чином.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання
Створення проблемної ситуації.
На попередньому уроці ми з вами познайомилися з основними теоретичними положеннями МКТ, яка пояснює структуру речовини. А ось сьогодні ми переконаємося, що всі атоми і молекули не лише рухаються, а й … Втім, ви зараз самі здогадаєтесь про що йде мова.
Учитель заносить в клас «чарівну» скриньку з розрізаним лимоном всередині.
Послухайте уважно уривок з твору «Троє в одному човні не рахуючи собаки» Дж.К.Джером: «…у нас буде печиво, холодне м’ясо, хліб з маслом і варення – але ні шматочку сиру! Адже сир – як гас, занадто багато з себе представляє. Він, як бачте, хоче заповнити собою весь човен . Він хоче стати хазяїном в корзині з провізією і надати запах сиру всьому вмісту…»
Оголошення теми уроку
Отже, ми прийшли до висновку, що атоми не лише рухаються - а й взаємодіють. Однак, явище взаємодії найдрібніших частинок у фізиці називається одним, новим для нас, словом – дифузія! Тому записуємо тему сьогоднішнього уроку: «Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла»
Цілепокладання:
- Чи можемо ми використовуючи знання про дифузію пояснити інші явища навколишнього світу?
- Яке значення має дифузія в житті людини?
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Які таємниці має наша фізична незнайомка ми дізнаємося переглянувши відеофрагмент.(Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок№17)
Дифузія — це явище взаємопроникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої внаслідок їхнього хаотичного руху.(Заповнення зошита).
(Заповнення робочого зошита).
Температура і швидкість взаємодії
Як ви пам’ятаєте атоми і молекули знаходяться у безперервному хаотичному русі. Як ви вважаєте, чи буде зростати швидкість руху молекули, якщо збільшити її температуру?
Уявіть, що ви сіли на щось гаряче. Як швидко ви встанете з того місця? Підскочите? (Відповіді учнів: дуже швидко втечуть від небезпеки.) Ось так і з молекулами, чим більше їх нагрівати, тим більше ми їх «розганяємо». А отже і швидкість взаємодії (дифузія) відбуватиметься значно швидше.
Отже, із збільшенням температури швидкість дифузії …? (Відповіді учнів: зростає.) (Завдання №6 ).
Давайте поглянемо, яке значення має дифузія для життя людини. (Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок №17)
На столі знаходиться наступне фізичне обладнання: склянка, парфуми, картоплина, ніж, буряк,вода, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, акварельні фарби і щіточки, освіжував повітря.
Учень отримує картку і повинен зобразити суть процесу, використавши необхідні матеріали.
Завдання карток:
Необхідно уважно переглянути відео, менші школярики запитають у вас багато цікавого, пов’язаного з сьогоднішньою темою. Вам треба лише піднімати руку і відповідати на них.
Давайте переглянемо з вами 3 уривки з дитячих мультфільмів і спробуємо пояснити їх.
Мультик №1 «Осторожно обезьяны»
Мультик №2 «Простоквашино»
Мультик №3 «Дюймовочка»
Вчитель формує 2 команди (поділом на групи слугує ознака № учня в списку: парні –непарні числа). Кожна команда дітей формує своє коло і показує наступне явище.
Рефлексія
Термін «дифузія» - не лише фізичне поняття, його використовують ще й у політиці, мистецтві, науці, розуміючи «інтеграцію» та «взаємопроникнення» певних явищ. Проте, зараз я вам запропоную переглянути фотовиставку робіт англійського художника-фотографа, який уже понад 20 років займається макрозйомкою дифузії в рідинах. Перегляньте зображення, оберіть для себе найкраще фото, яке імпонує вашому настою, смаку тощо і придумайте йому назву. (Учні аналізують фото, обирають і оголошують результати)
Вправа «САН» (Див. робочий бланк)
Підсумки уроку
Ну а тепер нам прийшов час підбити підсумки сьогоднішнього уроку.
Попрацюйте будь-ласка зі своїми бланками і заповніть їх. (Завдання 7-9)
Доречі, вам було завдання додому знайти цікавинку про молекули, атоми. Тому, будь-ласка, вкладіть ваші роботи, разом з отриманими жетонами фішками у файлик, всі ці результати будуть обов’язково враховані. (Діти працюють в зошитах)
А тепер підрахуємо у кого скільки жетонів. (Оголошення результатів, переможця).
Повідомлення домашнього завдання
Прилад –барометр
… - …
…- ….
… -…..
… -…..
… -…..
… -…..
… -…..
Дякую за урок.
Список використаних джерел
Додаток Є
«Вертушка»
Додаток А
План-схема уроку
Етап уроку (час, хв) |
Дидактична задача |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Результати виконання задачі |
І.Організаційна частина (2_хв) |
|
|
|
|
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань (9 хв)
|
|
|
|
|
Мотивація навчальної діяльності учнів та ціле- покладання (5 хв) |
|
|
|
|
ІІІ. Пояснення нового матеріалу (9 хв)
|
|
|
|
|
IV. Закріплення знань (13 хв) |
|
|
|
|
V. Рефлексія (4 хв) |
|
|
|
|
VI. Підсумки уроку (2 хв) |
|
|
|
|
VII. Повідомлення домашнього завдання (1 хв) |
|
|
|
|