Урок "Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла."

Про матеріал

Тема: Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла.

Мета.

Навчальна: продовжити формувати в учнів початкові відомості про будову речовини; ознайомити з дослідними підтвердженнями молекулярно-кінетичної теорії (МКТ); формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях.

Розвиваюча: розвивати вміння виконувати науковий експеримент, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об'єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.

Виховна: виховувати інформаційну компетентність; виховувати екологічну свідомість школярів.

Завдання:

  • формувати мотиви самовдосконалення;
  • стимулювати розвиток критичного мислення на основі аналізу фактів і встановленні причинно-наслідкових зв'язків;
  • продовжити формувати вміння застосовувати набуті знання в практиці;
  • продовжити формувати уявлення про фізичну картину світу;
  • показати прояви моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини і природокористуванні;
  • продовжити формування наукового світогляду учнів, розкриття ролі фізичного знання в житті людини і суспільному розвитку;
  • продовжувати формувати загальнонавчальні навички.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок-змагання.

Міжпредметні зв'язки: література, екологія, біологія, хімія, географія, охорона здоров'я, художня культура.

Перегляд файлу

Додаток Е

Робоча картка командира групи №___

Облік виконання домашнього завдання.

Обовязок на кораблі

Прізвище учня

Письмове д/з

Усне

д/з

Загальна оцінка

1

Капітан

 

 

 

 

2

Штурман

 

 

 

 

3

Помічник 1

 

 

 

 

4

Помічник 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Робоча картка командира групи №___

Облік виконання домашнього завдання.

Обовязок на кораблі

Прізвище учня

Письмове д/з

Усне

д/з

Загальна оцінка

1

Каапітан

 

 

 

 

2

Штурман

 

 

 

 

3

Помічник 1

 

 

 

 

4

Помічник 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Робоча картка командира групи №___

Облік виконання домашнього завдання.

Обовязок на кораблі

Прізвище учня

Письмове д/з

Усне

д/з

Загальна оцінка

1

Капітан

 

 

 

 

2

Штурман

 

 

 

 

3

Помічник 1

 

 

 

 

4

Помічник 2

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Гаврилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Каланчацької районної ради

Херсонської області

 

 

 

      Дифузія.

C:\Users\ОЛЯ\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\5LMRLLMY\MC900123149[2].wmfЗалежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла

 

 

 

 

 

Вчитель фізики:

       Харченко О.А.

 

 

 

 

2013

Перегляд файлу

 

          Харченко О.А.

Урок № 14. Фізика 7 клас

 

Тема:  Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла.

Мета.

Навчальна: продовжити формувати в учнів початкові відомості про будову речовини; ознайомити з дослідними підтвердженнями молекулярно-кінетичної теорії (МКТ); формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях.

Розвиваюча: розвивати вміння виконувати науковий експеримент, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об’єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.

Виховна: виховувати інформаційну компетентність; виховувати екологічну свідомість школярів.

Завдання:

  • формувати мотиви самовдосконалення;
  • стимулювати розвиток критичного мислення на основі аналізу фактів і встановленні причинно-наслідкових зв’язків;
  • продовжити формувати  вміння застосовувати набуті знання в практиці;
  • продовжити формувати уявлення про фізичну картину світу;
  • показати прояви моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини і природокористуванні;
  • продовжити формування наукового світогляду учнів, розкриття ролі фізичного знання в житті людини і суспільному розвитку;
  • продовжувати формувати загальнонавчальні навички.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок-змагання.

Міжпредметні зв’язки: література, екологія, біологія, хімія, географія, охорона здоров’я, художня культура.

Обладнання: хімічний посуд, парфуми, фарби, роздаткові робочі бланки (Додаток Б), ноутбук, ППЗ «Фізика 7 клас» Нова школа, фотовиставка робіт Марка Моунсона (Додаток_В), ніж, картопля, буряк, освіжував повітря, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, відеофрагменти (Додаток Г), відео мультиків (Додаток Д), картки для капітанів команд (Додаток Е ), «Вертушка (Додаток Є)».

 

 

Структура уроку  (Додаток А)

  1. Організаційна частина ( 2 хв)
  2. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань ( 9 хв)
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання (5 хв)
  4. Пояснення нового матеріалу (9 хв)
  5. Закріплення знань (13 хв)
  6. Рефлексія (4 хв)
  7. Підсумки уроку (2 хв)
  8. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина
  • вітання;
  • роздача друкованих робочих бланків для роботи на уроці;
  • вправа «САН».

      Вправа «САН» передбачає комплексну активізацію діяльності учнів на уроці та моніторинг стану як фізичного, морального так і дослідження психологічного комфорту учнів на початку уроку. Школярам необхідно заповнити три десятибальні шкали, вказавши рівень самопочуття, активності та настрою в даний момент на уроці. Вправу діти виконують в друкованому бланку у відповідному місці.

Методичні рекомендації до уроку: урок бажано провести у вигляді змагання, використовуючи як групові так і індивідуальні методи роботи. Учням за кожне правильно виконане завдання видається 1 «жетон». Всі завдання оцінюються цими фішками. По закінченні уроку учні підраховують кількість жетонів і визначають переможця, який автоматично отримує 12 балів. Далі складають власні жетони у файлик з робочим бланком і віддають вчителю для оцінювання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань

  1. Інтерактивна вправа  «Вертушка»

     І етап

Учитель ділить клас на 3 групи по 4 учні в кожній (за місцем локалізації)  і обирає капітанів (найсильніший учень даної групи).

ІІ етап

Капітани груп обирають «штурмана-помічника» - це учень з достатнім       рівнем знань з даної групи.

ІІІ етап

Обирання «пілотів» - решта групи.

 

 

  1. Капітан отримує картку роботи (Додаток Е);
  2. капітан оперативно перевіряє рівень знань штурмана, заносить оцінку до бланку;
  3. капітан разом зі штурманом перевіряють підготовку інших членів команди аналогічним чином;
  4. капітан виставляє  оцінку собі.

 

Учитель збирає бланки та за допомогою методу «Вертушка» оголошує  спосіб перевірки роботи груп.  (Додаток Є)

Можливі сектори перевірки

 «Довіра» - учні отримують ті оцінки, які виставив командир групи.

«Вибір» - вчитель вибирає одного учня, який виконує завдання  № з робочого бланку біля дошки.

«Делегат» - учні самі вирішують хто з присутніх відправиться до вчителя для виконання завдання №.

«Усі і все» - всі учні отримують завдання № і виконують в робочому бланку.

Учитель оголошує перевірку першої з груп, крутить вертушку – визначає спосіб перевірки. Кожна з груп отримує № завдання, який відповідає номеру групи: перша група – завдання №1, решта  визначається аналогічним чином.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання

Створення проблемної ситуації.

На попередньому уроці ми з вами познайомилися з основними теоретичними положеннями МКТ, яка пояснює структуру речовини. А ось сьогодні ми переконаємося, що всі атоми і молекули не лише рухаються, а й … Втім, ви зараз самі здогадаєтесь про що йде мова.

Учитель заносить в клас «чарівну» скриньку з розрізаним лимоном всередині.

  • Скажіть, будь ласка, що всередині скриньки? (Учні, відчувши запах, дають правильну відповідь: лимон)
  • Що допомогло вам знайти правильну відповідь? (можливі відповіді учнів: інтуїція, відчуття, запах тощо)
  • Чи можемо ми стверджувати після проведеного досліду, що молекули лише рухаються і не взаємодіють з іншими частинками? (Відповіді учнів: ні не можемо. Вони вступають у взаємодію)

Послухайте уважно уривок з твору «Троє в одному човні не рахуючи собаки» Дж.К.Джером: «…у нас буде печиво, холодне м’ясо, хліб з маслом і варення – але ні шматочку сиру! Адже сир – як гас, занадто багато з себе представляє. Він, як бачте, хоче заповнити собою весь човен . Він хоче стати хазяїном в корзині з провізією і надати запах сиру всьому вмісту…»

  • Як ви вважаєте чому герої так ретельно ставилися до відбору продуктів для подорожі? (Можливі відповіді учнів: їх цікавила спроможність використати ці продукти, відчувши їх смак і користь.)
  • Чи можна стверджувати, що молекули сиру взаємодіють з іншими частинками? (Відповіді учнів: так,звісно)

Оголошення теми уроку

Отже, ми прийшли до висновку, що атоми не лише рухаються - а й взаємодіють. Однак, явище взаємодії  найдрібніших частинок у фізиці називається одним, новим для нас, словом – дифузія!  Тому записуємо тему сьогоднішнього уроку: «Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла»

Цілепокладання:

- Чи можемо ми використовуючи знання про дифузію пояснити інші явища навколишнього світу?

- Яке значення має дифузія в житті людини?

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Які таємниці має наша фізична незнайомка ми дізнаємося переглянувши відеофрагмент.(Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок№17)

  • Що ж ми називаємо дифузією? (Відповіді учнів)

Дифузія — це явище взаємопроникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої внаслідок їхнього хаотичного руху.(Заповнення зошита).

  • В яких агрегатних станах може відбуватися дифузія? (Відповіді учнів: у всіх агрегатних станах речовини).
  • Чи залежить швидкість дифузії від середовища взаємодії? Відповідь обґрунтуйте.(Відповіді учнів. Так залежить, адже на характер взаємодії впливає відстань між частинками: чим більша відстань, тим інтенсивніша дифузія).

(Заповнення робочого зошита).

  • Що таке осмос? (Відповіді учнів. Осмос – це однобічна дифузія) 

Температура і швидкість взаємодії

Як ви пам’ятаєте атоми і молекули знаходяться у безперервному хаотичному русі. Як ви вважаєте, чи буде зростати швидкість руху молекули, якщо збільшити її температуру?

Уявіть, що ви сіли на щось гаряче. Як швидко ви встанете з того місця? Підскочите? (Відповіді учнів: дуже швидко втечуть від небезпеки.) Ось так і з молекулами, чим більше їх нагрівати, тим більше ми їх «розганяємо». А отже і швидкість взаємодії (дифузія) відбуватиметься значно швидше.

Отже, із збільшенням температури швидкість дифузії …? (Відповіді учнів: зростає.) (Завдання №6 ).

C:\Users\Ольга\Desktop\x_0fb4bdda.jpg  Давайте поглянемо, яке значення має дифузія для життя людини. (Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок №17)

  1. Закріплення знань
  1.  «Експериментальна перерва»

На столі знаходиться наступне фізичне обладнання: склянка, парфуми, картоплина, ніж, буряк,вода, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, акварельні фарби і щіточки, освіжував повітря.

     Учень отримує картку і повинен зобразити суть процесу, використавши необхідні матеріали.

Завдання карток:

  1. Дифузія у твердих тілах (буряк, картоплина,ніж);
  2. визначити яка із запропонованих склянок має більшу температуру не торкаючись їх (склянки №1-2, однаковий концентрат фарби);
  3. дифузія у твердих тілах і рідинах  (шматочок буряка,ніж, склянка, вода);
  4. дифузія в газах (освіжував повітря або ватка і парфуми);
  5. дифузія в рідинах ( 2 стакани з водою, фарби і кісточки).
  1.  «Чомучки»  (Додаток Г)

Необхідно уважно переглянути відео, менші школярики запитають у вас багато цікавого, пов’язаного з сьогоднішньою темою. Вам треба лише піднімати руку і відповідати на них.

  1. Чому пахнуть мої парфуми? (Дифузія в газах)
  2. Чому ж запах розлитого біля нас бензину ми не відчуваємо відразу? (Рух частинок - хаотичний)
  3. Чому моя гумова кулька здулася? (Дифузія: повітря з кульки через відстані між молекулами гуми вирвалися на зовні)
  4.  Чому мама, коли приступає до прання одягу розкладає його на різнокольорові кучки? (Під час прання різнокольорових речей відбувається дифузія і зовнішній вигляд речей псується)
  5. Як можна прискорити процес дифузії в твердих тілах?  (Нагріти їх)
  6. Чому говорять, що наша атмосфера – це суміш  газів? (Дифузія в газах)
  7. Чому, коли заварюють чай, цукор кидають і розмішують в гарячій воді? (Нагрівання і перемішування прискорює процес дифузії)
  8. Чому мами і домогосподарки перуть у теплій, а не крижаній воді.(Прискорює процес дифузії)
  9. Чи знаєте ви, що мурахи зажди можуть повернутися додому, оскільки позначають свій шлях краплинками власної специфічної рідини? Поясніть будь ласка зв'язок між рідиною і шляхом повернення. (Дифузія: вони йдуть за власним запахом)
  10.                Чому так пахне у мами на кухні коли вона пече смачний торт? (Дифузія в газах)
  11.                Як рослини поглинають поживні речовини з ґрунту, якщо в них на корінні немає ротиків? (Осмос, отримання поживних речовин)
  12.                Відомо, що акули відчувають запах крові за декілька кілометрів, так само як і риба піранья. Як це їм вдається? (У них дуже розвинені чуттєві рецептори: кров і вода вступають у взаємодію. Відбувається дифузія рідин.)
  13.                Чи впливає те, що людина викидає всі відходи і шлаки в навколишнє середовище на стан і забрудненість природи? (Відбувається дифузія у біосфері Землі з відходами – забруднюється навколишнє середовище).

 

  1. «Мультфільм» (Додаток Д)

Давайте переглянемо з вами 3 уривки з дитячих мультфільмів і спробуємо пояснити їх.

Мультик №1 «Осторожно обезьяны»

  • Чому страва, яку приготувала героїня мультика була такою несмачною? (Вона була солоною)
  • Чи часто на кухні нашим мамам допомагає явище дифузії? (Постійно, адже страва – це дифузія смаків, які дають нам інгредієнти).

Мультик №2 «Простоквашино»

  • Чи дійсно бензин має різкий запах? Як пояснити цей процес? (Так, дифузія в газах)

Мультик №3 «Дюймовочка»

  • Чому вода в річці ставала солоною? (Дифузія солі і води)

 

  1. Гра «Я-молекула»

Вчитель формує 2 команди (поділом на групи слугує ознака № учня в списку: парні –непарні числа). Кожна команда дітей формує своє коло і показує наступне явище.

  1. Рух атомів газу.
  2. Рух атомів рідини.
  3. Рух атомів твердого тіла.
  4. Взаємодія двох рідин.

 

Рефлексія

 Термін «дифузія» - не лише фізичне поняття, його використовують ще й у політиці, мистецтві, науці, розуміючи «інтеграцію» та «взаємопроникнення» певних явищ. Проте, зараз я вам запропоную переглянути фотовиставку робіт англійського художника-фотографа, який уже понад 20 років займається макрозйомкою дифузії в рідинах. Перегляньте зображення, оберіть для себе найкраще фото, яке імпонує вашому настою, смаку тощо і придумайте йому назву. (Учні аналізують фото, обирають і оголошують результати)

 Вправа «САН»  (Див. робочий бланк)

 

Підсумки уроку

  Ну а тепер нам прийшов час підбити підсумки сьогоднішнього уроку.

  • З яким фізичним процесом ми сьогодні з вами познайомилися? (Дифузія)
  • Яким українським словом ми можемо замінити його? (Взаємопроникнення)
  • Чи всі частинки можуть дифундувати? (Так, але з різною швидкістю)
  • Від чого насамперед залежить дифузія? (Від свободи і швидкості руху частинки)
  • Захищаючись від нападу, морська тварина кальмар випускає темно синю захисну рідину. Чому через деякий час простір, заповнений цією рідиною, навіть у спокійній воді стає прозорим? (Дифузія у рідинах)
  • У старовинній книзі перед сторінками з малюнками підклеєні аркуші тонкого прозорого паперу. Чому на тому боці паперу, що дотикається до малюнка, з часом з'явились відбитки малюнка? (Дифузія чорнил і сторінок книги)

Попрацюйте будь-ласка зі своїми бланками і заповніть їх.  (Завдання 7-9)

Доречі, вам було завдання додому знайти цікавинку про молекули, атоми. Тому, будь-ласка, вкладіть ваші роботи, разом з отриманими жетонами фішками у файлик, всі ці результати будуть обов’язково  враховані. (Діти працюють в зошитах)

А тепер підрахуємо у кого скільки жетонів. (Оголошення результатів, переможця).

Повідомлення домашнього завдання

  • Вивчити §9 (Коршак Є.Фізика 7 клас)
  • З переліку понять, що входять до складу розділу «Початкові відомості про будову речовини», вибери поняття, що відображають зазначений вид відношень:
  • Матерія, молекула, поле, речовина,рідина, газ, тверде тіло, атом, явище, дифузія, броунівський рух, процес, нагрівання, охолодження, температура;
  • Фізична величина, фізичний прилад, технічний пристрій, фізичне явище, причина, наслідок, функціональні залежності, фізичне тіло.

 

 


  1. Рід - вид
  2. Вид – вид
  3. Вид – рід
  4. Рід – рід
  5. Причина – наслідок
  6. Функціональні залежності
  7. Прилад –

 

Прилад –барометр

… - …

…- ….

… -…..

… -…..

… -…..

… -…..

… -…..


  • Підготувати історичний екскурс відкриття явища дифузії.
  1. Переказ – середній рівень
  2. Хронологічна таблиця – достатній рівень
  3. Вікторина до завдання – високий рівень

Дякую за урок.

 

 

Список використаних джерел

  1. Шарко В.Д., Шолохова Н.С. Учись учитися (фізика 7 клас): Посібник для учнів. – Херсон: Олді-Плюс, 2004. – 100 с.
  2. Коршак Є.В. та ін.. Фізика, 7 кл.: Підручник для серед.загальноосвіт.шк. /Є.В.Коршак, О.І.Ляшенко, В.Ф.Савченко. – Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 1998. -168 с.
  3. Генденштейн Л.Е. Фізика, 7 кл.: Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. – Х.:Гімназія, 2007. – 208 с.:іл..
  4. Шарко В.Д. Сучасний урок фізики: технологічний аспект / Посібник для вчителів і студентів. – К., 2005. – 220 с.
Перегляд файлу

Додаток Є

«Вертушка»

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Додаток А

План-схема уроку

 

Етап уроку (час, хв)

Дидактична задача

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Результати виконання задачі

І.Організаційна частина      (2_хв)

  1. Мобілізувати учнів  для активної роботи на уроці
  • Вітання;
  • роздача друкованих робочих бланків для роботи на уроці;
  • вправа «САН»
  •               Вітання;
  •               участь у психолого-педагогічній вправі «САН»
  1.          Включення класу до активної діяльності на уроці;
  2.          готовність класу і обладнання до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація

опорних

знань

(9 хв)

 

  1. Перевірити та константувати рівень підготовки та розуміння учнів навчального матеріалу попереднього уроку;
  2. Коригувати виявлені проблеми.
  • Організація перевірки домашнього завдання у формі «Вертушка»;
  • контроль діяльності груп;
  • видача жетонів за кожну активну продуктивну дію учня під час описаної роботи
  • Виконання відповідних ролей;
  • спостереження поведінки товаришів;
  • взаємоперевірка;
  • робота з друкованими зошитами.

 

  1. Виявлення вчителем рівня знань учнів,
  2.  встановлення і коригування помилок.
  3. актуалізація необхідних знань.

Мотивація навчальної діяльності учнів та ціле- покладання

(5 хв)

  1. Мотивація і цілепокладання опорних вмінь та навичок учнів
  • Створення проблемної ситуації «Чарівна скринька».
  • робота над уривком з твору;
  • оголошення теми уроку;
  • цілепокладання:
  • Відгадують загадковий предмет (лимон);
  • аналізують уривок твору;
  • записують в друкованих додатках число і тему уроку.
  1. Формування в учнів цілі описання нового поняття, для пояснення розглянутого експерименту.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

(9 хв)

 

  1. Сформувати в учнів конкретне представлення поняття «дифузія», його фізичного змісту, умов та закономірностей даного процесу.
  • Використання ППЗ НОВА ШКОЛА «Фізика, 7 клас» перегляд уроку «Дифузія»;
  • розповідь.

 

  • Слухають уважно вчителя.
  • переглядають запропонований відеоурок;
  • роблять висновки і заповнюють робочі зошити
  1. Формування  нових понять: «дифузія», «осмос».

IV. Закріплення знань

(13 хв)

  1. Формувати вміння пояснювати явища природи спираючись на механізм дифузії.
  2. Діагностувати можливість переходу до наступної теми на подальших уроках.
  3. Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання цікавих запитань і експериментів.
  • Вчитель організує ігрову  роботу учнів у наступних завданнях:
  • «Експериментальна перерва»
  • «Чомучки»
  • «Мультфільм»
  • «Я-молекула»

 

 

  • Дають пояснення природних явищ на основі отриманих знань.
  • виконують передбачені конкурсною програмою завдання.
  1. Вміння застосовувати отримані знання і пояснювати різні процеси.

V. Рефлексія

(4 хв)

  1. Проаналізувати навчальну діяльність і комунікативно клімат в класі.
  • Перегляд фотовиставки робіт Марка Моунсона;
  • вправа «САН»
  • Виконання запропонованих вправ.
  • Самооцінювання.
  1. Рефлексія.

VI. Підсумки уроку

(2 хв)

  1. Підбити та оцінити результативність уроку
  • Опитує учнів з основних аспектів теми;
  • Визначення переможця уроку
  •         Відповідають на запитання вчителя
  •         Підраховують власні жетони
  1. Оцінка ефективності та результативності уроку

VII.

Повідомлення домашнього завдання

(1 хв)

  1. Запропонувати учням систему завдань для закріплення та систематизації отриманих знань.
  • Учитель коментує домашнє завдання
  • Учні отримують завдання додому.
  1. Прийняття та осмислення домашнього завдання.

 

 

202a7dcffc697f39e090e46bf4f74725.jpg
318334.jpg
318337.jpg
470cee8c3688c5d70790deb79a2.jpg
47593193_1250457508_1.jpg
57272f098cacb68f73e1ba1af282fbd2_5758ad08f0275368f48abb9bf6d56cef.jpg
7304026fa538.jpg
Untitled-1154.jpg
Untitled-940.jpg
article_image-image-article.81679a68-4801-41f7-bfde-96e44973adf9.jpg
c33f39aa9c95.jpg
mawson_girl2.jpg-77423194.jpeg
x_244cabb2.jpg
y_265aa347.jpg
y_36dd5d2f.jpg
y_56480fbc.jpg
y_5f3f120a.jpg
y_7cff5264.jpg
y_876c9cb7.jpg
y_acc149e3.jpg
y_e2c9dca1.jpg
y_e3ba81b6.jpg
Перегляд файлу

Додаток Е

Робоча картка командира групи №___

Облік виконання домашнього завдання.

Обовязок на кораблі

Прізвище учня

Письмове д/з

Усне

д/з

Загальна оцінка

1

Капітан

 

 

 

 

2

Штурман

 

 

 

 

3

Помічник 1

 

 

 

 

4

Помічник 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Робоча картка командира групи №___

Облік виконання домашнього завдання.

Обовязок на кораблі

Прізвище учня

Письмове д/з

Усне

д/з

Загальна оцінка

1

Каапітан

 

 

 

 

2

Штурман

 

 

 

 

3

Помічник 1

 

 

 

 

4

Помічник 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Робоча картка командира групи №___

Облік виконання домашнього завдання.

Обовязок на кораблі

Прізвище учня

Письмове д/з

Усне

д/з

Загальна оцінка

1

Капітан

 

 

 

 

2

Штурман

 

 

 

 

3

Помічник 1

 

 

 

 

4

Помічник 2

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

          Крупа О.А.

Урок № 14. Фізика 7 клас

 

Тема:  Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла.

Мета.

Навчальна: продовжити формувати в учнів початкові відомості про будову речовини; ознайомити з дослідними підтвердженнями молекулярно-кінетичної теорії (МКТ); формувати вміння застосовувати знання і навички у різних ситуаціях.

Розвиваюча: розвивати вміння виконувати науковий експеримент, отримувати, аналізувати та узагальнювати отримані результати; розвивати увагу (концентрацію, об’єм, гнучкість); розвивати логічне мислення.

Виховна: виховувати інформаційну компетентність; виховувати екологічну свідомість школярів.

Завдання:

  • формувати мотиви самовдосконалення;
  • стимулювати розвиток критичного мислення на основі аналізу фактів і встановленні причинно-наслідкових зв’язків;
  • продовжити формувати  вміння застосовувати набуті знання в практиці;
  • продовжити формувати уявлення про фізичну картину світу;
  • показати прояви моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини і природокористуванні;
  • продовжити формування наукового світогляду учнів, розкриття ролі фізичного знання в житті людини і суспільному розвитку;
  • продовжувати формувати загальнонавчальні навички.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок-змагання.

Міжпредметні зв’язки: література, екологія, біологія, хімія, географія, охорона здоров’я, художня культура.

Обладнання: хімічний посуд, парфуми, фарби, роздаткові робочі бланки (Додаток Б), ноутбук, ППЗ «Фізика 7 клас» Нова школа, фотовиставка робіт Марка Моунсона (Додаток_В), ніж, картопля, буряк, освіжував повітря, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, відеофрагменти (Додаток Г), відео мультиків (Додаток Д), картки для капітанів команд (Додаток Е ), «Вертушка (Додаток Є)».

 

 

Структура уроку  (Додаток А)

  1. Організаційна частина ( 2 хв)
  2. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань ( 9 хв)
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання (5 хв)
  4. Пояснення нового матеріалу (9 хв)
  5. Закріплення знань (13 хв)
  6. Рефлексія (4 хв)
  7. Підсумки уроку (2 хв)
  8. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина
  • вітання;
  • роздача друкованих робочих бланків для роботи на уроці;
  • вправа «САН».

      Вправа «САН» передбачає комплексну активізацію діяльності учнів на уроці та моніторинг стану як фізичного, морального так і дослідження психологічного комфорту учнів на початку уроку. Школярам необхідно заповнити три десятибальні шкали, вказавши рівень самопочуття, активності та настрою в даний момент на уроці. Вправу діти виконують в друкованому бланку у відповідному місці.

Методичні рекомендації до уроку: урок бажано провести у вигляді змагання, використовуючи як групові так і індивідуальні методи роботи. Учням за кожне правильно виконане завдання видається 1 «жетон». Всі завдання оцінюються цими фішками. По закінченні уроку учні підраховують кількість жетонів і визначають переможця, який автоматично отримує 12 балів. Далі складають власні жетони у файлик з робочим бланком і віддають вчителю для оцінювання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань

  1. Інтерактивна вправа  «Вертушка»

     І етап

Учитель ділить клас на 3 групи по 4 учні в кожній (за місцем локалізації)  і обирає капітанів (найсильніший учень даної групи).

ІІ етап

Капітани груп обирають «штурмана-помічника» - це учень з достатнім       рівнем знань з даної групи.

ІІІ етап

Обирання «пілотів» - решта групи.

 

 

  1. Капітан отримує картку роботи (Додаток Е);
  2. капітан оперативно перевіряє рівень знань штурмана, заносить оцінку до бланку;
  3. капітан разом зі штурманом перевіряють підготовку інших членів команди аналогічним чином;
  4. капітан виставляє  оцінку собі.

 

Учитель збирає бланки та за допомогою методу «Вертушка» оголошує  спосіб перевірки роботи груп.  (Додаток Є)

Можливі сектори перевірки

 «Довіра» - учні отримують ті оцінки, які виставив командир групи.

«Вибір» - вчитель вибирає одного учня, який виконує завдання  № з робочого бланку біля дошки.

«Делегат» - учні самі вирішують хто з присутніх відправиться до вчителя для виконання завдання №.

«Усі і все» - всі учні отримують завдання № і виконують в робочому бланку.

Учитель оголошує перевірку першої з груп, крутить вертушку – визначає спосіб перевірки. Кожна з груп отримує № завдання, який відповідає номеру групи: перша група – завдання №1, решта  визначається аналогічним чином.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та цілепокладання

Створення проблемної ситуації.

На попередньому уроці ми з вами познайомилися з основними теоретичними положеннями МКТ, яка пояснює структуру речовини. А ось сьогодні ми переконаємося, що всі атоми і молекули не лише рухаються, а й … Втім, ви зараз самі здогадаєтесь про що йде мова.

Учитель заносить в клас «чарівну» скриньку з розрізаним лимоном всередині.

  • Скажіть, будь ласка, що всередині скриньки? (Учні, відчувши запах, дають правильну відповідь: лимон)
  • Що допомогло вам знайти правильну відповідь? (можливі відповіді учнів: інтуїція, відчуття, запах тощо)
  • Чи можемо ми стверджувати після проведеного досліду, що молекули лише рухаються і не взаємодіють з іншими частинками? (Відповіді учнів: ні не можемо. Вони вступають у взаємодію)

Послухайте уважно уривок з твору «Троє в одному човні не рахуючи собаки» Дж.К.Джером: «…у нас буде печиво, холодне м’ясо, хліб з маслом і варення – але ні шматочку сиру! Адже сир – як гас, занадто багато з себе представляє. Він, як бачте, хоче заповнити собою весь човен . Він хоче стати хазяїном в корзині з провізією і надати запах сиру всьому вмісту…»

  • Як ви вважаєте чому герої так ретельно ставилися до відбору продуктів для подорожі? (Можливі відповіді учнів: їх цікавила спроможність використати ці продукти, відчувши їх смак і користь.)
  • Чи можна стверджувати, що молекули сиру взаємодіють з іншими частинками? (Відповіді учнів: так,звісно)

Оголошення теми уроку

Отже, ми прийшли до висновку, що атоми не лише рухаються - а й взаємодіють. Однак, явище взаємодії  найдрібніших частинок у фізиці називається одним, новим для нас, словом – дифузія!  Тому записуємо тему сьогоднішнього уроку: «Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла»

Цілепокладання:

- Чи можемо ми використовуючи знання про дифузію пояснити інші явища навколишнього світу?

- Яке значення має дифузія в житті людини?

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Які таємниці має наша фізична незнайомка ми дізнаємося переглянувши відеофрагмент.(Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок№17)

  • Що ж ми називаємо дифузією? (Відповіді учнів)

Дифузія — це явище взаємопроникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої внаслідок їхнього хаотичного руху.(Заповнення зошита).

  • В яких агрегатних станах може відбуватися дифузія? (Відповіді учнів: у всіх агрегатних станах речовини).
  • Чи залежить швидкість дифузії від середовища взаємодії? Відповідь обґрунтуйте.(Відповіді учнів. Так залежить, адже на характер взаємодії впливає відстань між частинками: чим більша відстань, тим інтенсивніша дифузія).

(Заповнення робочого зошита).

  • Що таке осмос? (Відповіді учнів. Осмос – це однобічна дифузія) 

Температура і швидкість взаємодії

Як ви пам’ятаєте атоми і молекули знаходяться у безперервному хаотичному русі. Як ви вважаєте, чи буде зростати швидкість руху молекули, якщо збільшити її температуру?

Уявіть, що ви сіли на щось гаряче. Як швидко ви встанете з того місця? Підскочите? (Відповіді учнів: дуже швидко втечуть від небезпеки.) Ось так і з молекулами, чим більше їх нагрівати, тим більше ми їх «розганяємо». А отже і швидкість взаємодії (дифузія) відбуватиметься значно швидше.

Отже, із збільшенням температури швидкість дифузії …? (Відповіді учнів: зростає.) (Завдання №6 ).

C:\Users\Ольга\Desktop\x_0fb4bdda.jpg  Давайте поглянемо, яке значення має дифузія для життя людини. (Перегляд мультимедійного ПЗ «Фізика 7 кл» Нова школа, урок №17)

  1. Закріплення знань
  1.  «Експериментальна перерва»

На столі знаходиться наступне фізичне обладнання: склянка, парфуми, картоплина, ніж, буряк,вода, склянки з рідиною і надписом №1, №2,вата, акварельні фарби і щіточки, освіжував повітря.

     Учень отримує картку і повинен зобразити суть процесу, використавши необхідні матеріали.

Завдання карток:

  1. Дифузія у твердих тілах (буряк, картоплина,ніж);
  2. визначити яка із запропонованих склянок має більшу температуру не торкаючись їх (склянки №1-2, однаковий концентрат фарби);
  3. дифузія у твердих тілах і рідинах  (шматочок буряка,ніж, склянка, вода);
  4. дифузія в газах (освіжував повітря або ватка і парфуми);
  5. дифузія в рідинах ( 2 стакани з водою, фарби і кісточки).
  1.  «Чомучки»  (Додаток Г)

Необхідно уважно переглянути відео, менші школярики запитають у вас багато цікавого, пов’язаного з сьогоднішньою темою. Вам треба лише піднімати руку і відповідати на них.

  1. Чому пахнуть мої парфуми? (Дифузія в газах)
  2. Чому ж запах розлитого біля нас бензину ми не відчуваємо відразу? (Рух частинок - хаотичний)
  3. Чому моя гумова кулька здулася? (Дифузія: повітря з кульки через відстані між молекулами гуми вирвалися на зовні)
  4.  Чому мама, коли приступає до прання одягу розкладає його на різнокольорові кучки? (Під час прання різнокольорових речей відбувається дифузія і зовнішній вигляд речей псується)
  5. Як можна прискорити процес дифузії в твердих тілах?  (Нагріти їх)
  6. Чому говорять, що наша атмосфера – це суміш  газів? (Дифузія в газах)
  7. Чому, коли заварюють чай, цукор кидають і розмішують в гарячій воді? (Нагрівання і перемішування прискорює процес дифузії)
  8. Чому мами і домогосподарки перуть у теплій, а не крижаній воді.(Прискорює процес дифузії)
  9. Чи знаєте ви, що мурахи зажди можуть повернутися додому, оскільки позначають свій шлях краплинками власної специфічної рідини? Поясніть будь ласка зв'язок між рідиною і шляхом повернення. (Дифузія: вони йдуть за власним запахом)
  10.                Чому так пахне у мами на кухні коли вона пече смачний торт? (Дифузія в газах)
  11.                Як рослини поглинають поживні речовини з ґрунту, якщо в них на корінні немає ротиків? (Осмос, отримання поживних речовин)
  12.                Відомо, що акули відчувають запах крові за декілька кілометрів, так само як і риба піранья. Як це їм вдається? (У них дуже розвинені чуттєві рецептори: кров і вода вступають у взаємодію. Відбувається дифузія рідин.)
  13.                Чи впливає те, що людина викидає всі відходи і шлаки в навколишнє середовище на стан і забрудненість природи? (Відбувається дифузія у біосфері Землі з відходами – забруднюється навколишнє середовище).

 

  1. «Мультфільм» (Додаток Д)

Давайте переглянемо з вами 3 уривки з дитячих мультфільмів і спробуємо пояснити їх.

Мультик №1 «Осторожно обезьяны»

  • Чому страва, яку приготувала героїня мультика була такою несмачною? (Вона була солоною)
  • Чи часто на кухні нашим мамам допомагає явище дифузії? (Постійно, адже страва – це дифузія смаків, які дають нам інгредієнти).

Мультик №2 «Простоквашино»

  • Чи дійсно бензин має різкий запах? Як пояснити цей процес? (Так, дифузія в газах)

Мультик №3 «Дюймовочка»

  • Чому вода в річці ставала солоною? (Дифузія солі і води)

 

  1. Гра «Я-молекула»

Вчитель формує 2 команди (поділом на групи слугує ознака № учня в списку: парні –непарні числа). Кожна команда дітей формує своє коло і показує наступне явище.

  1. Рух атомів газу.
  2. Рух атомів рідини.
  3. Рух атомів твердого тіла.
  4. Взаємодія двох рідин.

 

Рефлексія

 Термін «дифузія» - не лише фізичне поняття, його використовують ще й у політиці, мистецтві, науці, розуміючи «інтеграцію» та «взаємопроникнення» певних явищ. Проте, зараз я вам запропоную переглянути фотовиставку робіт англійського художника-фотографа, який уже понад 20 років займається макрозйомкою дифузії в рідинах. Перегляньте зображення, оберіть для себе найкраще фото, яке імпонує вашому настою, смаку тощо і придумайте йому назву. (Учні аналізують фото, обирають і оголошують результати)

 Вправа «САН»  (Див. робочий бланк)

 

Підсумки уроку

  Ну а тепер нам прийшов час підбити підсумки сьогоднішнього уроку.

  • З яким фізичним процесом ми сьогодні з вами познайомилися? (Дифузія)
  • Яким українським словом ми можемо замінити його? (Взаємопроникнення)
  • Чи всі частинки можуть дифундувати? (Так, але з різною швидкістю)
  • Від чого насамперед залежить дифузія? (Від свободи і швидкості руху частинки)
  • Захищаючись від нападу, морська тварина кальмар випускає темно синю захисну рідину. Чому через деякий час простір, заповнений цією рідиною, навіть у спокійній воді стає прозорим? (Дифузія у рідинах)
  • У старовинній книзі перед сторінками з малюнками підклеєні аркуші тонкого прозорого паперу. Чому на тому боці паперу, що дотикається до малюнка, з часом з'явились відбитки малюнка? (Дифузія чорнил і сторінок книги)

Попрацюйте будь-ласка зі своїми бланками і заповніть їх.  (Завдання 7-9)

Доречі, вам було завдання додому знайти цікавинку про молекули, атоми. Тому, будь-ласка, вкладіть ваші роботи, разом з отриманими жетонами фішками у файлик, всі ці результати будуть обов’язково  враховані. (Діти працюють в зошитах)

А тепер підрахуємо у кого скільки жетонів. (Оголошення результатів, переможця).

Повідомлення домашнього завдання

  • Вивчити §9 (Коршак Є.Фізика 7 клас)
  • З переліку понять, що входять до складу розділу «Початкові відомості про будову речовини», вибери поняття, що відображають зазначений вид відношень:
  • Матерія, молекула, поле, речовина,рідина, газ, тверде тіло, атом, явище, дифузія, броунівський рух, процес, нагрівання, охолодження, температура;
  • Фізична величина, фізичний прилад, технічний пристрій, фізичне явище, причина, наслідок, функціональні залежності, фізичне тіло.

 

 


  1. Рід - вид
  2. Вид – вид
  3. Вид – рід
  4. Рід – рід
  5. Причина – наслідок
  6. Функціональні залежності
  7. Прилад –

 

Прилад –барометр

… - …

…- ….

… -…..

… -…..

… -…..

… -…..

… -…..


  • Підготувати історичний екскурс відкриття явища дифузії.
  1. Переказ – середній рівень
  2. Хронологічна таблиця – достатній рівень
  3. Вікторина до завдання – високий рівень

Дякую за урок.

 

 

Список використаних джерел

  1. Шарко В.Д., Шолохова Н.С. Учись учитися (фізика 7 клас): Посібник для учнів. – Херсон: Олді-Плюс, 2004. – 100 с.
  2. Коршак Є.В. та ін.. Фізика, 7 кл.: Підручник для серед.загальноосвіт.шк. /Є.В.Коршак, О.І.Ляшенко, В.Ф.Савченко. – Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 1998. -168 с.
  3. Генденштейн Л.Е. Фізика, 7 кл.: Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. – Х.:Гімназія, 2007. – 208 с.:іл..
  4. Шарко В.Д. Сучасний урок фізики: технологічний аспект / Посібник для вчителів і студентів. – К., 2005. – 220 с.
Перегляд файлу

Додаток Є

«Вертушка»

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Додаток А

План-схема уроку

 

Етап уроку (час, хв)

Дидактична задача

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Результати виконання задачі

І.Організаційна частина      (2_хв)

  1. Мобілізувати учнів  для активної роботи на уроці
  • Вітання;
  • роздача друкованих робочих бланків для роботи на уроці;
  • вправа «САН»
  •               Вітання;
  •               участь у психолого-педагогічній вправі «САН»
  1.          Включення класу до активної діяльності на уроці;
  2.          готовність класу і обладнання до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація

опорних

знань

(9 хв)

 

  1. Перевірити та константувати рівень підготовки та розуміння учнів навчального матеріалу попереднього уроку;
  2. Коригувати виявлені проблеми.
  • Організація перевірки домашнього завдання у формі «Вертушка»;
  • контроль діяльності груп;
  • видача жетонів за кожну активну продуктивну дію учня під час описаної роботи
  • Виконання відповідних ролей;
  • спостереження поведінки товаришів;
  • взаємоперевірка;
  • робота з друкованими зошитами.

 

  1. Виявлення вчителем рівня знань учнів,
  2.  встановлення і коригування помилок.
  3. актуалізація необхідних знань.

Мотивація навчальної діяльності учнів та ціле- покладання

(5 хв)

  1. Мотивація і цілепокладання опорних вмінь та навичок учнів
  • Створення проблемної ситуації «Чарівна скринька».
  • робота над уривком з твору;
  • оголошення теми уроку;
  • цілепокладання:
  • Відгадують загадковий предмет (лимон);
  • аналізують уривок твору;
  • записують в друкованих додатках число і тему уроку.
  1. Формування в учнів цілі описання нового поняття, для пояснення розглянутого експерименту.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

(9 хв)

 

  1. Сформувати в учнів конкретне представлення поняття «дифузія», його фізичного змісту, умов та закономірностей даного процесу.
  • Використання ППЗ НОВА ШКОЛА «Фізика, 7 клас» перегляд уроку «Дифузія»;
  • розповідь.

 

  • Слухають уважно вчителя.
  • переглядають запропонований відеоурок;
  • роблять висновки і заповнюють робочі зошити
  1. Формування  нових понять: «дифузія», «осмос».

IV. Закріплення знань

(13 хв)

  1. Формувати вміння пояснювати явища природи спираючись на механізм дифузії.
  2. Діагностувати можливість переходу до наступної теми на подальших уроках.
  3. Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання цікавих запитань і експериментів.
  • Вчитель організує ігрову  роботу учнів у наступних завданнях:
  • «Експериментальна перерва»
  • «Чомучки»
  • «Мультфільм»
  • «Я-молекула»

 

 

  • Дають пояснення природних явищ на основі отриманих знань.
  • виконують передбачені конкурсною програмою завдання.
  1. Вміння застосовувати отримані знання і пояснювати різні процеси.

V. Рефлексія

(4 хв)

  1. Проаналізувати навчальну діяльність і комунікативно клімат в класі.
  • Перегляд фотовиставки робіт Марка Моунсона;
  • вправа «САН»
  • Виконання запропонованих вправ.
  • Самооцінювання.
  1. Рефлексія.

VI. Підсумки уроку

(2 хв)

  1. Підбити та оцінити результативність уроку
  • Опитує учнів з основних аспектів теми;
  • Визначення переможця уроку
  •         Відповідають на запитання вчителя
  •         Підраховують власні жетони
  1. Оцінка ефективності та результативності уроку

VII.

Повідомлення домашнього завдання

(1 хв)

  1. Запропонувати учням систему завдань для закріплення та систематизації отриманих знань.
  • Учитель коментує домашнє завдання
  • Учні отримують завдання додому.
  1. Прийняття та осмислення домашнього завдання.

 

 

202a7dcffc697f39e090e46bf4f74725.jpg
318334.jpg
318337.jpg
470cee8c3688c5d70790deb79a2.jpg
47593193_1250457508_1.jpg
57272f098cacb68f73e1ba1af282fbd2_5758ad08f0275368f48abb9bf6d56cef.jpg
7304026fa538.jpg
Untitled-1154.jpg
Untitled-940.jpg
article_image-image-article.81679a68-4801-41f7-bfde-96e44973adf9.jpg
c33f39aa9c95.jpg
mawson_girl2.jpg-77423194.jpeg
x_244cabb2.jpg
y_265aa347.jpg
y_36dd5d2f.jpg
y_56480fbc.jpg
y_5f3f120a.jpg
y_7cff5264.jpg
y_876c9cb7.jpg
y_acc149e3.jpg
y_e2c9dca1.jpg
y_e3ba81b6.jpg
zip
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бойко М.П., Венгер Є.Ф., Мельничук О.В.)
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку