Урок "Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів".

Про матеріал
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Мета. Сформувати в учнів знання про механізм вдиху й видиху; ознайомити з нервовою та гуморальною регуляціями дихання.
Перегляд файлу

Тема. Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

Мета. Сформувати в учнів знання про механізм вдиху й видиху;  ознайомити з нервовою та гуморальною регуляціями дихання;  розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, робити висновки;  виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та оточуючих людей.

Обладнання. Проектор,  мультимедійна дошка, ноутбук, флеш – носії із слайд – презентацією, картки із завданнями.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

1. Вітання з класом.

2. Психологічне налаштування класу.

- Розпочнемо наш урок із простого способу, який використовується для покращення настрою – це посмішка. Отож посміхнемося одне одному, побажаємо успіху і розпочнемо урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Хто швидше?»

- На попередніх уроках ми розпочали вивчати дихальну систему. Отож давайте пригадаємо її будову, виконавши вправу «Хто швидше?»

Воздухоносные пути

2. Робота з індивідуальними картками біля дошки.

Записати склад вдихуваного й видихуваного повітря

3. Бесіда

- Як відбувається газообмін у легенях?

- Як відбувається газообмін у тканинах?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя

- Учні посперечалися: як під час вдиху повітря входить в легені?

І висунули кілька гіпотез:
1. Повітря саме входить в легені, силою роздуває їх і розширює грудну клітку.
2. Повітря входить в легені тому, що вони в грудній порожнині розширюються, втягують атмосферне повітря, а стискаючись, із силою виштовхують його.
3. Людина свідомо, за своїм бажанням, вдихає повітря.

-         З якою гіпотезою ви погоджуєтеся? («Мікрофон»).

-         А чи правильну гіпотезу ви вибрали дізнаєтеся сьогодні на уроці.

2. Повідомлення теми уроку

Визначення мети й завдань уроку спільно з учнями:

-         Вивчити механізм вдиху й видиху;

-         Вміти характеризувати нервову й гуморальну регуляцію дихальних рухів;

-         Бережливо ставитися до свого здоров’я.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

    Дихальні рухи

-         У спокійному стані людина робить 16 – 20 дихальних рухів за хвилину.

Дихальні рухи – вдих і видих – можливі завдяки ритмічному чергуванню узгоджених скорочень і розслаблень дихальних м’язів: міжреберних і діафрагми. Діафрагма – тонкий куполоподібний м’яз, що прикріплений до нижніх ребер і хребта й відділяє грудну порожнину від черевної.

    Типи дихання

Типи дихання

 


Черевний у чоловіків ( в акті дихання переважає діафрагма)

 

Грудний у жінок ( переважають міжреберні м’язи)


Критерії для порівняння

Вдих

Видих

Зовнішні міжреберні м’язи

Скорочуються

Розслаблюються

Положення ребер грудної клітки

Угору й уперед

Униз і назад

Діафрагма

Стає більш плоскою, скорочуючись

Повертається до куполоподібної

Органи черевної порожнини

Зміщуються вниз

Зміщуються вгору

Об’єм легенів

Зростає

Зменшується

Тиск повітря у легенях

Падає

Зростає

Рух повітря за градієнтом тиску

У легені

З легенів

Заповнення таблиці «Дихальні рухи» в РЗДО с.32


  1. Самостійна робота учнів з підручником.

-                     Скільки ж повітря надходить у легені під час вдиху й видиху, ви дізнаєтесь опрацювавши с. 93 підручника  «Життєва й загальна ємність легень».

Дати визначення понять (РЗДО с.32,завдання 2).

  1. Розповідь вчителя.

Нервова й гуморальна регуляція дихальних рухів.

Зазвичай ритмічне чергування вдиху й видиху відбувається мимоволі. Які регуляторні системи організму забезпечують цю ритмічність?

Спочатку з’ясуємо, як відбувається перший вдих людини. У головному мозку розташований нервовий дихальний центр, у якому є центр вдиху й центр видиху. Після народження в крові дитини накопичуються надлишки вуглекислого газу. На їх появу реагує центр вдиху: він надсилає нервові імпульси до дихальних м’язів, а їх скорочення забезпечує вдих. Так легені вперше наповнюються повітрям — об’єм альвеол і бронхіального дерева збільшується.

Що спричиняє видих? На розтягування стінок альвеол і бронхіального дерева реагують рецептори, які в них розміщуються.

Нервові імпульси по цим нейронам надходять до центру видиху. Центр видиху надсилає до центру вдиху сигнали, що гальмують його роботу. Скорочення м’язів діафрагми й грудної клітки припиняється. Вони розслаблюються, об’єм легенів зменшується — відбувається видих.

Що спричиняє вдих? Під час видиху об’єм альвеол і дрібних бронхів зменшується, їх стінки стискаються. Рецептори стінок повідомляють про це до центру видиху, Центр видиху припиняє гальмування центру вдиху. Під час видиху зростає вміст вуглекислого газу в крові й на це реагують клітини центру вдиху. Він стає до роботи, й дихальні м’язи скорочуються. Об’єм легенів збільшується — відбувається вдих. Так вдих вмикає механізм видиху, а видих — механізм вдиху.

Отже, дихання регулюється й нервовою системою, і гуморально. Гуморальний чинник є дуже важливою складовою цієї регуляції: частота дихальних рухів залежить від кількості вуглекислого газу в крові. Якщо його концентрація в крові, яка надходить до дихального центру, перебільшує норму, центр вдиху збільшує частоту імпульсів, що надсилаються до дихальних м’язів. Дихання стає частішим і глибшим, виникає задишка і кров насичується киснем.

Складання на дошці схеми «Регуляція дихання»

V. Хвилинка – цікавинка

- Щоденно через легені проходить  в середньому 10000 л повітря.

- Доросла  людина в середньому робить 2300 вдихів і видихів за день.

VІ. Хвилинка відпочинку

-                     Дихальна система – це корінь нашого життя. Ця система завжди має бути здоровою. З її допомогою можна розв’язати практично всі проблеми нашого організму.

Для стимуляції роботи дихальної системи потрібно зробити глибокий вдих і на видиху промовити звук -«же»;

 для зняття емоційних стресів - «ем»;

поліпшення пам’яті та уваги – «ер».

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Задача (РЗДО с. 33, завдання  4)(Відповідь-12600 л)
  2. Відповіді на питання:

     Чи знаєте ви як правильно дихати?

     Що таке поверхневе дихання?

VІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

1. Біологічний диктант.

  1.                  Дихальні рухи - це вдих і … . 
  2.                  Узгодженість і ритмічність дихальних рухів регулює …. .
  3.                  Він розміщений у … мозку.
  4.                  Під час скорочення міжреберних м’язів … піднімаються.
  5.                  Під час видиху діафрагма розслаблюється, а ребра … .
  6.                  Розрізняють черевний та … типи дихання.
  7.                  Після спокійного вдиху можна вдихнути ще 1,5 л повітря – це … … .
  8.                  ЖЄЛ визначають за допомогою приладу … .

2.Формулювання висновку.

ІХ. Підсумок уроку.

  1. Рефлексія .

-         Чи досягли ми поставленої мети?

-         Чи правильну гіпотезу ви обрали?

  1. Оголошення оцінок.

Х. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 27, відповісти на питання с. 94 підручника.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку