Тема. Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
Мета. Сформувати в учнів знання про механізм вдиху й видиху; ознайомити з нервовою та гуморальною регуляціями дихання; розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та оточуючих людей.
Обладнання. Проектор, мультимедійна дошка, ноутбук, флеш – носії із слайд – презентацією, картки із завданнями.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Вітання з класом.
2. Психологічне налаштування класу.
- Розпочнемо наш урок із простого способу, який використовується для покращення настрою – це посмішка. Отож посміхнемося одне одному, побажаємо успіху і розпочнемо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Хто швидше?»
- На попередніх уроках ми розпочали вивчати дихальну систему. Отож давайте пригадаємо її будову, виконавши вправу «Хто швидше?»
2. Робота з індивідуальними картками біля дошки.
Записати склад вдихуваного й видихуваного повітря
3. Бесіда
- Як відбувається газообмін у легенях?
- Як відбувається газообмін у тканинах?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя
- Учні посперечалися: як під час вдиху повітря входить в легені?
І висунули кілька гіпотез:
1. Повітря саме входить в легені, силою роздуває їх і розширює грудну клітку.
2. Повітря входить в легені тому, що вони в грудній порожнині розширюються, втягують атмосферне повітря, а стискаючись, із силою виштовхують його.
3. Людина свідомо, за своїм бажанням, вдихає повітря.
- З якою гіпотезою ви погоджуєтеся? («Мікрофон»).
- А чи правильну гіпотезу ви вибрали дізнаєтеся сьогодні на уроці.
2. Повідомлення теми уроку
Визначення мети й завдань уроку спільно з учнями:
- Вивчити механізм вдиху й видиху;
- Вміти характеризувати нервову й гуморальну регуляцію дихальних рухів;
- Бережливо ставитися до свого здоров’я.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Дихальні рухи
- У спокійному стані людина робить 16 – 20 дихальних рухів за хвилину.
Дихальні рухи – вдих і видих – можливі завдяки ритмічному чергуванню узгоджених скорочень і розслаблень дихальних м’язів: міжреберних і діафрагми. Діафрагма – тонкий куполоподібний м’яз, що прикріплений до нижніх ребер і хребта й відділяє грудну порожнину від черевної.
Типи дихання
Типи дихання
Черевний у чоловіків ( в акті дихання переважає діафрагма)
Грудний у жінок ( переважають міжреберні м’язи)
Критерії для порівняння |
Вдих |
Видих |
Зовнішні міжреберні м’язи |
Скорочуються |
Розслаблюються |
Положення ребер грудної клітки |
Угору й уперед |
Униз і назад |
Діафрагма |
Стає більш плоскою, скорочуючись |
Повертається до куполоподібної |
Органи черевної порожнини |
Зміщуються вниз |
Зміщуються вгору |
Об’єм легенів |
Зростає |
Зменшується |
Тиск повітря у легенях |
Падає |
Зростає |
Рух повітря за градієнтом тиску |
У легені |
З легенів |
Заповнення таблиці «Дихальні рухи» в РЗДО с.32
- Скільки ж повітря надходить у легені під час вдиху й видиху, ви дізнаєтесь опрацювавши с. 93 підручника «Життєва й загальна ємність легень».
Дати визначення понять (РЗДО с.32,завдання 2).
Нервова й гуморальна регуляція дихальних рухів.
Зазвичай ритмічне чергування вдиху й видиху відбувається мимоволі. Які регуляторні системи організму забезпечують цю ритмічність?
Спочатку з’ясуємо, як відбувається перший вдих людини. У головному мозку розташований нервовий дихальний центр, у якому є центр вдиху й центр видиху. Після народження в крові дитини накопичуються надлишки вуглекислого газу. На їх появу реагує центр вдиху: він надсилає нервові імпульси до дихальних м’язів, а їх скорочення забезпечує вдих. Так легені вперше наповнюються повітрям — об’єм альвеол і бронхіального дерева збільшується.
Що спричиняє видих? На розтягування стінок альвеол і бронхіального дерева реагують рецептори, які в них розміщуються.
Нервові імпульси по цим нейронам надходять до центру видиху. Центр видиху надсилає до центру вдиху сигнали, що гальмують його роботу. Скорочення м’язів діафрагми й грудної клітки припиняється. Вони розслаблюються, об’єм легенів зменшується — відбувається видих.
Що спричиняє вдих? Під час видиху об’єм альвеол і дрібних бронхів зменшується, їх стінки стискаються. Рецептори стінок повідомляють про це до центру видиху, Центр видиху припиняє гальмування центру вдиху. Під час видиху зростає вміст вуглекислого газу в крові й на це реагують клітини центру вдиху. Він стає до роботи, й дихальні м’язи скорочуються. Об’єм легенів збільшується — відбувається вдих. Так вдих вмикає механізм видиху, а видих — механізм вдиху.
Отже, дихання регулюється й нервовою системою, і гуморально. Гуморальний чинник є дуже важливою складовою цієї регуляції: частота дихальних рухів залежить від кількості вуглекислого газу в крові. Якщо його концентрація в крові, яка надходить до дихального центру, перебільшує норму, центр вдиху збільшує частоту імпульсів, що надсилаються до дихальних м’язів. Дихання стає частішим і глибшим, виникає задишка і кров насичується киснем.
Складання на дошці схеми «Регуляція дихання»
V. Хвилинка – цікавинка
- Щоденно через легені проходить в середньому 10000 л повітря.
- Доросла людина в середньому робить 2300 вдихів і видихів за день.
VІ. Хвилинка відпочинку
- Дихальна система – це корінь нашого життя. Ця система завжди має бути здоровою. З її допомогою можна розв’язати практично всі проблеми нашого організму.
Для стимуляції роботи дихальної системи потрібно зробити глибокий вдих і на видиху промовити звук -«же»;
для зняття емоційних стресів - «ем»;
поліпшення пам’яті та уваги – «ер».
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Чи знаєте ви як правильно дихати?
Що таке поверхневе дихання?
VІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.
1. Біологічний диктант.
2.Формулювання висновку.
ІХ. Підсумок уроку.
- Чи досягли ми поставленої мети?
- Чи правильну гіпотезу ви обрали?
Х. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 27, відповісти на питання с. 94 підручника.