14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Урок "Дихання. Харчування і травлення"

Про матеріал

Урок узагальнення знань з теми "Дихання. Харчування і травлення". Урок у формі гри - змагання між двома командами. Можна використати і при проведенні предметних тижнів.

Перегляд файлу

Тема : ДИХАННЯ. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ 

 

Мета: закріпити  та узагальнити поняття про значення процесів дихання та

травлення ; повторити особливості будови та функції органів дихальної та травної системи; розвивати інтелектуальні здібності учнів, логічне мислення, валеологічну свідомість школярів, інтерес до вивчення предмету.

Обладнання: роздатковий матеріал, проектор, комп’ютер .

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань

Структура уроку

Клас поділено на три групи ( команди)

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

У нас  сьогодні узагальнюючий урок з теми « Дихання. Харчування і травлення»

2.     Мотивація навчальної діяльності.

Усі завдання сьогодні будуть проходити у вигляді гри . Сьогодні ми з вами побуваємо у ролі ювелірів, лікарів, рекламних агентів…

3.     Відтворення і корегування опорних знань.

 

  1. ВПРАВА « БІОЛОГІЧНА  ЕСТАФЕТА»

Кожна команда за 1 хв повинна написати якнайбільше термінів з тем, які вивчалися , а саме « Дихання», « Харчування і травлення». Писати терміни потрібно по черзі, кожен учасник вказує один термін.

 

  1. ВПРАВА  « КОЛЬОРОВА СТРІЧКА»

Команди отримують різнобарвні квадратики, на їх звороті написані слова – відповіді на запитання, які отримує команда від учителя. Серед них є і невірні відповіді. Завдання учнів полягає в тому, щоб знайти правильну відповідь та за допомогою шпильок зачепити одна за одну правильні відповіді – утворюється різнобарвний ланцюжок.

Запитання для команд.

 

І команда.

1.Очищує вдихуване повітря від пилу і мікробів і зігріває:  ( носова порожнина)

2.Найдовша частина повітряного шляху: ( трахея)

3.Який процес являється джерелом енергії в організмі: (розпад органічних речовин)

4.Які м’язи  беруть участь у дихальних рухах?(міжреберні)

5.Сукупність процесів, внаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу…(дихання)

6.Мязова трубка по якій їжа потрапляє до шлунка.(стравохід)

7.Основний «будівельний матеріал»  людського організму ( білок)

8.Очищає кров, накопичує глікоген, виводить із крові зруйновані еритроцити: ( селезінка)

9.При недостатній кількості в їжі вітаміну Д виникає…(рахіт)

10.Багато вітаміну А мають продукти харчування… (рослинні продукти:морква, абрикоса, червоний перець)

ІІ команда.                                                                                                         

1.Місце газообміну між легенями і кров’ю : ( легеневі пухирці)

2.Де знаходяться голосові зв’язки? (гортань)

3.Що вимірюється спірометром? (життєва ємність легень)

4.Вміст кисню у повітрі, що видихається: (16,3%)

5.Окислювальні процеси в клітинах, внаслідок яких виділяється енергія це – (внутрішнє дихання)

6.Відділ травної системи, куди їжа потрапляє з ротової порожнини(глотка)

7.Фермент шлункового соку, що розщеплює білки ( пепсин)

8.Жовч в організмі людини утворюється в: (печінка)

9.При недостатній кількості в їжі вітаміну А виникає…(порушення зору, зниження опірності організму до інфекції) вітамін росту.

10.Багато вітаміну Д мають продукти…(риб'ячий жир, яєчний жовток, молоко).

 

ІІІ команда.

1.Місце утворення СО2 в організмі: (клітини тканин)

2.Тонка плівка на поверхні легенів – це: (плевра)

3.Причина збільшення грудної порожнини? (вдих)

4.обєм повітря, що залишається в легенях після максимального видиху: (резервний)

5.Обмін газів між кров’ю і атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання - ..(зовнішнє дихання)

6.Орган  який виконує функцію залози в організмі людини ( печінка)

7.Фермент слини ( амілаза)

8.поживні речовини в організмі людини переважно всмоктуються в : (тонкий кишечник)

9.При відсутності вітаміну В1 виникає..(порушується діяльність нервової системи, втрата апетиту, стомлюваність)

10.Багато вітаміну С мають продукти…( рослини, особливо смородина, лимон, шипшина).

 

  1. ПРИЙОМ « ДАЛІ, ДАЛІ…»

За одну хвилину кожна з команд повинна дати якнайбільше правильних відповідей.

І команда

1.Простір складної форми, покритий слизовою оболонкою, що містить нюхові рецептори…. ( носова порожнина)

2.Повітроносні шляхи, що відходять від трахеї ( бронхи)

3.Вміст кисню у повітрі, що видихається складає…(16,3%)

4.Найбільша кількість повітря, яка може надійти до легень…( життєва ємність легень)

5.Об΄єм повітря, який може додатково надійти до легень при самому глибокому вдиху…( додатковий об’єм)

6.Кашель, нежить, чхання, підвищена температура… це симптоми…(грипу)

7.Ураження слизової оболонки трахеї при розвитку інфекційних захворювань…( трахеїт)

8.Розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня… (дентин)

9.Найпоширеніше захворювання зубів…(карієс)

10.Слинними залозами виділяється фермент…(амілаза)                              

11.Орган травної системи, який має об’ємне розширення , де відбувається накопичення їжі, перетравлювання , перемішування…(шлунок)

12.Молочних зубів у людини…(20)

13.Жовч виділяється до порожнини…(тонкого кишечнику)

14.Джерелом вуглеводів для організму є…(рослинні продукти, які багаті на крохмаль і цукор)

15.За відсутності вітамінів у їжі в організмі виникає захворювання…(авітаміноз)

16.Внаслідок попадання до організму бактерій з роду сальмонел від хворих або здорових людей чи  тварин виникає захворювання…( сальмонельоз)

17.Жири розпадаються на дрібненькі краплинки під впливом…(жовчі)

18.Слиновидільний центр розташований у …(довгастому мозку)

19.За формою і функціями зуби поділяють на …(різці, ікла, малі і великі кутні)

20.Поживні речовини всмоктуються в кров і лімфу головним чином у …(тонкому кишечнику)

 

ІІ команда

1.початковий відділ дихального горла, утворений рухомо сполученими хрящами і прикріпленими до них м’язами і зв’язками…( гортань)

2.Парні органи дихання…(легені)

3.Тип дихання при якому, в акті видиху переважає м’язове зусилля, що створюється діафрагмою…(черевне дихання)

4.Об΄єм повітря, що надходить до легень( або видаляється з них) при кожному вдиху ( видиху)… (дихальний об’єм)

5.Об΄єм повітря, що залишився в легенях після максимального видиху…(залишковий об’єм)

6.Руйнування тканин легень або інших органів – це симптоми…( туберкульозу)

7.Виникнення запалення бронхів внаслідок розвитку інфекційних захворювань або впливу деяких речовин…(бронхіт)

8.Процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть всмоктуватися і засвоюватись організмом…( травлення)

9.Заповнює порожнину зуба..( пульпа)

10.Перетирання , змочування, сприйняття смаку, розщеплення вуглеводів(часткове)відбувається у…( ротовій порожнині)

11.Знешкодження токсинів, синтез глікогену, білків, виділення продуктів обміну, виділення жовчі…( в печінці)

12.Має три відділи: Дванадцятипала кишка, порожня кишка, клубова кишка…(тонка кишка)

13.Біологічно активні речовини різної хімічної породи, обов’язкові учасники обміну речовин…(вітаміни)

14.У ротовій порожнині починають розщеплюватися…(вуглеводи)

15. При нестачі вітамінів у їжі в організмі виникає захворювання…( гіповітаміноз)

16.Особливо небезпечне інфекційне захворювання, яке супроводжується загальним отруєнням організму…(холера)

17.За добу у людини виділяється …( 500-700мл жовчі)

18.У людини є три пари  великих слинних залоз…(привушні, підщелепні, під’язикові)

19.В кожному зубі розрізняють…( коронку, шийку і корінь)

20.Живлення і ріст зуба відбувається за рахунок…(пульпи)

 

ІІІ команда                                                                                                               

1.Трубчаста частина дихальних шляхів, розташована між гортанню і бронхами…(трахея)

2.Вміст кисню у повітрі , що вдихається складає…(20, 9%)

3.Тип дихання, при якому в акті видиху переважає м’язове зусилля, що створюється міжреберними м’язами…( грудне дихання)

4.Об΄єм повітря, який може додатково надійти з легень при самому глибокому видиху…( резервний об’єм)

5.Об΄єм повітря, що міститься у повітроносних шляхах…( мертвий простір)

6.Ураження слизової оболонки горла, загальне отруєння організму токсинами бактерій – це симптоми…( дифтерії)

7.Розвиток в легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження…(Пневмонія)

8.Покриває зверху коронку зуба…( емаль)

9.Постійних зубів у людини…(32)

10.Ковтання і переміщення їжі в шлунок відбувається…(глотка, стравохід)

11.Видовжена, має три частини:головка, тіло, хвіст.Впадає в дванадцятипалу кишку…(підшлункова залоза)

12.Має три відділи: сліпа з червоподібним відростком, ободова, пряма…( товста кишка)

13.Гастрит – це захворювання …(шлунка)

14.Головним ферментом шлункового соку є…(пепсин)

15.Внаслідок потрапляння до організму з їжею отруйних продуктів або небіологічної природи , виникає…(харчове отруєння)

16.Поряд із шлунково – кишковими інфекціями часто трапляються, особливо у дітей, захворювання…(глистяні)

17.Довжина тонкого кишечника у дорослої людини становить…( 4,5 – 5 м)

18.За добу в людини виділяється слини…( 1,0 – 1,5 л)

19.Найтвердіша тканина в організмі людини…( емаль зуба)

20.Речовини, які прискорюють хімічні реакції розщеплення органічних сполук…(ферменти)

 

 

  1. ВПРАВА « КОНВЕРТ»

Кожна команда отримує конверт, в якому у розрізаному стані знаходяться зображення органів травної та дихальної систем. Завдання учнів – скласти зображення і описати будову та функції  органу , який зображений на малюнку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ВПРАВА « НА ПРИЙОМІ У ЛІКАРЯ »                                                 

Кожна команда отримує картку, в якій описано симптоми хвороб органів дихання та травлення. Завдання учнів – розпізнати захворювання за описом і вказати заходи профілактики захворювань.

 

Завдання для І команди

  1. Хворий має наступні симптоми: біль у животі, пронос зі  слизом і кров’ю, підвищення температури тіла до 38,5 – 39,5˚, зниження апетиту, слабкість. У важких випадках можуть  спостерігатися судоми, втрата свідомості.

Визначити: яка це хвороба та охарактеризувати засоби профілактики даної хвороби. ( дизентерія – викликається дизентерійною паличкою)

Профілактика: слідкувати за чистотою рук, зрізати нігті не допускати скупчування бруду,  дотримання особистої гігієни, вживання митих овочів та фруктів, оберігати від мух харчові продукти.

 

  1. Хворий має такі симптоми: кашель, який триває понад 2 тижні, підвищена температура тіла, утруднене дихання, біль у грудях, поганий апетит, постійна слабкість, безпричинна втрата ваги, підвищена пітливість (особливо вночі), кровохаркання. Варто зазначити, що на ранніх стадіях хвороби кашель може бути відсутній. Також можуть проявлятися і локальні симптоми даного захворювання : припухлість лімфатичних вузлів, біль та припухлість суглобів, головний біль, кров у сечі, сонливість.

(туберкульоз – туберкульозна паличка, яка найчастіше уражає легені)

Визначити: яка це хвороба та охарактеризувати засоби профілактики даної хвороби.

Профілактика: чистота житлових будинків, на вулицях міст, у громадських приміщеннях. Профілактичні щеплення, (5-7 день життя, 7,14 років), проба Манту Туберкулін до 14 років, з 15 років флюорографічне обстеження, здоровий спосіб життя, фізична активність, повноцінне і раціональне харчування, загартування, не пити сирого молока купленого на базарі, також сир та м'ясо . Туберкульоз  - це одна з хвороб, які легше попередити, аніж потім тривалий час лікувати.

 

Завдання для ІІ  команди

  1. Хворий має наступні симптоми: водянисті й мутні фекалії, нагадують рисовий відвар, блювота, яка починається раптово. Спочатку вона містить залишки їжі, а потім стає водянистою, мутною, безбарвною або жовтуватого кольору. З перших годин хвороби знижується температура тіла ( до 35˚  і нижче). Внаслідок зневоднення шкіра стає сухою, холодною, сірою, зморшкуватою. Змінюється, а потім майже зникає голос. Шкіра вкривається липким потом. У м’язах рук і ніг виникає біль, потім судоми. Порушується робота нирок. Свідомість поступово затьмарюється. Захоплення судомами все більшої групи м’язів може спричинити смерть.

(Холера – збудник холерний вібріон, потрапляє до організму тільки через рот разом з недоброякісною водою, інфікованими харчовими продуктами(молокопродукти, сира риба, устриці, креветки, а також брудні руки)

Визначити: яка це хвороба та охарактеризувати засоби профілактики даної хвороби

Профілактика: вживання кипяченої води, купатись у водоймищах, де це дозволено органами санепідемнагляду, вживання митих овочів і фруктів, дотримання правил особистої гігієни.

  1. Хворий має наступні симптоми: підвищена температура тіла, біль у горлі,  кашель, нежить та біль у м’язах . (грип – спричиняють мікроскопічно малі віруси.)

Визначити: яка це хвороба та охарактеризувати засоби профілактики даної хвороби.

Профілактика: уникати скупчень людей – аби зменшити вірогідність контакту з хворими, користуватись одноразовими масками при необхідності, регулярно провітрювати приміщення, робити вологе прибирання, повноцінне харчування, часто мити руки з милом та обробляти дизенфікуючим засобом.

 

Завдання для ІІІ  команди

  1. Хворий має наступні симптоми:важкість в області шлунка та правому підребер’ї , нудота, блювання, лихоманка, слабкість, зміна кольору сечі, шкіра набуває жовтуватого кольору, через те, що печінка виробляючи  речовину білірубін під дією віруса у великій кількості надходить до крові.

(гепатит А, жовтуха, боткіна – вірус)

Визначити: яка це хвороба та охарактеризувати засоби профілактики даної хвороби

Профілактика: правила гігієни, введення вакцини( з 12 місяців), ізоляція хворих.

  1. Хворий має наступні симптоми: раптове підвищення температури тіла (38-39 і вище), погіршення  загального стану, поява задишки, сильний біль у боку, потім з’являється кашель із виділенням в’язкого харкотиння  з домішками крові. (пневмонія – запалення легень)

Визначити: яка це хвороба та охарактеризувати засоби профілактики даної хвороби

Профілактика: масаж грудної клітки, дихальна гімнастика, гарне тренування легень – надувна іграшка,  свіже повітря у кімнаті

 

Перегляд  відео фрагменту  та презентації

 « Вплив паління на органи дихання» та

 « Вплив алкоголю на систему травлення»

 

  1. ВПРАВА « РОЗФАРБУЙ  КУРЦЯ »

З чого складається цигарка?  ( робота з малюнком )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ТЕСТ  на  вітамін  С

Ви страждаєте частими простудними захворюваннями.

Ви часто приймаєте знеболювальні препарати які містять аспірин та знеболюючі засоби.

Ви досить рідко їсте свіжі овочі.

Ви їсте мало салатів із сирих овочів.

Ви часто їсте розігріту їжу.

Ви варите картоплю та овочі у великій кількості води.

Якщо на більшість запитань ви дали відповідь «ТАК», то вашому організму , можливо, не вистачає вітаміну С.  (вручення  вітамінок  командам)

 

6. Домашнє завдання.

« РЕКЛАМНА КАМПАНІЯ»

Кожна команда отримує завдання: скласти антирекламу  тютюнопаління  та вживання слабоалкогольних напоїв та безалкогольного пива.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку