Урок "Дихання. Значення дихання. Органи дихання".

Про матеріал
Мета: Освітня: ознайомити учнів зі значенням дихання як процесу, необхідного для життя, розглянути органи дихання, показати взаємозв’язок їх будови з функціями, що виконуються. Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати, самостійну пізнавальну актив¬ність, критичне мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання.
Перегляд файлу

Тема.  Дихання. Значення дихання. Органи дихання.

 

Мета:

 

Освітня:  ознайомити учнів зі значенням дихання як процесу, необхідного для життя, розглянути органи дихання, показати взаємозв’язок їх будови з функціями, що виконуються.

 

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати, самостійну пізнавальну актив­ність, критичне мислення, уміння аналізувати, порівнювати.

 

Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання.

 

Обладнання й матеріали: схеми, малюнки, таблиці, проектор, комп’ютер, підручник,  додаткові картки та схеми.

 

 

Базові поняття та терміни:  дихання, зовнішнє та внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, плевра, плевральна порожнина,  плевральна рідина.

 

Тип уроку. Засвоєння нового матеріалу.

 

 ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент. Повідомлення теми й мети уроку.

Всі за парти ми сідаєм.

До роботи приступаєм.

Щоб помилок уникати,

Треба добре попрацювати.

 

Криптограма «Прихована тема уроку»

 Розставляючи букви ключових слів по цифрах у клітинах , прочитаєте криптограму та дізнаєтесь тему уроку.

Завдання:

12

4

2

 

1

4

4

11

3

6

14

2

4

4

11

 

13

6

13

5

1

15

2

9

7

 

2

4

10

8

 

3

6

14

2

4

 

 

 

 

Картинки по запросу внутрішня будова зуба1

15

2

 

 

 

3

1

4

5

6

4

 

 

4

1

7

8

 

9

7

10

4

 


 

 

 

11

12

6

 

Картинки по запросу травна система людиниКартинки по запросу язик людини 

 

13

5

7

2

8

9

14

10

3

 

 

 

  

 

Відповідь

 

 

Картинки по запросу внутрішня будова зубае

м

а

л

ь

 

д

е

н

т

и

н

 

 

н

е

р

в

к

о

р

і

н

ь


 

 

 

 

Картинки по запросу язик людини 

я

з

и

к

Картинки по запросу травна система людини 

 

с

т

р

а

в

о

х

і

д

 

 

 

 

Цифра

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Буква

е

5

д

н

т

и

р

в

о

і

я

з

с

х

м

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1. Які органи дихання ви знаєте у вивчених тварин?

2. Чим вони відрізняються?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

Поставити проблемне запитання:

- без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, але без повітря вона може витримати лише кілька хвилин. Чому?

 

У народі кажуть: «Потрібен, як повітря», маючи на увазі те, без чого не можна прожити. Усі ми хочемо бути здорови­ми. А щоб запобігти захворюван­ням органів дихання, необхідно знати їх будову, функції, місцезна­ходження в організмі і суть про­цесу дихання.

Справді, людина витримує без їжі кілька десятків днів, без води — кілька днів, а без повітря — лише 5 хв.

                                                            ЛЮДИНА

 

 

           Без їжі                             без води            без повітря

             40 діб                   до 5 діб          лише 5 хвилин

 

 

                                                                                                                   Обов’язкова

                                                                                                   умова життя.

 

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

 

  1. Дихання та його значення.

 Питання до учнів: Що ви знаєте про дихання?

 

Дихання - це сукупність про­цесів, що забезпечують надходжен­ня в організм із зовнішнього сере­довища кисню, використання його клітинами і тканинами для окиснення органічних речовин та виді­лення з організму вуглекислого газу.

 

Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули О2, який шлях ви проходите в організмі? Аналіз і розгляд схеми.

Зовнішнє дихання

↑ ↓

Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовище і альвеолами легень)

↑ ↓

Дифузія газів у легені (обмін газів між альвеолярним повітрям і кров’ю)

↑ ↓

Транспорт кров’ю газів. Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров’ю і тканинами)

↑ ↓

Внутрішнє (тканинне) дихання (споживання кисню клітинами і виділення вуглекислого газу)

 

    Дихання

Зовнішнє                                           Внутрішнє або клітинне

Обмін повітря (газів) між зовнішнім середовищем і альвеолами легенів, насичення крові О2 та видалення СО2 із крові.

Окиснювальні процеси в клітинах у результаті чого утворюється енергія. Яка потрібна для життєдіяльності організму.

 

Запитання до учнів

 Які функції виконує дихальна система?

Функції дихальної системи:

 здійснює газообмін між організмом і зовнішнім середовищем;

 є важливим чинником теплорегуляції;

 виконує функцію виділення (наприклад вода, вуглекислий газ, бактерії);

 елементи системи зумовлюють нюх і утворюють голосовий апарат.

  1. Робота з підручником «Будова і функції органів дихання».

 

Учитель. А зараз я вам пропоную помандрувати.

 

Перша зупинка нашої подорожі – Носова порожнина

Робота в групах. 

I група.Назвіть особливості будови носової порожнини ?

ІI група.На основі особливостей будови носової порожнини визначте їх

функції ?

Наступна зупинка – Гортань

 Самостійна робота в парах – вставте у картку «Будова

гортані » пропущені ключові слова.

 

Картка  «Будова гортані».

Гортань розташована на передній частині шиї. Вона має лійкоподібну форму, зверху прикріплена до…., а знизу переходить у.... . Стінки гортані вкриті війчастим епітелієм. Зовні частину гортані видно як виступ, який називається.... . Основу гортані утворюють кілька хрящів: три непарні – ...., ..., .… і три парні хрящі – ….,…., …. . Найбільший з них – .… хрящ. Хрящі з’єднані між собою рухливо – м’язами і зв’язками. Між щитоподібним і черпакуватим хрящами натягнуті .… .

Між якими міститься голосова щілина. Отже, гортань є не тільки повітроносним органом а й органом…. . Гортань безпосередньо переходить у .... .

 

Ключові слова.  Трахея, кадик, непарні хрящі: перснеподібний, щитоподібний, надгортанний; голосові зв’язки; під’язикова кістка; парні хрящі: черпакуваті, ріжкуваті, клиноподібні; органи утворення голосу; щитоподібний хрящ.

 

Отже, гортань виконує функції– проходження повітря до трахеї, захист дихальних шляхів від потрапляня їжі, утворення звуків.

 

Фізкультхвилинка

Я пропоную вам подихати за методикою Чугунова, і одночасно поборотися зі сколіозом. (звучить музика)

1. Встали, вихідне положення ноги на ширині плечей, руки опущені.

На рахунок 1  – вдих, плечі піднімаються;

На рахунок 2 – видих, плечі опускаються, живильна сила кисню проникає до кожної клітинки нашого організму.

2. Наступна вправа: руки підняли вверх – вдих, руки опустили – видих. 

3. Боремося з плоскостопістю: на носочки – вдих, опустились на стопу – видих.

4. А тепер розправили плечі і з  такою величною, королівською осанкою сіли за парти. І продовжуємо .

 

 

 

 

«Будова трахеї та бронхів»

Розповідь вчителя:

Трахея – широка трубка, яка складається з 16-20 хрящових півкілець, розташована спереду від стравоходу і завжди відкрита для надходження повітря. Задня стінка трахеї немає хрящових півкілець і утворюється сполучною тканиною, в якій містяться непосмуговані м’язеві волокна, що дають змогу не заважати проходженню їжі по стравоходу. Внутрішня стінка трахеї вкрита миготливим епітелієм, що виводить пилові частинки із легень. На рівні 5 грудного хребця трахея поділяється на 2 головних бронхи: лівий та правий .

 

Бронхи складаються з хрящових півкілець (6-12) які запобігають закриттю їхнього просвіту. Бронхи входять в праву і ліву легеню. Бронх, що входить в праву легеню поділяється на 3 гілки відповідно до кількості часток легені. Бронх, який входить в ліву –на 2 гілки . У кожній легені гілки багаторазово поділяються, утворюючи бронхіальне дерево. Найтонші бронхи – бронхіоли – альвеоли – тонкостінні пухірці діаметром 0,1 - 0,3 мм, що заповнені повітрям.

У дорослої людини 300-400 млн. альвеол, тобто загальна поверхня легенів у 50-70 разів більша, ніж уся поверхня тіла людини. Кров через стінки  вбирає О2 і віддає СО2 капілярною сіткою.

 

Бесіда за запитаннями:

1. З чого складаються бронхи ?                      

(6-12 хрящових півкілець)

2. Бронхи поділяються ?                                  

(Бронхіоли)

3. Бронхіоли закінчуються?

(Альвеолами)

4. То чим заповнені легеневі пухирці ?         

(Повітрям)

5. Чим оточені альвеоли зовні ?                     

(Густою капілярною сіткою)

6. Яку функцію виконують альвеоли у зв’язку з будовою?

(Газообміну)

 

7. Скільки альвеол у легенях дорослої людини?

(300-400 млн.)

8. Що таке трахея ?

(Широка трубка яка складається з  16 - 20 хрящових         півкілець, розташована спереду від стравоходу.)

 

9. Трахея поділяється на 2 головних?

  (Лівий і правий бронх)

                   

Учитель: Діти, ми  закінчуємо подорож і завершальна наша зупинка «Легені»

 

 

Демонстрація досліду.                                                   

 Дослід:

В одну посудину кладуть сиру легеню, а у  другу – проварену. Проварена легеня опускається на дно, а сира – плаває на поверхні.

 

Проблемне запитання.

 

1.Що ми бачимо ?

2.Чому сира легеня не тоне у воді ?

(Діти роблять висновок)

 

Робота з підручником стор. 44 (автор: Задорожній) - читання ланцюжком.

 

 

 

Хвилинка-цікавинка.

Хто їсть яблука, той легше дихає. До такого висновку дійшли вчені Корнельського університету в Нью-Йорку. Науковці встановили, що багато хвороб, у тому числі й захворювання легень, виникають під дією вільних радикалів. Фахівці вважають, що в цій ситуації слід підживлювати легені вітамінами С та А, що є антиоксидантами (сполуки, що перешкоджають утворенню вільних радикалів). Тому не забувайте урізноманітнювати свій раціон яблуками.     

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

1. Установіть послідовність розташування органів дихання:

1. Ле­гені    5. Гортань

2. Бронхи    6. Глотка

3. Носоглотка   7. Тра­хея.

4. Носова порожнина

Відповідь. 4,3,6,5,7,2,1.

 

  1. Складання схеми в зошиті. Кожному учню роздаються картки з «логічними схемами» , які потрібно заповнити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Співвідношення.

 

Назва частини дихальної системи

 

Твердження

 

1. Слизова оболонка.

2. Легеневі альвеоли.

3. Легені.

4. Бронхи.

5. Трахея.

6. Надгортанник.

7. Гортань.

8. Хрящові півкільця.

9. Плевра.

10. Носова порожнина.

I. Не пропускає їжі в гортань.

II. Не дають трахеї звужуватись.

III. Очищає повітря, яке вдихаємо, від пилу і мікробів та зігріває.

IV. Поверхневий шар дихальних шляхів.

V. Початкова частина дихального шляху.

VI. Вистеляє зовнішню поверхню легень.

VII. Покриває стінку грудної порожнини зсередини.

VIII. Містить голосові зв’язки.

IX. Найдовша частина дихального шляху.

X. Шлях повітря, яке вдихають, після гортані до легеневих капілярів.

 

 

Біологічна задача

В Арктиці та Антарктиці, незважаючи на холод люди рідко хворіють застудними захворюваннями, а в середній смузі помірного клімату часто. Чому?

Цікаві запитання

 Чому, на вашу думку, ніс людини має дві ніздрі, а не одну велику?

(Наявність парних органів у тварин і людини зумовлена двобічною симетрією їхнього тіла, а наявність двох ніздрів у людини — функціями носової порожнини.)

 

VI. Підведення підсумків уроку.

  • Що запам’яталося?
  • Що нового ви дізналися?
  • Де ви можете використати знання з теми?

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

  1. Опрацювати параграф у підручнику §11 (підручник К.М. Задорожний)
  2. Заповнити таблицю за схемою:

Органи дихальної системи

Будова

Функції органів

 

 

 

 

 

 

 

Органи дихальної системи

Будова

Функції органів

Носова порожнина

Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори

Провідна, захисна,нюхова, обігрів, охолодження повітря

Носоглотка, глотка

Слиз, капіляри

Провідна, захисна

Гортань

Хрящі, м'язи, голосові звя'зки

Провідна, голосовий апарат

Трахея

Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри

Провідна, захисна

Бронхи

Хрящові кільця

Провідна, захисна

Легені

Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина

Газообмін

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
23 жовтня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку