Тема. Дикорослі та культурні рослини
Мета: ознайомити учнів із видами дикорослих і культурних рослин, зі значенням культурних рослин для людини; формувати інтерес до культурних рослин; учити групувати зображення дикорослих і культурних рослин, пояснюючи сутність групування; наводити приклади кожної групи; розвивати навички логічного мислення і мовлення учнів; виховувати дружелюбність, толерантність.
ХІД УРОКУ
I . Організаційний момент (слайд №1)
Пролунав уже дзвінок.
Він покликав на урок!
Кожен з вас приготувався
На перерві постарався,
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлопчатка
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок, урок-калейдоскоп з природознавства. Що ж таке калейдоскоп – це слово іншомовного походження і означає дитяча іграшка, яка складається із різноманітних різнокольорових скелець, які постійно змінюються і переливаються. Отож і наш урок буде теж яскравим і насичений великою кількістю ігор, цікавих завдань, проблем, які ми навчимося розв’язувати спільно, такі знання вам знадобляться у житті. Отож за кожну правильну та повну відповідь ви будете отримувати різнокольорові скельця, з яких в кінці уроку ви складете свій калейдоскоп. Отож, як традиційно розпочнемо наш урок з «Хвилинки спостережень».
1. «Хвилинка спостережень». ( слайд 2)
- Розгортаємо зошити на сторінці природніх спостережень. Проведемо фенологічні спостереження і виконаємо вправу «Погода». Поки нам доповідатиме черговий синоптик, ми відмічаємо погоду. Молодці, згорнули зошити.
2.Гра «Жива і нежива природа». (слайд №3)
- А зараз давайте пограємо в гру « Жива і нежива природа» і пригадаємо, які об’єкти відносяться до живої природи, а які до неживої.
- Перевіримо ваші відповіді. Молодці!
3.Гра «Яка картинка зайва і чому?» ( слай №4)
- А зараз перевіримо чи уважні ви, і чи зможете визначити, яка картинка серед цих зайва.
Картинки: 1. Папороть, півень, сонце.
2. Машина, сосна, яблуня.
(Відповіді дітей)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (слайд №5)
- Розгляньте зображення сосни та яблуні і подумайте:
- Чим подібні ці дві рослини?
— Чим вони відрізняються?
Відповіді дітей:
— Сосна — хвойне дерево, а яблуня — листяне.
— У сосни шишки, а у яблуні — яблука. ( Плоди)
— Сосна росте в лісі, а яблуня — в саду.( Де росте?)
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайд №6)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся чим ще можуть відрізнятися рослини, а саме про дикорослі та культурні рослини. Навчитеся їх розрізняти, знаходити спільне між ними та відмінне.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Гра «Що де росте?». (слайд №7)
- Подивіться уважно на дошку, тут зображено багато різних місць, де можуть рости рослини. Пограємо у гру « Що де росте?», я буду показувати малюнки різних рослин, ваше завдання розпізнати її та визначити де вона росте і прикріпити її до відповідної зони.
(Дошка поділена на зони: ліс, поле, город, сад, луки, вода. Діти отримують картки із зображеннями рослин. По черзі виходять до дошки, називають рослину і розповідають, де вона росте. Прикріплюють картку у відповідну зону.)
—Подивіться на рослини, які ростуть у полі, городі, саду . Що можна сказати про ці рослини, хто їх вирощує, хто доглядає? ( людина). Отже можемо сказати, що є рослини , які вирощує людина і вони називаються –культурними. Подивіться на рослини, які ростуть в лісі, луці, біля водойм. Що можна сказати про них, за ними хтось доглядає, чи вирощує їх? ( Ні) . Отже друга група — це рослини, які ніхто не саджає, вони ростуть самі по собі, ці рослини називають дикорослими.
Зорова гімнастика ( Лягли на парти-підняли голову і подивились на годинник…)
2. Постановка проблемного питання.
- Подивіться будь ласка на слайд і подумайте, які з цих рослин можна назвати дикорослими, а які — культурними? Де вони ростуть? ( слайд № 8)
- Перевіримо ваші відповіді. Молодці. (слайд №9)
- Отже, дикорослі – це рослини, які ростуть без допомоги людини, а культурні – ті, які людина вирощує для своїх потреб. А які потреби можуть бути у людини? (слайд №10)
- Подумайте і скажіть, овочі відносяться до дикорослих рослин, чи до культурних? А де людина їх вирощує? ( на городі)
— Наведіть приклади відомих вам овочів.
3. Інформаційно-довідкове бюро. ( дитина) (слайд №11)
- А як з’явився перший у світі город, нам розкаже член інформаційно-довідкового бюро.
Перший у світі город починався з купи сміття біля куреня первісної людини. Сюди разом з недоїдками овочів потрапило стигле насіння. Воно зійшло. Людина переконалася, що зручніше і вигідніше збирати врожай просто біля оселі. Вона стала сіяти сама.Щоб ніхто не затолочив сходи, сівач почав огороджувати місце, де відбувалося чудесне перетворення диких рослин на культурні. Звідси й походить слово «город».
- Я сподіваюсь, що інформацію запам’ятаєте і обов’язково розповісте батькам, як з’явився перший город.
Фіхкультхвилинка
Якщо ти любиш природу – підніми руки.
Якщо тобі подобаються квіти – посміхнись.
Якщо ти не збираєш великих букетів квітів – плесни в долоні над головою.
Якщо ти не ламаєш гілок дерев – присядь і встань.
Якщо ти не обриваєш листочків на кущах і деревах – нахились вправо, вліво.
Якщо ти не топчеш траву – змахни руками.
Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
V. Узагальнення та закріплення нових знань
1. Гра «Чарівний мішечок». (слайд №12)
- А зараз давайте закріпимо наші знання про культурні та дикорослі рослини і пограємо в гру «Чарівний мішечок». Ось у мене є такий мішечок, в якому є багато різних рослин, ваше завдання навпомацки впізнати її , визначити , дикоросла чи культурна вона і назвати де людина її використовує.
2. Робота в парі. (слайд №13)
А зараз попрацюємо в парах з конвертами «Дослідника». На кожній парті є ось такий листочок, де зображені різні рослини, ваше завдання: досліднику, який сидить зліва – накрити червоними кружечками дикорослі рослини, а досліднику справа – синіми накрити культурні.
( Хожу перевіряю, допомагаю, корегую).
- Назвіть дикорослі, культурні.
3. Гра «Знайди пару» ( слайд №14)
- Нужбо пограємо ще в одну гру, яка називається «Знайди пару», увага на екран.
- Перевіримо. ( слайд №15)
VІ. Підсумок уроку. (слайд №16)
- А про те, як потрібно ставитись до природи, ми розкажемо словами віршів, поки діти розповідають я пропоную вам скласти зі скелець свій калейдоскоп.
(Кожен учень стає біля дошки і розказує вірш про природу).
Журавлі над лугом линуть рівним клином.
Будь природі другом, будь природі сином,
Знай-бо, — це не мода, це життя потреба.
Нас віта природа чистим синім небом.
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили в мирі й щасті
Метелика ловити я не хочу:
Він квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.