Урок для 5 класу.
Тема: «Ділення з остачею»
Мета:
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.
Матеріали: підручник Мерзляк А.Г. Математика. 5 клас, картки для математичного диктанту, картки для роботи в парах, квадратики та цукерки паперові, картки для змагання та картка для сильних учнів, які працюють наперед.
І. Організаційні моменти
«Пролунав дзвінок веселий.
Всі готові? Все готово?
Ми не відпочиваємо,
Ми працювати починаємо» [1]
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Один із учнів запрошується до дошки для демонстрування свого розв’язання домашнього завдання, а саме завдання з картки. В цей час вчитель перевіряє наявність домашньої роботи у всіх учнів класу.
Обговорення розв’язання домашнього завдання.
Завдання з картки:
Скількома нулями закінчується добуток всіх натуральних чисел від 18 до 45 включно? [2, с.135]
Розв’язання
Розглянемо ряди чисел:
18, 19
20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
40, 41, 42, 43, 44, 45
Нуль в кінці ми отримуємо:
Відповідь: число закінчується 7 нулями.
2. Учні обмінюються зошитами та під диктовку вчителя перевіряють один одного, а саме номер № 521 (1, 2) [3, с. 121]
№521 (1,2)
Обчисліть зручним способом:
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Математичний диктант з подальший обговоренням завдань.
IV. Формулювання теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учні записують у зошити дату та тему уроку.
Учні отримують картки (додаток 1) та додатковий матеріал (додаток 2, додаток 3) для заповнення під час розв’язання двох задач. Так само картки продемонстровано на дошці.
Задача 1: Кожна з пар отримала по три цукерки. Вам необхідно поділити їх порівну між собою (ділити цукерку на частини заборонено) та заповнити таблицю на картці.
Дану задачу можна виконати всім разом. Для цього викликати одного з учнів у помічники.
Учні усвідомлюють, що кожний отримає тільки одну цукерку, а одна залишиться.
Доцільно наклеїти цукерки на карту для більш наочної демонстрації.
Зразок заповненої таблиці на картці:
ділене |
|
дільник |
|
неповна частка |
|
остача |
3 цукерки
|
|
2 людини |
|
1 цукерка
|
|
1 цукерка |
Задача 2: Кожна за пар отримала по 5 однакових квадратиків. Ваше завдання розділити їх на дві однакові купки та заповнити таблицю на картці.
Учні усвідомлюють, що дві однакові купки міститимуть по 2 квадратики, а один квадратик залишиться.
Зразок заповненої таблиці на картці:
ділене |
|
дільник |
|
неповна частка |
|
остача |
5 квадратиків
|
|
2 купки |
|
2 квадратика
|
|
квадратик |
V. Формування нових знань учнів
Учні самостійно або за допомогою вчителя приходять до висновку:
+
+
Учні записують у зошит формулу та її опис.
Щоб знайти неповну частку і остачу від ділення треба ділене поділити на дільник у стовпчик.
Наприклад: учні записують приклад у зошити.
20 – це ділене, тобто .
3 – дільник, тобто .
20 3
18 6 неповна частка
2
остача
Отже:
20=3·6+2
Щоб знайти ділене, якщо відомо дільник, неповну частку і остачу ….
Учні роблять висновок і приходять до того, що необхідно скористатись формулою .
Вчитель звертає увагу учнів на остачу та дільник у кожному розглянутому прикладі. Який висновок можна зробити?
– учні записують дану нерівність у зошити.
VI. Застосування знань, формування умінь та навичок учнів
Робота з підручником: с. 123 № 528 (1-6) [3, с. 123] – у вигляді змагання на картках.
Зараз кожний ряд має можливість проявити себе. У кожного ряду є однакові картки з прикладами на виконання ділення з остачею. Кожна пара учнів (або один учень, якщо сьогодні ви сидите самі) повинна розв’язати один приклад та записати його у стовпчик та двічі у рядок (через запис з дужками та словом ост. та через формулу). Прикладів шість. Якщо ви сидите на останній парті та бачите, що приклади ще залишились вам необхідно передати завдання на першу парту для першої пари, яка продовжує виконання. Та пара, яка останньою виконує приклад віддає карту вчителю. Підказка: спочатку виконуйте ділення у стовпчик, а вже потім заповнюйте перший та другий стовпчик таблиці.
Починаємо змагання.
Учні виконують приклади на картках.
Зразок картки:
№ 528 (1-6) |
||
1)42 : 5 = (ост. ) |
42 = |
Ділення в стовпчик:
|
2)592 : 24 = (ост. ) |
592 = |
Ділення в стовпчик:
|
3)428 : 37 = (ост. ) |
428 = |
Ділення в стовпчик:
|
4) 684 : 30 = (ост. ) |
684 = |
Ділення в стовпчик:
|
5)1 372 : 13 = (ост.) |
1 372 = |
Ділення в стовпчик:
|
6) 5 721 : 28 = (ост.) |
5 721 = |
Ділення в стовпчик:
|
Перевіряються разом з класом результати прикладів, обговорюються допущені помилки.
Продовжується робота з підручником: стор. 123 №530 (1), № 534, № 535, № 540 [3].
Сильним учням, які працюють швидше видається картка з № 544 (зразок картки подано у додатку ).
№ 530 (1)
Учні повинні звернути увагу вже після третього прикладу на закономірність: остача від ділення на число 10 дорівнює останньому числу у записі числа (тобто цифрі на розряді одиниць).
№ 534
Розв’язання
Відповідь: на 4 грн. 50 коп. можна найбільше купити 64 цукерки.
№ 535
Розв’язання
Відповідь: для перевезення 42 тон необхідно найменше 9 машин.
№ 540
, a=82, b=8
Учні розуміють, що необхідно виконати ділення в стовпчик.
Після виконання ділення в стовпчик, отримуємо результат:
82 = 8 · 10 + 2.
№ 544
Розв’язання даного номера демонструє біля дошки один з учнів, який отримав карту та виконав розв’язання.
Розв’язання
Відповідь: Катрюся ділила число 211 на 37.
VII. Підсумки уроку. Домашнє завдання
Сьогодні на уроці:
Список використаних джерел
Додаток 1
Карта для заповнення
ділене |
|
дільник |
|
неповна частка |
|
остача |
|
|
|
|
|
|
|
ділене |
|
дільник |
|
неповна частка |
|
остача |
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Квадратики
Додаток 3
Цукерка
Додаток 4
Карта для сильних учнів
№ 544
Розв’язання
Підставте замість та відомі дані. Розв’яжіть рівняння відносно – наче це невідомий компонент .
Подумайте, при множенні яких чисел число буде закінчуватись цифрою 5.
Відповідь: Катруся поділили число 211 на