Людина – це звучить гордо!
Тема:Динаміка образу Елайзи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини і життя засобами мистецтва,збереження національної культури, розвитку мови.
Мета(формувати компетентності):
предметні:продовжити аналіз комедії «Пігмаліон»,формувати навички аналізу драматичного твору,вміння вести дискусію,дослідити шлях перетворення Елайзи Дулітл від малопривабливої квітникарки до «чарівної леді»,розвивати навички виразного читання,акторської майстерності комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення;вміння вести дискусію , висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність:удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
соціальні та громадянські:виховувати потребу людини удосконалювати свої знання, аргументовано захищати свої погляди, почуття толерантності та відповідальності за людську долю і її вибір, навчати поважати чужу думку,виховувати кращі людські якості.
інформаційно-цифрові :удосконалювати вміння знаходити і опрацьовувати інформацію в мережі Інтернет;
математичні : розвивати логічне мислення;
загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва , до культури інших народів.
Очікувані результати :
Учень.
Методи та прийоми :дослідницька робота в групах, робота в парах, формулювання висновків,робота з тестами, ,інсценізація, розгадування кросенса, складання «Діаманти»,обмін враженнями від перегляду фрагментів фільму,«Кола Вена»»,«Віднови втрачену послідовність»,
«Обери позицію»,інсценізація,»Коло думок».
Випереджувальне завдання:знайти в мережі Інтернет фільми або вистави, створені за твором Б.Шоу «Пігмаліон», переглянути один з них, групам «лінгвістів» дослідити мову Елайзи в різні періоди її життя,вибрати цитати.
Обладнання :презентація, портрет письменника, виставка творів, фрагменти кінофільму «Моя чарівна леді», фільму «Пігмаліон» ; пісня Елайзи із фільму.
Тип уроку :урок – дискусія.
Збентежено дивиться Пігмаліон на свій витвір,
і серце йому завмирає від незнаного щастя .
( З міфу про Пігмаліона і Галатею)
Ми маємо нести відповідальність за тих, кого приручили.
А . де Сент-Екзюпері
У людині має бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа , і думки.
А.Чехов
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Робота над тестами. Взаємоперевірка.
1 Де відбувається перша зустріч Елайзи І Хіггінса?
А)біля церкви В) в будинку професора
Б)у центрі міста Г) На площі
2. Чим займався професор Хіггінс
А)писав книгу В)досліджував фонетику англійської мови
Б) писав словник Г) шукав наречену
3 Пікерінг має звання:
А) підполковника В) посла
Б) полковника Г) професора
4. Хто і з ким заключає парі?
А) Пікерінг і Елайза В ) Пікерінг і Хіггінс
Б) Альфред Дулітл і Хіггінс Г) Хіггінс і Елайза
5. Науковий прилад,яким користується професор Хіггінс
А)магнітофон В) фонотон
Б) патефон Г) фонограф
6 На прийомі у посольстві Елайза грає роль
А) герцогині В) княгині
Б)маркізи Г) графині
7. Який герой, на думку Шоу, нагадує вічний образ Дон Жуана
А) Фредді В)Пікерінг
Б) Хіггінс Г) Дуліттл
8. Для чого Елайза хоче навчитися правильної вимови
А)відкрити власний магазин В) стати леді
Б) вийти заміж Г) працювати в магазині
9. Як ставиться місіс Хіггінс до Елайзи
А)зневажає В)розуміє
Б) жаліє Г)соромиться
10 . Чому Хіггінс погодився на експеримент
А)щоб довести свій талант В) щоб розважитись
Б)заради грошей Г)закохався
11. Як завершився експеримент професора Хіггінса?
А)перемогою В) нічиєю
Б) поразкою Г)невідомо
12.Як можна назвати урок, який дає Елайза Хіггінсу у фіналі п'єси?
А)урок вдячності В) урок доброти
Б) урок гідності Г) урок толерантності
2. Розгадування кросенса (Слайд №3)
Розгадавши кросенс, дізнаємось, якою буде тема уроку.
1.Б Шоу – відомий драматург, майстер парадоксу
2 . Найвідоміший твір – « Пігмаліон»
3. Головна героїня - Елайза , бідна квітникарка, що хоче вивчити мову і щось змінити у житті
4. Завдяки своїй наполегливості Еліза навчається у професора Хіггінса.
5. Перший екзамен у будинку місіс Хіггінс.
6. Експеримент завершений. Хто переміг?
7. Елайза і Галатея – схожі чи різні?
8. Елайза – неперевершена леді
9. Елайза – людина розумна, вишукана , з почуттям власної гідності.
ІІІ. Повідомлення теми, мети ,завдань уроку(Слайд №4-5-6)
1 . Робота над завданнями: Дослідити, завдяки кому (чому) Елайза змогла змінити своє життя?( Слайд № 7)
2 Перегляд фрагменту фільму «Моя прекрасна леді»(Поява у будинку Хіггінса)( Слайд № 8)
3 Бесіда
4 Повідомлення 1-ї групи «Лінгвістів»
Мова Елізи:
«Куди преш, Фредді! Візьми очі в руки! »
«Хіба це справа? Розкидав у бідної всі квіти і змився, як миленький!»
«... у мене знайдеться здачі».
«Ви не турбуйтеся, Кептен, купіть краще квіточку у бідної дівчини.»
«Ні расстрайвтісь, Кептен; купити луччі квіточку у бідні дівчина »
У-у-ааааа-у! (1дія)
Професор Хіггінс характеризує мову Елайзи як «потворні і жалюгідні звуки».
5.Повідомлення 2-ї групи «Лінгвістів»
Елайза бажає брати уроки:
«Фу-ти ну-ти, які ми горді! Подумаєш велика птиця - вчитель! »
«Нема чого обзивати мене опудалом, раз я бажаю платити як всяка леді».
«Досить вам дурня валяти».
Зовсім я не брудна: я милася, перед тим, як йти сюди, - так, і лице мила і руки!»
«Я не яка-небудь, я чесна дівчина, а вашого брата я наскрізь бачу».
«Подумаєш, потрібна мені ваша цукерка! Просто я добре вихована і знаю, що виймати з рота некрасиво ». (2 дія)
Висновок Спосіб вираження думки = стиль поведінки
( Слайд № 10-11)
Учитель. Як бачимо,мова Елайзи до зустрічі з Хіггінсом - характерний приклад мови представниці нижчого класу, її мова далека від літературної норми. З наведених прикладів видно, що Еліза не тільки робить помилки у вимові, вживає просторіччя або використовує неправильні граматичні структури, а й висловлює думки дуже плутано. Це не може не впливати на стиль поведінки. Основна риса поведінки Елізи - розв'язність, невміння вести себе.
Чи помітна динаміка в розвитку образу Елайзи?Чим зумовлені її успіхи?
6 Інсценування епізоду «Елайза у місіс Хіггінс»
7 Перегляд фрагменту фільму(Перший вихід Елайзи)
( Слайд № 11)
8 Повідомлення 3-ї групи «Лінгвістів»
У ході п'єси Елайза перетворюється. Хіггінс навчає її великосвітської вимові; у Пікерінга, бездоганного джентльмена, вона запозичує світські манери. Одночасно, і несподівано для Хіггінса, вона набуває почуття власної гідності. Мова Елайзи після занять з професором Хіггінсом правильна.Ідеальна фонетика. Елайза говорить «приємним, музичним голосом, з педантичною ретельністю вимовляючи слова» (авторська ремарка), проте, виразу «укокошили стару», «померти», «сперли», «цього джину собі в глотку перелив» не відповідають стилю світського спілкування.
Висновок Однієї фонетики для статусу леді недостатньо, потрібно засвоїти нову граматику і новий словник + нову культуру, новий стиль поведінки.
9. Повідомлення 4 –ї групи «Лінгвістів»
«... Крім тих речей, яким всякий може навчитися, - вміння добре одягатися, правильно говорити, і все таке - леді відрізняється від квіткарки не тим, як вона себе тримає, а як з нею себе тримають.»
«Але саме від вас я навчилася хорошим манерам, адже це і відрізняє леді від вуличної дівчини, чи не так?» (5 дія)
Висновок
Зовнішнє перетворення = внутрішнє перетворення. Мова Елайзи не просто правильна з погляду фонетики, граматики і лексики, це мова витриманого, впевненої людини, яка здатна міркувати розсудливо, може відстояти свою точку зору.
Перетворення в справжню леді.
У людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки...
Форма + зміст = правильна мова. Новий стиль поведінки (як леді себе тримає) + звернення (як з нею себе тримають) = бездоганні манери ;
Учитель .
-Як Хіггінс і Пікерінг оцінюють успіхи Елайзи у « мовному експерименті»?
10 Перегляд епізоду «Бунт Елізи»( Слайд № 13)
11. Повідомлення 5 –ї групи «Лінгвістів».
Учень Сцена нічної розмови Хіггінса і Елайзи – кульмінація комедії. У ній відображений головний результат експерименту — вулична торговка не тільки навчилася говорити і набула світських манер, вона усвідомлює себе особистістю. Парадокс ситуації в тім, що Елайза — Галатея "бунтує" проти свого творця, проти тієї пасивної ролі "матеріалу для експерименту", що він їй відводить. Вона дає урок своєму вчителю, але він, як показує драматург, засвоює його набагато гірше учениці. Порівнюючи Хіггінса і Елайзу, автор підкреслює багатство її натури, незалежний характер, показуючи, що свідома обмеженість професора сугубо науковими інтересами позбавляє його людяності.
12.Учитель
Учень Дискусія і відкритий фінал. Суттю дискусії є ідейний конфлікт між Елайзою і Хіггінсом. Ставши в результаті виховання і розвитку природних задатків гордою і сильною жінкою, Елайза жадає від Хіггінса визнання за нею цих якостей. Хіггінс, який однаково байдуже ставиться і до леді, і до квіткарки, пропонує дівчині свій ідеал — активне і вільне від пристрастей життя. Ці позиції несумісні, характери героїв однаково сильні і навряд чи один з них уступить іншому. От чому неможлива "щаслива розв'язка" у взаєминах Хіггінса-Пігмаліона і Елайзи-Галатеї. Дискусія продовжується і тоді, коли закінчується п'єса.
13.Учитель. - Які висновки ми можемо зробити? Що ми бачимо? (Відповіді учнів)
Експеримент Хіггінса дає блискучі результати. Елайза, яка знала лише лихо й злидні, в атмосфері поваги до її особистості виявляє надзвичайні здібності, розум, талант і почуття внутрішньої гідності.«Перетворення» Елізи, на думку Шоу, покликане заперечити думку про те, що соціальні бар'єри нездоланні: насправді вони лише заважають людям реалізувати закладені в них можливості. Б.Шоу ніби підводить нас до думки, що крім мови дуже важливу роль відіграє уміння поводитись. Елайза перевершує Хіггінса в манері триматися(на прикладі ремарок автора)
14. «Коло думок»
Порівняйте поведінку Елайзи і Хіггінса. Що виможете сказати про кожного з героїв?
Хіггінс знімає циліндр и пальто, кидає и те і інше на журнальний столик, безцеремонно знімає фрак, одягає домашню куртку и втомлено розвалюється в кріслі біля каміна.(4 дія) підскакує, втративши терпіння,втративши рівновагу; Елайза - вона підходить до каміна и запалює лампу, знімає манто, кладе на рояль віяло и квіти, сідає на лавку і сумно дивиться( 4 дія)
-Чи можна вважати «перетворення» Елайзи свідченням реальності «фантастичного міжкласового стрибка» (Б.Шоу). Відповідь аргументуйте.
15. Скласти діаманту до образу Елайзи Дулітл (Слайд № 14)
16. Узагальнення результатів роботи « Кола Вена» (Слайд №15
17. Інтерактивна вправа «Віднови втрачену послідовність»
(Слайд № 16)
На окремих аркушах записані 5 ключових цитат із твору.
Завдання. Відновити хронологічну послідовність актів твору.
1 дія - «Особа, що видає такі огидні, бридкі звуки,не має жодних підстав ані десь бути, ані взагалі існувати» -№4
2 дія – «Гаразд!Зроблю з цієї обшарпанки герцогиню!»№ 5
3 дія – «Ти навчив Елізу манер та звичок світської дами, але не дав їй прибутків світської дами!» №1
4 дія – «Куди мені податися? Що робити? Що тепер зі мною буде?» №3
5 дія – «Якщо мені відмовлять у приязному слові,я принаймні збережу незалежність!» №2
Учитель «Пігмаліон» Дж. Б. Шоу представляє собою картину становлення людини, динаміку розвитку її свідомості. Видатний драматург показує три стадії розвитку свідомості Елізи-Галатеї: безграмотна квіткарка,.. «майже леді»,.. справжня леді, що може вести гостру дискусію. Елайза змінюється протягом усієї п'єси. Проте основа особистості, темперамент зберігаються. Елайза Дулітл стає сильною мовною особистістю, однак вона також отримує нові обов'язки; тягар відповідальності за себе та оточуючих її людей лягає на плечі молодої дівчини
ІV Систематизація і узагальнення вивченого
1. Прокоментуйте слова Елізи:
«... Різниця між леді і квіткаркою полягає не в тому, як вона поводиться, а як до неї ставляться»
(Якщо люди знають, що перед ними леді, то можуть їй пробачити будь-яка поведінка; і, навпаки, як би простий людина не одягнувся, які б таланти не мав, все одно їм будуть нехтувати. Згадайте російські повісті
Т. Шевченка, коли з кріпаків робили артистів, музикантів, вчили за кордоном, а потім, після блискучих концертів та вистав змушували прислужувати на обідах як звичайних лакеїв).
«Раніше я не знала такої ганьби... раніше я продавала квіти, але не себе...»
(У дівчини прокинулася власну гідність, вона виявляється морально вище за тих панянок, які лише і мріють про вдале заміжжя, готові жити зі старим і нелюбом чоловіком заради матеріальної вигоди).
«Хіггінс (зарозуміло). І обійдуся! Мені взагалі ніхто не потрібен! Я маю свою душу, свою Божу іскру! Але (з несподіваною відвертістю) мені вас буде не вистачати, Елайза. (Підсувається ближче до неї.) Ваші ідіотські уявлення про життя багато чому мене навчили. Шанобливо вас за це дякую. І додатково я звик до вас, до вашої особи, вашому голосу... Вони мені навіть подобаються»?
(Хіггінс був учителем, але йому довелося дечому повчитися і у своєї учениці; він був байдужим до жінок, до чужих почуттів - і майже закохався.)
2. Еволюція перетворення Елайзи (Складання схеми)
(Cлайди №18-19)
1.Квітникарка – погано одягнена, із жахливою мовою та вимовою.
2.Дівчина, яка навчається – пристойно одягнена, але мовою ще не володіє.
3.Дівчина, яка має успіхи у навчанні, добрий слух – добре одягнена, знає літературну мову, але ще не вміє її використовувати доречно.
4.Чудова учениця, «леді» - прекрасно вдягнена, має бездоганні манери й чудово володіє мовою.
5.Людина – здатна мислити, цінує людську гідність, бачить мету в житті й засоби її здійснення.
3 «Коло думок».
4 . Вправа «Обери позицію »
Учитель. Б. Шоу сказав: «Кожна з моїх п’єс – це послання до людства». Яке послання до людства має п’єса «Пігмаліон»? Ви правильно зрозуміли основний ідейний мотив драми. А тепер послухайте слова українського поета В. Симоненка. На мою думку, саме це повинен зрозуміти кожен з нас і людство в загалом, саме так могло звучати «послання» Шоу.
Ти знаєш, що ти людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
VІІ. Домашнє завдання (на вибір):
1.Написати твір-мініатюру «Майбутнє Елайзи Дулітл».
2. Дописати власний фінал п’єси «Пігмаліон».